توضیح معاون رئیسی درباره سوال از رئیس‌جمهور در مجلس/ روایت زارع‌پور از تصویب فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام

  4011112111 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیح معاون رئیسی درباره سوال از رئیس‌جمهور در مجلس

به گزارش مهر، محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور ظهر در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به تعامل میان دولت و مجلس، اظهار داشت: در هفته اخیر استیضاح وزیر بهداشت را داشتیم که در ابتدا تعداد امضاهای آن قابل‌توجه بود، ولی با گفت‌وگویی که با نمایندگان انجام شد تعداد کاهش پیدا کرد و در نهایت استیضاح منتفی شد، ولی وزیر هم توضیحاتی را در کمیسیون به نمایندگان ارائه کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز خبری در برخی روزنامه‌ها تیتر شده و هیچ مبنا و اساسی ندارد و باعث شگفتی است. از جمله برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری و خبرگزاری‌ها که در ایام اغتشاشات فعال بودند و به نوعی آتش‌بیار معرکه بودند، الان هم دنبال فتنه‌انگیزی جدیدی هستند تا اختلاف بین مجلس و دولت را دامن بزنند و تلقی شود که اختلاف وجود دارد در حالی که تعامل سازنده است.

حسینی تاکید کرد: این خبر هم این بوده که بحث سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده که بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی حداقل یک چهارم نمایندگان باید این تقاضا را داشته باشند. ما در سال گذشته یک مورد داشتیم و آن هم منتفی شده است و مورد دیگری نداشتیم.

وی تاکید کرد: اینکه یک پایگاه خبری یا یک خبرگزاری بنویسد که احتمالاً یکی از نمایندگان درصدد جمع‌آوری امضاست، آن‌هم در آغاز دهه فجر واقعاً جای تعجب دارد و حسن نیتی در این رفتارها نمی‌بینیم، امیدواریم که این رفتارها را اصلاح کنند.

***

تاکید قالیباف بر محقق کردن همه اهداف انقلاب

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در سخنرانی خود به مناسبت فرارسیدن ۱۲ بهمن‌ماه در مرقد امام خمینی (ره) گفت: یکی از شاخص‌های مهمی که حضرت امام(ره) برای این انقلاب گذاشته بودند، مردمی بودن آن است. قدرت امروز ما در مقابل دشمنان تکیه بر ابزار نظامی و موشک‌های قدرتمند ما نیست؛ بدون شک اینها بخشی از قدرت ما و مایه افتخار ما هستند و این قدرت را نیز مردم در دوران دفاع مقدس تا به امروز توانستند تولید کنند اما بدانید که انقلاب ما در قلب یکایک مردم ماست و چون قلب مردم همراه آن انقلاب بود این انقلاب مستحکم و اسلامی به پیش خواهد رفت. امروز مردم ما از ما این مطالبه را دارند که همه اهداف انقلاب را متوازن پیش ببریم و به همان میزان که توجه به حوزه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی داریم که از شاخص‌هایی است که امام راحل آنها را تبیین نمودند و اساس کار ماست، به همان میزان نیز به اقتصاد مردم و فرهنگ جامعه و مسایل اجتماعی جامعه نگاه کنیم.

قالیباف افزود: اگر ما اهداف انقلاب را متوازن پیش نبریم و شکلی کاریکاتوری از آن بسازیم خواسته انقلاب و مسیر درست نیست. وقتی بر مردم تاکید داریم حسنش بر این است که اگر اشتباهی کردیم، مردم ناظرند، می‌بینند و به ما تذکر می‌دهند؛ مردم می‌بینند و از ما نقد و انتقاد و اگر لازم شد اعتراض می‌کنند؛ اینها اساس انقلاب اسلامی و باورهای ما از انقلاب اسلامی است.

***

روایت زارع‌پور از تصویب فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام

به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی خود تاکید کرد، ما از فعالیت هر پلتفرم خارجی در ایران استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه حداقل به قواعد خودشان پایبند باشند.

وی افزود: به تازگی مرکز ملی فضای مجازی با شرکت متا که مالک شبکه های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ است، مکاتبه کرده است که در این زمینه مذاکره کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: همین‌جا اعلام می‌کنیم هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی و یا حداقل قواعد خودشان را بپذیرد و به آن پایبند باشند که بتوانیم حقوق مردم را در این پلترفرم‌ها دنبال کنیم، استقبال خواهیم کرد.

زارع‌پور بیان کرد: مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام که رئیس جمهور هم به آن اشاره کردند ارتباطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد؛ این تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته شده است.

وی ادامه داد: ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار است؛ روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی از طریق پیام‌رسان‌ها و با کیفیت انجام می‌شود و هر روز بر کیفیت آنها اضافه می‌کنند.

***

ماجرای مصوبه «مجوز برای خروج زنان از کشور» در مجلس چه بود؟

به گزارش روابط عمومی مجلس شورای اسلامی؛ روز گذشته برخی رسانه‌ها براساس برداشت غلط و کاملا متناقض با مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادعا کردند که براساس این مصوبه همه زنان برای خروج از کشور باید از «سرپرست» خود کسب اجازه کنند، درحالی که این برداشت کاملاً غلط بوده و تیترهایی که براساس آن در فضای مجازی به صورت گسترده بازنشر شد، بر خلاف محتوای مصوبه است.

آنچه برخی رسانه‌ها از آن به عنوان مصوبه مجلس یاد کرده‌اند، مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس است که در کمیسیون حقوقی و قضایی به عنوان کمیسیون فرعی مورد بررسی قرار گرفته است لذا مجلس در این زمینه هیچ مصوبه ای نداشته است.

براساس متن مصوبه کمیسیون اجتماعی، هدف قانون‌گذار صرفا تسهیل فرآیند خروج از کشور برای بانوانی بوده که نیاز به کسب موافقت دارند و این متن آنطور که ادعا شده به هیچ عنوان درباره «همه زنان» نیست.

براساس این متن که گامی مهم و رو به جلو برای تسهیل فرآیند خروج بانوان از کشور محسوب می‌شود اولا؛ اساسا زنان مجرد بالای ۱۸ سال نیاز به موافقت فرد دیگر ندارند و مصوبه کمیسیون هم به هیچ‌وجه متعرض این مورد نشده است.ثانیا؛ حتی در مصوبه کمیسیون، در خصوص زنان متاهل به جای دادستان با اعطای اختیار به دادگاه خانواده که دارای تجربه لازم در این خصوص هستند  سعی در تسهیل قانون گذرنامه فعلی شده است تا همسر نتواند با دلایل غیر موجه جلوی خروج بانوان از کشور را بگیرد.

***

رویکرد رئیس جمهور به مقوله حجاب چیست؟

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: آقای رئیس جمهور به بنده دستور دادند که در این زمینه در موضوع فعال سازی رویکرد فرهنگی دولت به موضوعات اجتماعی نظیر پوشش عمل کنیم و ما هم برنامه مفصلی داریم که در حال اجرا هستیم.

اسماعیلی تاکید کرد: شخص رئیس جمهور و دولت معتقدند که مساله حجاب یک مساله فرهنگی و اجتماعی است و این مساله جز راه فرهنگی و اجتماعی راه دیگری برای مدیریت ندارد؛ آقای رئیس جمهور مخالف رویکرد سیاسی و امنیتی با موضوع پوشش بوده و معتقد جامعه ایرانی یک جامعه عمیقا عفیف است و اگر هم جایی اخلالی داریم باید با رویکرد فرهنگی برخورد کنیم و لذا این موضوع در مجموعه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازماندهی شده و کارهای ایجابی نظیر همین نمایشگاه خانواده خوب در همین راستاست.

وی افزود: تمام تلاش دولت انقلابی این است که با نگاه فرهنگی با پدیده های فرهنگی توضیح دهیم.

وی با بیان اینکه همه دستگاههای فرهنگی اعم از دولتی و خارج از دولت در این مجموعه عضو هستند که نظیر شورای فرهنگ عمومی فعالیت دارد، اظهار داشت: قرارگاه زیست عفیفانه در قالب یک کار جمعی فشرده شکل گرفته است و ابعاد فعالیت آن به تدریج گسترده خواهد شد.

اسماعیلی افزود: اگر می خواهیم برخی از مشکلات حل شود باید به صورت جدی در حوزه فرهنگ و هنر مجموعه های دلسوز وارد شوند.

***

توضیحات جدید خاندوزی درباره مصوبه مولدسازی

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح مولدسازی و نحوه اجرای آن اظهار کرد: مسئله مولدسازی جزو نیازهای جدی و درخواست‌هایی است که بسیاری از کشورهای دنیا آن را اجرایی می‌کنند و به تحول اقتصادی کمک می‌کند. هرجا سرمایه راکدی وجود دارد که از آن استفاده‌ای نمی‌شود باید بیاید و به پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی زنده بدل شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: متاسفانه ده‌ها هزار پروژه عمرانی نیمه‌کاره داریم که تمام آن‌ها می‌تواند از طریق تزریق این دارایی‌های راکد دوباره زنده شود و در این مسیر سه قوه هم‌قدم هستند و به خاطر فضاسازی‌هایی برخی در فضای مجازی اساسأ از این مسیر تحولی برای آینده سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی استان‌ها هیچ عقب‌نشینی انجام نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: اگر ایرادات فنی و تخصصی وجود داشته باشد خود شورای عالی هماهنگی سران سه قوه آن‌ها را در مصوبات جدیدش به عنوان اصلاحیه لحاظ خواهد کرد و در شفاف‌ترین حالت ممکن اطلاع‌رسانی بدون نگرانی از عدم شفافیت به همه هموطنان گرامی انجام خواهد شد.

خاندوزی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های دولتی سال‌ها مقاومت می‌کردند تا زمین‌ها و ساختمان‌های متروک خود را از دست ندهند، تصریح کرد: برخلاف اینکه دولت‌های گذشته بارها تاکید کردند که مولدسازی مورد توجه باشد اما مدیران دولتی مثل ملک طلق خود می‌خواستند این اموال را نگه دارند درحالی که کشور در پروژه‌های عمرانی خود به آن نیاز داشت.

وزیر اقتصاد یادآور شد: هم مقاومت مدیران و هم برخی دخالت‌های نظارتی که وجود داشت و جرئت را از مدیران دستگاه‌های اجرایی گرفته است، هیچ راهی جز این نبود که از طریق یک اختیار ویژه و البته در کمال شفافیت و با پایبندی کامل به کارشناسی رسمی دادگستری در قیمت‌گذاری و امثال آن عمل شود.

***

 توزیع ۳۴ قلم کالای اساسی از امروز تا پایان ماه رمضان با قیمت تخفیفی

به گزارش ایسنا، جواد ساداتی‌نژاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو صحبت‌های رییس جمهوری با جلسات مشترکی که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور انجام شد از امروز طرح فجر تا فطر را تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور آغاز کردند و ۳۴ قلم کالای اساسی مصرفی مردم بین ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف خواهند داشت.

وی افزود: این طرح می‌تواند آرامشی در حوزه بازار ایجاد کند و تا پایان ماه رمضان به آرامش و ثبات در وضعیت بازار کمک کند و ایام پرمصرف کالاهای اساسی وضعیت باثباتی شکل بگیرد.

***

لایحه تشکیل سازمان بازرگانی به تصویب رسید!

به گزارش فارس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید و قرار شد زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد و  این پیشنهاد دولت به زودی جزییاتش نهایی و تقدیم مجلس می‌شود.

وی با بیان اینکه این سازمان فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری خواهد بود، افزود: بخش‌های مرتبط با تنظیم بازار و بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و سایر نهادهای دیگر به این سازمان منتقل خواهد شد.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: جزئیات این لایحه در هماهنگی با نهادها و وزارتخانه‌ها آماده و پس از آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

گفتنی است تلاش برای احیای وزارت بازرگانی و منفک کردن آن از وزارت صنعت از دولت روحانی آغاز شد و چند بار در مجلس به درِ بسته خورد. در کمال تعجب دولت رئیسی نیز ابتدا به دنبال تشکیل دوباره وزارت بازرگانی رفت اما آن هم بی نتیجه باقی ماند و مجلس با موافقتی با این موضوع نداشت. 

دولت رئیسی انتظار داشت همان طرحی که در مجلس و دولت قبل رای نیاورده و کنار گذاشته شده بود دوباره در مجلس مطرح شود که ظاهرا نمایندگان روی خوشی به این موضوع نشان ندادند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی 10آبان ماه گفت: مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتاً به جمع بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده اند.

حالا و پس از گذشت سه ماه از آن تاریخ دولت محترم انقلابی بر موضوعی که کارشناسان متفق‌اند که غلط است اصرار می کند و می خواهد سازمانی زیرنظر رئیس جمهور و خارج از نظارت مجلس برای بازرگانی ایجاد کند!

***

اهداف سفر گروسی به ایران باید مشخص باشد

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با زمان سفر گروسی به ایران اظهار کرد: این سفر نیازمند تدوین و محتوا است و باید اهداف و برنامه این سفر مشخص باشد. خود ایشان اعلام کرده چنین سفری دارد و این سفر بعد از اجلاس سری که با وزرای شورای اروپا و در پارلمان اروپایی داشتند ، بیان شد.

اسلامی درباره تغییر در سطح تعهدات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ما تعهد جا مانده‌ای نداریم، عملیات روانی و اظهارات آنها متمرکز بر بحث برجام است. برجام یک معامله است که دو سمت دارد وقتی تعهداتشان را انجام نمی‌دهند دیگر دلیلی ندارد ما پایبند به تعهداتی باشیم که با عملیات فشار سعی دارند در ایران تشدید کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تغییر سطح غنی سازی در ایران تصریح کرد: ما طبق قانون اقدام راهبردی کار می‌کنیم و خود آنها هم مقید به قانون است و قانون ما هم در چارچوب پادمان است. ما عضو ان پی تی هستیم و به آن پایبند هستیم.

***

حکم اعدام محمد قبادلو، از متهمان حوادث اخیر متوقف شد

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور در توئیتی نوشت: «قرار توقف اجرای حکم ‎محمد قبادلو، در پی درخواست مجدد ‎اعاده دادرسی وکیل نامبرده مبنی بر ‎اعدام به جرم ‎محاربه در اجرای تبصره ماده۴۷۸ ق.آ.د.ک با توجه به تقدم ‎حق الناس تا رسیدگی به اتهام قتل عمد یکی از پرسنل ‎فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس، در ‎دیوان عالی کشور صادر شد.»

***

حذف شفافیت صورت های مالی شرکت های دولتی از لایحه بودجه 1402

تابناک نوشت: « انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی به تنهایی موجب کارآمدی بیشتر شرکت‌های دولتی نمی‌شود، ولی گام اساسی برای ارتقای شفافیت در حوزه شرکت‌های دولتی است. مردم درباره عملکرد شرکت‌ها پرسش‌گر می‌شوند و مدیران شرکت‌ها و تصمیم گیران باید پاسخگو باشند و در این میان با تحلیل و بررسی عملکرد مدیران از طریق صورت‌های مالی منتشر شده، امکان بررسی عملکرد و تفکیک مدیران کارآمد از غیرکارآمد وجود خواهد داشت.

موضوع دیگر در زمینه شفافیت حاصل از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، شناسایی نقاط گلوگاهی ناکارآمدی، فساد و رانت است که از طریق انتشار صورت‌های مالی امکان شناسایی وجود دارد؛ این موضوع در سال جاری با انتشار بیش از ۶۰۷ صورت مالی حسابرسی شده شرکت‌های دولتی، به نقطه خوبی رسیده است و همه این موارد، به دلیل وجود حکم شفافیت‌زا در تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ بود که مبتنی بر آن، همه شرکت‌های دولتی، موظف به ارائه اطلاعات خود به وزارت اقتصاد و سپس حسابرسی و انتشار آن در سامانه کدال بودند.

با وجود این در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمال تعجب، حکم شفافیت‌زا و مهم در زمینه مقابله با فساد و ناکارآمدی از تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط سازمان برنامه و بودجه حذف و این امر سبب شده است که نمایندگان مجلس نسبت به بازگرداندن این حکم در کمیسیون تلفیق اقدام کنند.»

***

صداوسیما به دنبال فیلترینگ رقبا نباشد

همشهری نوشت: «چندی است اختلاف پلتفرم‌های پخش آنلاین به‌ویژه «فیلیمو» با ساترا و به‌تبع آن با صداوسیما بالا گرفته است؛ چنان‌که پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور خواستار برخورد با این پلتفرم شده است. حال بحث این است که آیا این درخواست بیانگر وجود خلأ قانونی در این زمینه است و قوانین و نهادهای فعلی مانند شورای‌عالی فضای مجازی در این زمینه پاسخگو نیستند؟

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس در این‌باره می‌گوید: اینکه صداوسیما «فیلیمو» را رقیب خود می‌داند و به‌دنبال برخورد با آن باشد قانونی نیست و فیلیمو و دیگر پلتفرم‌های مجوز‌دار داخلی تا زمانی که در چارچوب ضوابط و قانون جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، قانونی هستند و با فیلتر کردن آنها کار پیش نمی‌رود. من معتقدم که به جای فیلتر یا برخورد سخت با این نوع اختلاف‌ها باید نشست و مسائل را با گفت‌وگو و تعامل حل کرد.

آصفری تأکید کرد: اگر صداوسیما از شبکه‌ها و کانال‌هایی که دارد بهره‌ گیرد و بنابر ذائقه مردم برنامه بسازد، می‌تواند باعث شود به‌جای فیلیمو مردم جذب رسانه ملی شوند. این نماینده مجلس اضافه کرد: به جهت اینکه صداوسیما نتوانسته مخاطب لازم خود را جذب کند، نمی‌تواند صورت‌مسئله را پاک کند، این قابل‌قبول نیست و امیدواریم صداوسیما بیشتر تولید محتوا و برنامه داشته باشد و سریال‌ها و فیلم‌های جذابی تهیه کند تا مردم بیشتر از صداوسیما بهره بگیرند.»