بهزاد نبوی: شعارهای براندازان را قبول نداریم/ توضیح وزیر ارتباطات درباره احتمال رفع فیلتر اینستاگرام/ روایتی از جلسه رئیسی با فراکسیون اهل‌سنت مجلس

گروه سیاسی الف،   4010802081 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲ آبان ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۳۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۴ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۵۴۸ نفر رسید.

در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۳۶۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۷۵۴ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۱۴۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۲۷۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۷ هزار و ۶۹۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

بهزاد نبوی: شعارهای براندازان را قبول نداریم

بهزاد نبوی، فعال سیاسی باسابقه اصلاح‌طلب به هم‌میهن گفت: «در حال حاضر، فعالیت سیاسی برای کسانی که بخواهند در چارچوب نظام فعالیت کنند، با توجه به یأس و ناامیدی گسترده پایگاه اجتماعی ما (طبقه متوسط)، بسیار دشوار است. البته برای دیگران هم، وضعیت بهتر نیست؛ سلطنت‌طلبان و مجاهدین خلق در اعتراضات اخیر جوانان، کمترین حضور و نقش را دارند...

در شرایط یأس و ناامیدی مردم سخت‌ترین شرایط برای فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و حتی انقلابیون جوان که به‌رغم همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در نهایت حدود 30درصد مردم از نامزد آنها حمایت کردند؛ است. ما به عنوان اصلاح‌طلب در این بین چند راه داریم؛

1- فعالیت اصلاح‌طلبانه و قانونی را کنار بگذاریم و به سمت انقلاب برویم. به دوستانی که پس از زندان به دیدارم می‌آمدند؛ توضیح می‌دادم که اگر من بدانم انقلاب خوب است، به‌رغم سن بالا در رأس انقلابیون قرار می‌گیرم، ولی معتقدم انقلاب کاری غلط و به زیان کشور و ملت است و به‌همین دلیل امروز تقریبا هیچ‌کس در دنیا به دنبال انقلاب نیست، مگر گروه‌هایی مانند داعش و القاعده.

2- منتظر حل مشکل توسط خارجی‌ها باشیم که آن هم تجربه شده است و افغانستان و عراق دو طرف ما هستند و وضعیت‌شان مشخص است. در جریان حمله آمریکا به افغانستان و عراق، برخی فکر می‌کردند اگر آمریکا به سراغ ما بیاید اوضاع خوب می‌شود. امروز وضعیت عراق، افغانستان، سوریه و لیبی را می‌بینیم.

3-راه سوم تداوم حرکت اصلاحی است. به‌نظر من به‌رغم شرایط نامساعد برای ادامه فعالیت سیاسی، کماکان باید حرکت اصلاحی را ادامه دهیم. فی‌المثل در ماجرای مهسا امینی جبهه در اولین روز، بیانیه داد و به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت، ولی قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم.

بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما می‌خواهیم در چارچوب نظام، نظام را اصلاح کنیم. نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان نظام بگذاریم، بلکه می‌خواهیم همین بنا را اصلاح و ایراداتش را برطرف کنیم که البته می‌دانیم کار بسیار مشکل و پرهزینه‌ای است.

با چنین مواضعی چون این‌کاره نیستیم، برای همین نه می‌توانیم با کسانی که شعارهای براندازانه می‌دهند، همراهی کنیم و نه وضعیت حاکم را قبول کنیم. البته می‌دانیم دو طرف به توصیه‌هایمان توجه نمی‌کنند، اما آنقدر تلاش می‌کنیم، شاید گوش شنوا پیدا کنیم.»

***

توضیح وزیر ارتباطات درباره احتمال رفع فیلتر اینستاگرام

به گزارش مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در جمع دانشجویان درباره رفع محدودیت‌های اینستاگرام گفت: من به عنوان وزیر ارتباطات اینکه بسته شود یا باز شود نظرات کارشناسی دارم و آن را در جلسات تصمیم گیری ارائه می‌دهم اما تصمیم گیری در این زمینه با ما نیست.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه درباره فیلتر کردن یک سایت معمولی کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که ۱۴ عضو دارد تصمیم گیری می‌کند، گفت: آنچه که من درباره آن احساس وظیفه می‌کنم این است که پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنیم تا ابزار کسب و کار فراهم شود فارغ از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد.

زارع پور بیان کرد: تا در نهایت مردم انتخاب کنند و اگر اینستاگرام هم باز شد، مردم بدانند که یک پلتفرم داخلی هم وجود دارد با امکانات و حمایت دولت که آن پلتفرم خارجی اینها را ندارد.

***

روایتی از جلسه رئیسی با فراکسیون اهل سنت مجلس درباره حوادث زاهدان

به گزارش ایسنا، اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس درخصوص اقدامات انجام شده برای تامین امنیت مردم در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اخیراً در حاشیه رای اعتماد به آقای زاهدی‌وفا جمعی از اعضای فراکسیون اهل سنت خواستار ملاقات با آیت الله رئیسی درباره اتفاقات اخیر زاهدان شدند و این دیدار در تالار آفتاب برگزار شد.

نماینده مردم خاش افزود: در این دیدار آقای رئیس‌جمهور با دقت و حساسیت مسائل را گوش دادند و اشاره کردند که از این اتفاقات عمیقاً متاثر هستند و دستور تشکیل کارگروهی را در این زمینه صادر کرده‌اند.

حسین‌زهی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در این دیدار تاکید کرد که امنیت اولویت اصلی همه مردم ایران است و نباید اجازه داد که خدشه‌ای در آن ایجاد شود.

نماینده خاش گفت: آیت الله رئیسی رئیس جمهور همه اقوام و مذاهب هستند و انصافاً با جدیت حوادث اخیر استان را پیگیر بودند و با دستور ایشان وزیر کشور به استان آمد و بلافاصله شورای تامین تشکیل و ابعاد ناآرامی‌ها بررسی شد.

حسین زهی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در این دیدار تاکید کردند لازم است از شهروندان و خانواده‌هایی که ناخواسته و بی گناه دچار آسیب شدند دلجویی شود، هم‌چنین تاکید کردند که مطابق قانون با کسانی که آسایش و آرامش مردم و امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند و نیز با آن‌هایی که در شکل گیری این اتفاقات قصور و یا تقصیری داشتند، برابر با مقررات قانونی برخورد شود.

***

دستگیری ۱۰ نفر به اتهام همکاری با موساد
 
۱۰ نفر از عوامل مرتبط با رژیم صهیونیستی که عمده اقدامات این افراد شناسایی نیروهای اطلاعاتی فعال در حوزه مبارزه با رژیم صهیونیستی در استان آذربایجان غربی بوده با رصد اطلاعاتی دستگیر شدند. اعضای این گروه با چند نفر از افسران موساد در ارتباط مستقیم بودند.

اعضای این گروه با هدایت مستقیم افسران جاسوسی موساد اقدام به شناسایی نیروی‌هایی که با بخش‌های امنیتی کشور همکاری داشتند می‌کردند و با ربایش و تهدید و ضرب و شتم قصد تخلیه اطلاعاتی آنها را داشتند. این افراد در قبال ماموریت‌های انجام شده مبالغی را از عوامل رژیم صهیونیستی و افسران موساد در چند نوبت دریافت کرده بودند.

این گزارش حاکی است افراد مورد اشاره با برقراری ارتباط تصویری با افسران موساد دارای ارتباط مستقیم با آن‌ها بوده و اقدامات اعضای این گروه در استان‌های آذربایجان غربی، تهران و هرمزگان انجام می‌شده است.

اعضای این گروه در چندین فقره اقدام به آتش زدن خودروها و منازل برخی افراد مرتبط با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران کرده و با تهیه تصویر و ارسال برای افسران موساد، وجه نقد دریافت کرده بودند.

این افراد حتی در مواردی اقدام به حذف فیزیکی و ترور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی کرده بودند که خوشبختانه ناموفق بود.

در این پرونده برای ۱۰ نفر قرار بازداشت موقت صادر شده و تحقیقات فنی و دقیقی در رابطه با این پرونده از ناحیه بازپرس مروبطه و وزارت اطلاعات انجام شده است.

***

واکنش دانشگاه شریف به حوادث دیروز این دانشگاه

به گزارش تسنیم، هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی شریف با صدور اطلاعیه‌ای به اتفاقات روز گذشته این دانشگاه واکنش نشان داد.

در این اطلاعیه آمده است:

ضمن تشکر از دانشجویان فهیم دانشگاه، که همراهی و همیاری بسیار خوبی در حفظ نظم و امنیت دانشگاه دارند، به استحضار می‌رساند، با توجه به اتفاقات ناشایست رخ‌داده در روز یکشنبه اول آبان 1401 در دانشگاه صنعتی شریف، که عده‌ای دانشجوی قانون‌شکن به تخریب و هنجارشکنی در دانشگاه پرداختند، هیئت رئیسه دانشگاه رفتارهای دور از شأن محیط دانشگاه را قویاً محکوم می‌کند و به‌منظور استمرار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، تصمیمات زیر را اعلام می‌نماید:

1. با توجه به صدمات وارده به سالن غذاخوری البرز متأسفانه امکان صرف غذا در داخل سالن وجود ندارد و تا زمان انجام و اتمام تعمیرات و اطمینان از فراهم شدن فضای آرامش، غذا به‌صورت بسته‌بندی‌شده در ضلع جنوبی سلف تحویل دانشجویان خواهد شد.

2. چنانچه مشخص شود افرادی به ضرب‌وشتم و یا فحاشی پرداخته و موجب جراحت دیگران شده‌اند، موقتاً ورود آنها به دانشگاه ممنوع شده و در اولین فرصت به کمیته انضباطی معرفی خواهند شد.

3. به‌منظور ایجاد و حفظ آرامش در دانشگاه، دانشجویانی که در ارزیابی اولیه انجام‌شده، نقش کلیدی در ایجاد ناآرامی داشته‌اند تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه را نخواهند داشت.

***

پاسخ زیدآبادی به منتقدان حضورش در مناظره تلویزیونی

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی درباره حضور در برنامه شیوه صداوسیما در کانال تلگرام خود نوشت: «می‌دانستم که حضورم در صدا و سیما واکنش‌های منفی برخی از دوستان و حتی خانواده را به دنبال خواهد داشت، اما با خود اندیشیدم:

من همیشه بر بحث و گفتگوی آزاد به عنوان راهی برای عبور از بدفهمی ها و کژاندیشی‌ها تأکید داشته‌ام و همین هفتۀ پیش روزنامه‌ها از قولم تیتر زدند که "تنها راه عبور از بحران گفتگوست". حال از طرف یک رسانه که با عملکردش مخالفم برای گفتگو در برنامه‌ای زنده دعوت شده‌ام. با چه منطقی آن را رد کنم؟ بگویم چون رسانۀ معتبری نیستید شما را تحریم کرده‌ام؟...

مناظره بدون هیچ محدودیتی و همراه با احترام و محبتِ کامل میزبانان برگزار شد. بسیاری از نتیجه‌اش استقبال کرده‌اند و بسیاری هم اصل حضورم را نپسندیده‌اند. چند نفری هم ظاهراً آن را علامت "سقوط" من دانسته‌اند! از نگاه این افراد هرکس طبق امیال و علایق آنان حرکت نکند، حتماً سقوط کرده است چرا که آنها خود را در نوک پیکان تکامل تاریخ می‌بینند و همۀ خلق خدا باید با متر و معیارهای آنان خود را بسنجند!

طبیعی است که هیچکدام از کارها و مواضع من به مذاق کسانی که مدافع براندازی هستند، خوش نیاید. برخی افراد که قبلاً نگاه مرا می پسندیده‌اند و اکنون به سمت براندازی متمایل شده‌اند، ظاهراً انتظارشان این است که من هم با آنها هم‌مسیر شوم. این انتظاری بیهوده و در عین حال توهین‌آمیز است. روی چه حساب و کتابی من باید از آنها تبعیت کنم؟ به صرف اینکه مرا روزگاری دوست داشته‌اند؟ در واقع حرف صریح‌تر آنان این است که ما برای شخصیت و افکار تو هنگامی احترام قائلیم که مثل ما فکر و عمل کنی! روشن است که این احترام نیست تقاضا برای تسلیم و برده شدن است!»

***

صدور کیفرخواست برای 201 نفر در ارتباط با حوادث اخیر در کرج

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه در اجرای تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر تسریع در رسیدگی و صدور حکم متهمان، امروز اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر در کرج آغاز شد، تصریح نمود: تاکنون برای ۲۰۱ نفر از متهمانی که در اغتشاشات حضور موثر داشته، به ویژه برای کسانی که از عناصر اصلی و فعال اغتشاشات بوده، به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد کرده و یا در فضای مجازی، مردم به خصوص جوانان را برای شرکت در اغتشاشات تحریک و تشویق کردند، پس از تکمیل تحقیقات، از سوی دادسرا کیفرخواست صادر و پرونده آنها جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه‌های استان ارسال گردیده است.

وی افزود: همچنین برای ۲۱۰ نفر از اشخاصی که طبق بررسی‌ها، نقش موثر و فعال در اغتشاشات نداشته و به واسطه هیجانات روزهای نخست و یا ناشی از تحریک فضای مجازی به خیابان آمدند، مطابق منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه، در دادسرا قرارهای تعلیق تعقیب و یا قرار منع تعقیب صادر شد.

***

عبدی: انعطاف سیاسی منجر به سقوط نمی شود

عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «يكي از گزاره‌هاي نادرست كه لقلقه زبان برخي افراد شده، منفي بودن تبعات و آثار انعطاف سياسي است...

به‌طور كلي بقاي هر موجود زنده محصول تعادل ميان مقاومت و سازش است كه تركيب آن را مي‌توان سازگاري ناميد. بقاي اصلح، فقط متاثر از قدرتمندي موجودات نيست. چه بسا موجودات قدرتمندي كه به علت ناتواني در سازش با محيط نابود شدند...

اصولا لازمه بقاي اصلح و تكامل، داشتن قدرت در سازگاري با محيط است. با اين حال مي‌توان پرسيد كه پس چرا اين گزاره نادرست همچنان شايع است؟ به ويژه در مورد حكومت‌ها چنين گزاره‌اي طرح مي‌شود كه عقب‌نشيني يا همان سازش، معادل نابودي است و اصرار و تاكيد بر مواضع سنتي را معادل موفقيت و پيروزي مي‌دانند؟ علت شيوع اين گزاره را بايد در تفاوت ارزش خبري دو حالت دانست...

در طول تاريخ، ده‌ها و صدها حكومتي كه با مخالفان خود به موقع گفت‌وگو كرده و به تفاهم و سازش رسيده‌اند و بحران‌هاي مهمي را پشت سر گذاشته‌اند، در برابر يك يا چند مورد كه طرف عقب‌نشيني كرده يا نكرده يا دير اين كار را كرده و سقوط نموده؛ ارزش خبري ندارد...

مقايسه سرنوشت شوروي و چين نمونه خوب امروزي ماست. اتحاد جماهير شوروي كه بر همه شعارهاي خود اصرار و يكدندگي پيشه كرد و نهايت آن، فروپاشي در سال ۱۹۹۱ بود، در مقابل حكومت چين كه خود را با محيط سازگار نمود از يك كشور درجه ۳، تبديل به ابرقدرتي غير قابل بحث شد.»

***

تورم ماهانه صعودی شد

دنیای اقتصاد نوشت: درحالی‌که به نظر می‌رسید، پس از حذف دلار ۴۲۰۰تومانی تورم ماهانه یک مسیر نزولی را در پیش گرفته، نرخ تورم ماهانه در مهر با ثبت رقم ۳درصد برای دومین ماه پیاپی صعودی شده است. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین عامل افزایش تورم، ثبت تورم ۱/ ۶ درصدی اجاره در اولین ماه پاییز است. همچنین تغییر مسیر آمارهای پولی نیز می‌تواند تهدیدی برای کاهش تورم در ماه‌های آتی محسوب شود.

***

انتقاد کنعانی از رفتار دوگانه آمریکا 

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مواضع آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام در حال حاضر از دستور کار آمریکا خارج شده است و همچنین حمایت برخی از مقامات واشنگتن از ناآرامی‌های اخیر در ایران، گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است. آنها هم ریاکاری می‌کنند و هم دروغ می‌گویند.

کنعانی افزود: آمریکایی‌ها بارها و بارها پیام از کانال‌های مختلف داده‌اند و از آمادگی خود برای بازگشت به توافق صحبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: مذاکرات برای احیای توافق انجام شده، صورت مسئله روشن است. پاسخ ایران نیز واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات ایران نیز کاملا قانونی و روشن است. اگر آمریکایی‌ها می‌گویند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد و یا برنامه‌ای برای این موضوع در حال حاضر ندارند. پس چرا از طریق واسطه‌ها پیام می‌دهند و چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق پیام‌هایی که به واسطه، واسطه‌ها می‌دهند تاکید می‌کنند؟ به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه این موضوع را نپردازند.

کنعانی با اشاره به موضع گیری‌های مقامات آمریکایی در مورد ناآرامی‌های اخیر در ایران، گفت: ما مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها از اغتشاشات اخیر در ایران حمایت مستقیم کردند و این اقدام آنها تکرار سیاست اشتباهی است که سالیان سال در قبال ایران انجام داده‌اند و نتیجه‌ای از آن نگرفته‌اند. شرط بندی روی روش‌های غلط که پیش از این نیز آمریکایی‌ها این موضوع را تکرار کرده‌اند منجر به نتیجه مناسب برای آنها نمی‌شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها الان در یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاش گران در ایران هستند. بنابراین آنها باید راجع به این دوگانگی پاسخ دهند و بگویند که اگر توافق نمی‌خواهند برای چه پیام می‌فرستند.