خشم پنهان در جامعه ما

  4020223001 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در داخل مجموعه نظام سلامت، تحت پوششِ بیمه قرار دادن خدمات مشاوره و روانشناسی که از قضا یکی از چالش‌های کشور ما بوده و هست، می‌تواند در بهبود وضعیت فعلی قدری تاثیرگذار باشد.

خشم پنهان در جامعه ما

گروه تعاملی الف - محمدرضا شیخی چمان:

چندی پیش، مسافرِ سامانه اتوبوس تندرو میدان راه‌آهن-میدان تجریش تهران بودم. در بخش ورودی آقایان، ازدحام جمعیت بالایی وجود داشت. افراد تمام تلاش خود را می‌کردند که به هر نحو ممکن و ناممکن، وارد BRT شوند. کوچکترین تماس فیزیکی نیاز بود تا دو نفر با هم درگیر و محیط عمومی را متشنج نمایند. برای کشوری همچون ایران، با آن پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی، صحنه ناخوشایندی بود. این اولین بار نبود که شاهد وقوع این اتفاق بودم. چه بسا پیشتر، خودم نیز در نقطه آغازین شروع یک کشمکش قرار گرفته بودم. در طول مسیر فرصت را مغتنم دانسته و به دلایل احتمالی این موضوع فکر کردم. نتیجه اینکه شوربختانه، از دیدگاه نگارنده، جامعه ایران دچار پدیده خشم پنهان شده است.

اگر بخواهیم یک تعریف عمومی از آن داشته باشیم، خشم پنهان یعنی دلایل اجتماعی مختلفی باعث شده که تاب‌آوری روانی گروه‌های مختلف جمعیتی به کمترین حد ممکن برسد. از جمله این دلایل در مقیاس کلان می‌توان به عدم ثبات اقتصادی کشور (کاهش مستمر ارزش پول ملی، تورم، بیکاری، انزوای بین‌المللی مالی)، بازار نابسامان مسکن، ایجاد شکاف طبقاتی عمیق، حذف شدن تدریجی طبقه میانی، خدشه دار شدن اعتماد میان مردم و دولت، ناامیدی از آینده، خودِ فرسودگی سیستم حمل و نقل عمومی و عدم آموزش صحیحِ مهارت هوش هیجانی اشاره کرد. هر کدام از عوامل مذکور، به نوبه خود می‌توانند نقش پررنگی در ایجاد پدیده مذکور ایفا نمایند.

از دیدگاه نظام سلامت، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، یعنی عواملی که اختصاصا در حیطه اختیارات و عملکرد این نظام نیستند، سهم پررنگ‌تری در سقوط شاخص‌های عمومی سلامتِ روان جامعه دارند. در داخل مجموعه نظام سلامت، تحت پوششِ بیمه قرار دادن خدمات مشاوره و روانشناسی که از قضا یکی از چالش‌های کشور ما بوده و هست، می‌تواند در بهبود وضعیت فعلی قدری تاثیرگذار باشد. از طرفی، توزیع عادلانه روان‌شناسان در سطح کشور و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای اقشار مختلف، به خصوص افراد و خانوارهای آسیب پذیر مالی و دارای سطح سواد سلامت پایین‌تر، می‌تواند جزو سازوکارهای سودمند باشد.

به نظر می‌رسد پدیده خشم پنهان چند سطحی بوده و برای کاهش آن لازم است که اقدامات راهبردی و مبتنی بر شواهد در سطوح خرد، میانی و کلان و با همکاری نهادهای مختلف صورت گیرد. قدر مسلم، عدم توجه و رسیدگی به آن، می‌تواند هزینه‌های اجتماعی گزافی را برای عموم مردم در پی داشته باشد که تلاش همه‌جانبه در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور و ایجاد پایداری در آن، در بالاترینِ اولویت‌ها استقرار یافته است. طبیعتا این بهبود، همه اجزای جامعه را به شکل مطلوبی متاثر خواهد کرد. امید که خشم پنهان در جامعه ایران، پیوسته جای خود را به آرامش استوار دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۰۶۷۸۰۷:۲۰:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باید صبر کنی و خشم پنهان که آشکار خواهد شد رو ببینی
ناشناس۳۰۴۰۷۳۵۰۸:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
وقتی عدالت کم رنگ بشه. وقتی ریا پر رنگ بشه. وقتی شاسی بلند بگیرند و انکار کنند. وقتی چرخش نباشد. وقتی همه چیز پله شود تا بالا مانده شوند. و.... نتیجه بهتر از این نیست.
ناشناس۳۰۴۰۹۲۰۱۰:۲۷:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
وقتی همینایی که ادای خشم پنهان در میارن خودشون حامی همین شکاف طبقاتی هستند، وقتی خودشون کسی را که ثروت نجومی داره رو حلوا حلوا میکنند و با طناب اون توی چاه میرن بهتر از این نمیشه. نه اینکه مشکلات نباشه، هست بد هم هست. اما بدترش همینه. بدترش اینه که یکی مثل علی کریمی که هنرش شد بی اخلاقی از اولی که اومد و لایی انداختن میشه تابلو اخلاقی بعضی ها، و وقتی بجای اینکه راهشونو اصلاح کنند، معلومه دیگه سلامتی نخواهد ماند.
ناشناس۳۰۴۱۴۶۰۱۵:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
این خشم طبیعی ست. وقتی 4 میلیون مشمول غایب سربازی را از همه خدمات اولیه زندگی محروم کردید و جلوی پیشرفت جوان ها را با قوانین منسوخ شده گرفتید طبیعتا خشم عمومی افزایش پیدا میکند.
ناشناس۳۰۴۰۷۳۷۰۸:۲۶:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ای کاش یاد میگرفتیم عصبانیتمون از دست دیگران را سر کسی که از همه جا بیخبره خالی نکنیم.
ناشناس۳۰۴۰۷۴۱۰۸:۳۴:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خشم حاصل به جان هم انداختن مردم با یکدیگر است. سیاستگذاری های اشتباه مسئولان و عملیاتی کردن آنها باعث کمبود، گرانی، بی عدالتی، فساد، هرج و مرج و بی قانونی، سخت شدن زندگی و دوقطبی یا چند قطبی شدن اجتماع می شود.
ناشناس۳۰۴۰۸۹۶۱۰:۱۶:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فقط ۸میلیون اتباع اجنبی که‌تولید بچه راه انداخته اند بر سر مردم هوار کردین
ناشناس۳۰۴۱۳۱۹۱۴:۴۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
و البته بیش از این اتباع خارجی که به ایران می آیند ایرانی هایی هستند که مهاجرت می کنند اما چرا در خارج کشور نه تنها به آنها نمی گویند شما اقتصاد ما را نابود کرده اید بلکه در بسیاری موارد آنها را مورد حمایت هم قرار می دهند ؟!! پس درد ما درد مهاجران نیست درد ما عدم مدیریت و بلبشو در مدیریت کشور است!!
ناشناس۳۰۴۱۴۱۰۱۵:۲۵:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
احتمالا شما هم از همان اتباع هستین ؟ایرانیان مهاجر کارخانه تولید بچه انجا راه‌نمیندازن و جزو قشر فرهیخته و تحصیلکرده و کارافرین هر کشور هستند
ناشناس۳۰۴۱۴۱۳۱۵:۲۶:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مهاجران ایرانی که به خارج می روند تخصص و سرمایه با خود می برند.
ناشناس۳۰۴۱۴۱۶۱۵:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چی میگی بابا؟ مگه ایرانی مهاجر بیسواد و بی پول میره این چه مقایسه غلطی بود؟
ناشناس۳۰۴۱۴۳۰۱۵:۳۳:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دولت های خارجی مهاجرین را از لحاظ تحصیلات, مهارت و سرمایه گزینش میکنند. اینطور نیست که یک ایرانی به راحتی مهاجرت کند و از امکانات کشورهای دیگه استفاده کند.
ناشناس۳۰۴۱۶۳۰۱۷:۱۹:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ایرانیان مهاجر اغلب نخبگان علمی و فرهنگی و کارآفرین و از این دست هستند.
ناشناس۳۰۴۱۰۶۹۱۲:۲۸:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
در همه کشورهای پیشرفته دنیا مقامات شهری با سرویس حمل و نقل عمومی تردد می کنند اما در ایران کلا مسئولین مملکت با خودروی اختصاصی از بیت المال تردد می کنند. اگر مسئولین مملکت ما، مثل مردم عادی در این مملکت زندگی می کردند الان وضع ما مردم عادی این نبود.
ناشناس۳۰۴۰۶۸۰۰۷:۲۹:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فساد و تورم و فقر باعث به جان هم انداختن مردم شده است.
ناشناس۳۰۴۰۸۸۴۱۰:۰۹:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
با مدرنیته شدن بیشتر هم خواهد شد
ناشناس۳۰۴۰۹۶۶۱۱:۰۵:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مدرنیته چیه ؟ اینترنت و خوردو و روشهای نوین درمان و آموزش و... را هم شامل می شه یا نه ؟؟ اگر مدرنیته بده شما اینجا چکار می کنی ؟؟
ناشناس۳۰۴۱۲۲۹۱۴:۰۱:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خودت را با آن راه نزن و مدرنیته در استفاده از ابزار نیست! و ابزار هم فقط اینترنت و موبایل نیست در تاریخ هم همیشه ابزار ساخته شده هست!
ناشناس۳۰۴۰۶۸۴۰۷:۳۲:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یکی از نتایج اولیه اوضاع نابسامان اقتصادی که متاسفانه روز بروز هم بدتر می شود و افق روشنی هم برای آینده آن وجود ندارد مشکلات روانی است . به قول دوستی که روانشناس بود جامعه ما بسان فردی شده که بخاطر فقر اقتصادی ، طرد شدن از اجتماع ، تمسخر دیگران و مشکلات ناشی از جمع این مغضلات هر روز بیشتر بسوی افسردگی و مشکلات روانی پیش می رود .
ناشناس۳۰۴۰۹۷۵۱۱:۰۹:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یک سوال ساده مگر نمی گویند منطقه اسکاندیناوی رفاه بالا دارند؟ چرا خشم آنها می شود بالاترین آمار خودکشی جهان؟ یا مدینه فاضله غرب زده ها مانند آمریکا که بالاترین آمار خشونت حتی خود کشی را دارا می باشد؟جواب ساده هست!!!
ناشناس۳۰۴۰۶۸۶۰۷:۳۳:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
پیامبر برای مکارم اخلاق مبعوث شده است پس چرا جامعه ما اینگونه شده است ؟!!
ناشناس۳۰۴۰۹۶۹۱۱:۰۶:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مگه ما به دستورات پیامبر عمل کرده ایم ؟ مثلا مجازات بی حجاب در سیره پیامبر نیست !
ناشناس۳۰۴۱۹۲۸۲۰:۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چون سخنان اهل بیت رو از این گوش گرفتیم و از دیگری در کردیم ماها از اسلام فقط اونیکه به نفعمونه رو عمل میکنیم و حتی شورشو هم در میاریم ولی وای به حال حرفایی که به نفعمون نیست،...
ناشناس۳۰۴۰۶۸۷۰۷:۳۶:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
روحیه مصرف گرایی درکنار احساس تبعیض وبی عدالتی داره مردم رو نابود میکنه
ناشناس۳۰۴۰۶۸۸۰۷:۳۸:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خشم پنهان... درست است همراه با انزجار و تنفر از هر چه دروغ و ریا و نفرت پراکنی است!!
احسان۳۰۴۰۶۹۳۰۷:۴۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
شما درکی از حال مردم نداری. این خشم پنهان نیست.
ناشناس۳۰۴۰۶۹۴۰۷:۴۱:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
وقتی مردم نه آرامش دارند و نه امید دارن و نه عدالت می بینند و هر روز دروغ میشنوند و ریاکاری میبینند و هر روز مسئولین را دور از خودشون میبینند و خشمون بر افروخته تر میشه. می بینند که مسئولین ارزشی برای خواسته مردم قایل نیستند.
ناشناس۳۰۴۰۶۹۵۰۷:۴۴:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
وقتی انتقاد و اعتراض نمی توان کرد، باید آن را در خود فرو برد. قطره قطره جمع شده، دریا شده و از هر سو به عناوین مختلف و با رفتارهای گوناگون بروز می کند. خشم حاصل تلنبار شدن اعتراضات است. اعتراض به آلودگی هوا، اعتراض به گرانی، اعتراض به فساد، اعتراض به کمبود، اعتراض به قانون شکنی.........
ناشناس۳۰۴۰۷۰۸۰۸:۰۱:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: جوانان باانگیزه و صاحب ایده شرکت‌های دانش‌بنیان نویدبخش و تضمین‌کننده ‎آینده روشن ایران هستند.
ناشناس۳۰۴۱۳۳۳۱۴:۴۹:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
شعارهای زیبا !!
ناشناس۳۰۴۰۷۱۲۰۸:۰۵:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
واقعا همینطوره،از بس فشار روی مردم بخصوص سرپرستان خانوار زیاده !!
ناشناس۳۰۴۰۷۱۵۰۸:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مقصر کیست ؟
ناشناس۳۰۴۰۷۱۸۰۸:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باعث و بانی کسانی هستند که با فشار اوردن روانی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی درست تفکر کردن را از مردم گرفته اند و این بسیار خطرناک است.
ناشناس۳۰۴۰۷۲۶۰۸:۱۵:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چه کسی مسئول و متولی ۸ خشم نهفته در جامعه است نتیجه اینهمه نهاد فرهنگی و پرورشی در جامعه.....
ناشناس۳۰۴۰۷۲۷۰۸:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دلایل مهم دیگه رو فراموش کردید؛ 1-کم رنگ شدن باورهای دینی، یاد خدا (=آرامش بی نهایت) 2-حفظ احترام هم وطنان و فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل ایرانی (بنی آدم اعضای یکدیگرند...) یقین دارم که برخی برنامه ها (مثل زندگی پس از زندگی و مجری باوقارش) در فرهنگ سازی جامعه کاملا موثر است.
ناشناس۳۰۴۰۹۵۲۱۰:۵۸:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دلیلش فقر فساد گرونی بی عدالتی نداشتن سیاست داخلی و خارجی درست. رانت و پارتی بازی در استخدام ها باندی اداره کردن کشور هجوم اتباع بیگانه میلیونی به کشور که باعث فشار مضاعف به مردم شده و....
اینجا جایی برای خندیدن نیست۳۰۴۰۷۳۴۰۸:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
من هم خیلی وقته که صبح ها وقتی از خانه بیرون میروم به جای گفتن جمله خدایا به امید خودت میگم خدایا خودت امروز به خیر بگذرون!!!!!!! هردو جمله یک معنی دارد ولی با دو احساس مختلف!!!
ناشناس۳۰۴۰۷۴۸۰۸:۴۶:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باید ترسید از روزی که این مردم به خاطر چنین تورم وحشتناکی که فقط در عرض 15 سال قیمت سکه 340 برابر شده و ملک 350 برابر و توان خرید حتی حبوبات را از مردم گرفته و بدتر از همه پلمب مغازه و فروشکاه و.....به خشم بیایند.
مهدی۳۰۴۰۷۴۹۰۸:۴۶:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
عدم ثبات اقتصادی کشور (کاهش مستمر ارزش پول ملی، تورم، بیکاری)، بازار نابسامان مسکن، ایجاد شکاف طبقاتی عمیق، حذف شدن تدریجی طبقه میانی، خدشه دار شدن اعتماد میان مردم و دولت، ناامیدی از آینده دقیقا دلیل اصلی رو به صورت تام و کامل در متن بیان فرمودیدطبق تحقیقی که در یکی از کشورهای اسکاندیناوی انجام شده مشکلات اقتصادی مهمترین دلیل افزایش بزه درکشور عنوان شده بود(متاسفانه اسم دقیق کشور در خاطرم نیس اما اگر اشتباه نکنم این تحقیق در سوئد بوده) اگر همین بروز خشم را به عنوان نوعی بزه در نظر بگیریم قطعا مشلات اقتصادی در بروز این رفتار ها تاثیر مستقیم داشته و قطعا اگر این مسائل حل شوند نیاز به روانشناس نخواهیم داشت.
ناشناس۳۰۴۰۷۷۱۰۹:۰۴:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یکی از پیامدهای اصلی فقر و فساد همین خشمگین شدن مردم در مواجهه با همدیگر است که متاسفانه گریبان بیشتر مردم را گرفته است.آنانی که خشم خود را فرو می خوردند به مراتب از دیگران بیشتر آسیب می بینند
ناشناس۳۰۴۰۸۳۳۰۹:۳۳:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فقط کافیه در اتوبوس یا مترو گیر افتاده باشید و شاهد دعوای با حجاب و بی حجاب بر سر پوشیدن یا نپوشیدن روسری باشید که مفهوم واقعی خشم را دریابید همه از ته دل فریاد می زنند و فحش می دهند طوری که گویا با قاتل روبرو هستند و باید انتقام بگیرند این جامعه سالم نیست
ناشناس۳۰۴۰۸۴۹۰۹:۴۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یک دلیل بگوئید که چرا جامعه ما نباید خشمگین باشد.
ناشناس۳۰۴۰۸۵۱۰۹:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مشاهده هدر رفت عمر و ناامیدی از بهبود شرایط بزرگترین عامل خشم جامعه است.
ناشناس۳۰۴۰۸۷۹۱۰:۰۶:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
همچین میگه تاریخ فرهنگی که انگار هیچ مشکلی نبوده!! نخیر قربان
ناشناس۳۰۴۰۹۰۴۱۰:۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
بارها و بارها اندیشمندان و جامعه شناسان دلسوز کشور هشدار داده اند که سیاست های کلی کشور باید هرچه سریعتر بازنگری شوند ولی متاسفانه در بر همان پاشنه می چرخد. به هر روی، پیشنهاد نویسنده محترم درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مشاوره روانشناسی برای کمک به تعدیل شرایط روانی جامعه بعنوان راه حل موقتی بسیار سازنده است.
خشم۳۰۴۰۹۱۰۱۰:۲۱:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ماه دیگه تمدید اجاره خونه بنده هست در مسکن مهر ساکن هستم و صاحبخانه بدلیل اینکه ارزش خونش از 450 میلیون عید پارسال رسیده یک میلیارد تومان رهن خانه را از 90 میلیون کرده 180 میلیون بنده کارگر حقوقم 7 میلیون هستن چطور باید ماهی 8 میلیون پس انداز کنم برای رهن خانه جایی هم ندارم که برم .الان میفهمید خشم مردم برای چی هست!!!
باهر۳۰۴۱۰۰۶۱۱:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
گیرم که تمام مراکز روانپزشکی و روانشناسی و متخصصین مربوطه بطور عادلانه دردسترس مردم باشند اما وقتی فقرا و بینواها که اکثریت جامعه هستندو به نان شب محتاج و بیشتر هم به این درمانها نیاز دارند از کجا هزینه آنرا تامین کنند چون هزینه های اینها خیلی هم زیاد است و از عهده هر کسی بر نمی آید.
ناشناس۳۰۴۱۱۴۱۱۳:۰۸:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فقر وفساد گرونی ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین