۷ دهه تحریم هستیم نه ۴ دهه !

سید ابوالفضل هاشمی،   4011024006 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

۷ دهه است ایرانی‌ها با تحریم‌های آمریکا دست وپنجه نرم می‌کنند. تحریم رسمی‌آمریکا و انگلیس زمانی بر ایرانی‌ها وضع شد که ایرانی ها صنعت نفت خود را ملی کردند.

۷ دهه تحریم هستیم نه ۴ دهه !

ایران و روسیه و چین امروزه باید متوجه باشند که هر کدام خصوصیت‌هایی دارند که با آن به مقابله با سلطه‌طلبی آمریکا برخاسته اند ولی طرف آنها امروزه کل کشورهای غربی هستند و به تنهایی نمی‌توانند با کل غرب به مبارزه بپردازند و تنها راه برای اینکه بتوانند در مقابل غرب بایستند این است که همه توانمندی های خود را با هم به اشتراک بگذارند.

هفت دهه است ایرانی ها با تحریم‌های آمریکا دست وپنجه نرم می‌کنند و هنوز کمر خم نکرده‌اند؛ اشتباه نمی‌گویم، هفت دهه و نه چهار دهه‌ای که برخی تصور می‌کنند، چراکه نخستین تحریم‌های رسمی‌آمریکا و انگلیس زمانی بر ایرانی‌ها وضع شد که ایرانی ها صنعت نفت خود را ملی کردند؛ یعنی زمان دولت دکتر مصدق. علی‌رغم سرنگونی آن دولت وعلی‌رغم اینکه بعدها شاه که متحد نزدیک غرب در منطقه به حساب می‌آمد در قدرت بود، اما آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تحریم‌های خود بر علیه ایران را لغو نکردند بلکه فقط تعلیق کردند. بهانه آنها برای خودداری از لغو تحریم‌ها هم این بود که وضع کنندگان تحریم‌ها هیچ چهارچوبی برای لغو آن تعیین نکرده بودند و تنها راه لغو آن تحریم ها رای گیری در کنگره آمریکا بود که خوب به دلیل تنش های سیاسی در آمریکا همیشه این مساله پشت گوش انداخته می‌شد و مسئولین آمریکایی همیشه به ایرانی‌ها می‌گفتند که چه کار دارید این ماجرا را برهم بزنید، ما که آن را اجرا نمی‌کنیم!

این مساله هم در خاطرات امیر اسد الله علم و هم در خاطرات هویدا ذکر شده است، اما بعدها که در ایران انقلاب شد همین تحریم ها دوباره زنده شد بنابراین این تحریم‌ها به ساختار سیاسی حاکم بر ایران ربط نداشت بلکه تحریم هایی بود که بر علیه ملت ایران وضع شده بود که هر زمانی نیاز باشد دوباره برقرارشود. ولی ایرانی‌ها تجربه بسیار ارزشمندی را از این جریان آموخته بودند، به خصوص که پس از ملی شدن صنعت نفت در ایران معروف است که مصدق به آمریکا رفت و بیش از یک ماه آنجا اقامت داشت (42 روز) و با بسیاری از مقامات دولت و کنگره آمریکا ملاقات داشت و امیدوار بود که این لابی‌گری‌ها منجر به آن شود که ایران و آمریکا با هم تعامل کنند اما در نهایت وقتی به ایران بازگشت دید آنها در همان زمانی که با او نشست و برخاست داشتند طرح کودتا و سرنگونی او را تهیه می‌کردند.

با توجه به این سابقه، ایرانی ها ازهمان ابتدا متوجه شدند که باید برای اینکه انقلابشان پایدار باشد پای آمریکا را از ایران کوتاه کنند. در گام دوم مساله‌ای که ایرانی ها متوجه آن بودند این بود که کوتاه کردن پای آمریکایی ها فقط با اخراج دیپلمات‌های آنها از این کشور نیست بلکه با نابودی نفوذ سیستماتیک آنها در اقتصادی ایران است، در آن زمان بیش از 70 هزار مستشار آمریکایی در ایران مشغول به کار بودند که بسیاری تصور می‌کردند با خروجشان کلیه زیربناهای اقتصادی ایرانی‌ها فرو خواهد پاشید. اما ایرانی‌ها موفق شدند پس از اخراج مستشاران آمریکایی و اروپایی از ایران کار آنها را خود انجام دهند و با توجه به تمام سختی‌هایی که متحمل شدند، موفق شدند کاری کنند که وابستگی شان به آمریکا و غرب به صفر برسد. در واقع تحریم‌های بعدی که آمریکایی‌ها بر علیه ملت ایران وضع کردند هم، بیشتر به همین دلیل بود، یعنی آنها متوجه شده بودند ایرانی ها توان جایگزینی کارشناسان آنها را دارند و به همین دلیل تلاش کردند از کانال‌های مختلف راه دسترسی ایران به فناوری های نوین را ببندند.

گویند عدو شود سبب خیر؛ ایرانی‌ها هم مجبور شدند به توانمندی خودشان اعتماد کنند و در این راستا هر چه نیاز دارند را خود تولید کنند، نباید تصور کرد که از همان ابتدا تولیدات ایرانی در حد اعلا و یا مشابه غربی خود بودند اما باید متوجه بود که کالای اولیه‌ای که توسط غربی‌ها تولید شده بود هم کیفیت کالای ایرانی را نداشت. البته ایران هم ضربه زیادی خورد، به خصوص مردم ایران سختی‌های بسیاری را تحمل کردند، ولی به هر بدبختی که بود ایرانی‌ها موفق شدند فناوری تولید بسیاری از کالاهای استراتژیک را پیدا کنند و خود آنها را تولید کنند. برخی شاید بحث موشک و پهپاد به ذهنشان بیاید اما باید توجه داشت که موارد دیگر هم هست که ایرانی‌ها بنا به علاقه و یا حتی اجبار مجبور شدند خود آنها را تولید کنند و در آن موفق شدند.

امروزه بزرگترین مشکل آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها این است که دیگر هر چه قدر ایران را تحریم کنند باز هم نمی‌توانند کمر ایران را خم کنند و رفته‌اند تا از داخل به ایران ضربه بزنند، امروزه ایرانی‌ها به عنوان استادان دور زدن تحریم‌های آمریکا معروف شده‌اند، به هر حال بد نیست روسیه و چین هم متوجه این جریان باشند که اعتماد به آمریکا یعنی به گرگ برای حفاظت از گله اعتماد کنید. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روس‌ها تلاش کردند با باز کردن فضای اقتصادی خود زمینه حضور آمریکایی‌ها در روسیه را فراهم کنند و به سرعت به کالای آمریکایی وابسته شدند. به عنوان مثال می‌گویم، امروزه بسیاری از شهروندان روس گوشی‌های آمریکایی در دست دارند، یعنی هر لحظه آمریکایی ها تصمیم بگیرند می‌توانند ارتباطات کل آنها را قطع کنند و همچنین می‌توانند با سوء استفاده از فناوری های موجود در این گوشی‌ها از شهروندان روس جاسوسی کنند و ... هر کس کمترین اطلاعات را از مسائل فنی داشته باشد به خوبی می‌داند که تولید کنندگان نرم افزار همیشه درب‌های پشتی برای نرم افزارهای خود می‌گذارند که هر وقت بخواهند بتوانند وارد شوند و هر تغییراتی بخواهند در نرم افزاها بدهند. البته همین ماجرا نسبت به چینی‌ها هم صدق می‌کند؛ این را مثال زدم تا متوجه شویم چقدر روسیه و چین به تکنولوژی و فناوری غربی وابسته شده‌اند و با قطع کردن دسترسی آنها به این فناوری‌ها غربی‌ها به راحتی می‌توانند به روسیه و چین ضربه بزنند.

البته وابستگی فقط در حد تجهیزات نیست بلکه حتی می‌بینیم که مثلا در برخی موارد حتی وابستگی‌های فرهنگی برای ملت ها ایجاد می‌شود. یعنی آمریکایی ها با استفاده از ابزار رسانه ای خود، بهشتی آنچنانی به جوانان کشورهای دیگر نشان می‌دهند و این تصور را برای آنها ایجاد می‌کنند که اگر از سیاست و فرهنگ و تمدن ایده آلی که آمریکایی ها تبعیت کنند آنها نیز وارد بهشت خواهند شد، در حالی که واقعیت امر به کلی متفاوت است. البته ما در ایران هنوز که هنوز است در حال ضربه خوردن از آنها هستیم، در مقابل شاهدیم که چینی‌ها با حفظ فرهنگ و تمدن خود به مقابله با آمریکایی‌ها پرداخته اند و به صورت نسبی در این زمینه موفق بوده اند. امروزه شما اگر به چین سفر کنید می‌بینید که بسیاری از مردم چین هنوز به فرهنگ و تمدن خود احترام می‌گذارند و لباس‌های سنتی خود را تن می‌کنند و یا در چین عموم مردم از نرم افزارهای چینی استفاده می‌کنند و نه نرم افزار های غربی؛ اما درباره روسیه باید گفت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق روس‌ها تصور کردند با همکاری فرهنگی و اقتصادی با غرب می‌توانند دیوارهای فیمابین را از بین ببرند اما متوجه نبودند که آمریکا وجود روسیه را خطری برای خود می‌داند و تا زمانی که روسیه نابود و تکه تکه نشود دست بردار نخواهد بود.

در واقع آمریکا هیچ کشور دیگری که پتانسیل رقابت با خود را دارد تحمل نمی‌کند، به همین دلیل هم مشاهده می‌کنیم علیرغم اینکه روس‌ها بسیار باز با آمریکایی‌ها و غربی‌ها رفتار کردند و از رستوران‌های آمریکایی و نوشابه‌های آنها گرفته تا کمپانی‌ها و بانک‌ها و ... آنها را در کشور خود راه دادند اما آمریکایی‌ها از همان ابتدا هم قصد همکاری با روسیه را نداشتند و به دنبال فرصت مناسب برای ضربه زدن به ملت روسیه بودند. برعکس ایران و چین، روسیه در زمینه مباحث جنگ رسانه‌ای موفق شد. بسیار موفق عمل کرد ولی مشاهده می‌کنیم آمریکایی ها و غربی‌ها با نامردی تلاش دارند که رسانه های روسیه را از میدان خارج کنند.

به نظر می‌رسد ایران و روسیه و چین امروزه باید متوجه باشند که هر کدام خصوصیت‌هایی دارند که با آن به مقابله با سلطه‌طلبی آمریکا برخواسته‌اند ولی طرف آنها امروزه کل کشورهای غربی هستند و به تنهایی نمی‌توانند با کل غرب به مبارزه بپردازند و تنها راه برای اینکه بتوانند در مقابل غرب بایستند این است که همه توانمندی های خود را با هم به اشتراک بگذارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۵۲۴۰۸۱۴:۳۹:۴۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
بی خود تلاش نکنید! ملت ایران دو بار با این سطح از فلاکت مواجه شده، یکی در انتهای سلطنت رضاخان (دهه 1320) و یکی هم از زمان دکتر احمدی نژاد بود آغاز تحریم های کمر شکن ، اکنون هم به دلیل سرمای زمستان، جهادی انقلابی مملکت بی پناه و رها شده را تعطیل کردند! یادم است دبستان که بودم برف که می آمد پای رادیو می نشستیم و در ارزوی تعطیلی دبستان! الان کارمندان هوا که سرد می شود، برف هم نه، باید بنشینن پای رادیو در آرزوی تعطیلی محل کار!
ناشناس۲۸۵۳۱۶۶۱۶:۲۸:۲۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
آن زمان در سرمای طاقت فرسا می رفتی در صف نفت و مصرف خانگی هم کنترل شده بود ولی با نعمت لوله کشی گاز هر چی در لوله وارد کنند شما مصرف می کنید و تمامی هم ندارد!
جلال۲۸۵۵۹۴۷۰۷:۴۷:۱۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
دنيا رفاه فراهم كرده براي مردمش؛ شما منت گازكشي ميذاري سر مردم؟!
ناشناس۲۸۵۳۴۹۵۱۷:۲۰:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
شما بخشی از تاریخ را کنار گذاشتید از جمله همین چند سال قبل که قرار بود تحریم را بردارد ولی بیشتر شد، حال کاری هم به سال 88 ندارم یا دولت اصلاح با چند کشور نشست و زمینه تحریم ایجاد شد یا حتی فلاکت مورد نظر شما در هر دو مورد اخیر نسبت به دهه 30 حاد نشد هیچ نسبت به دهه 80 یا 70 فرق آنچنانی نکرد و فقط تورم بالاتر رفت و افزایش حقوق های سال های قبلش که بیشتر از تورم داده می شد را سر به سر کرد
ناشناس۲۸۵۵۰۴۸۲۳:۰۲:۱۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
مهران۲۸۵۶۱۱۸۰۸:۴۸:۳۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
وقتی نود و هفت درصد کشور گازرسانی شده (رتبه اول دنیا) طبیعی است که افت فشار به مناطق دور افتاده میرسه و این شعور دولت رو نشون میده که حاضر نیست حتی مناطق مرزی ایران هم گازشون قطع بشه اون چیزی که شما میگی برای وقتی بود که غیر از شهرهای بزرگ حتی شهرها هم گازرسانی نشده بود و مردم با نفت خودشون رو گرم میکردن صرفا جهت اطلاع شما روسیه که بزرگترین ذخایر گاز دنیا رو داره هفتاد درصد مردمش از گاز استفاده میکنند اما در ایران نود و هفت درصد این از افتخارات کشور هست حالا یه افت فشار به خاطر اینکه کل کشور همزمان باهم دماش زیر صفر رفته و مصرف زیاد شده رو خود تحقیر ها چماق کردن بزنند تو سر خودشون.
ناشناس۲۸۵۲۴۱۲۱۴:۴۰:۰۹ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
پس سی سال از حکومت شاه هم تحریم بودیم.
ناشناس۲۸۵۳۴۷۳۱۷:۱۴:۵۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
در زمان مصدق تحریم بودیم اما پس از کودتا با انعقاد قرارداد کنسرسیوم و امضای کاپیتالاسیون به حدی به اونها باج دادیم که نیاز به تحریم نبود و حتی تسهیلات هم برامون فراهم میکردن ، کسی که باج میده حتی خاک کشورش رو میبخشه نیاز به تحریم نداره ، جالب اینجاست هم به آمریکا باج میدادیم هم به شوروی ، بحرین رو برای رضای انگلیس دادیم , منطقه فیروزه در شمال غرب رو هم به شوروی ، حتی به افغانستان هم باج میدادیم ، دشت نا امید در سیستان و بلوچستان رو هم برای رضای انگلیس دادیم به افغانستان ، اما در عوض پاسپورتمون معتبرترین پاسپورت دنیا بود ارزش پولمون بالا و تورم بسیار ناچیز بود.
ناشناس۲۸۵۴۱۲۵۱۹:۱۵:۳۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
اگر مصدق و همفکرانش الان مصدر کار بودند ایران بهترین کشور خاورمیانه بود چون هیچ دغدغه ای غیر از ایران و مردمش نداشتند و افراد دانشمند و دنیا دیده ای بودند.
ناشناس۲۸۵۴۶۵۸۲۱:۲۴:۱۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
تورم بالا از سال 1350 به بعد شروع شد و همچنان بر اساس همان روش اقتصاد اداره می شود
ناشناس۲۸۵۴۶۸۳۲۱:۲۹:۳۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
اون زما دیگه رسما مستعمره بودیم
ناشناس۲۸۵۲۴۴۰۱۴:۴۳:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
نقشه آمریکا برای ایران و منطقه تجزیه هست و اسم ان هم خاورمیانه بزرگ می باشد و لنگر اصلی که نگذاشته این نقشه در منطقه عملی شود ایران هست
ناشناس۲۸۵۲۴۵۴۱۴:۴۵:۱۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
شوروی به دلیل توافق با آمریکا فرو ریخت و کشورهای ایران و چین و روسیه هنوز به این درک نرسیدن که غرب واحد شد که توانست بر دنیا مسلط شود
ناشناس۲۸۵۲۵۰۲۱۴:۵۱:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۵۷ به مدت ۲۲ سال قیمت دلار در ایران افزایش نداشت. از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۵۷ قیمت دلار ثابت ۷ تومان بود. در تمامی این سالها هم درآمد ایرانی ها افزایش داشته. این چه تحریمی بوده که بر اقتصاد ایران اثر منفی نداشته!
ناشناس۲۸۵۳۱۵۱۱۶:۲۵:۵۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
جناب دارد تاریخ می‌گوید و در متن هم ذکر شده چه چیزهایی هم بوده! در ضمن چه ربطی به دلار دارد؟!! خوب هست بگوییم از 140سال قبل ارزش پول ایران از پوند انگلیس بیشتر بوده ولی در دوره پهلوی برعکس شد؟
ناشناس۲۸۵۴۹۲۶۲۲:۳۱:۱۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
ارزش پول ایران در دوره قاجار از پول انگلیس بیشتر بوده؟ انگلیسی که بیشتر از ۲۰ کشور مستعمره داشته پولش کم ارزش تر از پول قاجار بوده؟
ناشناس۲۸۵۵۰۵۳۲۳:۰۳:۱۹ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
البته از سال 43 تا 57 تورم دو رقمی داشتیم.
خداپرست۲۸۵۲۵۶۱۱۴:۵۹:۲۲ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
در مقالات این نکته باید تبیین شود که آمریکا و انگلیس هیچوقت صلاح مردم ما را نمی خواهند. اگر به فکر مردم بودند نفت را تحریم نمی کردند تا ما هم مثل اعراب به رفاه برسیم . و اینکه ذات آنها در شعارشان هم صدق نمی کند. تحریم نفت دارو و کشتار چه ارتباطی با رفاه مردم دارد؟
ناشناس۲۸۵۳۹۵۸۱۸:۴۵:۰۵ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
اگر هر روز و هر ساعت هم تبیین کنید مردم انچیز که می بینند را باور می کنند
كريم۲۸۵۵۹۵۷۰۷:۴۹:۲۶ ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
شما كه تا ديروز منكر رفاه اعراب بوديد مشكل اين چيزا نيست مشكل اينه كه همه دنيا براي خودش رفاه ميخواد؛ ما براي ديگران
ناشناس۲۸۵۲۶۳۹۱۵:۰۷:۵۷ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
بر خلاف شما،روسیه و چین حاضر نیستند منافع خود را به منافع شما گره بزنند!
ناشناس۲۸۵۳۲۰۴۱۶:۳۴:۱۹ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
مراوده تجاری چین را با آمریکا و اروپا را ببینید و بررسی بفرمایین با این حجم مراوده تجاری آیا چین کوچکترین تمایلی به تقابل با آمریکا یا اروپا داره؟
ناشناس۲۸۵۳۶۰۶۱۷:۳۹:۴۴ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
این مقاله فقط غرب را خطرناک دانسته و همه مشکلات را از غرب میداند و حتی کشورهای چین و روسیه را در مقام مقاومت در برابر غرب در نظر گرفته که خود قربانی غرب هستند ، نویسنده فراموش کرده یکی از شعارهای انقلاب اسلامی نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بوده است ، نویسنده بدون هیچ تعصبی باید این را بپذیرد که همانقدر که غرب برای ما خطرناک است شرق هم به همان اندازه خطرناک و حتی بدتر است ، صدماتی که از شرق دیدیم شاید چندین برابر خسارت بار تر از غرب بوده باشد ، شرق خودش یک قطب است مخالف غرب نه اینکه یک قربانی که در برابر غرب مقاومت کند ، مشکل ما دور شدن از آرمان نه شرقی و نه غربی انقلاب است نه تحریم غرب
ناشناس۲۸۵۴۳۱۹۲۰:۰۰:۳۱ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
نه شرقی و نه غربی یعنی اینکه سیاست ایران در خارج و داخل مستقل از این کشورها هست و دستور از آنان نمی گیرد ولی نافی همکاری هم نیست ولی چون در دنیای فعلی غرب خود را از ایران دور کرده با تحریم و فشارهای سیاسی و امنیتی و ایران برای آنان غش نمی کند
ناشناس۲۸۵۵۰۵۶۲۳:۰۴:۳۰ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
علی۲۸۵۳۹۵۴۱۸:۴۴:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
در هزاره ی سوم و بطور مطلق هیچ کشوری به صورت مطلق نه دوست شماست و نه دشمن شما و این منافع ملی است که ایجاب میکند چرا و چگونه با دیگر کشورها باید رابطه برقرار کنیم. کاش در آخر دولت روحانی برجام مجدد احیا میشد که مردم اینقدر سختی نمیکشیدند، اما مگر تندروی کاسبان تحریم می گذارد؟
ناشناس۲۸۵۴۴۲۱۲۰:۲۳:۴۸ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
نویسنده محترم چین و روسیه را در جبهه ایران و مقابل غرب می داند، اما فراموش می کند که شش سال پیش از مصدق، روسها آذربایجان را تصرف کرده و حاضر به بیرون رفتن نبودند، بزرگترین حامی صدام روسها بودند(شوروی بزرگترین تامین کننده سلاح برای صدام بود)، چین و روسیه به تمام قطعنامه های تحریمی علیه ایران رای مثبت داده اند، رئیس سازمان امنیت ملی انرژی روسیه تحریم شدیدتر ایران را خبر خوبی برای روسها می داند، شی جین پینگ از ایران انتظار دارد که ادعاهای زیاده خواهانه اعراب بر سر جزایر سه گانه را بپذیرد و .... نویسنده محترم، چین و روسیه هم به فکر منافع ملی خود هستند و اعتماد به دوستی آنها عاقلانه نیست.
ناشناس۲۸۵۴۷۱۸۲۱:۳۹:۴۹ ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
هفتاد سال تحریم!? یعنی ما در سال ٥٧ حکومت تحت تحریم را سرنگون کردیم!?
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین