مسائل ملی و عینک‌های سیاسی

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4011111082 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
مسائل ملی و عینک‌های سیاسی

صحبت در خصوص طرح مولدسازی بسیار است و ضرورت دارد که از جهات مختلف این مصوبه مورد واکاوی قرار گیرد. موافقان استدلالی دارند و مخالفان که البته کفه ترازو به سمت آنان سنگینی می‌کند، نقدهای جدی و ساختاری به آن وارد می‌دانند. 

اما فارغ از موافقت‌ها و مخالفت‌ها، نکته مهم‌ دیگری در این بین وجود دارد و آن هم سیاسی‌کردن این موضوع و پرداختن به آن از زوایه و چهارچوب سیاسی است.

به بهانه این مصوبه بار دیگر مشاهده شد که برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت،‌ به دفاع صرف از این مصوبه پرداخته و سعی در نادیده گرفتن پیامدهای منفی آن داشته‌اند. غالب این توجیهات، همان تفاسیری است که در دهه‌های گذشته در خصوص اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی مطرح می‌شد و حالا در قامت مولدسازی نمایان شده است؛ سیاست‌هایی که نتایج آن اظهر من‌الشمس است و نیاز به واکاوی ندارد و اساساً موضوع این نوشتار هم نیست.در نقطه مقابل، رسانه‌های منتقد دولت و نزدیک به اردوگاه اصلاح‌طلبان این مصوبه را زیر تیغ تیز نقد برده و به دلایل مختلف با آن مخالفت کرده‌اند؛ اگر چه تکیه‌گاه این رسانه‌ها، بیشتر روی آیین‌نامه اجرایی مصوبه و اعطای مصونیت قضایی به اعضای هیئت واگذاری است و غالباً از منظر تطابق یا عدم تطابق این مسئله با قانون اساسی نگریسته می‌شود.

حال گذری به آبان ۹۸ داشته باشیم؛ ۳ برابر کردن قیمت بنزین در دولت دوازدهم و مرور واکنش دو جریان موافق و منتقد دولت وقت؛ جایی که رسانه‌های نزدیک به دولت حسن‌ روحانی به دفاع از این اقدام پرداخته و در قامت توجیه‌گر ظاهر شدند؛ جنس دستاویزها هم مشابه برهه کنونی بود؛ توجیهاتی انتزاعی که هیچ‌گاه به واقعیت نزدیک نشدند. اما در اردوگاه منتقدان دولت دوازدهم شرایط متفاوت بود و این عمل با هجمه همه‌جانبه مواجه شد و کابینه حسن روحانی نقدهای گزنده‌ای را به خود دید. اگر چه در این فقره هم نفس عمل دولت از سوی مخالفان مورد مناقشه نبود و صرفاً ایرادات شکلی به نحوه اجرای آن مطرح شد.

بنابراین مرور روندها از گذشته تا کنون و تغییر موقعیت و مواضع جریان‌های سیاسی و رسانه‌های منتسب به آنان در مسائل اساسی و بنیادین، یک نکته را اثبات می‌کند؛ تفسیر چالش‌های کشور و نگریستن به آن‌ها با عینک سیاسی. در واقع تعلقات سیاسی است که تعیین کننده خط‌مشی و مواضع رسانه‌ها و جریانات است، نه ماهیت یک موضوع اساسی. اگر اولویت بر تقدم ماهیت بر تعلقات بود، این آشفتگی امروز و دیروز دیده نمی‌شود.

ماهیت و سمت و سوی دو طرح تعدیل نرخ بنزین و مولدسازی، یکسان است و قاعدتاً نباید تا این حد روایت متفاوت با گذشته را از سوی جریان چپ و راست شاهد باشیم. اما با تغییر دولت‌ها و جابجایی موقعیت‌ها، گروه‌های سیاسی و رسانه‌هایشان یک روز در قامت مدافع و روزی دیگر در قامت منتقد ظاهر می‌شوند و این آفتی است که باعث می‌شود به مسائل مهم ملی با عینک‌ آلوده سیاسی نگاه شود. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۵۵۷۲۰۹:۳۵:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
امروز به برکت انقلاب اسلامی و به رغم بیش از چهاردهه تحریم، جنگ و کودتا و... در ایرانی که حتی پزشکانش از خارج تأمین می‌شد بیش از 90 درصد داروهایمان تولید داخلی است و به جای وارد کردن پزشک هندی و بنگلادشی و... بیماران از بسیاری کشورها حتی اروپایی برای درمان وارد کشورمان می‌شوند. این تنها یک نمونه از دستاوردهای کشورمان پس از انقلاب اسلامی است. منصفانه به دستاوردها و کاستی‌ها بنگریم و بعد قضاوت کنیم.
ناشناس۲۸۸۵۶۲۰۱۰:۰۸:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
یعنی شما از این همه کمبود و گرانی دارو خبر ندارید؟ از کمبود پزشک متخصص و امکانات بیمارستانی خبر ندارید؟ از وزیت پزشکان و هزینه های سرسام آور بیمارستانها حتی بیمارستانهای دولتی خبر ندارید؟ از بیمه های بی ارزش درمانی خبر ندارید؟ پس از چه خبر دارید؟
ناشناس۲۸۸۵۹۱۱۱۴:۲۴:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
گرانی و کمبود دارو جهانی است اکنون در امریکا و کانادا و اروپا هم کمبود دارو وجود دارد.
ناشناس۲۸۸۵۶۲۳۱۰:۱۱:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
90% مواد اولیه دارو از خارج وارد و در ایران ترکیب و فرموله می شوند. بسیاری از داروهایی که الان در ایران تولید می شوند، در خیلی از کشورها قدیمی و منسوخ شده اند و داروهای جدید دارای عوارض کمتر جایگزین شده اند.
ناشناس۲۸۸۵۶۲۴۱۰:۱۱:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
پس این کمبود سرم و آنتی بیوتیک و..... چیست؟!
ناشناس۲۸۸۵۶۵۴۱۰:۳۵:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
در شرایط تورمی که قیمت ملک سالانه تقریباً دو برابر می شود، چرا دولت می خواهد به اسم مولد سازی اموال غیر منقولش که متعلق به عموم مردم است را بفروشد؟ این خریداران چه کسانی هستند که دارای چنین سرمایه هایی برای خرید اموال دولت هستند؟ چرا دولت آنها را به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی تشویق یا مجبور نمی کند؟ این خریداران خوشبخت کافی است که این اموال را چند سال نگه دارند و بعداً به چندین برابر قیمت بفروشند!!
ناشناس۲۸۸۵۷۲۹۱۱:۴۴:۱۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
یکی از این اموال که از آن نامبرده شده است، ملک چند ده هزار متری متعلق به کانون پرورش فکری در فاز 3 شهرک غرب تهران است. دروغ نیست اگر گفته شود که این ملک از لحاظ موقعیت ، ارزش و مرغوبیت، با ارزشترین در تهران است.
ناشناس۲۸۸۵۶۳۶۱۰:۱۹:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
شنیدن نام این دو گروه چندش آور شده است
ناشناس۲۸۸۵۶۳۸۱۰:۲۱:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
هنوز دو ماه از واردات محموله سرم از هند نگذشته. سرم که فقط آب و نمک و قند است رو از خارج وارد می کنید بعد ادعای دارو سازی دارید؟
ناشناس۲۸۸۵۶۷۶۱۱:۰۴:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
حتی ژل موی سر هم بصورت پودر و در گونی از خارج وارد می شود و در ایران با آب مخلوط و بسته بندی می شود. حالا شما می گویید دارو سازی داریم؟
ناشناس۲۸۸۵۸۸۶۱۴:۱۲:۱۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
این که مسئله مهمی نیست در دولت قبل با ارز 4200 تومانی کود انسانی از ترکیه وارد می کردند.
ناشناس۲۸۸۵۶۴۶۱۰:۲۴:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
از وزیر محترم اقتصاد درخواست میشود به پاداش های بطور میانگین ۳۰ میلیون تومانی به مناسبت دهه فجر ورود نمایید. شهیدان جان خود را فدای انقلاب کردند اینها چون مملکت حساب و کتاب ندارد پاداش های چند ده میایونی میگیرند برای نمونه از مدیران بانک های اصل ۴۴ شروع کنید
ناشناس۲۸۸۵۶۷۱۱۰:۵۴:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جهت اطلاع شما پیاز شده کیلویی 1 دلار!!!
ناشناس۲۸۸۵۹۹۵۱۵:۱۳:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
کاهش چند هزار برابری ارزش پولی مان تنها و تنها نتیجه عملکرد استکبار جهانی است و هیچ ارتباطی با سومدیریت در کشور ندارد
ناشناس۲۸۸۶۰۱۶۱۵:۳۰:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
ایشان در پایتخت و از مرفه هان هستند و از کمبود پزشک در شهرستان ها و روستاها بی خبرند
ناشناس۲۸۸۵۵۷۵۰۹:۳۶:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
برخی اصلاح‌طلبان که گویا بهره‌مندی ویژه از رانت‌های دولت بی‌تدبیر ونا‌امید زیر دندان‌هایشان مزه کرده اخیرا برای رئیس‌جمهور محترم نقشه راه کشیده و اظهار می‌دارند آقای رئيس‌جمهور برای رفع مشکلات کشور از اصلاح‌طلبان که کشور را 8 سال معطل برجام و کدخدا کردند مدد بجوید! کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی!
ناشناس۲۸۸۵۶۲۵۱۰:۱۲:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
طوری صحبت می کنید که یعنی اصولگرایان معصوم و بری از خطا هستند!!!!!
ناشناس۲۸۸۵۹۱۵۱۴:۲۵:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
وضعیت بغرنج کنونی نتیجه 34 سال حکومت غربگدایان در کشور است.
ناشناس۲۸۸۶۰۵۵۱۵:۴۸:۱۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
تصمیمات کلان کشور در این مدتی که ذکر کردی خارج از دایره دولت ها بوده.
ناشناس۲۸۸۶۲۰۱۱۷:۲۴:۳۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
تصمیمات کلان در اختیار دولت ها بوده بعنوان نمونه عرض می کنم در مسئله برجام دولت قبل اختیار تام داشت.
ناشناس۲۸۸۵۶۶۲۱۰:۴۴:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چه کسی تمام قد و با تمام قوا از احمدی نژاد حمایت کرد ؟
ناشناس۲۸۸۵۹۵۹۱۴:۴۵:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چه کسی تمام قد از روحانی حمایت کرد و اقتصاد مملکت را ته دره برد ؟!
ناشناس۲۸۸۵۵۷۷۰۹:۳۷:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
صندلی قدرت و ریاست برای کسانی که حداقل 32 سال در دولت‌های مختلف بر آن تکیه زده بوده‌اند آن قدر گرم و نرم بوده که برخی‌ها رویای دوباره آن را دارند و اظهارات خنده‌داری می‌کنند. اخیراً فردی گفته که تنها یک فرد می‌تواند با ادبیات اصلاح‌طلبانه، دلسوزانه و با در نظر گرفتن منافع این دولت به کمک دولت برسد. این فرد کسی نیست جز محمدجواد ظریف! و با تسلطی که در روابط بین‌الملل دارد می‌تواند کمک بزرگی به دولت باشد. منظورش همین جناب ظریفی است که در اروپا حتی سوخت هواپیمایش را ندادند! همان ظریفی که به قهقهه با دشمنان ملت سرمست بود، با پرخاش با نمایندگان ملت برخورد می‌کرد و باقدم زدن درخیابان با دشمنان خشنی که دست‌هایشان به خون هزاران ایرانی و سردار دل‌ها آلوده بود می‌خواست مشکلات را حل کند! زهی خیال باطل.
ناشناس۲۸۸۵۶۲۷۱۰:۱۴:۱۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
حرف درستی زده. اگر ظریف به جای ایراهیم رییسی رییس جمهور می شد، الان وضعیت کشور بهتر بود.
ناشناس۲۸۸۵۹۶۳۱۴:۴۷:۳۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
ظریف حتی تفاوت کلمه SUSPEND (تعلیق) و کلمه TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه برجامش به خسارت محض تبدیل شد.
ناشناس۲۸۸۶۰۴۲۱۵:۴۲:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
نتیجه عملکرد بسیار ضعیف روحانی و ظریف 2 برابر شدن تحریم ها و 10 برابر شدن قیمت ارز شد.
محمدرضا۲۸۸۶۶۷۰۲۳:۴۵:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
از جناب رئیسی بپرسید که تفاوت این دو کلمه را می داند؟
ناشناس۲۸۸۵۸۱۴۱۳:۰۷:۴۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
اندکی مطالهعه درتاریخ خیلی هم بد وسخت نیست
ناشناس۲۸۸۵۵۷۹۰۹:۳۸:۳۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
ارادت و خوش‌بینی غربزدگان به آمریکا و اروپا علی‌رغم ددمنشی و خیانت اربابشان به کشورمان تمامی ندارد و به جای محکوم کردن دشمن دائم به سوی او غش می‌کنند و به تعریف و تمجید از او می‌پردازند و مشکل را به نظام و مسئولین ربط می‌دهند و از ما می‌خواهند کوتاه بیاییم یعنی تسلیم خواسته آمریکا شویم و باج بدهیم! خودتحقیری تا کجا و تا کی؟
ناشناس۲۸۸۵۶۲۹۱۰:۱۶:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
از شانگهای و اوراسیا چه خبر؟ از چرخش به شرق و تفاهم نامه های 25 ساله با چین و 20 ساله با روسیه چه خبر؟ چه سودی برای مملکت داشته اند؟
ناشناس۲۸۸۵۸۹۰۱۴:۱۵:۲۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
صادرات از واردات پیشی گرفته و تراز تجاری کشور 700 میلیون دلار مثبت شده و رشد اقتصادی 4 درصد شده است.
ناشناس۲۸۸۶۰۶۱۱۵:۴۹:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
پیشی نگرفته،هاپو گرفته!!
ناشناس۲۸۸۶۶۵۱۲۳:۳۴:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
الف کودکستان باز کردی ؟!
ناشناس۲۸۸۵۶۳۴۱۰:۱۸:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جالب است که در 10 سال اخیر، چین تنها 180 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است! اخیراً هم در اجلاس سران کشورهای خلیج فارس، آب پاکی را بر روی دست ایران ریخت!
ناشناس۲۸۸۵۸۹۳۱۴:۱۷:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
دولت روحانی به چین بی اعتنایی کرد و تمام تخم مرغ هایش را در سبد برجام بی فرجام گذاشته بود در یکسال گذشته روسیه 40 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است.
ناشناس۲۸۸۵۵۸۱۰۹:۴۰:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
با اینکه دولت جناب آقای رئیسی اخیرا تصمیم اشتباهی در‌باره ارز نگرفته ولی با این حال قیمت دلار و طلا بالا رفته است. پس نتیجه می‌گیریم گرانی‌های اخیر بیشتر جنبه روانی و منشا خارجی دارد.
ناشناس۲۸۸۵۶۴۰۱۰:۲۳:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
قیمت ارز تابع سیاستگذاری های خارجی و داخلی است و لا غیر. اگر اقدامات دولت سیزده در این 1.5 سال که روی کار آمده را بررسی کنید، خواهید فهمید که چرا قیمت دلار در این بازه زمانی از 28 هزار تومان به 45 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
ناشناس۲۸۸۵۸۹۴۱۴:۱۸:۴۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
دلیل افزایش قیمت ارز اغتشاشات اخیر بود تحریم و شورش دو روی یک سکه اند.
ناشناس۲۸۸۵۶۴۱۱۰:۲۳:۰۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
قیمت ارز تابع سیاستگذاری های خارجی و داخلی است و لا غیر. اگر اقدامات دولت سیزده در این 1.5 سال که روی کار آمده را بررسی کنید، خواهید فهمید که چرا قیمت دلار در این بازه زمانی از 28 هزار تومان به 45 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
ناشناس۲۸۸۵۹۶۵۱۴:۴۸:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
در دولت قبل چرا قیمت دلار 10 برابر شد ؟!
ناشناس۲۸۸۶۱۷۱۱۷:۱۳:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چون ترامپ دیوانه از برجام خارج شد !
ناشناس۲۸۸۶۱۷۴۱۷:۱۴:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
علت اصلی گرانی دلار کسری بودجه دولت که اسکناس چاپ می‌کنه حقوق و پروژه راه می اندازه !
ناشناس۲۸۸۵۵۸۲۰۹:۴۰:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مسئولین و نهادهای امنیتی و مردم باید به وظیفه خود در قبال توطئه اقتصادی دشمن عمل کنند و راه هرگونه تحرک دشمنان را سد نمایند و نگذارند هرازچندگاهی عده‌ای خودفروخته و سرباز دشمن به کشور و نظام و اقتصاد ملت آسیب وارد کنند.
ناشناس۲۸۸۵۵۸۴۰۹:۴۱:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مولدسازی یعنی تقسیم بین خودیها ..
ناشناس۲۸۸۵۹۲۱۱۴:۲۷:۳۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مولد سازی از دولت روحانی شروع شد.
ناشناس۲۸۸۶۶۸۱۲۳:۵۲:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
حالا گیریم که از روحانی شروع شده. اصلا چه فرقی میکنه؟ جلوی هدر رفتن اموال ملت را بگیرید.
ناشناس۲۸۸۵۵۸۷۰۹:۴۶:۰۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
۳ برابر کردن قیمت بنزین تصمیم مشترک روحانی محافظه کار با لاریجانی های اصولگرا در جلسه سران قوا بود. اصلاح طلبها کجای این کار نقش داشتند؟ اگر اتهام ناراست می زنید، لااقل آزاده باشید.
ناشناس۲۸۸۵۸۹۹۱۴:۲۰:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
علی لاریجانی اصلاح طلب است و دولت روحانی هم کلا اصلاح طلب بود.
ناشناس۲۸۸۵۵۹۱۰۹:۴۷:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
با این نوشتن این جور نوشته ها، نمی توانید ضعف های عمیق دولت سیزدهم را بپوشانید.
ناشناس۲۸۸۵۵۹۴۰۹:۴۹:۲۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
این جور مطالب و بحث در مورد اصلاح طلب، اصولگرا دیگر جذابیت ندارد. مردم از این صحبتها عبور کرده اند.
ناشناس۲۸۸۵۶۰۱۰۹:۵۴:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
هر دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا باید بروند استغفار کنند یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده فساد در بانک ها بسیار هولناک تر از فساد فولاد مبارکه است و از هر دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا در این فساد ها نقش دارند
ناشناس۲۸۸۵۶۰۹۱۰:۰۳:۵۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
کاری به خوب و بد روحانی ندارم ولی روحانی اصلاح طلب نبود بلکه به اعتقاد برخی از اصولگرایان اصیل روحانی یک اصولگرا است.
ناشناس۲۸۸۵۹۰۴۱۴:۲۲:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
روحانی با حمایت خاتمی و هاشمی سرکار اومد و تمام اعضاء دولتش از جمله زنگنه و اخوندی و نعمت زاده و ربیعی و جهانگیری و نهاوندیان و غیره اصلاح طلب بودند.
ناشناس۲۸۸۵۶۱۷۱۰:۰۶:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
وقتی به تعدادی اختیار اموالی می دهی و اعلام می کنی تمام قوانین کشور در این خصوص لغو می شود و پیگرد قضایی هم ندارند یعنی قرار است این تعداد کارهای خلاف انجام دهند که شما قبلا پیش بینی اش را کرده اید.
ناشناس۲۸۸۵۶۱۸۱۰:۰۶:۲۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
آقای ونکی شما که همه ش نقد می کنید یک نقدی از عملکرد حاکمیت ارایه بفرمایید.
ناشناس۲۸۸۵۶۴۴۱۰:۲۴:۱۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
واقعاً فکر میکنی الان کسی اهمیتی میده کی اصلاح طلب هست کی اصول گرا .. خودتون یه چیزی میگی. خودتون باور میکنید خودتون تحلیل میکنید
مصطفی۲۸۸۵۶۸۲۱۱:۰۸:۴۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
آقای ونکی در گرانی بنزین مردم تمام مراحل گران شدن و پیامدهای آنرا بعینه دیدند ولی در طرح مولد سازی گویا مردم فقط باید از اسم آن مطلع باشند تمام ساز کارها ، درآمدها ،مخارج، محرمانه ومفتضح تر از همه مصونیت قضایی دست اندر کاران آنهم در دولت مدعی شفافیت.
ناشناس۲۸۸۵۶۸۸۱۱:۱۴:۳۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مقایسه بردن آش با جاش با افزایش قیمت بنزین به منظور پر کردن کسری بودجه بسیار مسخره است. بله اصولگرایان بدون ترس از اتفاقات و هزینه های بعدی دارند آش با ظرفش را بالا میکشند.
ناشناس۲۸۸۵۹۷۱۱۴:۵۱:۲۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
در دولت قبل چرا کارخانجات بزرگ از جمله هپکو و هفت تپه و ماشین سازی تبریز و رشت الکتریک و غیره به ثمن بخس به نور چشمی ها واگذار شد ؟!
ناشناس۲۸۸۵۹۷۴۱۴:۵۳:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
فساد 92 هزار میلیارد تومانی در دولت اصلاح طلب روحانی اتفاق افتاد.
ناشناس۲۸۸۵۶۹۳۱۱:۱۵:۳۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
احزاب رو پله کردن / مردم رو ذلّه کردن !
سميه۲۸۸۵۷۳۱۱۱:۴۷:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
به صداي مردم گوش كنيد ميبينيد كه اين دو جريان سياسي براشون تفاوتي نداره چون نتيجه اين بازيها و لفاظيها فقط پر شدن جيب خودشون و كوچك شدن سفره مردم بوده گوشت قرمز كيلويي 350 هزار تومان، پياز كيلويي 40 هزار تومان، اجاره خونه كه مشخصه وضعيتش، داروهاي ساده هم كمياب و گرون شده، آلودگي هوا ، چي قابل دفاعه واقعا؟ اصلا چه فرقي ميكنه كي سر كار باشه؟ ملت له شدن، خجالت زده شدن پيش خانواده، سرافكنده و غمگين شدن.
ناشناس۲۸۸۵۷۳۲۱۱:۴۸:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مردم خيلي وقت هست كه از اين احزاب اصولي و اصلاحي نا اميدند و انعكاسش در خيابانها قابل مشاهده است .
ناشناس۲۸۸۵۷۷۱۱۲:۲۳:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
سیاسی کردن یعنی همه می دانند این اموال با ثمن بخس به چه افراد و نهادهایی !!داده می شود.
ناشناس۲۸۸۵۷۸۵۱۲:۳۱:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
دیگه بازی اصلاح‌طلب و اصولگرا رو تموم کنید . مردم هم کشکن .
ناشناس۲۸۸۵۷۹۱۱۲:۴۶:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
تعجب آور است که آقای توکلی چرا ورود نکرده اند
ناشناس۲۸۸۵۸۲۲۱۳:۱۵:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
چه اصلاح طلب چه اصولگرا فرقی نمیکنه اینها دنبال منافع خودشونن
عمران۲۸۸۵۸۸۴۱۴:۱۰:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
دوره ی اصلاح و اصول گذشت، الان زمان شکلگیری احزاب ریشه دار در بستر دموکراتیک و مردمی است.
ناشناس۲۸۸۵۹۴۵۱۴:۳۷:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
همه این آسمون ریسمون که سرهم کردی فقط برای توجیه و ماله کشی این مصوبه حراج اموال ملی بود ؟
ناشناس۲۸۸۶۲۱۴۱۷:۳۱:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
مملکت را دادید دست ناوارد توقع داری دلار ارزون بشه ، ارزونی بشه ،زهی خیال باطل .
ناشناس۲۸۸۶۳۵۳۱۹:۱۵:۲۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
اگر ماهیت هر دو طرح یکسان است و شما هم در سال 98 به ظاهر مخالف افزایش نرخ بنزین بودید پس چرزا الان دارید طرح مشابهی که مخالفش بودید را اجرا می کنید؟ این که تناقض هست جانم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین