با این دست فرمان خودرو ارزان نمی شود!

محمدحسن نخجوانی، گروه اقتصادی الف،   4020215001 ۱۰۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

با افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو در ایران عاقبت دولت پذیرفت تا با واردات خودرو خارجی، قیمتهای نجومی و بی منطق در بازار خودرو را اصلاح نماید. واقعیت این است که قیمت خودرو در ایران بسیار بالاتر از قیمت خودرو در کشورهای همسایه است. بطوریکه ایرانیان ساکن در دیگر کشورها از شنیدن قیمت خودرو در ایران شوکه میشوند. اینکه چه سیاستهای غلطی کشور را به این مرحله رساند موضوع بحث ما نیست. موضوع بحث ما این است که آیا واردات خودرو باعث اصلاح قیمتها در کشور میشود یا خیر؟ آیا یک جوان شاغل، بعد از یکی دوسال کار و فعالیت، خرید خودرو برایش امکان پذیر خواهد بود یا باید فقط در تخیلاتش صاحب خودرو شود. آیا خیل عظیم خودروهای فرسوده با ارزان شدن خودرو، عاقبت از خیابانها جمع میشوند یا صاحبان آنها توان تغییر آنها را نخواهند داشت؟

اولین خودرویی که صحبت واردات انبوه آن به کشور شده است، خودروی چانگان است. وقتی صحبت از واردات انبوه میشود به این معناست که امکان گرفتن تخفیفات خوب از تولید کننده خودرو وجود دارد. تخفیفات این چنینی در دنیای تجارت کاملا مرسوم و قانونی است. با این حال آنچه موجب حیرت شده است قیمت یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی است که مدیرعامل سایپا برای فروش آن پیشنهاد داده است! یک میلیارد و سیصد میلیون یعنی چند صد میلیون تومان گرانتر از قیمت همین خودرو در کشور امارات! یعنی مردم ایران درآمد سرانه کمتری از اماراتی دارند اما باید بیشتر از شهروندان اماراتی برای خرید یک کالای واحد پول پرداخت نمایند! پس نه تنها خبری از تخفیفهای خرید انبوه نیست، بلکه مردم ایران مجبور خواهند بود بیشتر از اماراتیها هزینه کنند!

باید خدمت نمایندگان محترم مجلس عرض کرد که با این دست فرمان خودرو ارزان نمیشود. خودروسازان داخلی به دنبال حاشیه سود عالی هستند. آنها نمیخواهند انحصارشان در بازار شکسته شود. لذا حالا که عاقبت مجبور به واردات خودرو شدند، قیمتها را طوری بالا میبرند تا کام مردم تلخ شود و کسی ارزان شدن خودرو را نبیند. پس شما باید دست مردم را بگیرید و مراقب باشید تا اگر دشمنان خارجی با تحریم به مردم ایران ضربه زدند برخی افراد ناآگاه در کشور به این مردم ضربه مضاعف نزنند.