نظرات برگزیده مخاطبان الف: مسئله حجاب نباید اولویت مسئولین باشد/ نحوه تعامل ایران با طالبان باید تغییر کند

  4020310053 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

مطلبی با عنوان «حجاب تعطیل بردار نیست اما...» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*علل دین گریزی مردم خصوصا جوانان باید بررسی شود ۱_ ریاکاری و کذب و نفاق و اهل شعار بودن مدعیان دینداری ۲_ تجمل گرایی و دنیا پرست بودن مدعیان دینداری ۳_ اقتصاد بد و فاصله طبقاتی هم اقتصادی و هم اجتماعی ۴_ الگو برداری مردم از بازیگرای تلویزیون و سینمای خودی ۵_ کمترین نفوذ هم تبلیغات بیگانه که اگر موارد فوق الذکر درست شود فرهنگ ما در دیگران نفوذ خواهد کرد

*اگر دولت تحصیل و کار و شغل را به بهترین شکل ممکن در جامعه اجرایی کند همانهایی که بیمار خطابشان میکنید و به بی حجابی و بی عفتی محکوم میکنید کاملاً راضی از دولت و مملکت میشوند و به دل جامعه بر میگردند لطفاً اشتباهات خود را به گردن نوجوانان جامعه نیاندازید

*حاکمیت وظایف دیگرش را چرا انجام نمیده؟ چرا فقر مردم و گرانی و تورم رو نمی بینه؟ چرا جلوی اختلاسها و رانت خواریها رو نمیگیره؟ خسته نشدن از بس بند کردن به تار مو و روسری بانوان ایرانی؟

*وقتی انسان احساس کنه که یه قانونی اشکال داره.باید به فکر اصلاح آن قانون باشه.

*در نظامی که قرار بر حاکمیت نسبی قوانین شریعت بوده، بی‌حجابی در تعارض با حکم اسلام است..... اولین قدم در رسیدن به راه حل، به رسمیت شناختن همین تعارض است.اول ببینیم باید بپذیریم که بخش قابل توجهی از جامعه، در مواردی خاص، نسبت به این قوانین معترض هستند یا نه؟ اگر پذیرفتیم، چه راه حلی برای رفع تعارض و قانونگذاری به شکلی که رضایت نسبی این بخش از جامعه را نیز در بر داشته باشد ارائه میدهیم؟ مسئله دوم این است که در سطح منطقی درست است که هر چیزی باید در جای خودش مورد بررسی قرار بگیرد و مثلا بحث اقتصاد ممکن است در ظاهر ربطی به حجاب نداشته باشد، اما توجه کنید که همان قشری که قوانین حجاب را اصطلاحا از جنس خواسته ها یا اعتقادات خود نمیداند، در صورتی که از سایر حیطه های حکمرانی رضایت داشته باشد، حتما به راحتی آن بخش فرهنگی را تحمل میکنند و آنرا اسباب نا آرامی قرار نمیدهد.

*مگر نه اینکه حاکمیت مشروعیت خود را بر خواست قاطبه ملت می داند؟ حال اگر خواست اکثریت ملت با خواست حاکمیت در تعارض باشد تکلیف چیست؟ در مورد اجبار حجاب (نه خود حجاب) حتی همه اهل دین متفق القول نیستند.

*در شرایط فعلی تنها راهکار محدود نمودن بی حجابی فقط مبارزه منفی است ولاغیر و با جلوگیری نمودن ازورود بانوان بی حجاب به اماکن عمومی همچون بانکها واتوبوس ومترو وتاکسی و هواپیما وقطارو مراکز خرید وفروش و مراکز تفریحی ونمایشگاهها و........آنها در تنگنا قرار گرفته وحداقل درانظار عمومی مجبور به رعایت حجاب خواهند شد لذا درگیر نمودن نیروهای انتظامی وغیره دراین موضوع بجز ایجاد تنش بیهوده در جامعه حاصل دیگری نخواهد داشت .

*اتخاذ رویکرد مناسب در رابطه با مسئله حجاب در فضاهای عمومی از جمله مواردی است که هم نخبگان جامعه و هم آحاد جامعه نظرات مختلفی دارند و هر یک از طیف ها، همانند شما، اعتقاد دارند که اکثریت جامعه با آنها هم نظر هستند، یعنی همه ادعا می کنند که خواست عموم را مطالبه می کنند.

*مسئله این نیست که کار فرهنگی باید تعطیل بشه چون مسائل اقتصادی رسیدگی نشده، مسئله این هستش که شدت و حدتی که شما در رسیدگی به این امور به خرج میدید در مورد هیچ مسئله دیگه ای مثل گندکاری بانکها، مشکلات اقتصادی، صدور حکم برای مفسدین اقتصادی و سیاسی و غیره و غیره بروز پیدا نمیکنه

*امورات اجتماعی را اگر به دست عرف بسپارید، خودش به مرور به حالت تعادل خواهد رسید. اینقدر هم انرژی گذاشتن و بگیر و ببند نیاز ندارد.

*هنجار آن چیزی است که جامعه آن را بدون تنش می پذیرد و ناهنجاری آن چیزی است که جامعه آن را تحمل نمی کند.

*اگه اکثریت خواهان قانون حجاب هستند که اقلیت خیالش راحت بشه نمیتونه با این اکثریت زندگی کنه یه فکری به حال خودش یا تفکراتش بکنه. اگه اکثریت خواهان قانون حجاب نیستند که دیگه هر روز هر روز دعوا نیاز نیست. .

*جلوی بی حجابی در یک کشور اسلامی اگه گرفته نشه حد و مرز ندارن مثل امروز غرب میشه که دارن پدوفیلی رو سفید شویی میکنن و عادی جلوه میدن جدیدا

*خواست جامعه بی بند و باری نیست. خواست جامعه آزادی انتخاب است.

*ارزش حجاب در این است که با زور و اجبار و جریمه تحمیل نشود.

*قوانینی که برآمده از رای اکثریت و اراده مردم نباشند، حتی اگر تصویب هم شده باشند، در عمل قابلیت اجرا شدن ندارند.

*هر چه قدر از سوی مسئولان به حجاب اجباری بیشتر پرداخته شود، اختلافات اجتماعی ، دو قطبی یا چند قطبی شدن جامعه بیشتر و بیشتر خواهد شد. کاری که به وحدت ملی خدشه وارد می کند.

*عدالت یعنی پرداختن به موضوعات بر اساس اولویت. در حال حاضر موضوع حجاب در سطر آخر لیست بلند بالای مسایل کشور قرار دارد. تبدیل کردن حجاب به اولویت اول و دستورکار فوری مسئولان با هیچ منطقی قابل قبول نیست.

***

مخاطبین الف درباره یادداشت «مراقب «بدل‌خوردن» باش آقا رسول!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*علت ایراد گیری وی و دم از بی عدالتی زدن الگو برداری از پهلوانانی است که در زور خانه ها با نام بردن از پوریای ولی و امثالهم است غافل از اینکه سیاست ورزی نیاز به دانش خاصی دارد که از عهده اموال خادم بر نمی آید .

*شاه بیت تمام منازعات داخلی در انحصار گرفتن امور توسط گروهی خاص است.

*پهلوان یعنی کسی که بغییر از قهرمانی ورزشی، حامی عامه مردم بویژه ضعفا باشد، براستی که رسول امروز پهلوان واقعی است و در مسیر پهلوانان نامی چون تختی گام بر می دارد.... چرا مجلسی که تا این اندازه نگران حجاب خانم ها است، نگران اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم نیست؟

*رسول خادم داره توی پازل اصلاح طلبان بازی میکنه.

*در مورد بند ۶ که اسم از جناح خاص بردید باید بگویم که هیچ جناح بندی در حاکمیت وجود ندارد و حاکمیت کاملا یکدست است. احزاب هم وجود ندارند، بخشی از مشکل ما همین عدم وجود احزاب و جناح بندی هاست که پیوند ارگانیک بین جامعه و حاکمیت را برقرار کنند.

*ایشون حق دارن حاکمان رو امر به معروف کنن ، این حق رو نمیتونید از مردم بگیرین

*انتقادات ایشان به جاست. اگر زمان دولت قبل هم این انتقادات را مطرح می کرد می تواند ادعا کند که فردی مردمی است. نامبرده در دولت قبل نیز مسولیت هایی داشت و اگر در آن زمان ساکت بود و الان لب به اعتراض گشوده در پازل سیاستمداران بازی می کند.

*چون مطالب سیاسی مخالف حکومت و دولت داره برای شما شده پهلوان مردم دار، در حالی که اگر عکس این حالت بود یعنی خادم همراستا دولت بود فحش ها براش نثار می کردید.

*تحقق شعار میزان رای ملت است همان دگمه جادویی است که می تواند همه مسایل کشور را حل کند.

*قبلا در زمان دولت روحانی همین ساده سازی ها می کردید که همه مشکلات زیر سر روحانی است و رییس جمهور روحانی بایک دکمه می تواند همه مشکلات را رفع کند ولی این کار را نمی کند و مردم را با فلاکت و فقر رها کرده است. حالا چطور شده که آن دکمه جادویی را که قبلا از روحانی انتظار داشتید شما ندارید. مشکلات جدیدا پیچیده شده اند؟ .

*در اين شرايط اقتصادي كه امنيت و اقتصاد آحاد جامعه در وضعيت نابسامان است طرح مسائل حاشيه اي ( كه حجاب در جاي خود بسيار مهم است )در سطوح بالاي تصميم گيري جز مقاومت و لجبازي بدنه جامعه چيزي نخواهد داشت.

*متاسفانه الان شرایط یه جوری شده که اگه قیمت مرغ رو بگی متهم به سیاه نمایی میشی، اگر قول های رییس جمهور قبل از انتخابات رو بانشر کنی متهم به اخلال در نظم عمومی، اگر تاثیر تصمیمات مجلس روی سفره مردم رو بگی متهم به سیاسی بازی...

*رسول خادم می توانست به تعریف و تجمید از حاکمیت بپردازد و امروز رئیس فدراسیون یا نماینده مجلس یا صاحب پست و مقام باشد. ا

*(پاسخ به کامنت بالا)یعنی قبلا که رئیس فدراسیون بود بخاطر این بود که دست به تمجید و تعریف و تملق زده بود؟

***

یادداشت «جای سرباز کم‌تجربه، لب مرز نیست ...»با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*ارتباطات با اوباشان طالب باید سریعا قطع شود اینها نه دولت هست و نه نماینده مردم افغانستان و هیچ کشوری در دنیا انها رابه رسمیت نشناخته ! برنامه ریزی برای مهار و دفع فتنه طالبان بسیار مهم تر و با اهمیت تر است که متاسفانه مورد غفلت واقع شد. ایران اکنون با دو خطر و تهدید امنیتی جدی با جمهوری باکو و ترکیه و طالبان مواجهه است ترکیه حامی و پشتیبان طالبان و علیف است و پروژه سد سازی اخیر در افغانستان و سد سازی ها بر سرچشمه های رود ارس تماما محصول اتاق فکر ترکیه و اسرائیل است .

*چرا باید طالبان که حتی سازمان ملل قبول نکرده رو مسئولین ما قبول کردن که با اوناها رابطه و تجارت داشته باشن وقتی شما حکومتی رو که جهانیان قبول ندارن رو قبول کردید همین میشه تنها راه اینکه ایران قاطع و سریع جوابشون رو بده چرا فقط گیر دادید به افغان های تو ایران چرا هیچ کسی گیر نمی ده به این مسئولین که چرا طالبان رو شماها باهشون رابطه و تجارت دارید وقتی دفعه اول این کار رو کردن با اونا مماشات کردن جوابش میشه این هر دفعه یه کاری می کنن چند تا جون این مملکت رو شهید می کنن بعدش میگن اشتباه شده اگر دفعه اول حساب شون کف دستشون گذاشته بودن اینطوری نمی شد لعنت بر طالبان

*خانواده پرسنل وظیفه و کادر مرزبانی چشم به راه عزیزانشان هستند، باید مرزبانی سنتی برداشته شودو تجهیزات و امکانات جدید جایگزین افراد گردد،از دست دادن فرزندان وطن جبران ناپذیر است،

*خوب چرا سرباز بزارند اونایی که به عنوان کادر استخدام میشن و پول خوب هم میگیرن از مرز حفاظت کنند بلاخره سرباز یه دوره کوتاه مدت میاد و اونم به اجبار و اینکه خیلی از سربازا خونواده هاشون چشم به راهن ولی کادر فرق میکنه اونا کلان استخدام‌ شده و پی خطراتشونو به جونشون خریدن اگه میخواستن نمیومدن تو همچین کاری پس با خواست خودشون اونجا هستن نه سربازی که به اجبار اونجاست.

*متاسفانه در بیش از یک سال گذشته در قبال این گروه، سیاست‌هایی همچون بازگشایی سفارت، تحویل انرژی، چشم‌پوشی از درگیر‌های مرزی و لاپوشانی تحرکات طالبان، در دستور کار نهاد‌های دولتی قرار گرفته بود. گفته می‌شود حملات توسط چند سرباز طالبان صورت گرفته، اما این گزاره به هیچ عنوان واقعیت ندارد. اتفاقا نیرو‌های این گروه تروریستی، به شدت منظم و تحت اوامر رهبرانشان هستند.

*مجموعه ای شامل: ۱. استقرارنیروهای مسلح زبده ۲. پیمایش پهپادی، زمینی به انواع روشهای اینفرارد و راداری ۳.تعبیه انواع سدهای فیزیکی و تله های انفجاری ۴. پیمایش ماهواره ای که انشاءالله هر چه سریعتر به حد قابل قبولی برسد ۵.نصب روبوتهای قاتل سه گانه استاتیک، دینامیک و انتحاری ۶.اقدامات اطلاعاتی ۷.حملات پیشگیرانه و.......