منتظر علامتی برای فشار خون نباشید؛ کنترلش کنید

  4020229047

یک متخصص قلب و عروق گفت: منتظر علامت دار شدن برای پی بردن به فشارخون نباشید چراکه فشارخون در اغلب موارد هیچ علامتی ندارد ولی باید کنترل شود.

ناهید ازدکی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد کنترل فشار خون اظهار کرد: کل میزان مصرف نمک در شبانه روز از یک قاشق مرباخوری نباید بیشتر شود.

وی افزود: به جای استفاده از نمک، از ادویه‌ها و آب مرکبات و سرکه برای طعم دهی به غذاها استفاده و نمکدان را از سر سفره حذف کرده و تا حد امکان از سرخ کردن غذاها خودداری کنید.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه مواد غذایی را به صورت آب پز و یا بخار پز مصرف کنید، تصریح کرد: نکات مهمی حین گرفتن فشارخون باید مد نظر قرار گیرند که لازم است رعایت شود.

ازدکی ادامه داد: عدم مصرف چای و کافئین از یک ساعت قبل از اندازه گیدری فشارخون، عدم مصرف سیگار از نیم ساعت قبل از اندازه گیری از موارد قابل توجه است.

وی افزود: در انتخاب فشارسنج باید ترجیحاً فشارسنج دیجیتال بازویی خریداری کرده و قبل از خرید فشارسنج با پزشک خود مشورت کنید.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: جهت گرفتن فشارخون در وضعیت مناسب قرار بگیرید؛ بر روی صندلی یا مبل نشسته و بطور کامل و راحت به پشتی آن تکیه دهید؛ پاهایتان نباید روی هم قرار بگیرند و کف پاها با سطح زمین بطور کامل در تماس بوده و آویزان نباشند؛ بازوی خود را روی یک سطح به موازات قلب تکیه دهید.

ازدکی تصریح کرد: کاف را در قسمت جلویی بازو بدون داشتن لباس محکم و تحت فشار به صورتی که لبه کاف ۲ تا ۳ سانتیمتر بالای حفره آرنج باشد ببندید؛ سپس بعد از آمادگی کامل دکمه دیجیتال دستگاه را فشار دهید؛ در صورت استفاد از فشارسنج دستی ۲ نکته مورد توجه قرار گیرد؛ کاف را به اندازه ۳۱ میلی متر جیوه بالاتر از قطع نبض موقع گرفتن فشارخون باد کنید؛ کاف را با سرعت بسیار آهسته دو تا سه میلی متر جیوه در ثانیه خالی کنید.

وی با بیان اینکه حداقل سه روز پشت سرهم و ترجیحاً هفت روز اقدام به اندازه گیری فشارخون در منزل کنید، یادآور شد: در هر بار اقدام برای کنترل فشارخون، فشار را حداقل در دو نوبت به فاصله یک دقیقه اندازه گیری کنید و بهتر بوده نیم ساعت قبل از مصرف داروی فشارخون، اندازه گیری انجام شود.