چرا درباره مهم ترین وعده انتخاباتی دولت اطلاع رسانی نمی شود؟!

صابر لواسانی، گروه اقتصادی الف،   4020313029 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت در حالی قرار است با طرح نهضت ملی مسکن، مشکل مسکن مردم را حل کند که حتی به آنها اطلاعات دقیقی از روند انجام پروژه‌ها نمی‌دهد... طبیعی است وقتی اطلاع رسانی درستی از روند و چشم انداز پروژه‌هایی که بواسطه سرمایه مردم و تسهیلاتی که آن‌ها مکلف به بازپرداخت آن هستند شکل گرفته مشخص نباشد، مردم نسبت به تکمیل آورده مالی خود اقدام نخواهند کرد.

چرا درباره مهم ترین وعده انتخاباتی دولت اطلاع رسانی نمی شود؟!

ساخت سالی 1 میلیون مسکن، یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. برگ برنده ای که در اولویت دولت قرار داشت و از همان زمان شروع به کار دولت سیزدهم، روند اجرایی آن آغاز شد. اما پس از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم آمار‌ها از عدم دستیابی به اهداف نهضت ملی مسکن خبر می‌دادند. در این زمان بود که مجریان طرح،  آن را به قول ساخت 2 میلیون مسکن در دو سال تغییر دادند تا بتوانند برای عمل به وعده خود زمان داشته باشند. 

امروز در حالی به پایان این مهلت دو ساله نزدیک می‌شویم که بنابر اعلام هادی عباسی معاون وزیر راه و شهرسازی تنها 1 میلیون و 320 هزار واحد مسکونی وارد فاز اجرایی شده است و از این مقدار چیزی کمتر از 10 هزار واحد به اتمام رسیده و تحویل مردم شده است.

در این شرایط، دولت برای عدم اعتراف به وضع نامناسب پروژه‌ها از دادن آمار آنها خودداری می‌کند.

الزام قانونی دولت برای انتشار اطلاعات نهضت ملی
طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال 1388 به تصویب رسید دولت مکلف است تا آمار و اطلاعاتی که در متن این قانون به آن ها اشاره شده است را در اختیار عموم مردم  قرار دهد؛ بنابرین این اقدام دولت مبنی بر عدم شفافیت میزان پیشرفت طرح، خلاف قانون است. 


مطابق ماده 2 این قانون: «هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد. استفاده از اطلاعات عمومی یا انتشار آنها تابع قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.»  که در اینجا قانون، اطلاعات عمومی را «اطلاعات غیرشخصی نظیر ضوابط و آیین نامه‌ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری که از مصادیق مستثنیات فصل چهارم این قانون نباشد.» تعریف می‌کند.

در ادامه، در تبصره‌ای که در ماده 5 این قانون وجود دارد نیز اینگونه ذکر شده است که:
«اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید علاوه بر موارد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه های همگانی به آگاهی مردم برسد.»

در طرح نهضت ملی مسکن، چون مردم برای دریافت خانه، مبالغی را پرداخت می‌کنند و در قبال آن دولت مکلف است که به آن‌ها واحد مسکونی تحویل دهد، این مورد، مصداق حقوق مردم و تکلیف دولت خواهد بود. لذا اطلاع‌رسانی به آن‌ها در این مورد هیچ منع قانونی‌ای ندارد و دولت وظیفه دارد که وضعیت سرمایه مردم و آمار، اراقم و اطلاعات پروژه‌های اختصاص داده شده به آن‌ها را به اطلاع ایشان برساند.

همچنین در مفاد ماده 10 این قانون نیز صریحاً آمده است که موسسات عمومی من جمله وزارت خانه‌ها باید «روشها و مراحل اتمام خدماتی که مستقیمًا به اعضاء جامعه ارائه می‌دهند» را در راستای نفع عمومی و حقوق شهروندی، در صورت درخواست متقاضیان، به ایشان اعلام کنند.
 علاوه بر الزام این قانون، در چهارمین جلسه شورای عالی مسکن مورخ 9/5/1401که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد نیز مقرر گردید تا «وزارت راه و شهرسازی امکان نظارت مردم (بخصوص اعضای پروژه‌ها) را بر پروژه‌های در دست اقدام طرح نهضت ملی مسکن، فراهم نماید.» اما این مصوبه همچنان به اجرا نرسیده است.

عدم اطمینان مردم برای واریز آورده مالی

طبق آخرین اطلاعاتی که از نهضت ملی مسکن داده شده است، بیش از شش  میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد حدود یک میلیون نفر تایید نهایی شده‌اند. اما تعداد افرادی که اقدام به واریز پول کرده‌اند، بسیار پایین بوده و چیزی کمتر از یک سوم این افراد را شامل می‌شود.

عدم ارائه گزارش شفاف و رسمی از میزان پیشرفت نهضت ملی باعث تشدید التهابات بازار مسکن خواهد شد؛ از سوی دیگر این باور را در افکار عمومی به وجود می‌آورد که هیچ اقدام قابل توجهی در رابطه با ساخت مسکن انجام نشده است. چرا که برای مردم این تجربه وجود دارد که در برخی پروژه‌های مسکن مهر با وجود دریافت کامل سپرده و تسهیلات مردم، بعد از گذشت 15 سال نه تنها خانه‌ای تحویل داده نشده بلکه حتی در برخی موارد پروسه ساخت نیز آغاز نشده است.

دلیل عمده برای عدم اقدام مردم برای پرداخت آورده خود، عدم اطلاع آنها از جزئیات انجام پروژه‌هاست. طبیعی است وقتی اطلاع رسانی درستی از روند و چشم انداز پروژه‌هایی که بواسطه سرمایه مردم و تسهیلاتی که آن‌ها مکلف به بازپرداخت آن هستند شکل گرفته مشخص نباشد، مردم نسبت به تکمیل آورده مالی خود اقدام نخواهند کرد.

با به مشکل خوردن وصول اعتبارات، فرایند ساخت با کندی پیش خواهد رفت و تعویق زمان تکمیل با وجود تورم فعلی، هزینه ساخت را شدیدا افزایش خواهد داد و این اتفاق هم فشار مضاعفی را به متقاضیان طرف قرارداد وارد خواهد کرد و هم در نهایت با عدم تامین به موقع سرمایه مورد نیاز، پروژه ساخت را به توقف خواهد کشاند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۸۶۵۱۱۲:۵۱:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است؟
چک لیست وعده های انتخاباتی رئیسی:۳۰۷۸۷۵۳۱۴:۰۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
پایان روابط فساد انگیز و جریان رانت خواری ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال برخورد با مظاهر فساد تغییر وضع موجود به نفع مردم تحول در نظام اجرایی و شیوه اداره کشور سامان دادن اقتصاد، معیشت و فرهنگ و مسائل اجتماعی و حقوق مردم در عرصه سیاست خارجی اصلاح نظام بانکی کشور سوق دادن نقدینگی به سمت تولید تک رقمی شدن تورم پرداخت هزینه درمان از طریق ارائه کارت سلامت برای برخی از اقشار جامعه توجه به معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران ایجاد یک میلیون شغل به صورت سالانه رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌های درمان رونق اقتصاد فضای مجازی مبارزه با فساد در همه بخش‌ها قرار دادن تولید به عنوان اولویت نخست و برنامه‌ریزی برای آنکه نقدینگی به طرف تولید برود ایجاد تیم اقتصادی هماهنگ اجرای خصوصی سازی واقعی مدیریت بازار استفاده از ۷۰ درصد ظرفیت خالی اقتصاد کشور ایجاد سازوکارها برای افزایش تولید هدایت نقدینگی به سمت تولید تحقق شفافیت و صداقت با مردم تک رقمی شدن تورم در اولویت بودن سفره مردم عدم مداخله دولت در بازارها حل مشکل حاشیه‌نشینان ارائه خدمات به حاشیه‌نشینان نظارت بر ارز حاصل از صادرات نظارت دقیق بر زنجیره تأمین، تولید، توزیع و مصرف کالا کاهش جدی میزان قاچاق ارائه تسهیلات به انبوه سازان و مسکن سازان کمک به دهک‌های پایین جامعه در حوزه مسکن پیگیری شکل‌گیری دولت الکترونیک تشکیل دولت هوشمند جذابیت زدایی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی غیرمولد جلوگیری از هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار ارز، طلا و زمین ایجاد جذابیت برای فعالیت‌های اقتصادی تولیدی تعدیل مالیات دریافتی از تولیدکنندگان اصلاح چند نرخی بودن ارز کشت دانه‌های روغنی در ۶۰۰ هزار هکتار زمین تولید نهاده‌های دامی مورد نیاز در داخل کشور قطع وابستگی سفره مردم به خارج و تکانه‌ها اجرای سیستم هوشمند مالیاتی برای شفافیت روند اقتصادی جلوگیری از فرار مالیاتی اجرای عدالت مالیاتی کاهش میزان بیکاری در کشور ایجاد صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس توسعه اقتصاد دریا
ناشناس۳۰۷۸۸۵۴۱۵:۳۲:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
خدا وکیلی، کلاهتان را قاضی کنید، کدامیک از این وعده ها تاکنون اندکی عملی شده و در تراز مثبت قرار گرفته اند؟
ناشناس۳۰۷۸۹۴۶۱۷:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
متاسفانه همه ها وعده ها عمل نشده
ناشناس۳۰۷۸۹۶۷۱۷:۳۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
نصف این چیزها که اوردی کلی گویی هست، برخی دیگر از آنان انجام شده و برخی از آنان باید در دراز مدت نگاه کرد چون کوتاه مدت نیست حال اگر نصف این چیزها عمل شود یعنی موفقیت
ناشناس۳۰۷۹۰۳۹۱۹:۰۶:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
وعده، وعده است. کلی و جزئی ندارد.
ناشناس۳۰۷۹۱۷۵۲۲:۰۳:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
اونوقت به نظرتون نصفش انجام میشه هرچی الان توی این دوسال تورم سمت تک رقمی شدن پیش رفته بقیش هم پیش میره
ناشناس۳۰۷۹۵۹۶۱۱:۰۸:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۱۴
وعده تورم اول کاهشی شدن بودن که انجام گرفت برای حذف ارز رانتی تک رقمی هم الان نتیجه نمی گیرند آخر دوره نتیجه می گیرند
ناشناس۳۰۷۹۲۶۰۲۳:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۱۳
کلی گویه دیگه چیه؟ خود وعده هایی است که ایشون داد من برنامه های تبلیغات انتخاباتی ایشان را دنبال می کردم همین وعده ها را داد
ناشناس۳۰۷۹۳۵۰۰۵:۱۵:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
در کل موفق نبوده واقعا بعضی از این موارد را انجام داده .وضعیت مسکن امروز ثمره ۸ساله روحانیه وکارهای رییسی در مسکن چند سال بعد خودش را نشون میدهد
ناشناس۳۰۷۸۶۵۵۱۲:۵۲:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۱۳
در مورد کدام وعده انتخاباتی اطلاع رسانی شده که این دومی باشه، البته خیلی هم مهم نیست با گوشت و پوست نتایج وعده ها را داریم لمس می کنیم
ناشناس۳۰۷۸۶۵۶۱۲:۵۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
اطلاعی نمی‌دهد چون کاری نکرده اند
ناشناس۳۰۷۸۶۵۷۱۲:۵۳:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
آن قدر وعده و وعیدهای دولت محرومان نشدنی بود که مردم حتی آنها را فراموش کرده اند!
ناشناس۳۰۷۸۶۶۰۱۲:۵۴:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۱۳
آیت‌الله رئیسی نشان داده به معنای واقعی کلمه، رئیس‌«جمهور» و خادم مردم است؛ برای مردم کار می‌کند و روحیات و منش مردمی دارد؛ نیازها و مشکلات مردم برایش اولویت دارد و در این مسیر با هیچ کدام از مدیرانش هم تعارف ندارد. او مردم ‌دوست است و مردم هم او را دوست دارند. حضور او در جمع‌های مردمی و واکنش‌های محبت‌آمیز مردم به او موید این ادعاست. مردم واقعا به رئیسی امید بسته‌اند.
محمد۳۰۷۸۹۷۱۱۷:۴۲:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
مردم به مسکن و زندگی با رفاه کامل نیاز دارند، بعد شما میگی که رئیسی مردم دار هستند. این به چه درد مردم می خورد؟ آیا برای اونها مسکن می شود؟ آیا اون غذا میشه؟ کاشکی ایشون ماشینی از طلاا سوار می شد، اما اوضاع اقتصاد و سیاست رو درست می کرد.
علی۳۰۷۹۰۰۳۱۸:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۱۳
دوست عزیز با نگاهی به واکنش بقیه نسبت به نظرتان حرف های شما مورد قبول جمع نیست ، احتمالا شما شغل دولتی دارید و دنیای واقعی خبر ندارید
ناشناس۳۰۷۹۱۴۶۲۱:۲۹:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
عزیزم اگه میخوای دیگران رو متقاعد کنی دلیل و مدرک بیار
ناشناس۳۰۷۸۶۶۵۱۲:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
دولت حتی قادر نیست ساده ترین مشکلات مردم یعنی کمبود و گرانی دارو، گرانی ارزاق عمومی، ..... را حل و فصل کند. آن وقت شما انتظار دارید سالی یک میلیون مسکن بسازد؟!!!
ناشناس۳۰۷۸۶۶۷۱۲:۵۹:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۳
دولت و مجلس و قوه قضاییه یک دست، هم فکر و هماهنگ با تصمیماتی که در جلسات هفتگی سران قوا اتخاذ می کنند، شرایط و وضعیت زندگی را روز به روز برای مردم سخت تر می کنند.
ناشناس۳۰۷۸۷۷۰۱۴:۱۰:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۳
برای گذر از ارثی که بانیان گذاشتند یکی یکی باید حل شود
ناشناس۳۰۷۸۸۵۹۱۵:۳۷:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۱۳
شما اول بگوئید جلسه سران 3 قوه و تصمیماتی که در آن گرفته می شود و حکم قانون را دارند، در کجای قانون اساسی نوشته شده است؟! این وسط طرح لایحه و تصویب آن توسط نماینده های مجلس چه شده است؟
ناشناس۳۰۷۸۹۱۱۱۶:۴۰:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۱۳
از اختیارات رهبری هست که جنبه حکم حکومتی هست که ایشان هم برای گذر از جنگ اقتصادی به سران قوا واگذار کردن و موقتی هم هست به خاطر اینکه بروکراسی در آن کمتر هست.
ناشناس۳۰۷۸۶۷۳۱۳:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۱۳
مردم با تجربه ۴۰ ساله فهمیده‌اند که به وعده‌های هیچکدام از دولتها اعتماد نکنند و اکثر آنها تبلیغات سیاسی هستند.
ناشناس۳۰۷۹۲۹۶۰۰:۵۶:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۴
خیلی بی انصافی اگه بین دولت احمدی نژاد باهمه قصورها وتقصیراتش با دولت حسن روحانی فرق نذاری..
ناشناس۳۰۷۸۶۷۹۱۳:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
دولت حالا یه حرفی زده نه منابع انجام این کار رو داره نه همت نه تخصص لازم .
عبدالله۳۰۷۸۶۸۰۱۳:۱۰:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
برای کار انجام شده گزارش می دهند نه برای کار انجام نشده در نتیجه در این خصوص هم گزارشی ندارند که بدهند
ناشناس۳۰۷۸۶۹۶۱۳:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
زمان تبلیغات انتخاباتی، نامزدها هزار تا وعده دروغ و راست میدن که فقط انتخاب بشن. وقتی وارد گود میشن تازه می فهمن که ای داد بیداد نه پولی هست نه امکاناتی تازه کلی بدهی هم از قبل مونده، تازه تحریم هم که فکر می کردیم بی تاثیر بوده مثل اینکه همچنین بی تاثیر نیست و ... با وضعیت فعلی کشور و درآمد فعلی، دولت فقط میتونه شکم کارمندانش رو سیر کنه و هیچ پروژه درست و درمونی در کشور اجرا نخواهد شد.
امیر۳۰۷۸۷۰۷۱۳:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
بگن هیچ پیشرفتی نداشتیم؟ فقط در حد عوض کردن وزیر و پیشرفت جزیی طرح های قدیمی؟ همینی که این دوره ملت استقبال نکردن و ثبت نام چندانی صورت نگرفت باید یکسری چیزها رو میفهمیدن....
ناشناس۳۰۷۸۷۱۱۱۳:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
داداش دمت گرم آنقدر خوش‌بینی خدایی الان تو منتظری پایان دولت کلید ۴ میلیون مسکن بدن دستت؟ هنوز برات مسجل نشده که کل شعار وعده الکی بوده؟؟؟
ناشناس۳۰۷۸۷۱۳۱۳:۴۰:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۱۳
سنگ بزرگ علامت نزدن است..
ناشناس۳۰۷۸۷۶۳۱۴:۰۸:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
مهمترین وعده کرونا بود و بعد اصلاح اقتصادی و در کنارش مسکن تازه مسکن قانون مجلس بوده عزیزم که این هم ساخته می شود
ناشناس۳۰۷۸۹۴۸۱۷:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
موافقم
ناشناس۳۰۷۸۷۸۵۱۴:۳۲:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۱۳
همچنین شعار نظام هماهنگ و رفع تبعیض حقوق و مزایا که هیچ کاری از این دولت جهت از بین بردن تبعیض ها و بی عدالتی ها صورت نگرفت و تازه وضعیت اقشار با درآمد حقوقی پایین بدتر نیز شد؟؟؟
مهدي۳۰۷۸۸۰۰۱۴:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
مهمترين كار دولت در اين زمينه عوض كردن وزير بوده.
ناشناس۳۰۷۸۹۳۹۱۷:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
خودتون دارین میگین وعده از این وعده های که خیلی گفته دشده و عملی نکرده
ناشناس۳۰۷۸۹۸۴۱۷:۵۵:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
تعامل بادنیا جذب سرمایه گذاری خارجی وداخلی وبه کارگیری افراد کاردان تنها راه حل مشکلات کشور است ولاغیر.
ناشناس۳۰۷۹۰۱۰۱۸:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
تورم قرار بود تک رقمی شود چی شد؟
ناشناس۳۰۷۹۲۵۸۲۳:۵۲:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
خیلی بدتر شد
ناشناس۳۰۷۹۰۴۰۱۹:۰۷:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
وعده‌های رئیسی در جریان انتخابات ۱۴۰۰ به شرح زیر است: وعده‌های مدیریتی؛ داشتن نگاه یکسان به همه مردم تغییر وضع موجود به نفع مردم تضمین قانونی حق همه مردم پایان روابط فسادانگیز و جریان رانت‌خواری و برخورد با مظاهر فساد جهت‌گیری در راستای عدالت استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و نیروهای کارآمد و اجماع‌سازی تحول در نظام اجرایی و شیوه اداره کشور تحول در نظام اداری برای مقابله با فساد اداری و برداشتن ضابطه‌های دست‌وپاگیر شناخت اقلیمی مسائل کشور علاوه بر مسائل کلان ایجاد گشت ارشاد برای مدیران اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض ایجاد سامانه شفافیت و شفاف‌سازی اقدامات به حداقل رساندن یا منتفی کردن تعارض منافع در بسیاری از سطوح مثل بخش مسکن و سلامت وعده‌های اقتصادی؛ ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال ایجاد یک میلیون شغل در هر سال (۴ میلیون شغل در پایان ۴ سال) رساندن تورم به نصف میزان فعلی و پس از آن، تک رقمی کردن تورم ایجاد سامانه جامع اطلاعات اقتصادی مدیریت بازار ارز رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز اصلاح نظام بانکی کشور تحول ساختاری در نظام بانکی سوق دادن نقدینگی به سمت تولید افزایش نظارت بر بازار کنترل گرانی و مقابله با گران‌سازی اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تامین و توزیع برای حل فاصله طبقاتی حل فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی با تغییر سیاست‌های نادرست اقتصادی متناسب‌سازی حقوق مردم با تورم توزیع عدالت با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد سامانه هوشمند برای مقابله با بروکراسی فسادزا حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم تامین حداقل معاش مردم با ارائه کارت خرید برای سه دهک پایین جهش در تولید و تقویت کسب و کار استفاده از ظرفیت تولیدی کشور که ۴۰ درصد آن خالی است فعال کردن اقتصاد دریایی وعده‌های سلامت و بهداشت؛ آسان کردن دسترسی به متخصصین و پزشکان در همه کشور واکسیناسیون کرونا برای همه آحاد مردم در اسرع وقت کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌های درمان پرداخت هزینه درمان از طریق ارائه کارت سلامت برای برخی از اقشار جامعه توسعه خدمات درمان ناباوری توجه به معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران وعده‌های اجتماعی و فرهنگی؛ حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه رونق اقتصاد فضای مجازی تجدید نظر در بخشنامه‌های دست و پاگیر حل مشکل طرح تحول سلامت حل آسیب‌دیدگی عدالت در جامعه شناخت حقوق همه مردم و دختران و زنان و روستاییان برای حل مشکلاتشان وعده‌های سیاست خارجی؛ پایبندی به برجام با اقتدار خارجی در امتداد اقتدار داخلی سامان دادن اقتصاد، معیشت و فرهنگ و مسائل اجتماعی و حقوق مردم در عرصه سیاست خارجی تردید نکردن برای رفع تحریم‌ها و در کنار آن خنثی‌سازی تحریم و شرطی نکردن اقتصاد توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه‌ای
ناشناس۳۰۷۹۱۸۴۲۲:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
سلام با توجه به تجربیات گذشته ،نه تنها دولت آقای ریسی بلکه دولت های گذشته هم در مقوله مسکن خوب عمل نکردند،شاید این مشکلاتی که امروز در مقوله مسکن با آن مواجه هستیم بخش زیادی از آن برمی گردد به عملکرد دولتهای قبل،تا زمانی که دولت به عنوان متصدی در بخش مسکن هست ،وضعیت همین هست ،در بخش مسکن دولت باید نقش ناظر،تسهیل کننده ،تسهیلات دهنده ،دهنده مجوز ها ،تغییر کاربری ها را انجام دهد ،شما ببینید در مسکن مهر چه شد،بدون توجه به بافت فرهنگی ،اسلامی ،خانه های باکیفیت بد ،همه رها شده .به عنوان مثال درشهر یاسوج هیچ حاضر نشده در مسکن مهر ساکن شود .چون بافت عشیره ای ،تعداداعضای خانوار،جا نیفتادن فرهنگ آپارتمانی ،این نوع ساخت ساز جواب نمی دهد تازه طولانی شدن پروسه ،وضعف مسالح هم افزون بزنید شد.چند مدت پیش جناب آقای ریس جمهور محترم از استانهای که در مقوله نهضت ملی مسکن آخر شده استان کهگیلویه و بویر احمد هستش،مسولان استانی از کمبود زمین در شهر یاسوج یاد می کنند ،این در حالی هست 1500قطعه زمین در منطقه کوهپایه ای فلکه کوهنورد که میراث 25ساله تعاونی های گذشته هست در طول سالهای گذشته به خاطر منافع پنهان بعضی از مدیران،طایفه ای عمل کردن مدیران تا همین حالا بلاتکلیف هست .شاید اگر این قطعات در سالهای گذشته به شهر یاسوج الحاق شده بود ودرقطعه زمین سه واحد ساخته شده بود امروز وضعیت اجاره در شهر یاسوج جولان نمی داد،خلاصه نظر این جانب این هست که دولت ریسی هم متاسفانه دراین شهر دنباله رو یه دولتهای گذشته هست البته بخشی از این مشکلات برمی گردد به نگاه مسولان استانی .دولت ها باید تصدی گری در بخش مسکن کاهش دهند ،برای زمینهای در محدوده شهر مجوزات لازم صادر نمایید .البته بخشنامه ها از بالا صادر میشود اما ادارات مسؤل این مجوز ها در اجرا حال به دلیل سیاسی،عشیره ای،و همچنین نداشتن قدرت تصمیم گیری ،وضعیت شهر به این رو بردن. اما در دولت محترم استاندارمحترم، دلسوز ،پی گیرهای نمودن که این منطقه به محدوده شهر الحاق شود اما متاسفانه نهادهای متولی .....لذا از جناب آقای مهندس عباسی مردم می خواهند در سفر آتی به شهر یاسوج از منطقه فلکه کوهنورد بازدید میدانی داشته باشند و با دستور صدور طرح تفکیکی در رابطه با این 1500قطعه ،شاهد شکوفایی ساخت ساز در طرح قالب خود مالکی درشهر یاسوج باشیم .بدرود
ناشناس۳۰۷۹۴۹۲۰۹:۳۵:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱۴
از دستاورد های دولت رئیسی کارتی کردن نان بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین