لطفا حواس تان به این کله ما باشد!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4020228052 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«در خصوص معتادان متجاهر نیز آنها را جمع‌آوری کرده‌ایم اما این بدان معنا نیست که تعداد حضور آنها صفر شده باشد و در این زمینه من به خودم انتقاد می‌کنم چرا که به مردم قول داده بودم که تحت هر شرایطی چه ظرفیت باشد یا نباشد، معتادان متجاهر جمع‌آوری شود؛ البته دکتر مؤمنی هم قول داده‌اند که ظرفیت‌ها افزایش یابد.» (فارس) 

این جملات فرمانده کل انتظامی کشور است که امروز خبرگزاری ها آن را مخابره کرده اند . 

از نظر نگارنده تعهد به این نگاه یکی از مهمترین نیازهای امروز و همیشه حکمرانی ماست. اینکه مسئولان اولا از قبل متوجه وعده و وعیدهای فارغدلانه و ساده انگارانه خود باشند و ثانیا در صورت دادن وعده های بزرگ و کوچک نیز متوجه اهمیت «وفای به عهد» باشند و در صورت ناتوانی از عمل به این وعده ها صادقانه به آن اعتراف و ضمن عذرخواهی و نقد از خود اهتمام به حل تدریجی آن به شیوه ای مسئولانه تر و کارآمدتر داشته باشند. 

عجیب است که ما در فرهنگ عامیانه مان ضرب المثل حکیمانه ای  داریم که می گوید «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» اما این حکمت هیچ بازتابی در فرهنگ سیاسی و رفتار اغلب سیاستمداران ما نداشته است. هر چند اگر دقیق تر باشیم باید بگوییم از قضا این قبیل سیاستمداران محترم همه آن سنگ های بزرگی را که برداشته اند، زده اند، اما به فرق مبارک ما! 

سیاستمداران و مدیران ما، نوعا ، آگاهانه یا غافلانه، براحتی وعده می دهند، وعده های بزرگی هم می دهند و بسیار بسیار کم پیش آمده که پس از ناتوانی از عمل به این وعده ها از مردم عذرخواهی و البته تلاش مضاعف برای تحقق دستکم نسبی این مواعیدشان داشته باشند. معمولا همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود! نه کسی از آن ها مواخذه می کند و نه نهادهای قانونی توانمندی برای پیگیری این ادعاهای هزینه ساز و گمراه کننده وجود دارد. 

نتیجه اینکه در غیاب چنین عقلانیتی، دور باطلی از نقد شدید مسئولان قبلی سیاسی و اقتصادی و در راس همه روسای جمهور قبلی، به شوق به دست گرفتن مسئولیت و سپس ادامه همان مسیر ناکارامد سابق ( اگر نگوییم به شیوه ای ناکارامدتر!) در جریان بوده است! 

اظهارات سردار رادان البته قابل سرایت به سایر ماموریت های ایشان نیز هست و در مورد وظایف دیگری که به درست یا غلط بر دوش نیروی انتظامی فارغ از مقدورات و وظایف ذاتی پلیس گذاشته شده همین حکم جاری است اما اینکه در همین یک فقره نیز فرمانده کل نیروی انتظامی چنین صراحت و صداقتی برای بیان یک مشکل به خرج داده یقینا فرهنگ ساز است و شایسته تشکر ویژه! 

خلاصه اینکه به برخی مدیران محترم باید گفت لطفا یا سنگ بزرگ برندارید یا اگر هم  برداشتید لااقل آن را به سر ما نزنید!