مصر و ترکیه ازسرگیری روابط دیپلماتیک را آغاز کردند

  4020413073

ترکیه و مصر در جهت عادی سازی روابط، سفیران خود را تعیین کردند.

به گزارش میزان ترکیه و مصر سفیران خود را برای احیای روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور در بالاترین سطح دیپلماتیک تعیین کردند. 

در بیانیه مشترک وزارت خارجه ترکیه که امروز منتشر شد، قاهره و آنکارا اعلام کردند که ترکیه «صالح متلو سن» را به عنوان سفیر خود در قاهره و مصر نیز «عمرو الهامی» را به عنوان سفیر خود در آنکارا معرفی کرده است. 

در این بیانیه آمده است: ارتقای سطح روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور بر اساس تصمیم روسای جمهور ۲ کشور انجام شد. این گام با هدف عادی سازی مجدد روابط بین ۲ کشور و نشان دهنده اراده متقابل برای بهبود روابط دوجانبه در راستای منافع مردم ترکیه و مصر است.

این ۲ کشور در دهه ۲۰۲۰ وارد روند احیای روابط شدند. ۲ کشور در سال ۲۰۲۳ چندین بار در سطح وزیران گفتگو کرده‌اند و همچنین پیام‌های دوستانه به یکدیگر ارسال کرده‌اند و آشکارا درباره برقراری مجدد روابط دیپلماتیک کامل مذاکره کرده‌اند. 

مقامات ارشد وزارت خارجه ۲ طرف از سال ۲۰۲۱ و زمانی که آنکارا ابتکار سیاست خارجی خود را برای ترمیم روابط با دیگر کشور‌های منطقه مانند امارات و عربستان علاوه بر مصر آغاز کرد، مذاکراتی را انجام داده‌اند.

تلاش‌ها برای برقراری روابط میان ترکیه و مصر پس از دست دادن «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه‌ای وی در جام جهانی قطر در اواخر سال ۲۰۲۲، کلید خورد.