پاسخ احمد توکلی به نامه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افشاگری دیده بان: توکلی: به موجب کدام قانون قراردادها را محرمانه می کنید؟

  4011112110 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در پاسخ به نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی به این سازمان؛ در خصوص دادن امتیاز واردات کالاهای اساسی به یک شرکت تازه کار، نسبت به محرمانه کردن قراردادهای این وزارتخانه واکنش نشان داد و خواستار پاسخگویی به سوالات مطرح شده در این نامه شد. رونوشت این نامه نیز برای رئیس جمهور ارسال شد.

توکلی: به موجب کدام قانون قراردادها را محرمانه می کنید؟

به گزارش الف متن این نامه بدین شرح است:

 

برادر ارجمند جناب آقای دکتر ساداتی نژاد

 وزیر محترم جهاد کشاورزی 

سلام علیکم

دیده بان شفافیت و عدالت در تاریخ 1/11/1401 طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور محترم درباره تخلفات و جرائمی که در فرآیند خرید و واردات کالاهای اساسی در فروردین ماه رخ داده بود مطالبی را مطرح کرد. چون رسیدگی شفاف و پیگیری اجرای عدالت درباره تصمیم‌گیرندگان و مباشران این قانون‌شکنی ها وظیفه دولت است، دیده بان از جناب آقای رئیسی خواست ظرف پانزده روز، برای تکمیل بررسی این رانت بی سابقه دستور لازم صادرگردد، تا دیده بان شفافیت و عدالت ناچار نباشد از حق قانونی خویش برای شکایت و اعلام جرم استفاده کند. این حق براساس دستورالعمل اجرایی ماده 66 قانون آئین دادرسی کیفری به سمن ها داده شده است. این دستور العمل با خواست و حمایت آقای رئیسی تهیه و با امضای ایشان در سمت رئیس قوه قضائیه، قانونی و ابلاغ شده است.

وقتی بررسی های دیده بان و مطالعه اسناد و مدارک به این نتیجه رسید که جنابعالی مقصر اصلی یا یکی از آنها هستید، طبق روال معمول پیش از موضع گیری علنی، تلاش کردیم فرصت دفاع را برای شما فراهم سازیم. بار نخست، طی پیامکی در تاریخ 5 دی ماه(26 دسامبر) از جنابعالی برای مذاکره دعوت کردم. در پی آن مسئول کارگروه کشاورزی با دفتر شما تماس گرفت و دعوت را تکرار کرد. ولی واکنشی از شما دیده نشد. 10 روز بعد ،در تاریخ 16 دی ماه، پیامکی از شما دریافت کردم که از موضوع ملاقات سوال کرده بودید. ما پیام شما را حاکی از عدم علاقه به ملاقات تعبیر کردیم. به همین دلیل در 1 بهمن نامه را منتشر کردیم. متعاقباً مسئول دفتر جنابعالی در جلسه ای با مسئول کارگروه کشاورزی ما و یک حقوقدان از دیده بان در تاریخ 4/11/1401 توضیحات را شنیدند و عصر همان روز سه شنبه 4/11/1401، پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، بیانیه ای را منتشر کرد که در آن، مطالب نامه دیده بان به شکلی کلی و با ادبیاتی نامناسب تکذیب شده و با یادآوری این که در خرداد ماه امسال وزارت اطلاعات اعلام کرد که اختلاس و ارتشایی در این فرآیند صورت نگرفته است، بنابراین دیگر نامه دیده بان به رئیس جمهور، جای انتشار نداشت. به دلیل وجود دعاوی گزاف و نادرست و ادبیات نامناسب در آن بیانیه، آن را در خور پاسخ نیافتیم. تنها به ذکر این نکته اکتفا می کنیم که در نامه دیده بان به آقای رئیس جمهور، کلمه ای درباره اختلاس و ارتشا نیامده است؛ بلکه، از تخلفات و جرائم و رانت بزرگ سخن به میان آمده است.

روز بعد 5 بهمن ، نامه جنابعالی به دست دیده بان رسید، که در این نامه سعی شده بود  با شرح و بسط، خطراتی که متوجه امنیت غذایی و امنیت اجتماعی وجود داشت؛ وجهی عقلایی برای تخلفات و جرائم ارتکابی در این فرآیند ارائه نماید. در این روش حتی گاهی با کار بر روی انتظارات سعی می شود که اثرات منفی آن برای مردم کمتر شود. اگر تلاش شما از اینگونه باشد، قابل دفاع است به شرطی که دست شما را نخوانده باشند. اگر نامه شما همه اطلاعات ذیربط را پوشش داده باشد، حداکثر، نشانه خوش نیتی است و از زشتی تخلفات و جرائم ارتکابی نمی کاهد. اگر بنا باشد، هر وزارتخانه ای که برای انجام  وظایف قانونی اش موانع را زیاد و اوضاع را بحرانی یافت قانون را نادیده بگیرد، دیگر آن را حکومت مردم‌سالار نمی نامند، چه رسد به مردم‌سالاری دینی! حرف ما این بود که قانون شکنی و تخلف بزرگی صورت گرفته و جسارت بی سابقه ای را در نظام اداری بنا گذاشت و رانت بی سابقه ای نیز برای افراد خاصی در پی داشت. البته از امر مهم بی سابقه دیگری نیز باید یاد کنیم که نحوۀ برخورد رئیس جمهور و دولت با این موضوع بود. موضوع با سرعت بررسی شد و بلافاصله اقدامات متوقف کننده تخلفات و جرم ها انجام گرفت. که بدین ترتیب، مانع اتلاف منابع مردم مظلوم گشت و برخی از مسئولان مقصر نیز عزل گردیدند. اگر این را با برخورد مشابهی که در سال 1393 اتفاق افتاد، مقایسه کنید، مانند ما کار آقای رئیسی را بی سابقه می یابید و از رئیسی تشکر خواهید کرد. در سال 1393 دولت وقت، پس از اطلاع از رانت‌خواری مشابهی به جای برخورد قانونی، بنا را بر دفاع از متخلفان و مجرمان گذاشت و با فشار بر دستگاه های ناظر، مانع مجازات وزیر وقت صمت و رئیس کل وقت بانک مرکزی شد. با اینکه در حکم نهایی، این دو مسئول مجرم شناخته شده بودند، بدون رعایت قانون، مقصران را فقط مستحق تذکر دانستند؛ آن هم پس از دو سال دوندگی چند نماینده مجلس. 

درباره صحت اطلاعات ارائه شده در نامه جنابعالی، فعلا قضاوتی نمی‌کنیم. چون قصد بررسی کامل نداریم؛ ولی به یک مورد اطلاعات نادرست اشاره می کنیم:

در قراردادی که به شکل محرمانه امضا شده، همه اقلام کالاهای اساسی: ذرت، کنجاله سویا، گندم، برنج، روغن آفتابگردان، جو، مرغ گرم و سرد و گوشت گرم و سرد بوده که وزن دقیق جمع آنها 14 میلیون و 300 هزار تن می‌شود نه 1 میلیون و 300 هزار تن.

با وجود موفقیت دولت برای توقف کار هنوز پرسش های دیده بان به اعتبار خود باقی است:

1.  واردات کالاهای اساسی با حجمی عظیم و تنوعی بسیار که لااقل 3 نوع تجربه و سالها سابقه را لازم داشت، چرا به یک شرکت بی تجربه و بی سابقه دادید؟ نترسیدید که نادانی و ناتوانی کسی که به وی اعتماد کردید نان مردم را قطع کند؟ و همان امنیت غذایی و امنیت اجتماعی که نگران آن بودید پیش بیاید؟ چرا انحصار را حمایت کردید؟ نمی‌دانستید که کمک به انحصار و اخلال در بازار رقابتی در فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ جرم شناخته شده است؟

2.  چرا مجری خرید دولتی بدون تشریفات قانونی انتخاب شد؟ چرا این خرید دولتی به دو شرکت دولتی که به همین منظور تاسیس شده اند، داده نشد؟ سهامداران و مدیران شرکت آریو تجارت سهیل چه کسانی هستند؟ چه نسبتی با مجریان دولتی دارند؟

3.  شما که ادعا کرده اید تخصیص ارز منوط به بررسی های زیادی است که در نامه تان شرح دادید و گفتید که بانک مرکزی به کسی صرفاً با نامه وزیر ذیربط ارز نمی دهد. پیش از نوشتن آن نامه کذایی نمی دانستید که حق ندارید اجرای امر ممنوعی را از عضو دیگر کابینه بخواهید؟ کدام قانون به شما اجازه می دهد که قرارداد را محرمانه کنید؟ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نخوانده اید که هر سندی که متضمن حق یا تکلیفی برای مردم باشد قابل طبقه‌بندی نیست و نباید مهر محرمانه بخورد؟ و قانون اخیر الذکر طبقه بندی کردن چنین اسنادی را جرم انگاشته است؟

از طرف دیده بان شفافیت و عدالت به شما توصیه میکنم پیش از آنکه رئیس جمهور به خیرخواهی دیده بان عمل کند و جنابعالی یا کسی که احیاناً به شما چنین راهی را نشان داده مجرم معرفی نماید، خودتان مسولیت این کار را بپذیرید.

ما منتظر نتیجه می مانیم. بعداً اگر تکلیفی بر دوشمان باقی ماند از انجام وظیفه کوتاه نمی آییم.

          

احمد توکلی

 رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد 

دیده بان شفافیت و عدالت

12/11/1401



تصویر نامه وزارت جهاد کشاورزی به دیدبان شفافیت و عدالت

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۶۰۲۳۱۵:۳۴:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
کاری به این دولت ندارم اما جناب دکتر توکلی در جریان هستن که در دولت قبل قراردادهای نفتی موسوم به IPC و قراردادهای ایرباس و بوئینگ و رنو و پژو و حتی امار و اطلاعات بانک مرکزی و امار طلاق هم محرمانه بود.
ناشناس۲۸۸۶۱۲۳۱۶:۴۱:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
انشالله سلامت باشید مرحمت فرموده نظر و موضع خود را در مورد واگذاری صحیح خودرو بیان بفرمایید با سپاس از زحمات و خدمات بزرگ شما به جامعه
ناشناس۲۸۸۶۱۵۸۱۷:۰۵:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
هدف نمایندگان از تصویب واردات خودرو این بود که خودرو با کیفیت و خوب و به قیمت اقتصادی بدست افراد متوسط جامعه برسد خودرو را به بورس برده اند تا زیان خودرو سازان را جبران کنند و یا احتمالا دولت از این طریق هم برای کسری بودجه کیسه ای برای خودش دوخته به هر ترتیب کاری کرده اند که اقشار متوسط جامعه نتوانند صاحب خودرو شوند و فاصله طبقاتی روز به روز بیشتر می شود خودرو باید به قیمت اقتصادی نه سرپرستان خانوار فاقد خودرو که اعضا خانواده هم خودرو نذاشته باشند و متقاضی باشند قرعه کشی شود و تا چند سال هم حق فروش نداشته باشند تا دلالی صورت نگیرد
ناشناس۲۸۸۶۰۴۳۱۵:۴۳:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جناب توکلی عزیز چیزی که در این دولت کاملا مشهود است این است که روز به روز مردم را بیگانه تر فرض کرده اند و تصمیمات کلان را در پشت دیوارهای بتونی و بدون شفافیت و اطلاع رسانی انجام میدهند و اصلا و ابدا هم افکار عمومی برایشان اهمیتی ندارد.
ناشناس۲۸۸۶۱۱۳۱۶:۳۶:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
لطفا راجع به مصونیت هییت واگذاری اموال و املاک دولت هم واکنش لازم را نشان بدهید اینکار کاپیتولاسیون را در ذهن ها تداعی میکند
مسلم۲۸۸۶۰۵۴۱۵:۴۷:۵۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
تشکر از دقت جناب دکتر توکلی. ما منتظر چنین اقدامی از طرف دکتر در مورد مصوبه سران قوا(معروف به مولدسازی اموال دولتی) هستیم. خداقوت
ناشناس۲۸۸۶۱۳۵۱۶:۵۱:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
آقای دکتر توکلی علیرغم اینکه اکثریت جامعه در رنج و عذاب اقتصادی هستند مدیران بانک های اصل ۴۴ امروز به مناسبت دهه فجر پاداش های میلیونی گرفتند این تنها یک قلم از ده ها پاداشی است که در طی یکسال در کنار حقوق های نجومی و وام های کلان و بعضا پورسانت های کلان که شغلشان ایجاب می کند
شهرام قاسمیان __ بندرانزلی۲۸۸۶۱۹۴۱۷:۲۰:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
هزاران هزار سلام و درود بر یگانه پرچم دار مبارزه با فساد و مفسد در مملکت استاد عزیز و بزرگوار آقای دکتر احمد توکلی که با جسمی سخت بیمار تاکنون حاضر به خالی کردن میدان نشده اند و از خداوند متعال هم برای ایشان آرزوی شفای عاجل دارم !
ناشناس۲۸۸۶۰۵۸۱۵:۴۹:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
خدا قوت آقای دکتر توکلی
ناشناس۲۸۸۶۹۰۸۰۷:۵۱:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را برای شروع کار از تمامی نمایندگان ادوار مجلس شروع نمایید
ناشناس۲۸۸۶۰۶۲۱۵:۵۰:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جناب دكتر توكلي سازمانهاي بازرسي كه جهت كنترل اين قراردادها وجوددارند چرا اقدامي در اين خصوص كه مورد احتراز شما هستند نمي كنند
ناشناس۲۸۸۶۱۰۸۱۶:۳۰:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
اقای توکلی به در میگوید تا دیوار بشنود .
حمید۲۸۸۶۱۳۷۱۶:۵۳:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مصوبه سران قوا که مملکت و به تاراج گذاشته بدتره. تجربه شخصیمو میگم: من با خانواده ام کاری و شروع کردم. بخاطر اطمینانی که همه به من داشتن و اعتماد به خودم که حساب کتابم از همه دقیقتره پولا دست من بود. من بارها با توجیحات مختلف وسوسه شدم که از سود کار از بقیه بیشتر بردارم‌. شما فکر کن طرف حساب من خانوادم بودند و من کلی به حلال و حروم اعتقاد دارم وضعیتم این بود. اینا که ثروت مملکت با مصونیت قضایی دستشونه که عاقبت کار مثل روز روشنه
ناشناس۲۸۸۶۱۴۴۱۶:۵۷:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
اگر قرار به پیگیری باشد یک تخلف کافی است تا بازرسی پیگیری نماید.
علی۲۸۸۶۱۸۲۱۷:۱۷:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
از همان زمانی که قرارد ۲۵ ساله با اژدهای زرد با لباس ستاره قرمز دار مخفی و محرمانه اعلام شد
ناشناس۲۸۸۶۲۰۳۱۷:۲۵:۵۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
فقط در سایه محرمانه بودن و نبود شفافیت است که می توانند دلالی و رانتخواری کنند همین وضعیت برای جلسات غیرعلنی مجلس نیز حاکم است خصوصا در امور غیرنظامی
پدرام۲۸۸۶۲۶۸۱۸:۱۷:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چقدر مملکت به سمت رانت و فساد کشیده شده و آسمان صداقت و امانت تیره شده که وقتی یک نفر حرف از شفافیت و عدالت می زند ، تعجب عموم برانگیخته می شود و نهایتا به باور نمی نشیند .
ناشناس۲۸۸۶۲۹۳۱۸:۳۳:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
امیدواریم دیده بان عدالت به موضوع فروش اموال دولتی هم ورود پیدا کند ونقایص مصوبه سران قوا را به طور شفاف وبدون ملاحظه بیان کند تا ازسوئ استفاده های احتمالی جلوگیری نماید.
باهر۲۸۸۶۳۲۵۱۸:۵۰:۳۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
درود بر مرد راستین مبارزه با اژدهای هفت سر فساد جناب دکتر توکلی که در مبارزه با مفسدان بقول معروف سر از پا نمی شناسند و آنچه رضایت حق تعالی و مردم محروم می باشد مجدانه تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می کند.
ناشناس۲۸۸۶۳۸۶۱۹:۴۳:۴۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
بی نهایت بی نهایت سپاس و درود و تشکر از این بزرگ مرد ایرانی که به حق یاد بزرگان بی مانندی همچون امیرکبیرها و مصدق ها را در خاطره ما ایرانیان زنده نگه داشته است ، سلامتی کامل ایشان را از خداوند متعال خواهانم .
ناشناس۲۸۸۶۳۳۷۱۹:۰۰:۱۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
سلام به آ قای توکلی وسزاواراست خیلی زود ودقیق وبدون پرده پوشی به واگذاری خلاف قانون اموال دولت بپردازند
ناشناس۲۸۸۶۳۵۸۱۹:۱۷:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
آقای توکلی دست مریزادخداخیرتان دهدسلامتی برایتان آرزومندم.
ناشناس۲۸۸۶۷۹۸۰۱:۴۲:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
امسال را با فروش اموال ملت کسری بودجه را جبران کردید سال دیگر چه میکنید . این روش کشور داری نیست .
ناشناس۲۸۸۶۸۳۸۰۳:۳۱:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
لطفا هر چه سریعتر نظر خود را راجع به طرح مولد سازی اعلان فرمایید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین