توضیح وزیر ارشاد درباره قرارگاه عفاف و حجاب/ هراس آمریکایی‌ها از انتقام ایران/ پاسخ شریعتمداری به ادعای روحانی

  4011126117 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیح وزیر ارشاد درباره قرارگاه عفاف و حجاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «نگاه به مسئله حجاب باید فرهنگی-اجتماعی باشد چراکه این نگاه اجماع‌ساز است.»

محمدمهدی اسماعیلی در گفتگو با ایلنا، درباره قرارگاه عفاف و حجاب گفت: «یکی از وظایف ذاتی ما در شورای فرهنگ عمومی مربوط به حوزه مسائل مربوط به پوشش و حجاب است. آنجا ما بخش‌ها و میزهایی داریم. به طور مثال میز مد و لباس و میز صنایع اجتماعی داریم و میز زیست عفیفانه هم داریم حالا شما بگوئید اسمش هر چیزی می‌خواهد باشد. چیز جدیدی نیست. البته دولت نگاهش این است که در این حوزه رویکرد فرهنگی-اجتماعی باید غلبه داشته باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «در حال حاضر در خصوص این مسئله نسبت به وزارت فرهنگ و شورای فرهنگ عمومی این مسئولیت بیش از گذشته متوجه شده است، زیرا آقای رئیس‌جمهور نظرش این است، به همین دلیل بیش از گذشته روی این موضوع کار می‌کنیم اما قرار نیست این موضوع به دو قطبی‌سازی منجر شود و قرار است به وفاق اجتماعی منجر شود.»

وی تاکید کرد: «اصلا گفته‌ایم فرهنگی- اجتماعی که بعضا آن تبعات نگاه غیرفرهنگی را نداشته باشد به همین دلیل ما دنبال ایجاد وفاق و همگرایی ملی در این حوزه هستیم؛ چراکه معتقدیم این مسئله، مسئله ذاتی در جامعه ایرانی است و این مسئله را با حوزه فرهنگی و اجتماعی حل می‌کنیم.»

******

هراس آمریکایی‌ها از انتقام ایران

خبرگزاری فارس نوشت: «بر اساس سندی که به آن دست یافته‌ایم، تعدادی از مقامات آمریکایی در انتقاد از هزینه اندک حفاظت شخصی خود در مقایسه با برخی مقامات دولت دونالد ترامپ، نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به نهادهای پلیسی و امنیتی آمریکا نوشته‌اند.»

در بخشی از این نامه که رونوشتی از آن نیز در اختیار «جان کاتر» مسئول میز ایران در پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز قرار گرفته و نشان‌دهنده شدت نگرانی آن‌ها از انتقام سخت ایران است، آمده است: «پاسخ رسمی آمریکا پس از تهدیدات ایران، امیدوارکننده اما بیشتر زبانی بوده؛ اقدامات تحریک‌آمیز فزاینده و بدون وقفه ایران نشان می‌دهد آن‌ها دلسرد نیستند و حتی مصمم به انجام اقدامات خصمانه فزاینده هستند.»

نویسندگان این نامه با ابراز ترس و وحشت از تشدید تحرکات ایران برای گرفتن انتقام شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی افزوده‌اند: «شبه‌نظامیان نیابتی ایران، به حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه می‌دهند و مقامات ایرانی تهدید می‌کنند عملیات‌های تروریستی را داخل ایالات متحده و سایر نقاط در سراسر جهان انجام خواهند داد.»

مقامات آمریکایی مذکور در ادامه نامه، با طرح این ابهام که «مشخص نیست چه شخصی در دولت آمریکا باید مسئول تأمین حفاظت ما باشد!» نوشته‌اند: «دولت فعلی، اطمینان یافته که تهدیدات ایران علیه مایک پامپئو و یکی از دستیاران ارشد او همچنان معتبر است و با گذشت حدود دو سال از خروج آن‌ها از مناصب خود هنوز ادامه دارد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «تهدیدات خاص، معتبر و قریب‌الوقوع علیه ما و خانواده‌های ما از سوی ایران و افرادی که از طرف آن‌ها عمل می‌کنند، وجود حفاظت شخصی و سایبری فوری را می‌طلبد. هرچند که مقامات بلندپایه، ممکن است اولویت انتقام ایران باشند اما امنیت شخصی‌شان تأمین شده و ممکن است [این سطح از حفاظت‌شان] مانع تهدیدات شود ولی توجه آن‌ها (ایران) را به طرف کسانی از ما که سطح حفاظتی مشابهی برای‌شان تأمین نشده، معطوف کند.»

******

علت شنیده شدن صدای مهیب در کرمان چه بود؟

حدود ساعت ۱۲ ظهر امروز بود که صدای مهیبی در برخی نقاط شهر کرمان شنیده شد و تعدادی از شهروندان مدعی شدند که این صدای مهیب همراه با لرزش ساختمان بوده است.

پس از گذشت ساعتی، مجتبی اسدی زاده، مدیر روابط عمومی استانداری کرمان در گفت و گو با فارس علت صدای مهیب ظهر امروز در شهر کرمان را انهدام مهمات تاریخ گذشته در منطقه باغین کرمان عنوان کرد.

او تاکید کرد که این انفجار از قبل با دستگاه های مربوطه هماهنگ و به مردم منطقه باغین هم اطلاع رسانی شده بود.

پس از این مسئله، یک منبع آگاه در ارتش، درباره ارتباط صدای مهیب شنیده شده در کرمان با انهدام مهمات توسط ارتش، به تسنیم گفت: «طبق روال جاری در نیروهای مسلح مهمات از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته که از لحاظ اصول امنیتی دیگر قابل استفاده نیستند باید منهدم شوند.»

وی افزود: «بر همین اساس نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران طی چند روز گذشته در استان کرمان مبادرت به انهدام مهمات از رده خارج موجود در یگان‌های استان کرمان کرده است.»

این منبع خاطرنشان کرد: «انهدام این مهمات در محیطی امن و با رعایت تمام اصول ایمنی صورت گرفته است و هیچگونه جای نگرانی برای شهروندان کرمانی وجود ندارد.»

******

زاکانی: در حال انتقام‌گیری از ما هستند

شهردار تهران با اشاره به مدیریت مناسب شهرداری در برف اخیر اذعان کرد که برخی به دنبال انتقام‌گیری هستند.

علیرضا زاکانی اظهار داشت: «قرارگاهی در سازمان پیش‌گیری از بحران تشکیل شده است که تمام عوامل مربوط در حوزه بارش برف، در این قرارگاه مستقر شده‌اند. بیش از ۲هزار نیرو در حوزه مدیریت بحران مرتبط با برف و باران فعال بودند.»

شهردار تهران بیان کرد: «مدیریت بحران در برف سال ۹۶ تهران موجب بی‌آبرویی عده‌ای در مدیریت شهری شد که امروز درحال انتقام‌گیری از ما هستند.»

******

پاسخ شریعمتداری به ادعای حسن روحانی

حسن روحانی در ادامه مواضع جنجالی و تحرکات رسانه ای خود، این بار با حمله به مجلس شورای اسلامی مدعی شد که مصوبه مجلس در اسفند سال ۹۹ جلوی احیای برجام را گرفت! اما حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، طی یادداشتی به این ادعای روحانی پاسخ داد و نوشت:

«آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق کشورمان گفته‌اند کشورهای ۱+۵ در اسفند ۹۹، حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم پذیرفته بودند اما مصوبه مجلس جلوی [احیای برجام] را گرفت‌! در این باره گفتنی است که مصوبه مورد اشاره آقای روحانی «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» است که بعد از خود‌داری آمریکا و اروپا از انجام تعهدات برجامی خود در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود. موضوع مصوبه یاد شده آن است که چنانچه طرف مقابل کماکان از انجام تعهداتی که در برجام پذیرفته است خودداری کند، دولت ایران نیز موظف خواهد بود تعهدات برجامی خود را به تدریج کاهش بدهد. به بیان دیگر، مصوبه مجلس برای پایان دادن به دیپلماسی منفعلانه دولت آقای روحانی و الزام طرف مقابل به لغو تحریم‌ها و انجام تعهداتش بوده است و معلوم نیست نظر جناب روحانی که آن را مانع رفع تحریم‌ها دانسته‌اند از کجای این مصوبه بیرون آمده است؟! اگر به گفته ایشان، کشورهای ۱+۵ آماده لغو تحریم‌ها بودند! که باید از مصوبه مجلس استقبال می‌کردند، جنابعالی چگونه آن را مانع رفع تحریم‌ها دانسته‌اید؟!

ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و از آنجا که برجام برای آمریکا یک سند طلایی و برای ما یک فاجعه بود، اقدام ترامپ بسیار تعجب‌آور به نظر می‌رسید ولی خانم فدریکا موگرینی (مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا) پرده از پشت پرده ماجرا برداشت و در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» گفت: «من از روحانی تضمین گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بماند و از آن خارج نشود»! ترامپ (بخوانید تمامیت آمریکا‌) با شناختی که از انفعال دولت قبل داشت در پی آن بود که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، امتیازات بیشتری به حریف واگذار کند! و برجام‌های ۲ و ۳ و... نیز شکل بگیرد! ولی مصوبه مجلس چنین اجازه‌ای به دولت آقای روحانی نداد و ترفند ترامپ به نتیجه نرسید.

خروج ترامپ از برجام با چراغ سبز جناب روحانی و تضمین ایشان صورت گرفته بود! و سؤالی که اگر پای حساب و کتاب و بازخواست در میان باشد، باید از آقای روحانی پرسیده شود، این است که چرا چنین تضمینی به ترامپ داده بودید؟! ترامپ درپی آن بود که مسائلی نظیر حضور ایران در منطقه و صنایع موشکی کشورمان را هم به برجام اضافه کند و به همین علت بعد از خروج از برجام بارها اعلام کرد که ایران برای مذاکره در این خصوص مراجعه خواهد کرد! و آقای روحانی نیز اصرار به ادامه مذاکره داشتند که مصوبه مجلس مانع از آن شد. جناب روحانی! حتماً به خاطر دارید که بعد از تصویب قانون یاد شده در مجلس، به شدت با آن مخالفت می‌کردید! چرا؟! مصوبه مزبور تاکید بر لغو تحریم‌ها و مقابله با بد‌عهدی آمریکا و اروپا داشت. مخالفت شما با چه توضیح و توجیهی صورت می‌پذیرفت؟!

از هنگام تصویب برجام تا‌کنون، نه فقط آقای روحانی، بلکه هیچیک از طرفداران برجام نتوانسته‌اند حتی به یک نمونه از دستاوردهای برجام اشاره کنند! مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ها صورت گرفته بود و طی ۸ سال ریاست آقای روحانی بر قوه مجریه بسیاری از وقت، امکانات و ظرفیت‌های نظام به پای برجام ریخته شده بود ولی نه فقط تحریم‌ها لغو نشد، بلکه دوبرابر نیز شد! بنابراین سؤال آن است که جناب روحانی از کدام برجام و کدام دستاورد سخن می‌گویند؟! فاجعه برجام به‌اندازه‌ای آشکار است که حتی دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای دولت ایشان نیز با صراحت به آن اعتراف کرده‌اند.

حالا باید از جناب روحانی پرسید؛ کدامیک از موارد یاد شده که همراه با اسناد آن ارائه شده قابل انکار است؟! اگر قابل انکار نیست چگونه ادعا می‌فرمائيد که «‌کشورهای ۱+۵ در اسفند ۹۹، حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم پذیرفته بودند اما مصوبه مجلس جلوی [احیای برجام] را گرفت‌»! هنوز چند سالی بیشتر از ماجرا نگذشته است و اسناد موجود که به برخی از آنها اشاره شد از حافظه تاریخی ملت پاک نشده و تماماً در بایگانی نظام ثبت و ضبط است و قابل انکار نیست.»

******

دشمن می‌خواست خیابان‌های ما را مملو از خشونت کند

فرمانده کل سپاه گفت: «دشمن می‌خواست خیابان‌ها و کوچه‌های ما را مملو از خشونت و در مقابل آرمان‌طلبی یک ملت و امت ایستادگی کند.»

به گزارش مهر، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در اختتامیه بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج اظهار داشت: « رهبر معظم انقلاب اسلامی با منطق قرآن‌، ما را از چالش‌ها و بحران‌ها عبور می‌دهند و امروز قرآن کریم در اندیشه و تفکر ایشان تجسم، تجلی و معنابخشی دارد.»

سرلشکر سلامی با بیان اینکه آنچه که روز شنبه در راهپیمایی ۲۲ بهمن رخ داد، تفسیر آیات قرآن بر روی زمین بود، افزود: «ماهها بود که دشمن، توطئه‌های شوم خود را طراحی و اجرا می‌کرد و با غرور با مردم ما سخن می‌گفت. او با تصورات و رویایی شیطانی برای خاموش کردن انوار پرفروغ اسلام که از خورشید ولایت سر زده بود و صفحه زمین را منور کرده بود، برنامه‌ها و توطئه‌های زیادی داشت. دشمن می‌خواست خیابان‌ها و کوچه‌های ما را مملو از خشونت و در مقابل آرمان‌طلبی یک ملت و امت ایستادگی کند؛ این مکر دشمنان ما بود؛ اما با حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، خداوند این توطئه را به آن‌ها بازگرداند و خیابان‌ها پر از قلب‌های مطمئن، دل‌های استوار و قدم‌های ثابت شد.»

******

بررسی مسمویت سریالی دانش‌آموزان در قم به کجا رسید؟

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم، موضوعی است که مورد توجه دولت و نهادهای متولی قرار گرفته است. امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این رابطه توضیح داد و اظهار داشت: «وزیر بهداشت برای بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان استان قم، عازم این استان شده است اما مطابق گزارش های اولیه پزشکی، اثر مسمومیت بلند مدت نیست. برای بررسی بهتر عوامل این مسمومیت، همکاری بین وزارت اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است. با توجه به برخی از مباحثی که پیرامون حوادثی در برخی از دبیرستان‌های دخترانه استان قم پیش از این در جلسات قبلی هیات دولت توسط وزیر آموزش و پرورش ارائه شده بود و ماموریتی که به وزیر اطلاعات داده شده بود امروز ایشان گزارش اولیه را از بررسی‌های ابتدایی در مجموعه هیات دولت ارائه کردند.»

علاوه بر این،‌ برای بررسی این مسمومیت‌ها کارگروهی تشکیل شده که مسئولیت بررسی و واکاوی این موضوع را به عهده دارد. مجید محبی، سخنگوی این کارگروه در خصوص نتایج بررسی و علت‌یابی این مسمومیت‌ها به ایلنا گفت: «تا به حال تمام دانش آموزانی که دچار مسمومیت شده‌اند حال عمومی خوبی دارند. هیچ کدام از این دانش آموزان پس از مسمومیت دچار مشکل ساختاری یا پایدار در جسم‌شان نشده‌اند و بهبود یافته اند. البته برخی از آنها اظهار می‌کنند که ضعف عضلانی دارند یا حالت سرگیجه در آن‌ها وجود دارد که این موارد نیز قابل درمان و پیگیری است. بنابراین تا به حال با مشکل ساختاری که منجر به اشکالی در دانش آموزی شود، مواجه نبوده ایم.»

وی در مورد انجام آزمایش روی دانش آموزانی که دچار مسمومیت شده اند، عنوان کرد: «تمام آزمایش‌های خون، نمونه‌های گوارشی، آزمایش ادرار، نوار عصب و عضله، سی تی اسکن مغزی، ام آر آی ریه و مغز و… همه به صورت کامل روی افراد مسموم انجام شده است، اما هیچ کدام مشکل حادی نداشتند. در برخی آزمایشات به دلیل مشکل زمینه‌ای مانند سوء تغذیه، شاید در موردی شاهد کمبود کلسیم یا منیزم و… بودیم، اما این کمبودها هیچ ارتباط معنادار و علمی با موضوع مسمومیت دانش آموز ندارد.»

محبی خاطرنشان کرد: «در بررسی‌هایی که انجام دادیم قویا علت گاز دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، آمونیاک و… را در مسمومیت دانش آموزان رد می‌کنیم. شاهدی هم مبنی بر وجود این موضوع نداریم.»

******

نگاه بدبینانه برجامیون به رابطه ایران و چین

سفر مهم و راهبردی سید ابراهیم رئیسی به کشور چین، می‌تواند نقطه آغازی برای بهبود روابط اقتصادی دو کشور و برخورداری ایران از مزایای ارتباط اقتصادی گسترده با دومین اقتصاد جهان باشد. اما با این وجود، جریان اصلاح‌طلب و رسانه‌های مدافع دولت قبل و برجام، همچنان به این رابطه می‌تازند و سعی دارند با نگاهی بدبینانه به این سفر و دستاوردهای احتمالی‌اش بنگرند. 

سایت خبرآنلاین که یکی از مدافعان سرسخت دولت قبل و برجام به حساب می‌آید در این خصوص نوشت: «روابط ایران و چین در سال های گذشته تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های یکجانبه قرار داشته است. شرکت های چینی به سختی به همکاری با ایران ادامه می دهند و با وجود نیاز روزافزون چین به انرژی، خرید نفت از ایران یک گزینه در دسترس و عالی برای پکن نیست. بعلاوه، حرکت آرام چین به قله هرم قدرت جهانی به نظر می رسد این ابرقدرت جدید را ناگزیر کرده که فراتر از آمریکا و رقابت های مرسوم با آن، نیم نگاهی عمیق تر به مناسبات خود درون شبکه ای از ارتباطات استراتژیک با سایر کشورها هم داشته باشد. آنجا که صحبت از ایران است، چین ناچار به در نظر گرفتن منافع کشورهایی است که قدرت گرفتن ایران را موجب برهم خوردن موازنه های منطقه ای و تهدیدی برای خود می شمارند. سفر اخیر و پرحاشیه شی جین پینگ به عربستان سعودی تلاشی برای پی بردن چین ظرافت های ژئوپولیتیک در این منطقه کلیدی از جهان بود.

در این سفر ۳۰ توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین عربستان و چین به امضا رسید . اما از نکات بسیار حائز اهمیت در این سفر بیانیه های مشترک چین و عربستان بود. در این بیانیه ها چین نه تنها از ایران خواسته که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا به پرسش‌ها و تردیدها پیرامون برنامه هسته‌ای پاسخ داده شود بلکه اتهام دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه را به رسمیت شناخته و از تهران خواسته است به این اقدامات پایان دهد.از دیگر نقاط قابل توجه در این بیانیه‌های مشترک، ورود پکن به مسئله جزایر سه‌گانه و ادعایی است که مقام‌های اماراتی در خصوص ابوموسی، تنب‌بزرگ و کوچک کرده بودند. چین در این مسئله با جانبداری از کشورهای عربی از تلاش‌های امارات برای حل این مسئله استقبال کرده است.»

این سایت در ادامه آورده است: « بسیاری از ناظران آشنا به امور چین، بعید می دانند که تا زمانی که تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران پابرجاست، پیشرفت چشمگیری در سرمایه‌گذاری چین در حوزه زیرساختی ایران انجام بگیرد؛ نه تنها به این دلیل که شرکت های چین با این اقدام خود را در معرض تحریم های ایالات متحده قرار خواهد داد بلکه سرنوشت نامعلوم روابط ایران و غرب و احتمال وقوع برخورد نظامی در ماه ها و سالهای آینده، چین را نگران می کند که به درون منازعات ایران و غرب کشیده شود. با این وجود، چین محتاطانه و برای از دست ندادن کارت های بازی خود، همچنان به مناسبات نیم بند و دشوارش با ایران ادامه می دهد و به نظر می رسد می کوشد که تعهداتش به تهران را تا جای ممکن به حداقل برساند. این سیاست زیرکانه به پکن امکان می دهد که زمان بیشتری بخرد، از ایران در موازنه های دیپلماتیک خود با آمریکا استفاده کند و البته آنجا که امکان پذیر است به تجارت نفت با ایران ادامه دهد. برای قضاوت اینکه آیا سفر رئیسی به پکن و مذاکرات متعاقب آن، چیزی از این معادله شکننده را تغییر خواهد داد یا نه، زود است اما لااقل دولت رئیسی فرصت زیادی نخواهد داشت تا سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و مردم را متقاعد کند که سفر پرطمطراق او به چین، صفحه شطرنج را بازآرایی کرده است.»

******

آزادی زندانیان آمریکایی در قبال دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده‌اش 

پایگاه خبری انتخاب به نقل از شبکه NBC از توافق ایران و آمریکا بر سر آزادی زندانیان آمریکایی خبر داد و نوشت: « دولت بایدن در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران برای تبادل زندانی است. این مذاکرات پیشرفت داشته است اما مشخص نیست که توافق نهایی بدست آید.

طرفین درحال تلاش برای دستیابی به فرمولی هستند که به سال ۲۰۲۱ بر می گردد و می تواند شامل آزادی زندانی ها در قبال آزادی میلیاردها دلار پول های ایران در کره جنوبی شود.

براساس این توافق، ایران به پول های بلوکه شده خود دست پیدامی کند اما فقط برای خرید مواد غذایی، دارو و سایر مصارف بشردوستانه.

 منابع خبری به شبکه NBC گفته‌اند که در گفتگوها دیپلمات های ایران و امریکا ترتیبات احتمالی برای چگونگی انتقال پول های بلوکه شده و وجود کشور ثالثی مثل قطر برای نظارت بر این روند را بررسی کرده‌اند.»

******

از استارلینک استقبال می‌کنیم، اگر...

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد که قوانین لندینگ رایت کشور به طور رسمی به استارلینک ابلاغ شده است و اگر آنها این قواعد سرزمینی را بپذیرند ما نیز از فعالیت استارلینک استقبال خواهیم کرد.

عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت، بیان کرد: «ما از فعالیت مجموعه های ماهواره ای و رسانه‌های خارجی استقبال می‌کنیم به شرط اینکه به قواعد بین المللی پایبند باشند. بر اساس قواعد مصوب (ITU) که اتحادیه بین المللی مخابرات است هر اپراتور ماهواره ای که بخواهد در کشور فعالیت کند باید قواعد لندینگ رایت  یا همان قواعد سرزمینی آن کشور را رعایت کند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «ما نیز قواعد سرزمینی خود را که توسط کمیسیون فضانوردی تصویب شده به آنها ابلاغ کردیم و گفتیم که اگر آن را رعایت کنند، ما نیز استقبال خواهیم کرد. منتظر پاسخ آنها هستیم. استارلینک نیز اگر قواعد سرزمینی ما را رعایت کند ما نیز استقبال می کنیم.»