واشینگتن‌پُست در سالگرد تسلط مجدد طالبان بر افغانستان گزارش می دهد: افغانستان؛ میراث برِ شکست های تاریخی آمریکا

گروه جهان الف،   4010526110

«برای مدتی طولانی، نخبگان آمریکایی جنگ افغانستان را جنگی خوب و سازنده ارزیابی می کردند که از حیث اخلاقی نیز در راستای اهداف آمریکا است و سازمان ملل متحد نیز حامی آن است. مردم نیز به نحو گسترده ای این باور را داشتند که این جنگ، راهگشا است با این حال، همه کور بودند و از خود نمی پرسیدند که چرا چنین فکر می کنند؟»

افغانستان؛ میراث برِ شکست های تاریخی آمریکا

به گزارش الف؛ "واشینگتن‌پست" در گزارشی ضمن اشاره به سالگردِ خروج تحقیر آمیز نیروهای آمریکایی از افغانستان و بازگشت مجدد طالبان به عرصه قدرت سیاسی این کشور، به طور خاص افغانستان را میراث‌برِ شکست ها و ناکامی های تاریخی آمریکا دانسته و اشغالگری این کشور را در افغانستان اقدامی کاملا بی فایده و بی معنا می داند و بزرگترین قربانیان آن را مردم افغانستان ارزیابی می کند. مردمی که اکنون جدای از زخم‌های گذشته، وضعیت فعلی چندان خوبی هم ندارند و چشم اندازهای آتیِ آن ها نیز تا حد زیادی تیره و تار هستند. 

واشینگتن‌پست در این رابطه می نویسد: «یک سال قبل، طالبان کابل را فتح کردند و عملا موجب سقوط دولت ِ افغانستان شدند که بزرگترین حامیِ آن ایالات متحده آمریکا بود. جنگِ 20 ساله آمریکا در افغانستان عملا با تراژدی و سرخوردگی به پایان رسید. در این چهارچوب بیش از یک تریلیون دلار هزینه‌کردِ آمریک در افغانستان و البته ریخته شدن خونِ بیش از 3500 نظامی آمریکایی در این کشور و در کنار همه این ها کشته و زخمی شدن هزاران نفر از غیرنظامیان افغانستانی، همگی بی نتیجه شدند. 

چند ساعت پس از آنکه جهان در آگوست سال قبل میلادی تصاویر پُرهرج و مرجِ فرودگاه کابل را مشاهده کرد که در قالب آن هزاران نفر در فرودگاه کابل سعی داشتند به هر نحو ممکن خود را به هواپیماهای آمریکایی آویزان کنند و از افغانستان خارج شوند، دولت آمریکا در نهایتِ خونسردی گزارشی را منتشر کرد و در آن به تلاش های 20 ساله ادعایی خود در این کشور اشاره نمود. با این همه حتی در گزارش مذکور نیز حقایق تلخی مورد اشاره قرار گرفته بود. در بخشی از گزارش مذکور نوشته شده که: "اگر هدف، بازسازی و ترک کشوری در پشت سر بود که بتواند از پسِ خود برآید و حاملِ کمترین تهدیدات علیه آمریکا باشد، کارشناسان حوزه امنیت ملی بر این باورند که چشم انداز حصول یک چنین دستاوردی بسیار تیره و تار است". 

در دوران حضور آمریکا در افغانستان، میلیاردها دلار پول آمریکا و کمک های خارجی به سوی مقام های فاسد دولت سابق افغانستان و پیمانکاران فرصت طلب نظامی آمریکا سرازیر شد. مردم افغانستان در تمامی 20 سالی که کشورشان تحت اشغال بود، رنگِ آسایش و امنیت را به خود ندیدند. در عین حال ادعاهای دور و دراز آمریکا مبنی بر آموزش نیروهای امنیتی افغانستانی که بتوانند ضمن حمایت از امنیت ملی کشورشان، مبارزات موثری را نیز با تروریسم انجام دهند نیز راه به جایی نبرد. 

در عین حال مواردی نظیر ارائه آموزش و تحصیلات به زنان هم راه به جایی نبرد و اکنون شاهدیم که زنان و دختران افغانستانی از ساده ترین و ابتدایی ترین حقوق خود در امر برخورداری از آموزش بی بهره اند. در عین حال، تشدید فقر در افغانستان موجب شده تا خانواده های افغان دختران خود را در حالی که سن کمی دارند وادار به ازدواج کنند. ده ها هزار نیروی افغانستانی نیز که به آمریکا و نیروهای بین المللی حاضر در کشورشان در زمینه های مختلف کمک کردند، عملا از سوی آن ها تنها گذاشته شده و البته رها شدند. 

در واشینگتن، بحث و مناظرات زیادی انجام شده و می شود که واقعا کجای کار اشتباه پیش رفته است. برخی مقام های نظامی سابق آمریکا معتقدند که اساسا آمریکا نباید از اول، اصول و هنجارهای فرهنگی خود را در چهارچوب های فرهنگی و البته قبیله ای جامعه افغانستان پیاده سازی می کرد. در عین حال، برخی دیگر به طور خاص به سرزنش "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا می پردازند که اقدام به امضای یک توافق صلح با طالبان کرد و به زعم منتقدان، همین توافق بود که منجر به فروپاشی دولت افغانستان به ریاست جمهوری "اشرف غنی" شد. البته که این تحلیلگران انتقادهای گسترده ای را نیز از جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا مطرح می کنند که بدون هرگونه ملاحظه ای، کلیه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرد و توجهی نداشت که ولایات افغانستان یکی پس از دیگری به دست طالبان سقوط می کنند. 

"دیوید پترائوس" فرمانده سابق نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان می گوید: "اشتباه بنیادینِ ما فقدان تعهدمان بود. در واقع، ما هرگز رویکردی کافی، سازگار و جامع را در مورد افغانستان در دولت های مختلف آمریکا مشاهده نکردیم". این موضع گیری مخصوصا با توجه به حضور طولانی مدت نیروهای آمریکایی در افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این رابطه بسیاری از افراد و چهره هایی که در حوزه مبارزه با تروریسم و یا پرونده افغانستان در آمریکا فعال بودند، بارها و بارها از ناکامی و شکست آمریکا در عملیات افغانستان سخن می گفتند. با این حال همین افراد وقتی جلوی دوربین ها و یا افکار عمومی قرار می گرفتند، سخنان متفاوتی را به زبان می آوردند. 

در این رابطه "فرید زکریا"، تحلیلگر و نظریه پرداز مشهور آمریکایی در مقاله ای در واشینگتن‌پست می نویسد: "برای مدتی طولانی، نخبگان آمریکایی جنگ افغانستان را جنگی خوب و سازنده ارزیابی می کردند که از حیث اخلاقی نیز در راستای اهداف آمریکا است و سازمان ملل متحد نیز حامی آن است. مردم نیز به نحو گسترده ای این باور را داشتند که این جنگ راهگشا است با این حال همه کور بودند و از خود نمی پرسیدند که چرا یکچنین فکری می کنند؟ جنگ افغانستان واقعا با چالش های زیادی برای آمریکا همراه بود و ناکامی های فراوانی را نیز برای آن و افغانستان به ارمغان آورده است. 

اکنون که توهمات از چهره سیاست آمریکا در مورد افغانستان زدوده شده اند و در عین حال نیروهای آمریکایی نیز از افغانستان خارج شده اند، عملا شاهد این هستیم که توجه چندانی به مسائل افغانستان نمی شود. بایدن به کرات تاکید کرده که کارزارهای نظامی آمریکا در عصر پسا یازده سپتامبر، تا حد زیادی چالش های جدی و مهمی که آمریکا در مورد کشورهایی نظیر چین و روسیه با آن ها رو به رو است را از اولویت خارج می سازند و این مساله به هیچ عنوان در راستای منافع آمریکا قرار ندارد. 

در عین حال، بسیاری از مردم افغانستان صرفا به آینده به چشم ناامیدی می نگرند. قطع جریانِ کمک های بین‌المللی به افغانستان همراه با برقراری تحریم های آمریکا علیه این کشور که عملا موجب بلوکه شدنِ چیزی در حدود هفت میلیارد دلار از منابع خارجی افغانستان شده، عملا اقتصاد افغانستان را به ورطه نابودی و سقوط کشانده است. 

نظام بانکداری افغانستان نیز فلج شده و قیمت مواد غذایی هم به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. در این راستا، بخش زیادی از مردم افغانستان به کمک های فوری انسان دوستانه نیاز دارند و بیش از نیمی از آن ها گرسنه هستند و البته بیش از یک میلیون کودک نیز از سو تغذیه حاد رنج می برند. سازمان ملل متحد تخمین زده است که چیزی در حدودِ 97 درصد از جمعیت افغانستان امکان دارد که تا نیمه دوم سال جاری میلادی به زیر خط فقر سقوط کنند. در این چهارچوب، جدای از شیوه حکمروایی طالبان، قطع کمک های بین المللی و مراودات خارجی افغانستان و تحریم این کشور نیز، عملا موجب شده تا وضعیت افغانستان به شدت وخیم شود و مردمِ آن آسیب های جدی را متحمل شوند. 

درمناطق روستایی افغانستان که بر اثر سال ها جنگ نابود شده اند، اینطور به نظر می رسید که تسلط طالبان می‌تواند چشم اندازی از برقراری صلح را ارائه کند. با این حال، بر اساس برخی گزارش های خبری از افغانستان، مشکلات اقتصادی قابل توجه افغانستان و خرابی های گسترده در این کشور، عملا تا حد زیادی روحیه مردم افغانستان را تضعیف کرده است. در این راستا بسیاری از مردم که سعی در توسعه کسب و کارهایشان داشته اند و مدام به بازسازی تجارتشان پرداخته اند، اکنون با کسادی بازار و مشکلات روزافزون رو به رو هستند. 

شگفت انگیز نیست که شاهدیم تاریکی و رخوتِ قابل توجهی نیز در کابل پایتخت افغانستان حس می شود. در این راستا به عنوان مثال خبرنگار واشینگتن‌پست در کابل با فردی به نام "سید حسین" که صاحب یک مغازه فروشِ لباس عروس است صحبت کرده و وی از کاهش شدید مشتریانش سخن گفته است. سید حسین گفته است: "من نگرانم و اغلب موارد نیز در فکر فرو می روم. هرکسی اکنون ناراحت است. ما نمی دانیم که در ادامه چه اتفاقاتی در افغانستان خواهد افتاد و یا اساسا آینده چگونه خواهد بود. وقتی به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنم می بینم که افغانستانی های زیادی خواستار خروج از کشور هستند، ناگهان این فکر به سرِ من نیز می‌زند که دستِ خانواده ام را بگیرم و من هم از افغانستان خارج شوم"». 

 

 *لینک: 

https://www.washingtonpost.com/world/2022/08/15/afghanistan-us-legacy-failures-one-year-later/

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین