رئیس جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معرفی شد

  4020331107

«سید مجید رضوی» به‌عنوان رئیس جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معرفی شد.

به گزارش ایرنا، امروز (چهارشنبه)‌ مراسم معارفه رئیس جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد و سید مجید رضوی به‌عنوان رئیس جدید این ستاد جانشین سردار «علی مؤیدی» شد.

در این مراسم، رییس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امروز رؤسای قوا درک درستی از عملکرد ستاد دارند و همین فهم خوب و درک درست سبب شده مطالبه‌گری درستی از ستاد داشته باشند.

وی به فرایند آسیب‌شناسی که از ستاد در دوره مدیریت خود داشت اشاره و خاطرنشان‌کرد: براین‌اساس، سند راهبردی برای ستاد تدوین شده است.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه‌داد: تلاش حداکثری در رعایت توامان حقوق دولت و مردم از مهم‌ترین موضوعات این سند راهبردی است که محقق شده است.

مؤیدی گفت: سال‌های گذشته به دلیل نبود قوانین و دستورالعمل‌های درست، برخی مواقع حقوق دولت و مردم به‌درستی احصا نمی‌شد.

وی ادامه‌داد: اکنون به دلیل تدوین قوانین و دستورالعمل‌های درست، هم حقوق دولت و هم حقوق مردم به‌درستی رعایت می‌شود.

رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان‌کرد: تلاش ما  همواره آن بوده  که ظن به قاچاق به حداقل برسد.

مؤیدی گفت: سال‌های قبل ۶۰ تا ۷۰ درصد پرونده‌های قاچاق به دلیل نبود قوانین درست برائت می‌گرفت؛ زیرا برخوردها سلیقه‌ای و احساسی بود.

وی ادامه‌داد: اما این روند با اصلاح قوانین و بخش‌نامه‌ها تغییر کرده و برخوردهای بر اساس قانون‌های درست انجام می‌شود.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایجاد تحرک مضاعف در ابعاد راهبردی پیشگیری را از دیگر اقدام‌های ستاد در این سال‌ها دانست و خاطرنشان‌کرد: اکنون سند جامع پیشگیری و مقابله در ستاد تدوین و اجرایی شده است.

مؤیدی گفت: تمرکز در این سال‌ها بر پیشگیری و اقدام‌های ایجابی بوده است.

وی ادامه داد:  همچنین در حوزه مقابله نیز به سمت پرونده‌های سازمان‌یافته و کلان حرکت می‌کنیم و پرونده‌های خرد در حال کاهش است و بیشتر به‌سوی مقابله با پرونده‌ها کلان خواهیم رفت.

رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نزدیک به ۷۰ درصد وقت ستاد، صرف پیشگیری از قاچاق کالاست، در واقع حوزه مقابله و حوزه پیشگیری همگام یکدیگر هستند.

مؤیدی ادامه‌داد: کاهش مسیرهای مبارزه از دیگر اقدام‌ها در سال‌های اخیر بوده و همواره تلاش این بوده که دوستان و همکاران ما آگاهانه برخورد کنند تا فرصتی برای قاچاقچیان به وجود نیاید.

زمان تصویب آیین‌نامه‌ها در این دولت سرعت گرفته است

وی افزود: در دولت قبلی تصویب آیین‌نامه‌های سال ۹۲ در برخی موارد تا سال‌های ۹۷-۹۸ طول می‌کشید تا انجام شود؛ اما  در دولت سیزدهم تا کنون هفت آیین‌نامه تصویب شده است.

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده بیش از ۳۰ سال بلاتکلیف مانده بود که در دوره ما عمده آنها تعیین تکلیف شدند.

موبدی، یکی از راهبردهای اساسی دوره مسوولیت خود را توسعه سامانه‌ها دانست و ادامه‌داد: این سامانه‌ها به‌مرور به سرانجام خواهند رسید.

موبدی خاطرنشان‌کرد: اقدام دیگر ستاد ارتقای مسوولیت دهی و مسوولیت‌پذیری بیشتر دستگاه‌های کشور بوده است.

وی، رویکرد تازه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ورود به عرصه‌های نوین برشمرد و گفت: ورود به جریان مالی قاچاق از مصداق‌های این امر است که با دستگاه‌های ذی‌ربط در حال رسیدگی است.