وقتی عربستان شریک ایران را می دزدد!

سجاد بوربور، گروه اقتصادی الف،   4011112053 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی عربستان شریک ایران را می دزدد!

 رفتار چین در عرصه‌ی بین‌الملل، همواره بیانگر این موضوع بوده است که برای آنها، بازار و فرصت اقتصادی و تجاری کشورها، بیشترین اولویت و اهمیت را دارد. متأسفانه نگاه به غرب، و سیاست بی‌میلی و بی‌رغبتی به شرق در دولت و کابینه‌ روحانی، آن‌قدر به موضوع سیاست خارجی کشورمان ضربه و خدشه وارد کرد، که امروز شاهد بوجود آمدن نوعی بحران در ارتباط با شرکای تجاری قدیمی خود، نظیر چین هستیم. چین در دولت پیشین، پیشنهادات سرمایه‌گذاری مطلوبی بر روی میز مذاکره گذاشت، ولی متأسفانه مسئولین وقت، به طمع توجه و گوشه‌ چشمی از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، به عمده‌ این پیشنهادات دست رد زدند، و با این رویکرد خود، بزرگترین لطمه را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وارد کردند.

در اثنای این غفلت بزرگ دستگاه دیپلماسی، عربستان سعودی تقریباً تمامی پیشنهاداتی که ایران برای همکاری با چین مطرح کرده بود را، بر روی میز طرف چینی قرار داد، و حتی به ارائه‌ی پیشنهادات و گزینه‌هایی بهتر روی آورد. بر خلاف تصور غالب، بیشترین مبادلات امروز سعودی‌ها نه با امریکا، بلکه با چین در حال انجام است و سعودی‌ها بزرگترین شریک تجاری چینی‌ها در منطقه به حساب می‌آیند. حجم تجارت دو کشور از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. در مقطع کنونی، سعودی‌ها در حال دزدی و ربایش شریک ایران هستند و آنها به خوبی اثر تعامل با چین را در شتاب‌دهی تولید قدرت ایران، دریافته‌اند، به طوری که گویی روی خود را به سوی شرق گردانده‌اند! این موضوع برای سعودی‌ها دو منفعت جدّی خواهد داشت؛ نخست اینکه با افزایش مبادلات و تعاملات تجاری با چین، منافع و مواضع سیاسی مطلوب خود را، در خلال این تعاملات از آنها مطالبه می‌کنند، و در مسائلی همچون بیانیه‌ی اخیر شورای همکاری خلیج فارس آنها را با خود همراه و همسو می‌نمایند، و حتی رفته رفته آنها را مقابل مواضع و سیاست‌های جمهوری اسلامی قرار می‌دهند. از سوی دیگر با افزایش تعامل و سرمایه‌گذاری چین در این کشور، برای دوران پسا امریکا و نظم جدید بین المللی آماده می‌شوند.

حال در کنار توجّه به این موضوع ،نگاهی به مسائل داخلی می‌اندازیم. در بسیاری از مشکلات و معضلات کشور نظیر بازار خودرو، کالاهای اساسی، زیرساخت‌های حمل و نقل، ساخت مسکن و... تعامل با طرف چینی می‌تواند موقعیتی فوق العاده برای عبور از بحران و تبدیل آن به یک فرصت ارزشمند باشد. فرصتی که هم نیازها و دغدغه‌های مردم بوسیله‌ی آن برطرف می‌گردد، و هم در عرصه‌ی بین‌الملل، سبب همسویی و همراهی بیشتر چین با سیاست‌های جمهوری اسلامی می‌گردد. برای نمونه، این روزها شاهد عرضه‌ی تعداد محدودی از خودروهای چینی در بازار هستیم که بعضاً قیمت آنها به علت تقاضای زیاد و عرضه‌ی محدود تا چهار برابر قیمت جهانی براورد می‌شود. در عرصه‌های گوناگون نیز شاهد وضعیت اینچنینی هستیم. در این رابطه دولت می‌تواند با واردات خودروهای مرغوب و باکیفیت چینی به شکل گسترده و با قیمت واقعی، هم به نیاز و دغدغه‌ی مردم پاسخ مناسب بدهد، و هم «سطح تعامل و همکاری» خود را برای چشم‌اندازهای سیاسی با این کشور قدرتمند کشور بالا ببرد. در واقع در ازای افزایش تعامل تجاری و اقتصادی با این کشور، همسویی سیاسی آنها را در مسائل بین‌المللی دریافت کند. بنابراین در موقعیت کنونی افزایش مبادلات تجاری با چین (البته معاملات غیر پولی و مبادله‌ای به خصوص با محوریت نفت و گاز و پتروشیمی و واردات اقلامی که مردم در رابطه با آنها دغدغه دارند) به معنی افزایش همنوایی آنان با سیاست‌های کشورمان  است و از سوی دیگر می‌تواند بهترین علاج و راهکار فوری جهت رفع نیازهای مردم باشد. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، بایستی با ارائه‌ی بسته‌ی پیشنهادی بهتر از رقبای منطقه‌ای، و ارائه‌ی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب برای طرف چینی، به سرعت حجم معاملات و تعاملات با این کشور را بالا ببرد، و از تبدیل این فرصت به بحران جلوگیری به عمل بیاورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۵۹۰۹۱۴:۲۴:۱۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
متاسفانه باید پذیرفت عربستان برای تمام کشورها حتی بلوک شرق شریک جذابتری نسبت به ایران است ضمن اینکه شریک قلمداد کردن کشوری مثل چین که عمیقا به تجارت با غرب وابسته است یک اشتباه راهبردیست.
ناشناس۲۸۸۶۰۳۷۱۵:۳۹:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چین بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیاست توسعه روابط تجاری و اقتصادی و نظامی با این کشور به نفع ایران است.
ناشناس۲۸۸۶۰۹۰۱۶:۱۴:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
99% مشکلات این مملکت مربوط به ندانم کاری مسئولان است. از جمله مشکل تورم و گرانی ارز.
ناشناس۲۸۸۶۱۸۹۱۷:۱۹:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
وضعیت کنونی نتیجه 34 سال مدیریت غربگدایان در کشور است.
ناشناس۲۸۸۶۰۹۱۱۶:۱۵:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
عاقبت ایزوله کردن کشور، گرانی، تورم، ورشکستگی، کمبود، بیکاری...... است. به جای افزودن بر تعداد دشمنان ، باید بر تعداد دوستان افزود.
ناشناس۲۸۸۶۱۹۶۱۷:۲۲:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
در 8 سال گذشته در انزوای کامل بودیم از طرف امریکا و اروپا تحریم و در ایجاد رابطه با چین و بلوک شرق هم عاجز بودند و اینگونه دچار بحران اقتصادی شدیم.
ناشناس۲۸۸۶۰۹۴۱۶:۱۷:۱۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
تا انتقاد می‌کنیم می‌گویند غربگرایی و توهین می‌کنند
ناشناس۲۸۸۶۲۸۹۱۸:۳۲:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
تمایل چین به عربستان و اعراب هیچ ربطی به دولت روحانی ندارد.قاعدتا اگر این جور بود الان که دولت روحانی رفته دیگه چینی ها نباید ناراحت می شدند و با دولت همسو با خودشان کار می کردند. علت تمایل به تجارت با اعراب ریسک کم و سود زیاد است.
ناشناس۲۸۸۶۴۰۰۱۹:۵۶:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چین نمی تواند بدون امریکا تجارت کند. اگر چین قدرت بین المللی هست چرا آشکارا از ما نفت نمی خرد؟ تمام تجارت نفتی چین با ما دزدکی است. چون از امریکا می ترسد. کافی است که امریکا شرکت های چینی را تحریم کند تا مردمش به جان هم بیافتند .
ناشناس۲۸۸۶۰۶۰۱۵:۴۹:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
یعنی حتی حاضر نیستید کوچکترین مسئولیتی گردن بگیرید!! چین به دنبال منافع اش است، وقتی می تواند سرمایه گذاری امن در اقتصادی رو به رشد در کشوری که مردمان و بخش خصوصی اش نیز راضی هستند، بدون هیچ رویارویی یا چانه زنی با آمریکا و اروپا داشته باشد، و ده ها میلیارد در زیرساخت های شیخ نشین ها که هیچ مشکل بانکی یا بین المللی ندارند سرمایه گذاری کند، در خرید نفت هم از روسیه تخفیف بیشتر بگیرد، دقیقا امتیاز شما در چیست؟!!
ناشناس۲۸۸۵۹۲۰۱۴:۲۷:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
شریک ایران را خود ایران پس زده است زیرا در موضع شدید ضعف است.
ناشناس۲۸۸۵۹۳۱۱۴:۳۰:۱۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
عربستان چین را از ایران ندزدیده، اتخاذ سیاست های غلط از سوی ایران، چین را به سمت عربستان سوق داده. درک این مطلب که تمام کشورها به دنبال تامین منافع ملی خود هستند و انتظار از خودگذشتگی و فداکاری از سوی دولت ها خیال خامی بیش نیست کار سختی است؟!
امید یاوری دارانی۲۸۸۵۹۳۵۱۴:۳۲:۲۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
بدون شک کشور ایران بزرگترین بازنده سیاست خارجی در حال اجراست.انزوای روزافزون ایران باعث شده است هر چند به بعضی شرکای تجاری منافع فراوانی برسد ولی کشورهای دیگر با اینده نگری روشن بینانه بخوبی اگاهند که منافع ملی خود را نباید منوط به ارتباط و یا دفاع از یک کشور بنمایند زیرا هر چقدر هم که ایران برای انها منفعت داشته باشد یک کشور است و در برابر دهها کشور دیگر جهان منفعت کمتری می رساند.
ناشناس۲۸۸۵۹۴۲۱۴:۳۴:۵۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
همه دولتها به فکر منافع خودشان هستن نمیدانم چرا دولتمردان ایران خیلی خوشبین هستن و هنوز متوجه نشدن که جهان لحظه ای شده چرا نمیتوانید تصمیمات درست بگیرید
ناشناس۲۸۸۵۹۵۲۱۴:۴۰:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
هاشمی با اعراب و خاتمی با اروپا و احمدی نژاد با امریکای لاتین روابط خوبی داشتن رئیسی هم با 15 کشور همسایه و اسیای میانه روابط خوبی دارد اما روحانی با خودش هم قهر بود و کشور را در انزوا قرار داده بود و حالا بن سلمان دیکتاتور از فرصت رابطه اقتصادی با چین سود می برد.
ناشناس۲۸۸۵۹۵۴۱۴:۴۱:۳۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
بن سلمان گاو شیرده امریکاست اکنون چین هم قصد دوشیدن این گاو را دارد.
ناشناس۲۸۸۵۹۵۶۱۴:۴۳:۳۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
متاسفانه روحانی تمام تخم مرغ هایش را در سبد برجام نافرجام گذاشت و در رابطه با چین و بلوک شرق فرصت سوزی کرد و اینگونه اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۲۸۸۶۰۴۷۱۵:۴۴:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟!
ناشناس۲۸۸۶۰۶۶۱۵:۵۴:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چرا متاسف هستید! این نهایت آمال شما بود که رقیبتان فقط یک سبد دست بگیرد که شکستنش برایتان راحت باشد! دل بسته بودید به چین، زمستان سخت اروپا و روسیه! دو تای اول که تو زرد از آب درآمد، ببینیم تکلیف سبد سوم شما سه سبده ها چه می شود.
ناشناس۲۸۸۶۱۷۶۱۷:۱۵:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
دولت روحانی به امریکا و اروپا دل بسته بود اما تو زرد از اب در اومدند.
ناشناس۲۸۸۵۹۶۶۱۴:۴۸:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جهان عرصه رقابت است سرمايه دار جايي سرمايه گذاري مي كند كه ريسك كمتري داشته باشد عربستان نيز از رقابت بين چين و امريكا آگاه است و فرصت براي عربستان
ناشناس۲۸۸۵۹۷۲۱۴:۵۱:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
بجاي پيشنهاد واردات خودرو، بهتر است صنايع سنگين و خطوط توليد زيربنايي و كارخانجات فراوري مدرن وارد كنيد، پيشنهاد وارد كردن خودرو، واقعاً در راستاي حد و اندازه مديران فعلي است ولي چاره كار مملكت نيست، پولهاي مردم و بانكها را بسمت زيرساختهاي اقتصادي هدايت كنيد و از اينده نزديك كه بسيار هم سخت خواهد بود، غفلت نكنيد.
ناشناس۲۸۸۶۰۹۵۱۶:۱۸:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ولی به دلیل تحریم های خارجی شما اجازه واردات برای زیرساخت ها و یا حتی آیتم ها روزمره مانند هواپیما را نداری. هرگاه بالادستی های داخلی، تحریم های خودشان را شل می کنند وسایل مصرفی مانند خودرو یا موبایل یا دارو اجازه داری وارد کنی، شاید حتی اجازه داشته باشی واتس آپ تلفن کنی!
ناشناس۲۸۸۶۲۳۶۱۷:۵۶:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۸۸۵۹۷۳۱۴:۵۱:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جای تعجب دارد که نویسنده متن اینگونه تحلیل میکند افزایش معنا دار روابط چین و عربستان در یکی دو سال سال گذشته مربوط به سیاست های دولت روحانی است خب اگر اینگونه بود ۸ سال دولت روحانی زمان کمی برای نزدیک شدن چین به عربستان نبود بهتر است فارغ از مسایل جناحی و رقابت های داخلی مسائل تحلیل شود شاید به بهبود اوضاع کشور کمک کند. دلیل اصلی عدم نزدیکی چین و عربستان در زمان دولت روحانی روابط بسیار خوب عربستان و دولت ترامپ بود و با روی کار آمدن بایدن و و فاصله افتادن بین عربستان و آمریکا و از طرفی افزایش روز افزون قدرت اقتصادی عربستان و کاهش روز افزون قدرت اقتصادی و سیاسی ایران و پر هزینه شدن روابط با ایران پس از خروج ترامپ از برجام، چین از روابط با عربستان منافع بیشتری کسب میکند و این ایران نیست که تعیین میکند شریک چین در منطقه باشد بلکه چین تعیین میکند که کدام کشور شریکش باشد
ناشناس۲۸۸۵۹۸۱۱۵:۰۲:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
با بازی با کلمات مردم را گول نزنید بحث منافع ملی ست .
ناشناس۲۸۸۵۹۸۵۱۵:۰۶:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
وقتی روحانی حدود یک سال در چین سفیر نداشت و عملا به چین کم محلی و بی احترامی میکرد باید فکر اینجا رو میکردید
ناشناس۲۸۸۶۰۰۲۱۵:۱۷:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
نویسنده این مقاله چرا اتفاقات زمان احمدی نژاد رو نگفته و اینکه با این همکاری کور با روسیه در این دولت چه ضربه مهلکی به منافع کشور زده اند و خواهند زد!
ناشناس۲۸۸۶۰۳۳۱۵:۳۸:۲۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
دولت احمدی نژاد در سالهای 90 و 91 حدود 180 میلیارد دلار نفت به چین فروخت و ارز حاصله را به کشور اورد و دولت رئیسی در یکسال گذشته 40 میلیارد دلار سرمایه از روسیه جذب کرده است.
ناشناس۲۸۸۶۷۰۶۰۰:۱۷:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
و در کمال تعجب با وجود 180 میلیارد دلار تورم به 50 درصد در آن سالها که گفتی رسید و قیمت دلار 3 برابر شد! عجب معمایی!
ناشناس۲۸۸۶۰۰۴۱۵:۱۷:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
نگارنده فراموش کرده که قطعا یکی از دلایل عدم وثوق ایران در ارتباط با کشورهای دیگر من جمله چین سیاست امریکا در قبال ایران یعنی تحریم هاست.
ناشناس۲۸۸۶۰۶۵۱۵:۵۴:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مشکل عربستان نیست فرافکنی نکنید مشکل سیاست های از قبل شکست خورده هستش.
ناشناس۲۸۸۶۰۷۴۱۶:۰۱:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
زمان روحانی چین قرارداد راهبردی با ایران بست. الانم همه اگر با این دولت کار نمی کنند باز هم به خاطر موضع مردم است
ناشناس۲۸۸۶۱۸۵۱۷:۱۸:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
زمان روحانی صادرات نفت ایران کمتر از 100 هزار بشکه شده بود دولت رئیسی با تعامل با چین صادرات نفت را به 1/5 میلیون بشکه در روز افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده است.
علی۲۸۸۶۲۹۴۱۸:۳۴:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
قیمت نفت در این دوره بین ۶۰ تا ۸۰ دلار حتی در مقاطعی ۱۰۰ دلار بوده حداقل دوبرابر دوره روحانی حالا این یک میلیون بشکه که غیر رسمی به فروش رفته بشکه ای چند دلار بوده که چین ترجیح داده از ما بخره ؟
ناشناس۲۸۸۶۶۵۰۲۳:۳۲:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
نفت به قیمت جهانی به چین فروخته می شود اقدامات موفق دولت جدید سبب افزایش فروش نفت شد.
,بابایی۲۸۸۶۱۳۴۱۶:۵۱:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مشکل اصلی عدم تخصص و عدم تبحر سیاستمداران ماست. کشوری که میتوانست با سیاستهای خردمندانه بعد از ژاپن حرف اول را در اسیا میزد هم اکنون در غرب اسیا جایگاهی ندارد.
ناشناس۲۸۸۶۲۷۵۱۸:۲۳:۳۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
شما پیرو جنگ روانی غربی ها هی که میگفتید ایران رو فروختن به چین؟ چی شد؟ الان که عربستان شریک مارو دزدید شد خوب و اینا؟
ناشناس۲۸۸۶۴۰۸۲۰:۰۳:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
این‌مثل روز روشنه ،چین منافعش رو تو روابط باعربستتان می بینه
ناشناس۲۸۸۶۵۰۱۲۱:۳۲:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
الان دومین اقتصاد دنیا دنبال رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس است و به زودی در رباتیک، فضانوردی، و انرژی هسته ای مثل سایر امور هاب خاور میانه میشن.
ناشناس۲۸۸۶۷۰۳۰۰:۱۴:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
انتظار نداشته باشید از فرض غلط نتیجه درست حاصل شود. یک نگاه به تراز تجاری چین و عربستان بکنید پیوسته در حال رشد بوده است.
ناشناس۲۸۸۶۸۸۲۰۶:۴۱:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
چين دزدي نشده بلكه اين چيني هابودند كه عربستان را براي سرمايه گذاري از ثبات وامنيت بيشتري يافتند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین