قانون مالیات بر سوداگران،عرصه را بر دلالان تنگ می کند

  4020223065

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اجرای قانون مالیات بر سرمایه شامل افرادی که سفته بازی،سوداگری و دلالی کاذب دارند می شود گفت : برخی از افراد با جوسازی رسانه ای تلاش می کنند،مانع از ایجاد اقتصادی شفاف در کشور شوند .

به گزارش صداوسیما ،غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه بهارستان رادیو اقتصاد، با بیان اینکه اجرای قانون مالیات بر سرمایه شامل افرادعادی جامعه نمی شود افزود : بر اساس پیش بینی های انجام شده، این طرح شامل افرادی که سفته بازی،سوداگری و دلالی کاذب دارند می شود.

 سوال : از زمان تصویب قانون مالیات بر سوداگری چندین ماه می گذرد . بفرمائید الان وضعیت اجرایی آن به چه شکل است و چه موانعی پیش روی این قانون وجود دارد که هنوز هم با وجود گذشت چندماه محل بحث و اختلاف نظر است ؟

رضوانی : از پایانش چندین ماه نمی گذرد ، این تازه تمام شده و دارد مراحلش را طی می کند و هنوز در حکم قانون نشده چون بعد از این که شورای نگهبان این را مغایر قانون اساسی و شرع تشخیص ندهد، مرحله تکمیل قانون انجام شده و می رود به مسیر ابلاغ و اجرا برسد و این قانون هم جزو مترقی ترین قانون هایی است که با تلاش مجلس تصویب شده و مراحلش دارد طی می شود و عموما کشورهای پیشرفته هم این قانون را دارند ده ها کشور در دنیا این قانون را دارند و جزو مترقی ترین قوانین است برای این که جلوگیری کند از دلالی .

سوال : برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که با اجرای قانون مالیات بر سوداگری ، اشکال سوداگری ممکن است تغییر یابد و سوداگری غیررسمی و پنهان در بازارهای مالی شکل بگیرد، آیا این قانون مالیات بر عایدی سرمایه از هوشمندی لازم برای مسدود کردن راه های فرار از این مالیات ها برخوردار است؟

رضوانی : من خوشبینانه نگاه می کنم به این اظهارنظر می گویم که این ها احتمالا نخواندند و اطلاع کافی ندارند ، الان مثل سابق نیست که در خانه ها فرض کنید در بالشت کسی بتواند مقدار زیادی پول قایم کند الان اگر که صحبت می کنیم از این قانون ، این قانون بنا ندارد که بخواهد معاملات محدود کم تکرار را و حجم پایین ارزشی کنترل کند، صحبت از این است که کسانی که صدها خانه ، صدها ماشین، میلیون ها دلار و هزاران سکه را معامله می کنند این ها نتوانند از زیر بار مالیات شانه خالی کنند . ایا به نظر شما اگر چنانچه این قانون ابلاغ شود و بخواهد به مرحله اجرا برسد کسی می تواند هزاران سکه ، صدها اتومبیل ، صدها خانه را معامله کند و پنهان معامله کند ، چنین چیزی امکان پذیر است ؟ به نظر بنده کسانی که این حرف را زدند کم اطلاع هستند.