پوکی استخوان؛ شایع‌‎ترین دلیل شکستگی‌های ستون فقرات ‌

  4020405031

یک جراح مغز و اعصاب گفت: در ایران هزار نفر جراح در تخصص مغز و اعصاب داریم که شاید ۵۰۰ نفر آنها در تهران مشغول به کار باشند و دلیل حضور این تعداد پزشک در یک رشته آن هم در یک شهر شاید به دلیل وجود امکانات باشد.

فرزاد باطنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انواع جراحی‌های ستون فقرات، انحرافات ستون فقرات، جراحی‌های دیسک کمر با روش لیزر و باز، جراحی‌های دیسک کمر به روش آندوسکوپی، ترمیم مهره‌های شکسته‌ ستون فقرات با روش‌های بسته بدون بیهوشی بدون عمل باز و بدون نیاز به بستری برخی از خدماتی است که در بیمارستان‌ها به بیماران ارائه داده می‌شود.

وی ادامه داد: در جراحی‌های دیسک کمر به چند روش می‌توانیم خدمات ارائه دهیم؛ یکی از شایع‌ترین و بهترین کارها برای دیسک‌های خفیفی که نقص عصبی ایجاد نکردند عمل جراحی لیزر است، در این عمل بیمار بستری نمی‌شود و تنها نصف روز در بیمارستان حضور خواهد داشت و انجام این عمل ۱۰ دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید، این عمل برش، بستری و بیهوشی ندارد و درمان سرپایی به شمار می‌رود، روش عمل به این صورت هست که با یک سوزن بلند تحت هدایت اشعه ایکس وارد دیسک مشخص شده بیمار می‌شویم و با هدایت اشعه‌ایکس و یک سوزن اشعه لیزر را به داخل دیسک وارد می‌کنیم و آن را می‌سوزانیم، در این حالت حفره‌های داخل دیسک ایجاد می‌شود که خلأ ایجاد می‌کند و تکه‌ بیرون زده دیسک به داخل فضای دیسک هدایت می‌شود. این عمل بسیار کم عارضه و مؤثر و جز فنّاوری‌های برتری است که اکنون در عمل‌های جراحی ستون فقرات از آن استفاده می‌شود و حدوداً ۱۰ سال است که در دنیا رایج شده است.

 این پزشک جراح مغز و اعصاب در خصوص شکستگی‌های ستون فقرات گفت: خیلی از شکستگی‌ها به دنبال پوکی استخوانی، ضعف عضلات و یا انتشار سلول‌های سرطانی به ستون فقرات ایجاد می‌شوند که در این شرایط استخوان پوک و مستعد شکستگی می‌شود که در این شرایط ما با روش بسته عمل می‌کنیم، یعنی برشی برای جراحی نداریم و با یک سوزن وارد مهره شکسته می‌شویم، مهره را باد می‌کنیم و وقتی به حالت قبلی برگشت فاصله‌ تکه‌های شکسته استخوان را با سیمان استخوانی پر می‌کنیم، این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بیهوشی ندارد و تنها یک نصف روز بیمار در بیمارستان حضور خواهد داشت و بعد از عمل بلافاصله می‌تواند راه برود و امور روزمره خود را ادامه دهد.

باطنی تصریح کرد: عمل انحراف ستون فقرات سنگین و پرهزینه‌ است و تعداد خیلی معدودی از همکاران این عمل را انجام می‌دهند. یکی از گروه‌های جراحی که در تهران کار دفورمیتی و یا انحرافات ستون فقرات را انجام می‌دهند گروه ما است که چند تیم جراحی و چند جراح با یکدیگر کار می‌کنیم و انحرافات را با عمل‌های بسیار سنگین اصلاح می‌کنیم. همچنین تومورهای ستون فقرات و مغز را نیز جراحی می‌کنیم. 

این پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، تصریح کرد: جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات یکی از رشته‌های فوق تخصصی و سخت است. جراحی اعصاب به شکل نوین بعد از ایجاد MRI از سال ۱۹۸۰، حدود چهل سال قبل در دنیا شکل گرفته و روز به روز هم پیشرفت می‌کند. در ایران  هزار نفر جراح در این تخصص داریم که شاید ۵۰۰ نفر آنها در تهران مشغول به کار باشند و دلیل حضور این تعداد پزشک در یک رشته آن هم در یک شهر شاید به دلیل وجود امکانات باشد.