پتانسیل بریکس در نظم جدید جهانی

  4010825002

تهران مدت هاست که می‌خواست به بریکس بپیوندد اما آنجا به دلیل تحریم های آمریکا و اروپا موافقت نشد، در حال حاضر ممنوعیت های ضد روسیه بسیار بیشتر است، همان تهدیدها در انتظار چین است.

پتانسیل بریکس در نظم جدید جهانی

گروه تعاملی الف - سید ابوالفضل هاشمی:

آخرین بار جمهوری آفریقای جنوبی بود که به عنوان یک کشور جدید، وارد بریکس (BRICS) شد، البته پیش‌بینی می‌شود که در آینده تعداد کشورهای عضو افزایش یابد، چرا؟ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه (ماریا زاخارووا) در تلگرام خود نوشت: «زمانی که در کاخ سفید فکر کردند در چه رشته‌ای خرابکاری نمایند، ایران و آرژانتین درخواست عضویت خود را به بریکس دادند. سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران (سعید خطیب زاده) با اشاره به اینکه این سازمان بر اساس سازوکار بسیار ابتکاری بنا شده است، ابراز امیدواری کرد که الحاق تهران به آن "مزایای اضافی" را برای همه به همراه داشته باشد. رئیس جمهور آرژانتین (آلبرتو فرناندز) گفت: "ما تلاش می‌کنیم تا عضو دارای حق کامل این گروه از کشورها باشیم. ما یک تأمین کننده مواد غذایی ایمن و مسئولیت پذیر و بازیگر شناخته شده‌ای در زمینه بیوتکنولوژی و لجستیک کاربردی هستیم."»

سناتور روسی (الکسی پوشکوف) در تلگرام نوشت که ورود آرژانتین و ایران به بریکس یک جهش است، این نه تنها تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه را تضعیف می‌کند، بلکه سازمان اصلی اقتصادی و سیاسی جهان غیرغربی را نیز به میزان قابل توجهی گسترش می‌دهد. کارشناسان بر آن هستند که سایر کشورهای در حال توسعه نیز به بریکس بپیوندند، واسیلی کولتاشوف اقتصاددان نامی روس چنین می‌گوید: «اینها کشورهایی هستند که بر همکاری با چین و کمتر بر غرب متمرکز هستند: مکزیک، الجزایر، ونزوئلا، فیلیپین، اندونزی، مالزی.»

 سرگئی مارکوف، کارشناس مسائل سیاسی، اعتراف کرد که ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ویتنام می‌توانند در میان نامزدها باشند. البته دستیار رئیس جمهور روسیه (یوری اوشاکوف) پیشنهاد می‌کند که مراسم و الزامات ورود برای نامزدها تعریف شود.

اما حال و هوای امروز بریکس به گونه ای است که حدود 30 درصد از زمین و بیش از 40 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، این سازمان که در سال 2006 تأسیس شد تاکنون چندین پروژه مشترک بزرگ را راه اندازی کرده است. از سال 2015، بانک توسعه، جایگزین صندوق بین‌المللی پول در بریکس فعالیت می‌کند. این بانک که دفتر مرکزی آن در شانگهای است با سرمایه 100 میلیارد دلاری است، بهبود زیرساخت‌های شرکت‌کنندگان در سازمان بریکس را تامین مالی می‌کند. انتظار می‌رود تا سال 2025، یک سیستم پرداخت واحد BRICSPAY ایجاد شود. انتقال به تجارت با ارزهای ملی در حال بحث است. این بانک که دفتر مرکزی آن در شانگهای است با سرمایه 100 میلیارد دلاری بهبود زیرساخت‌های شرکت کنندگان در این سازمان را تامین می‌کند. انتظار می رود تا سال 2025 سامانه پرداخت ایجاد شود البته تجارت با استفاده از ارزهای ملی در حال بحث است.

به گفته مارکوف، BRICS همچنین دارای یک سیستم مشاوره جمعی است که به خوبی کار می‌کند؛ جلسات سران کشورها و وزارتخانه‌های مربوطه به طور منظم برگزار می‌شود. با توجه به فواصل طولانی و وضعیت همه گیر - اغلب آنلاین؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران در 23 ژوئن 2022 گفت: "تنها بر اساس همکاری صادقانه و سودمند متقابل می‌توان به دنبال راه‌هایی برای خروج از بحرانی بود که در اقتصاد جهانی به دلیل اقدامات نسنجیده و خودخواهانه برخی کشورها ایجاد شده است. آنها با استفاده از مکانیزم‌های مالی در واقع اشتباهات خود را در سیاست‌های کلان اقتصادی به تمام دنیا سرایت می‌دهند. سرگئی مارکوف معتقد است که بریکس (BRICS) از نظر سطح تعامل هنوز از گروه هفت (7G) پایین‌تر است. در گروه هفت (7G) برنامه‌های مشترکی از صنایع دفاعی گرفته تا سیاست خارجی وجود دارد. با این حال، او معتقد است که از نظر نقش آنها در اقتصاد جهانی به طور تقریبی دو برابر هستند. برخلاف گروه هفت (7G) که برای تسلط جهانی تلاش می‌کند، بریکس (BRICS) یک جهان چند قطبی جدید ایجاد می‌کند که در آن تمدن‌ها و کشورهای مختلف به حق هر یک برای انتخاب خود و حاکمیت احترام می‌گذارند چراکه گروه هفت (7G) متعلق به قرن گذشته است و اما بریکس (BRICS) دوران آینده را تعیین می‌کند.

تصادفی نیست که ایران به خصوص اکنون درخواست داده است. تهران مدت هاست که می‌خواست به بریکس بپیوندد اما به دلیل تحریم های آمریکا و اروپا موافقت نشد، در حال حاضر ممنوعیت های ضد روسیه بسیار بیشتر است، همان تهدیدها در انتظار چین است. واسیلی کولتاشوف خاطرنشان می‌کند که تحریم‌ها هم اینک به نوعی نشان کیفیت تبدیل شده است. وی می‌گوید: با وجود محدودیت‌ها نیازمند همکاری و توسعه اقتصاد هستیم. کارشناسان توافق دارند که گسترش بریکس (BRICS) به کاهش آسیب ناشی از تحریم‌ها به روسیه و سایر اعضای این سازمان کمک می‌کند. همبستگی در مقاومت در برابر فشار اقتصادی غرب که در سال‌های اخیر کشورهای بیشتری با آن مواجه بوده‌اند، تقویت خواهد شد. در حال حاضر بریکس (BRICS) شامل پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی است که چهاردهمین اجلاس سران بریکس به ریاست چین در قالب ویدئو کنفرانس برگزار شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین