رئیس یک حزب ترکیه‌ای به دیدار بشار اسد می‌رود

گروه جهان الف،   4010526131

منابع ترکیه‌ای خبر دادند که رئیس و اعضای یکی از احزاب این کشور طی یک یا دو هفته آینده با رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهند کرد.

رئیس یک حزب ترکیه‌ای به دیدار بشار اسد می‌رود

به گزارش فارس، «ازگور بورسالی» دبیرکل حزب وطن ترکیه اعلام کرد که «دوغو پرینچک» رئیس این حزب و «ادهم سنجاک» یکی از بازرگانان ترکیه‌ که به تازگی به این حزب پیوسته، طی یک یا دو هفته آینده به دمشق سفر خواهند کرد.

بنابر گزارش شامگاه سه‌شنبه ‌«بی‌‌بی‌سی ترکیه»، برنامه سفر هیأت حزب وطن که از هیچ کرسی‌ای در پارلمان ترکیه برخوردار نیست، شامل دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و تعدادی از وزیران این کشور خواهد بود.

 پرینچک در ماه مارس سال ۲۰۱۵ نیز در صدر هیأتی با رئیس‌جمهور سوریه و تعدادی از مقامات دمشق دیدار کرده بود. او در سال ۲۰۱۵ پس از دیدار با بشار اسد گفته بود: «اکثریت قاطع در ترکیه دوستان سوریه هستند و تروریسم را برنمی‌تابند. آن‌ها می‌دانند که هرگونه بی‌ثباتی در سوریه باعث بی‌ثباتی ترکیه خواهد شد و آتشی که در سوریه شلعه‌ور شده است، خانه‌های ما را نیز در کام خود فرو خواهد برد.»

پس از دیدار اعضای این حزب با اردوغان، یک منبع در وزارت امور خارجه ترکیه در گفت‌و‌گو با روزنامه «الشرق الاوسط» در واکنش به این دیدار با بیان اینکه اعضای هیأت به نمایندگی از طرف ترکیه به سوریه نرفته‌اند، گفته بود: «این اولین سفر اپوزیسون ترکیه‌ای نیست.»

این مقام که اشاره‌ای نیز به نام او نشده بود، از دیدار اعضای این حزب با رئیس‌جمهور سوریه در سال ۲۰۱۵ ابراز تأسف کرده بود؛ اما این در حالی بود که یک منبع ترکیه‌ای دیگر در این خصوص گفته بود: «هیچ مانع قانونی برای چنین سفرهایی وجود ندارد.»

رسانه‌های ترکیه‌ای همچنین اشاره کردند که رئیس حزب وطن یکی از افراد نزدیک به روسیه است؛ اما بازرگان همراه او یکی از اعضای حزب «عدالت و توسعه» (حزب حاکم) بوده که به دلیل انتقاد از این حزب پیشتر اخراج شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که «حیاتی یازجی» دستیار رهبر حزب «عدالت و توسعه» در ترکیه (حزب حاکم) اخیرا در پاسخ به سؤالی درباره برقراری مجدد روابط با دمشق گفت: «روابط ما با دمشق می‌تواند مستقیم شود و سطح آن بالا رود.» او همچنین اضافه کرده بود: «مهم‌ترین گام برای حل درگیری‌ها، گفت‌وگو است.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزیر امور خارجه ترکیه در نشست جنبش غیرمتعهدها گفت دیدار کوتاهی با «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه داشته است.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از چاووش اوغلو نوشته بود: «ما باید به نوعی، بین معارضان و نظام سوریه مصالحه برقرار کنیم. در غیر این صورت، صلح دائمی [در این کشور] وجود نخواهد داشت.»

وی همچنین گفته بود باید دولت قدرتمندی وجود داشته باشد که از تجزیه سوریه جلوگیری کند و اراده‌ای که بتواند کنترل همه اراضی را به دست گیرد و این مسئله، جز از طریق اتحاد میسر نیست.

این اظهارات با مخالفت شدید معارضان در سوریه همراه شد تا جایی که گروه‌های معارض مستقر در شمال سوریه پرچم ترکیه را به آتش کشیدند و در شهرهای شمالی سوریه دست به تظاهرات علیه ترکیه زدند.

گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) نیز در بیانیه‌ای به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه واکنش نشان داده بود و این سخنان را به‌شدت محکوم کرده بود.

این گروه تروریستی در بخشی از بیانیه خود، اظهارات چاووش اوغلو را «درخور اصول سیاست‌های ترکیه» ندانسته بود و بر لزوم مخالفت با دولت دمشق تأکید کرده بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین