در اولین دور برگردان، برگردیم به میثاق ملی

امیرحسین غلامی، گروه تعاملی الف،   4010905002 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

تعادل و توازن بین دو مفهوم امنیت و آزادی، حاصل صدها سال مبارزه توامان با استبداد داخلی و استعمار خارجی است که نهایتا در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران جای‌ گرفت. هر قدر از این تعادل که حاصل خرد جمعی چندین قرن همه ایرانیان است دور تر شویم و کفه ترازو را به نفع دیگری سنگین کنیم، ابتکار عمل را از دستان خودمان به دستان غریبه داده ایم. ما _همه مان_ لازم است در اولین دور برگردان، برگردیم به این میثاق ملی.

در اولین دور برگردان، برگردیم به میثاق ملی

حرفی دارم که ممکن است برخی مخاطبان حتی اگر بابتش مرا فحش ندهند، یحتمل با طعنه و کنایه و نیش زبان مرا متهم به بنیاد گرایی و توهم و یک لیست از این عناوین خوشگل و لایک‌خور می‌کنند! با این حال مدتهاست با خودم عهد کرده ام معیار ارزیابی افکارم را، خوشامد و بدآمد مخاطب نگذارم.

می‌خواهم از چیزی بگویم که تکرار مکررات است اما این تکرار از اهمیت واقعیتش نمی‌کاهد. اگر حوصله خواندن داشتی که تا آخر بخوان، وگرنه همین ابتدا بگویم که وقتت را به خواندن تلف نکن.

القصه ؛ نکته‌‌ای که این روز ها ذهنم را مشغول کرده این بود که شما حتی اگر بخواهی بر ضد جمهوری اسلامی‌ هم فعالیت کنی و ایده براندازی را پیش ببری تا بقول خودت ایرانی آزاد و سکولار _مبتنی بر تعریف انسانِ مدرن از آزادی_ داشته باشی، باز هم، پیش و بیش از همه دغدغه هایت، ناچاری تکلیف خود را با "دستهای مزاحم استعمار" روشن کنی. نه در حرف و هشتگ و توییت، بلکه در عمل باید مقابلِ او بایستی و از زیر تسلط او و ابزارش، خارج شوی تا بخشی از مهره بازی او نباشی ؛ که بقول جرج کرزن بریتانیایی، ایران و افغانستان و قفقاز و ترکستان و... صرفا مهره های شطرنجی هستند در دست کسانی که بناست با آنها بر سر فرمانروایی دنیا بازی کنند.

وقتی _خواسته یا ناخواسته_ مهره‌ مورد توجه و نقطه‌ امیدِ بازیِ استعمار شدی، باید بدانی تو تنها بازیگر این میدان نخواهی بود. تو دیگر یک تکّه، از پازل بزرگی هستی که ممکن است تکه دیگرش آن داعشی تکفیری یا تجزیه طلب ایران ستیز باشد. پازلی که ابتکار عملش، نه در دستان تو، که در دستان اوست و او قطعات این پازل را حسب منافع خود شکل می‌دهد، نه میل و خواست و آرمان و اراده تو. و منافع او در طول تاریخ اینطور اقتضا می‌کرده که اساسا انسان شرقی را در ضعف نگه دارد و به رسمیت نشناسد و او را نژاد ناقص و عَمَله و وحشی معرفی کند.

 این انسان شرقی آنگاه که خواسته خودش، فکرش و سنتش را از سیطره این روایتِ غیرواقعی نجات دهد و مستقلا زیر سایه‌ فرهنگ خودش به رسمیت شناخته شود و فرزندِ حرف‌گوش‌کنِ نامادریِ استعمار نباشد، مورد طرد و تحریم و حذف و بایکوت قرار گرفته. اگر من از استعمار و دستان نامرئی اش می‌گویم، اگر تو را از امپریالیسم و دشمنی دیرینه اش بر حذر می‌دارم، نظریه نمی‌بافم، تخیل نمی‌کنم، بلکه خاطره می‌گویم. ایران ما و بزرگ تر از آن، خاورمیانه، هنوز که هنوز است زخمیِ میراث شوم استعمار، در جنگ جهانی اول و رخداد های پس از آن است.

خلاصه اینکه بقول جلال : "دست استعمار را فقط با تبر می‌توان برید نه با وعده و وعید و قول و قرار و حقوق بشر و انسان دوستی" ؛ چرا که واقعیت استعماری دنیای مدرن، گزنده تر از آنست که چشمت را بر آن ببندی و آنرا در معادلاتت محاسبه نکنی. لکن ! اینها را نگفتم که صدای اعتراضت را خفه کنم و تقاضای اصلاحت را نادیده بگیرم، که این حق را پیش از اینها، قانون اساسی همین جمهوری اسلامی‌ در یک اصل مترقی به تو داده است. آنجا که می‌گوید :« در جمهوری اسلامی‌ ایران، آزادی و استقلال و وحدت وتمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی‌ حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی‌ و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه ای وارد کند و هیچ مقامی‌ حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.»

این یعنی آقای جمهوری اسلامی‌! تو وظیفه داری ظرفیتی برای اعتراض فراهم کنی تا هر کس در سایه امنیت آن، حقوق اساسی خود را بی لکنت و در صلح و ارامش طلب کند و اگر از ایجاد این بسترِ امن شانه خالی کردی حق نداری زلف معترضِ نجیب را به سلاحِ آشوبگرِ فرصت طلب گره بزنی و اعتراض را به بن بست بکشانی.

و تو اقا و خانم معترض! حق نداری سرِ کوچکترین اعتراض و سازِ مخالف زدنی، پای بیگانه را به دعوای خانوادگی باز کنی و رخت چرک هایت را در حیاط همسایه بشویی و طلبِ جنگ و تحریم و ویرانی کنی. و شکاف و اختلاف موجود در جامعه را برای خودت پله کنی و کاسبی راه بیندازی. این تعادل و توازن بین دو مفهوم امنیت و آزادی، حاصل صدها سال مبارزه توامان با استبداد داخلی و استعمار خارجی است که نهایتا در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران جای‌ گرفت. هر قدر از این تعادل که حاصل خرد جمعی چندین قرن همه ایرانیان است دور تر شویم و کفه ترازو را به نفع دیگری سنگین کنیم، ابتکار عمل را از دستان خودمان به دستان غریبه داده ایم. ما _همه مان_ لازم است در اولین دور برگردان، برگردیم به این میثاق ملی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۷۶۶۹۸۱۴:۳۷:۲۸ ۱۴۰۱/۹/۵
بله درسته ببینید در همان مسیرهایی که برای راهپیمایی 22 بهمن در نظر گرفته میشه به معترضان هم اجازه داده بشه که راهپیمایی کنند نه اینکه خود ما در خیابان ازادی و انقلاب راهپیمایی کنیم ولی به دیگران بگوییم برید در فلان پارک یا خارج شهر.
ناشناس۲۷۷۶۶۹۹۱۴:۳۸:۲۱ ۱۴۰۱/۹/۵
در مورد مطالبات مردم مثلا کاهش نرخ ریال به نظر من اصلا دیگه قابل پذیرش نبیست و کسی قبول نمیکنه باید دولت فکری کنه و این تورم و این وضعیت قابل پذیرش نیست حالا به مسائل دیگه اعم از آزادی و. کار ندارم این وضع اقتصاد واقعا دیگه قابل قبول نیست و بهانه های مختلف را کسی قبول نمیکنه
ناشناس۲۷۷۶۷۰۱۱۴:۳۹:۵۴ ۱۴۰۱/۹/۵
حزب و احزاب باید فعال بشن احزاب مخالف باید باشند و همه مردم نماینده در مجلس داشته باشند ظرفیت اعتراضی که فرمودید باید در همه ابعاد باشه.
ناشناس۲۷۷۶۷۱۳۱۵:۰۸:۵۵ ۱۴۰۱/۹/۵
اول کار بیرون کردن شبکه های ماهواره ای لندنی و بعضا جاهای دیگر از منوی تلویزیون هست
ناشناس۲۷۷۶۷۲۶۱۵:۳۹:۱۰ ۱۴۰۱/۹/۵
من همیشه یک مساله ای که با اصولگرایان داشتم این بود که به نمادهای ملی کم توجه هستند. اما دیروز یک اتفاق بسیار عجیب رخ داد! من در خیابانها میرفتم و برای تیم ملی بوق میزدم اما اونهایی که از من حمایت میکردند اکثرشون و شاید همه شون اصولگرا بودند! اما من به خودم میگفتم من طرف ایرانم هرکسی هم که طرف ایرانه من باهاشم! الان هم خوشحالم که اصولگرایان به نمادهای ملی بیشتر توجه میکنند. چهارشنبه سوری هم یک نماد ملیه و مال همه ماست و کلی هم فایده داره و باعث شور و نشاط و تخلیه انرژی جوانان میشه. تخت جمشید هم مال همه ماست. همانطور که اسلام هم جزو فرهنگ ماست.
ناشناس۲۷۷۶۷۲۸۱۵:۴۵:۰۲ ۱۴۰۱/۹/۵
دوست من شعارهای ما و شما (انقلاب ۵۷) شباهتهایی دارد. اما مشکل این است که عمل نمی شود. از دید ما مهمترین عامل ثبات و نگهداری یک سیستم مردم هستند!‌ شما هم که همین را می گفتند... همین مردمی که جنگ کردند و همین مردمی که فشارها را تحمل کردند. همین!‌ مردم!‌ دیگه به چیز دیگری فکر نکنید... اگر مردم را داشته باشید همه چیز را دارید و اگر نداشته باشید هیچ موشکی هم نمی تواند جلوی چیزی را بگیرد.
ناشناس۲۷۷۶۷۳۰۱۵:۴۵:۴۸ ۱۴۰۱/۹/۵
بله در قانون جای گرفت ولی عملی نشد!‌ چه فایده؟!
ناشناس۲۷۷۶۷۳۱۱۵:۴۹:۴۱ ۱۴۰۱/۹/۵
چیزهایی که می شد با کمی انعطاف و صحبت و همدلی و کارهای دیگه حل شود را کلی پیچیده کردند و هزینه های جانی و مالی هر روز بیشتر می شود!‌ سوال اساسی نیز همین است و در واقع الان مردم سردرگم شدند. پس بهتره تندروها مهار شوند تا مردم نیز راه به تکلیف خود ببرند.
ناشناس۲۷۷۶۷۳۶۱۵:۵۳:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۵
شما از کجا مطمئن هستید که روش به قول شما دشمن از مهره کردن کشورها،‌ممانعت از دستیابی آنها به دموکراسی نباشد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین