مصرف بنزین خودروهای ایرانی ۳ برابر استاندارد دنیا

  4020313034 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در کنار ده‌ها عامل بروز ناترازی امروز در مسئله بنزین، خودروها نقش بسیار پررنگی دارند و می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به عنوان اصلی‌ترین عامل، نام برد.

 مصرف بنزین خودروهای ایرانی ۳ برابر استاندارد دنیا

به گزارش تسنیم، حرکت روی لبه ناترازی بنزین با برداشت گاه‌وبیگاه از ذخایر استراتژیک و در برخی موارد، تلفیق محموله‌های وارداتی با تولید داخل، ادامه دارد. تمامی ظرفیت پالایشگاهی و گاها ظرفیت برخی مجتمع‌های پتروشیمی برای افزایش کمی تولید بنزین کشور پای‌کار آمده‌اند، اما در مسابقه تولید و مصرف، همچنان مصرف برنده است و هر چند وقت یکبار، شاهد ثبت رکوردهای جدید مصرف حتی در ایام کم تردد سال هستیم.

مسئله ناترازی بنزین، ابعاد مختلفی دارد. از عقب‌ماندگی توسعه ظرفیت‌های تولید و عدم تنوع‌بخشی به سبد سوخت تا عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و بی‌توجهی به مهار رشد افسارگسیخته مصرف، ده‌ها عامل موجب شده تا امروز، ایران از صادرکننده بنزین به واردکننده آن تبدیل شود.

مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، فروردین ماه با تأیید واردات بنزین در مقاطعی از سال 1401، از پیش‌بینی واردات 600 میلیون دلاری بنزین برای سال جاری خبر داد و گفت:‌ "چون دولت برای سال 1402 پیش بینی واردات کرده است، احتمالا در این سال، تراز تولید و مصرف، منفی می‌شود."

در کنار ده‌ها عامل بروز ناترازی امروز در مسئله بنزین، خودروها نقش بسیار پررنگی دارند و می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به عنوان اصلی‌ترین عامل، نام برد.

یکی از مباحث مهم در بخش خودروها، فرسودگی آنها و سالها عقب‌ماندگی در زمینه خروج از مدار خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل کشور است.

طبق اعلام معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از 25 میلیون خودروی در حال تردد در کشور، 6.5 میلیون خودرو، فرسوده هستند. به‌عبارتی تقریبا به ازای هر 4 خودروی درحال تردد در جاده‌های درون شهری و برون شهری، یک خودرو فرسوده است که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن به مراتب از خودروهای دیگر بیشتر است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفت: "23 درصد خودروهای ما سن بالای 20 سال دارند؛ درحالی‌که از تبصره 13 غافل شده‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است."

معاون وزیر نفت افزود: "لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به ‎ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه 16 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد."

وی ادامه داد: "باید در کنار خودرو‌هایی که وارد چرخه می‌شوند، تعدادی از خودرو‌های فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرادر سال 92 حدود 19 میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به 30 میلیون رسیده است."

اما تأثیر خودروها بر پرمصرفی در بخش بنزین، فقط به خودروهای فرسوده بازنمی‌گردد. خودروهای نو شماره و تازه تولید نیز در کشور ما، میزان مصرف بالایی نسبت به استانداردهای جهانی دارند.

سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفت: "متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر 100 کیلومتر 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما 10 تا 12 لیتر مصرف بنزین دارند."

درواقع، اگر تولیدات خودروهای پرمصرف در کشور جای خود را به تولید خودرو با استانداردهای روز جهان در میزان مصرف بنزین بدهد، مصرف بنزین کشور حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و تنها با اصلاح یک عامل خودرو در بین ده‌ها عامل، نه‌تنها ناترازی بنزین رفع می‌شود بلکه دوباره صادرکننده بنزین خواهیم شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۸۷۱۰۱۳:۳۷:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
نتیجه حمایت از تولید بدون کیفیت و قدیمی ! نتیجه تحریم کشور
ناشناس۳۰۷۸۹۱۹۱۶:۴۵:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
تاوان این را نیز به زودی از ملت خواهند گرفت، به این بهانه که قیمت بنزین در ایران از فوب خلیج فارس پایین تر است! یکبار نشد بگویند چند دهه است تورم ایران بالاتر از سایر ملل اطراف خلیج فارس است، ضریب فلاکت ایران بالاتر از سایر ملل اطراف خلیج فارس است،درآمد سرانه ملت ایران پایین تر از سایر ملل اطراف خلیج فارس است. رفاه ملت ایران پایین تر از سایر ملل اطراف خلیج فارس است، ...
ناشناس۳۰۷۹۰۳۷۱۹:۰۵:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۱۳
چه ربطی دارد و قرار هم نیست بر اساس آن قیمت گذاری شود اگر بنا بر فوب باشد کمتر از 30 هزارتومان نخواهد بود که این رقم برای یک دهه آینده هست با این تورم اگر ادامه دار باشد
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۷۹۰۲۴۱۸:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
حال که مصرف خودرو ایرانی سه برابر خودرو با کیفیت خارجی می باشد صرفه اقتصادی و صرفه حفظ جان و امنیت سرنشینان را هم که حساب کنیم فعلا صرفه به واردات است تا تکنولوژی تولید خودرو با کیفیت را بدست آوریم یا بصورت مشارکتی وارد کنیم
ناشناس۳۰۷۸۷۱۷۱۳:۴۱:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
تحریم باعث عدم ورود تکنولوژی جدید به ایران است،متاسفانه نمی‌توانیم همه چیز را خودمان بسازیم
ناشناس۳۰۷۸۸۱۸۱۴:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۳
کشوری که موشک نقطه زن دارد کشوری که سریعترین قایق نظامی را دارد و ده ها مورد دیگر که آخر تکنولوژی می باشد، تحریم کیلویی چند؟ فقط وقت باید گذاشت
ناشناس۳۰۷۸۷۲۴۱۳:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
عیبی نداره به جایش 30 برابر گران تر خودرو را می فروشند به مردم.این به آن در..
ناشناس۳۰۷۹۰۵۶۱۹:۲۴:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
جناب بحث داریم می کنیم برای روشن شدن این را .... یعنی مثلا پراید باید 10 میلیون می بود حالت خوبه‌؟ یعنی 200 دلار! کشورهای اروپایی برای ماشین هم رده پراید می شود 3 الی 4 ماه حقوق آن وقت ایران با متوسط حقوق 15 میلیون یک ماهه ماشین بخرد؟ اگر سرکوب قیمت کارخانه نمی شد و دلار در سال 97 7هزار تومان می شد و نه 14 هزار تومان که غیر واقعی می بود و قیمت مواد اولیه که داخلی هست دلاری محاسبه نشود با خودرو ساز در حدود 70 الی 90 میلیون در می آمد با تورم 40 درصدی از آن سال تا الان و اگر آن قیمت دلار بالا نمی رفت تورم هم کمتر می بود و باز این قیمت پراید کمتر می شد البته حقوق شما هم یک مقدار کمتر می بود ولی قدرت خرید شما باز یک مقدار بیشتر بود برای خرید ان
ناشناس۳۰۷۸۷۲۸۱۳:۴۴:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
براى همين است كه بسيارى از كارشناسان معتقدند اگر دو خودرو ساز بزرگ كشور اصلاً توليدى نداشتند از محل پول تفاوت مصرف سوخت آنها ميشد خودروى خارجى متوسط و مرغوب خانواده وارد كرد مازاد مصرف بنزين صادرات ميشد به علت استانداردهاى خودروهاى خارجى محيط زيست بهتر تصادفات كمتر و معلوليتهاى كمتر مرگ و مير كمتر در نتيجه خانواده بى سرپرست كمتر داشتيم به بهانه اشتغال بزرگترين اشتباه صنعتى كشور تحقق يافت و بعد از ٤٠ سال هنوز بر اين اشتباه پافشارى ميشود
ناشناس۳۰۷۸۷۷۴۱۴:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
روزانه چند ده میلیون لیتر هم قاچاق می شود که همه آن بر می گردد به عدم افزایش قیمت بنزین متناسب با تورم که هم خرج روی دست دولت می گذارد بابت تامین عدم افزایش بنزین که چاپ پول می کند و ایجاد تورم و هم بخشی زیادی از آن قاچاق و الکی سوختن در باک ها که دور دور کنند اقتصاد علم هست
ناشناس۳۰۷۸۸۸۳۱۶:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۱۳
افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت حمل و نقل و تورم و گرانی های دیگری خواهد شد و افزایش قیمت گازوئیل باعث افزایش قیمت سوخت کارخانجات و گرانی اکثر کالاها خواهد شد تبلیغ این نسخه های اشتباه که در آبان ماه سال ۹۸ باعث بحران اجتماعی شد مثل سم مضر است
ناشناس۳۰۷۸۹۶۱۱۷:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۳
هر سال با توجه به تورم بالا باید مقداری افزایش یابد به‌جای اینکه یک دفعه چند برابر شود بدون اینکه نیازی به یارانه شارژی و پولی باشد و شوک به اقتصاد وارد کند.
ناشناس۳۰۷۸۹۵۰۱۷:۱۵:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۱۳
با عرض معذرت ظاهرا شما معنای چند ده میلیو.ن را نمیدانی مگر چند ده میلیون لیتر تولید و مصرف می شود؟؟؟ که همه ان قاچاق شود!؟!؟! دوما بهترین کار همین هست که عده ای برای نان شب زن و بچه ان را بفروشند و اموراتشان بگذرد
ناشناس۳۰۷۹۰۶۱۱۹:۲۵:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
حدود 100 میلیون لیتر تولید و بالای 10 میلیون قاچاق
ناشناس۳۰۷۸۷۷۶۱۴:۱۶:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
اینا رو به مردم نگید لطفا به مسولین انتقال داده شود تا در اداره مملکت تصمیم درست بگیرند. مصرف زیاد سوخت علاوه براینکه بنزین لیتری سه هزارتومنی را دود میکند باعث آلودگی هوا و انواع بیماریهای تنفسی برای جامعه میشود که متاسفانه انگار هیچ توجهی مسولین به این دست مسائل ندارند.
ناشناس۳۰۷۸۷۸۱۱۴:۲۰:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
باز چه خوابی دیده اید؟ چند برابر پول بنزین این خودروهای پر مصرف قدیمی، همان ابتدا از مردم گرفته میشود!!
ناشناس۳۰۷۸۸۰۹۱۴:۵۴:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۳
کدام خوردو در جهان 4 لیتر مصرف می کند؟!!! البته 4 لیتر بیرون شهر خیر بلکه داخل شهر!!
رضا۳۰۷۸۸۱۹۱۴:۵۸:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
سلام توجه شمار به اظهارات سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ( که در 7 اردبهشت 1401 در همین سایت الف ذکر شده بود) که گفت: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می دهیم جلب می نمایم
ناشناس۳۰۷۸۹۶۲۱۷:۳۳:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۳
حرف عوامانه زدن هنر نیست آن هم علیه تولید داخل توسط یک مقام کشور
ناشناس۳۰۷۸۸۴۳۱۵:۱۶:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
۲۰۶ با لندکروز فرقی نداره هردو صدی یازده دوازده لیتر بنزین میسوزونن !! همین
ناشناس۳۰۷۸۸۹۸۱۶:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۱۳
۲۰۶ صدی ۶ تا میسوزونه. درسته ماشین بدرد بخوری نیست ولی مصرفش با لندکروز هم یکی نیست
محمد۳۰۷۹۳۱۰۰۱:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۴
داداش عمرا صد شیش بسوزونه دیگه شوخ نشو
ناشناس۳۰۷۸۹۰۰۱۶:۲۹:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
کدام خودرو در جهان برای مصرف داخل شهر 4 لیتر برای 100 تا می سوزاند؟!!!!
ناشناس۳۰۷۹۲۲۰۲۳:۰۵:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۳
هیبریدی ها
ناشناس۳۰۷۹۲۶۷۰۰:۰۹:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۱۴
هیبریدی که مانند پراید قدرت اسب بخار دارند سری 5 می سوزانند و پراید هم6/5‌!!!
ناشناس۳۰۷۹۲۳۰۲۳:۱۵:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
تمام خودروهای هیبریدی در درون شهر بسیار کمتر از این مصرف می کنند و تعدادشان در اروپا روز به روز بیشتر می شود
محمد۳۰۷۹۳۰۹۰۱:۳۲:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
برای حمل و نقل عمومی می بایست تاکسی های هیبریدی وارد کشور شود ، همینطور تاکسی های بین شهری می بایست همگی تعویض شوند و خودرو هیبریدی به این فعالین حمل و نقل بین شهری داده شود ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین