پازل اقتصادی در ایران: تحلیل رفتار دولت و مردم

محمدرضا شیخی چمان؛ دانشجوی دکترای اقتصاد سلامت، گروه تعاملی الف،   4010910012 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
پازل اقتصادی در ایران: تحلیل رفتار دولت و مردم

ریشه علم اقتصاد به تقابل دو مولفه اساسی باز می‌گردد. اینکه چطور بتوان به شکل بهینه‌ای از منابع محدود در دسترس جامعه (مولفه اول) برای پاسخ به نیازهای نامحدود جامعه (مولفه دوم) استفاده کرد یک هنر است. برای این علم، مبانی (اصول) و مکاتب فکری و اخلاقی گوناگونی تعریف شده است. توزیع نابرابر ثروت، عمیق‌تر شدن فاصله طبقاتی، اضافه شدن پیوسته درصد فقرا، شیوع وسیع پدیده حاشیه‌نشینی، ناامنی بالای غذایی و ...، اهمیت علم اقتصاد را بیش از پیش برای جامعه امروزی بازگو می‌کند. هر برنامه‌ریزی اقتصادی تابع الزامات و زیرساخت‌های از پیش تعریف شده مختلفی است تا بتواند اثرات خود را در جامعه نمایان کند. همانند تکه‌های مختلف یک پازل که در صورت فقدان هر تکه حتی تکه‌ای کوچک، این پازل نمی‌تواند کامل باشد.

شرایط اقتصادی فعلی در کشور ایران از دو جنبه "رفتار دولت" و "رفتار مردم" قابل بررسی است:

۱- رفتار دولت: دولت خود گرداننده اصلی بازار است، بخش عمده اقتصاد خود را به نفت گره زده است و در حیطه‌های مختلف بنگاه‌داری می‌کند. شرکت‌های دولتی حتی با وجود پشتوانه مالی و اطلاعاتی قوی، معمولا تراز منفی داشته و زیان‌ده هستند، دولت برای کنترل بازار و رساندن آن به تعادل، از سازوکارهای غیرموثری همچون اقتصاد دستوری استفاده می‌کند، سنگ‌اندازی‌های زیادی برای فعالیت بخش غیردولتی انجام می‌شود، تامین مالی از طریق بازار بورس (سرمایه‌های خُرد مردم) به درستی انجام نمی‌شود و تامین کالاهای اساسی کشور به شکل پایداری صورت نمی‌گیرد. نتیجه اینکه دولت انضباط مالی ندارد، با کسری بودجه مواجه است، ریال ایران یکی از بی‌ارزش‌ترین واحدهای پولی جهان شده است، تورم در نیمه دوم سال جاری (سال ۱۴۰۱) به بالاترین حد خود در تاریخ کشور رسیده است، سرمایه‌گذاری‌های دولتی در بخش‌های مختلف به نتیجه دلخواه نرسیده یا شکست می‌خورند، اموال زیادی از کشور توسط سایر کشورها به دلیل دیپلماسی ضعیف بلوکه شده است و نیز اشتغال‌ آفرینی پایداری اتفاق نمی‌افتد. در این شرایط، اقتصاد ثبات نخواهد داشت و بررسی یا پیش‌بینی‌های اقتصادی نیز مقدور نخواهد بود.

۲- رفتار مردم: افراد و خانوارها در زمان عدم ثبات اقتصادی، از شرایط فعلی احساس نااطمینانی کرده و نسبت به آینده ناامید می‌شوند. در ادامه، به دنبال حداکثرسازی منافع خویش خواهند بود. این حداکثرسازی از راه‌های مختلفی می‌تواند رقم بخورد. نتیجه اینکه به جای سرمایه‌گذاری مولد که می‌تواند شاخص‌های کلان اقتصادی را به سمت ارتقا هدایت کند، سفته‌بازی و دلالی در جامعه زیاد می‌شود؛ دو واکنشی که خود از ریشه‌های تورم در اقتصاد بوده و وجود آن‌ها به ضرر همه اعضای جامعه تمام می‌شود. برای مثال، خرید مسکن زمانی که به قصد سرمایه‌گذاری انجام گیرد، با واسطه‌گری برخی از مشاورین املاک، قیمت آن در مدت کوتاهی بالا رفته (حباب قیمتی) و مصرف‌ کننده نهایی باید بهایی بیشتر از قیمت واقعی آن پرداخت نماید. یا مثال دیگر خرید و فروش ارز است. لازم به ذکر است که نباید به رفتار منفعت طلبی مردم خرده گرفت، چرا که در صورت مناسب بودن زیرساخت‌ها و تعریف کانال‌های مطمئن سرمایه‌گذاری، افراد احتمالا تمایل بیشتری به هدایت منابع خرد و کلان خود به سمت انجام سرمایه‌گذاری‌های مولد و ایجاد کسب‌وکارهای گوناگون داشته باشند؛ یک بازی دو سر برد هم برای دولت و هم برای مردم.

در مجموع، رفتار دولت می‌تواند بر روی رفتار مردم تاثیر قابل توجهی داشته باشد و جهت آن را تعیین کند. دولت باید ضمن اعتمادسازی، مردم خود را با خود و سیاست‌های خود همراه کند. انگشت اتهام شرایط فعلی کشور بیشتر به سمت خود دولت است؛ دولتی که می‌تواند با حکمرانی مطلوب، بخش غیردولتی را به رسمیت بشناسد، به آن بها بدهد و زمینه سرمایه‌گذاری را از جهات گوناگون برایش مهیا کند؛ یعنی حرکت از سمت سیستم اقتصاد دولتی به سمت سیستم اقتصادی که صرفا بر اساس قانون عرضه و تقاضا عمل می‌کند. این بخش نیز با داشتن سرمایه اولیه، بتواند ایده‌های نوآورانه‌ای را با همکاری نخبگان و با تاکید بر مزیت‌های نسبی و مطلق کشور به مرحله اجرا برساند.

بدین ترتیب، در کنار تامین بازار داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، کشور می‌تواند در زمینه تجارت بین‌المللی نیز عملکرد موفقی داشته باشد و سهم بیشتری از بازارهای جهانی را تصاحب کند. در ادامه، خود دولت نیز از طریق اخذ مالیات، می‌تواند از شرایط بوجود آمده کسب سود کرده و وابستگی خود به منابع نفتی تا حدی را کاهش دهد.

البته دخالت دولت در زمینه فراهم‌آوری عادلانه کالاهای عمومی نظیر امنیت، آموزش و سلامت، به دلیل شکست بازار مرتبط با ماهیت این کالاها موضوع بحث این یادداشت نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۸۰۵۵۷۱۰:۵۶:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۱۰
کمتر از یک ماه دلار از 27 تومن شده 37 تومن باید منتظر گرانی های بیشتر بود متاسفانه.
ناشناس۲۷۸۰۵۸۶۱۱:۲۵:۰۰ ۱۴۰۱/۹/۱۰
فرض کنید یک وسیله ای را برای فروش پیش مال خر می بری که قیمتش یک میلیون تومان است. آیا مالخر آن وسیله را از شما به همان قیمت می خرد؟ وقتی برای صادرات نمی توانی ال سی باز کنی وقتی نمی توانی اعلام کنی به کدام کشور صادرات می کنی مطمئنا با قیمت بازار فروش نخواهی داشت. خریدار هم ریسک های خرید را از شما کم می کند. هواپیما تولید غربی هاست برای خرید و تامین قطعه از بازار باید ده ها برابر قیمت پول بدهید.
ناشناس۲۷۸۰۶۲۸۱۲:۱۵:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۱۰
هیچکدام از نهادهای اقتصادی زیر نظر دولت سوده نیستن چون با رانت و فامیل بازی اداره میشن!
ناشناس۲۷۸۰۹۸۲۲۰:۰۴:۱۴ ۱۴۰۱/۹/۱۰
چرا باید سود ده باشد؟ باید نفع مردم مد نظر باشد نه سود
ناشناس۲۷۸۰۶۲۹۱۲:۱۸:۲۸ ۱۴۰۱/۹/۱۰
بله انگشت اتهام شرایط فعلی کشور بیشتر به سمت خود دولت است؛دولت هیچ برنامه جز مالیات گرفتن از مردم برای اقتصاد ندارد !
ناشناس۲۷۸۰۶۳۲۱۲:۲۰:۵۷ ۱۴۰۱/۹/۱۰
قطع اینترنت توسط دولت باعث نابودی تمام کسب و کارهای اینترنتی شده ، ارتباط کسب و کارها با خارج از ایران به طور کامل قطع شده !
ناشناس۲۷۸۰۶۶۱۱۳:۱۵:۰۲ ۱۴۰۱/۹/۱۰
جناب شیخی اقتصاد مقاومتی چه مولفه هایی دارد و ادبیات اقتصاد مقاومتی را یه مقداری برای خواننده باز کنید.
ناشناس۲۷۸۰۷۸۲۱۶:۰۷:۴۰ ۱۴۰۱/۹/۱۰
بیش از ۸۰٪ اقتصاد ایران دولتی است، دنبال چه می گردیم.
ناشناس۲۷۸۰۷۹۴۱۶:۳۰:۱۱ ۱۴۰۱/۹/۱۰
مقالات اقتصادی واقعیات جامعه را بازتاب می دهند.
ناشناس۲۷۸۱۲۷۰۲۳:۵۴:۴۹ ۱۴۰۱/۹/۱۰
مجلس هر چه زودتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند تا با گرفتن مالیات از فعالیت های غیر مولد و دلالی در بازارهای ارز و سکه و مسکن و خودرو و کم کردن سود فعالیت های سفته بازی مردم سرمایه خود را به سمت فعالیت های مولد و بازار بورس ببرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین