اختصاص یارانه ۲ میلیارد دلاری برای واردات خودرو / بودجه نان و دارو، پاشنه آشیل بودجه ۱۴۰۲

  4011103123 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
 اختصاص یارانه ۲ میلیارد دلاری برای واردات خودرو / بودجه نان و دارو، پاشنه آشیل بودجه ۱۴۰۲

به گزارش الف ؛ احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده و عضو کمیسیون تلفیق بودجه با حضور در برنامه تهران ۲۰ در خصوص نقاط مثبت و منفی لایح بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده گفت: طبق قانون دولت باید ۱۵ آذر ماه هر سال لایحه پیشنهادی بودجه را ارائه می‌کرد. البته امسال بحثی بین مجلس و دولت به نام تقدم برنامه هفتم پیش آمد و باعث شد ما زمانی را از دست بدهیم. اگر بودجه در زمان موعد به نتیجه می‌رسید، مجلس هم می‌توانست در زمان بهتری رسیدگی کند. این باعث شد تا موعدهای دیگرمان کمتر و کمتر بشود. برنامه هفتم هم بعد از رسیدگی به بودجه در سال جدید با برنامه‌ریزی پیگیری می‌شود. 

قاضی‌‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: کلیات بودجه سال پیش رو وارد بحث رسیدگی در کمیسیون تلفیق شده و هفته آینده بعد از پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی کار را شروع می‌کنیم. در کمیسیون تلفیق نیز جلساتی برگزار می‌شود و با سرعت وارد بحث درآمدها می‌شویم. این بودجه نقاط قوت و ابهام و ضعف دارد. این نقاط توسط نمایندگان اگر با دقت نگاه شود می‌تواند بودجه بهتری باشد. 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دز شاخص‌های کلی ۱۰۰۰ همت برای منابع و مصرف دولت لحاظ شده و اگر بودجه شرکت‌ها اضافه بشود این عدد به ۵ هزار همت می‌رسد، گفت: درآمد حاصل از نفت ۶۰۴ هزار میلیارد تومان که لازم است اشاره کنم که در بودجه ارقام ارزی نمی‌آید اما ضرب و تقسیمی وجود دارد و آن چیزی که عنوان می‌شود، اگر معیار نرخ گذاری ETS باشد مقابل ریالی این عدد قابل وصول است.

دولت گفته ۶۰۴ هزار همت را کسر می‌کنم. 

وی با بیان اینکه در جلسات کلیات دولت چند نرخ محاسباتی برای ارز در نظر گرفته شده است، افزود: نرخ ۲۳ هزار تومانی، نیمایی یا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و نرخ بازار آزاد که حساب و کتابی ندارد. نرخ ETS میانه بین نیمایی و آزاد است. در تعریفی که در بودجه سال گذشته داشتیم ETS دو درصد زیر قیمت بازار آزاد اعلام کردیم. اما نرخ دولت متفاوت‌تر بود. این نرخ دست دولت است و بر اساس حکمرانی پولی دولت و بانک مرکزی هدایت می‌شود. همچنین دولت معادل ریالی نفتی که می‌فروشد را در بودجه در نظر گرفته است. در این مورد به خصوص هم نرخ BTS مبنای این نرخ است.

قاض‌زاده با بیان اینکه به گفته دولت نرخ ۲۳ هزار تومان برای حقوق ورودی گمرکی در نظر گرفته شده است، گفت: این اقدام آثار خوبی دارد و برای بسیاری از کالاها این میزان را در نظر گرفته است. در بودجه ۱۴۰۱ این پیش بینی نشده بود و وقتی ما جهش تورمی به خاطر برداشتن ارز ترجیحی را داشتیم نرخ کم نشد، اما امسال این تصمیم‌گیری اجرایی شد. نرخ ETS در جداول بالاتر از ۲۸۵۰۰ تومان است. 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به این نکته که درآمد دولت سقفی دارد، گفت: بالا بودن نرخ دلار تورم فزاینده و ایجاد فاصله به اقشار مختلف به همراه دارد و بر درآمدهای مالیاتی دولت تاثیر می‌گذارد. بالا بودن نرخ ممکن است درآمد آنی داشته باشد اما در بلند مدت دولت از این نرخ ضرر می‌کند و آستانه تحمل جامعه به پایان می‌رسد. بنابراین نمی‌شود گفت که مجموعا منافع زیادی می‌برد. ما در مجلس به دنبال این هستیم که با کنترل درآمدی بر منابع دولت تصمیم‌گیری مان بر این نباشد که دولت با فردش ارز گران‌تر منابع مالی را جبران کند. این انفاق در سال‌های پیش بیشتر رخ می‌داد و امسال هم به خاطر برداشتن ارز ترجیحی در حوزه کالاهای اساسی جهش تورمی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت در لایحه پیشنهادی هدفمندی یارانه‌ها را در تبصره چهارده متمرکز کرده است، گفت: هیچ سیاستی برای افزایش قیمت سوخت در لایحه دولت مشاهده نمی‌شود، اما مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست. مصرف بنزین در سال گذشته ۸۵ میلیون لیتر بود الان به بالای ۱۰۰ میلیون رسیده است. کشور ما سال گذشته صادر کننده بود و الان به نقطه بالانس رسیده و اگر توسعه پالایشگاهی پیگیری نشود به وارد کننده بزنین تبدیل می‌شویم. البته ما فروش فرآورده‌ها نفتی و گازی را داریم که آن را امسال به تبصره یک بودجه انتقال داده است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه در جدول هدفمندی دولت بودجه ۶۵۹ همتی را پیشنهاد داده است، گفت: دولت به دنبال تداوم تثبیت یارانه حمایتی است و آن را از ۲۰۰ به ۳۱۵ همت رسانده است. برای اینکه بخواهد مبلغ را کالایی یا نقدی عرضه کند، دستش باز است‌. همچنین یارانه ۴۵ همتی را به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است. همچنین یک یارانه برای دارو و نان هم داریم اما مجلس درباره نان نگران است. برآورد ما این است که دولت ۷۱ همت کم برآوردی دارد. باید یارانه نان را اصلاح کنیم. این طرح نان انتقادات زیادی دارد. قطعا باید افزایش موثری را در یارانه نان داشته باشیم تا شاهد صف‌های طویل نان چه در شهر و چه روستا نباشیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یارانه دارو را هم دولت به ۶۹ همت افزایش داده است. با اینکه نسبت به بودجه قبل بالاتر است اما خیلی از متخصصین می‌گویند که این مبلغ جوابگوی هزینه‌های دارویی بر اساس جهش قیمتی این کالا نیست. بنابراین در مجلس عزمی وجود دارد که در مورد دارو و نان بتوانیم شاهد ارتقای معناداری که اثر عمومی در جامعه داشته باشد، باشیم. 

وی پیرامون اینکه دیدگاه بودجه پیشنهادی دولت درباره طرح رتبه‌بندی و کارمندان چگونه است، عنوان کرد: بر اساس متن پیشنهادی عزم دولت برای اجرای طرح رتبه‌بندی جرم شده است. منابع دیگری هم داشتیم در حوزه یارانه که دولت تمامش را در جدول هفت یعنی ردیف‌های اصلی آورده است. رتبه‌بندی هم به همین صورت در ذیل حقوق و مزایای کارکنان دولت قرار گرفت. در سال آینده بر مبنای افزایش‌ها، ۲۰ درصد حقوق و دستمزد ارتقا پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در لایحه پیشنهادی درباره تسویه بدهی‌های دولت به تامین احتماعی حکم معناداری نداریم. نمونه دیگر هم توجه به تملک دارایی است که امیدواریم در سال آینده با ارتقا منابع درآمدی شاهد تحول در پروژه‌های عمرانی باشیم. بسیاری پروژه نیمه کاره از سال ۶۸ مانده که  در بودجه پیشنهادی ۳ هزار همت برای پروژه‌های نیمه تمام لحاظ شده است. این در حالی است که سال گذشته ‌۲۰۰ هزار میلیار تومان اختصاص داده شد. این باعث تداوم پروژه‌های ناقص می‌شود و وقتی که نوبت به ساخت قطعه آخر را می‌‌رسد، قطعه اول نیاز به ترمیم دارد.

نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه دولت ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو پیشنهاد داده است، گفت: این مبلغ دو برابر سال جاری است. دولت عدد دلاری پیشنهاد داده است. همچنین فروش سربازی در متن بودجه نیست. همینطور درباره استخدام دولتی اختیارات دولت مانند گذشته است و با آزمون‌های استخدامی و تبدیل حکم و وضعیت استخدام‌ها انجام می‌شود. همچنین دولت پیشنهادی برای وام ازدواج نداده و

آن را در آیین‌نامه‌ای به بانک مرکزی سپرده است اما مجلس مانند سالهای پیش این مسئله را پیگیری می‌کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۷۳۰۳۲۲۲:۳۷:۰۷ ۱۴۰۱/۱۱/۳
خودرو های وارداتی چند فروخته میشن کجای سفره مردم عادی قرار میگیره فقط برای مسئولین و آقازاده ها و...
مانی۲۸۷۳۲۳۴۲۳:۵۷:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۳
اگر قیمت خودروهای وارداتی را با ارز آزاد هم حساب کنید،قیمت آن درایران حداقل 3 برابر قیمت رایج در بازار کشورهای آزاد است.بنابراین ادعای تخصیص یارانه برای واردات خودرو نامعقول است.بلکه این یک سود انحصاری شیرین برای دولت و موسسات تابعه است!
ناشناس۲۸۷۳۴۵۲۰۱:۵۸:۵۱ ۱۴۰۱/۱۱/۴
به خدا من هم جز قشر حزب اللهی هستم، ولی دیگه خسته شدیم ملت حق دارن تا کی حرف زدن بسه دیگه بابا اگه بلد نیستید مثل مربی فوتبال که از خارج میارید چهار تا اقتصاد دان از خارج بیارید بهتون بگن چکار کنید جمع کنید این اقتصاد رو دیگه ، سر و سامان بدید این وضعیت رو .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین