آیا جنگ یمن قبل از ۹ سالگی به پایان می‌رسد؟

  4011111079 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحولات اخیر در پرونده یمن، خوش‌بینی برخی درباره احتمال پایان این جنگ قبل از ورود به نهمین سالگرد آن را افزایش داده است.

آیا جنگ یمن قبل از ۹ سالگی به پایان می‌رسد؟

به گزارش الف، درحالی که بعد از نقض مکرر آتش‌بس شکننده در جنگ یمن توسط عربستان، سناریوهایی درباره احتمال از سرگیری عملیات‌های نظامی از جانب دو طرف مطرح شده بود، اما طی یک ماه گذشته تحولاتی در پرونده این جنگ رخ داده که موجب شده برخی درباره احتمال پایان درگیری‌ها صحبت کنند.

چند روز قبل رسانه‌های غربی و آمریکایی از جمله خبرگزاری آسوشتیدپرس از انجام مذاکرات محرمانه میان عربستان و دولت نجات ملی یمن با هدف تعیین نقشه راهی جهت توقف جنگ خبر دادند. سازمان ملل معتقد است که این مذاکرات می‌تواند فرصتی برای پایان دادن به جنگ ویرانگری باشد که در آستانه ورود به نهمین سالگرد خود است.

یک مسئول سعودی آگاه از روند مذاکرات مذکور اعلام کرد که طرف یمنی شروطی برای عربستان تعیین کرده که مربوط به پرونده بشردوستانه است. از جمله اینکه ائتلاف سعودی باید حقوق همه کارمندان دولتی یمن از جمله نظامیان این کشور را از درآمدهای نفتی و گازی پرداخت کرده و همه فرودگاه‌ها و بنادر تحت کنترل دولت صنعا نیز بازگشایی شوند.

در مقابل عربستان خواستار تضمین امنیتی شامل ایجاد یک منطقه جداکننده با مناطق تحت سیطره انصارالله در مرزهای یمن و عربستان شده و از این جنبش خواسته تا کنترل خود بر شهر تعز که یکی از شهرهای بزرگ و راهبردی یمن است را به پایان برساند. اما مسئولان انصارالله اعلام کردند که شروط ریاض در زمینه تضمین‌های امنیتی را نمی‌پذیرند.

«علی ظافر» مسئول رسانه‌ای دولت نجات ملی یمن با اعلام اینکه طی روزهای گذشته یک هیئت سعودی همراه با هیئت عمان برای سومین بار وارد صنعا شد تاکید کرد، عربستان به شروط یمن در پرونده بشردوستانه و بازگشایی بنادر و فرودگاه‌های یمن پاسخ مثبت داده است.

با وجود اینکه همه این فعالیت‌ها در راستای تقویت و ازسرگیری آتش‌بسی است که در ماه آوریل 2022 آغاز و به دلیل نقض آن توسط عربستان، در ماه اکتبر متوقف شد، اما بسیاری معتقدند که می‌تواند مقدمه‌ای برای پایان جنگ باشد.

بنابراین اگر جنگ یمن در این مرحله و با اجرای شروط انصارالله به پایان برسد عملا به معنای شکست عربستان است. البته باید توجه داشته باشیم مردم یمن بزرگترین قربانی این تجاوز ویرانگر ائتلاف سعودی بودند که بدترین فاجعه بشری قرن را رقم زد و حتی بعد از پایان جنگ مسیر طولانی برای بازسازی کشور خود و غلبه بر پیامدهای فاجعه‌بار آن دارند.

اما زمانی که از شکست عربستان در یمن صحبت می‌کنیم منظور آن است که سعودی‌ها علی‌رغم هزینه‌های هنگفت اقتصادی و نظامی و سیاسی که در این جنگ پرداختند نتوانستند هیچ یک از اهداف خود را محقق سازند.

سیاه‌تر شدن کارنامه حقوق بشری عربستان و معرفی این کشور به عنوان یک جنایتکار جنگی در سراسر جهان، هدر رفت صدها میلیارد دلار هزینه برای خرید تجهیزات نظامی از آمریکا و غرب، کشیده شدن جنگ به عمق مواضع عربستان و تاسیسات حیاتی این کشور، آشکار شدن نقاط ضعف و آسیب‌پذیری سعودی‌ها، فروپاشی دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن، بروز اختلاف میان عربستان با هم‌پیمانان سنتی خود از جمله امارات و ... تا اینجا بارزترین نتایج جنگ یمن برای عربستان بوده است.

کارشناسان سعودی معتقدند بدترین کاری که دولت این کشور با حمله به یمن انجام داد علاوه بر سیاه کردن چهره خود با کشتار غیرنظامیان یمنی و ایجاد بحران‌های انسانی متعدد در این کشور، از بین بردن اقتدار و مشروعیت عربستان به عنوان رهبر کشورهای عربی-اسلامی بود. به طوری که اکنون دیگر کشورهای عربی کوچک مانند قطر یا حتی عمان با ایفای نقش میانجیگری در منطقه، جایگاه ریاض را زیر سوال می‌برند.

از سوی دیگر امارات که مهمترین متحد عربستان در جنگ یمن بود و سعودی‌ها با تکیه بر ابوظبی وارد این جنگ شدند، در میانه راه تصمیم گرفت راه خود را از ریاض جدا کند و در سال 2019 اعلام به عقب‌نشینی از جنگ کرد. در شرایطی که عربستان همچنان ناچار به ادامه حضور فرسایشی خود در جنگ بود امارات نفوذ و سیطره خود بر جنوب یمن را گسترش داده و در این زمینه از ریاض پیشی گرفت.

شکل‌گیری یک ارتش بزرگ متشکل از مردم یمن و ظهور جنبشی با نام انصارالله دیگر نتیجه مهم جنگ یمن بود که برای عربستان و متحدانش بسیار نگران کننده است.

علی‌رغم وجود شاخص‌های متعدد درباره تمایل عربستان برای پایان جنگ یمن و عمل به شروط صنعا اما با قطعیت نمی‌توان گفت امسال آخرین سال جنگ یمن است و همه‌چیز بستگی به این دارد که سعودی‌ها تا چه اندازه برای خروج از باتلاق یمن تحت فشار قرار بگیرند.

مهمترین عاملی که سعودی‌ها را برای خروج از جنگ یمن تحت فشار قرار می‌دهد، ناتوانی آمریکا در مدیریت این جنگ و حمایت از عربستان است؛ چرا که آمریکا و اروپا در سایه بحران اوکراین و پیامدهایی که بر بازار انرژی جهانی داشته قدرت مدیریت هم‌زمان پرونده‌های منطقه از جمله جنگ یمن را ندارند.

از سوی دیگر تیم مذاکره‌کننده یمنی در عمان چندی قبل به آمریکا درباره افزایش مداخلات آن در یمن هشدار داده و تاکید کرد که در مرحله بعد دایره پاسخ یمن به طرف‌های متجاوز گسترده‌تر خواهد شد و می‌تواند شامل منافع واشنگتن در منطقه نیز بشود.

در پایان می‌توان گفت چه سناریو عربستان برای پایان جنگ یمن واقعی باشد و چه نباشد، سعودی‌ها ناچارند بهای آن را بپردازند؛ به این صورت که با پایان جنگ در سایه شرایطی که گفته شد، عربستان یک چهره شکست‌خورده و تسلیم شده از خود به نمایش می‌گذارد. اما اگر ریاض همانند دوره‌های قبلی قصد خریدن زمان از خلال بازی‌های سیاسی و دیپلماتیک برای تداوم تجاوزات خود ضد یمن را داشته باشد، یمنی‌ها برای رفتن به سمت گزینه نظامی آمادگی کامل دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۵۳۴۷۰۰:۱۷:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
رژیم دیکتاتور سعودی باید به قتل عام و کشتار مردم مظلوم یمن پایان بدهد و محاصره غذایی و دارویی یمنی ها را خاتمه بدهد.
ناشناس۲۸۸۵۳۹۵۰۱:۲۵:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
این سازمان مثلا ملل متحد چرا در 9 سال گذشته هیچ تلاشی برای پایان جنگ خونین یمن نکرده است ؟!
عمران۲۸۸۵۴۵۶۰۶:۲۰:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جنگ یمن یک نمونه ی واقعی از شکست نیروی متجاوزی بود که هم منابع مالی بیشتری داشت هم نیروی نظامی بیشتر، اما پیشرفتی حاصل نکرد و ورق جنگ به شکل دیگری رقم خورد. این جنگ در صورت ادامه به بنیان حکومت استبدادی سعودی صدمه بیشتری خواهد زد. انشالله تک تک حکومت‌های غیر دموکراتیک منطقه از جمله سعودی و مصر جای خود را به حکومت‌های مردمی بدهند.
ناشناس۲۸۸۵۵۷۴۰۹:۳۵:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
جنگ یمن وقتی تمام می شود که حوثی ها حاضر شوند زیر پرچم سازمان ملل انتخابات آزاد برگزار کنند تا مردم یمن در آزادی کامل دولت انتخاب کند.
علی۲۸۸۵۶۴۲۱۰:۲۳:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
من بعنوان کسی که میخواد حقانیت اصول گرا ها را قبول کنه واقعا برام سخته بفهمم چطوری در سوریه بشار اسد میشه دولت قانونی و معترضین میشن شورشی ولی در یمن دولت غیر قانونی میشه و شورشی ها انقلابی
عمران۲۸۸۵۸۶۶۱۴:۰۰:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
در یمن نیروهای یمنی حامی منصور از نیروهای خارجی حامی منصور کمتر بودند در حالی که در سوریه چنین نبود. در واقع تفاوت بین این دو در حضور نیروهای خارجی در دو سوی متفاوت جنگ است. در یمن خارجی ها در سمت دولت سنگینی بیشتری داشتند و در سوریه در سمت شورشیان وزن بیشتری داشتند.
ناشناس۲۸۸۵۸۸۲۱۴:۰۹:۰۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
بشار اسد با رای اکثریت مردم سوریه سرکار اومده و رئیس جمهور قانونی این کشور است اما در یمن دیکتاتور توسط مردم برکنار شد و انصارالله با خواست مردم برسرکار اومد.
ناشناس۲۸۸۵۶۶۱۱۰:۴۲:۳۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
برادران غیور یمنی قبل از صلح به خاطر ظلم این چند سال بر مردم مظلوم تان بهانه پیدا کنید مراکز حساس نفتی عربستان و بترکانید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین