رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان: دانش آموزان مدارس سمپاد ۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور هستند

گروه اجتماعی الف،   4010525060

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ۷۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور را دانش آموزان سمپاد تشکیل می‌دهند، همچنین بیش از ۵ هزار دانش‌آموز مدارس سمپاد در المپیادهای ورزشی حضور داشتند.

دانش آموزان مدارس سمپاد ۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور هستند

به گزارش ایرنا، الهام یاوری امروز در نشست خبری با خبرنگاران درباره چگونگی شکل گیری مدارس سمپاد اظهار کرد: سمپاد در کشور قدمت ۴۰ ساله‌ای دارد، این سازمان در سال ۱۳۹۷ با دستور رهبر انقلاب احیا و در سال ۱۳۹۸ اساسنامه آن ابلاغ شد و در سال ۱۳۹۹، اولین رییس سازمان شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: در این راستا سه هدف داریم که شامل تعلیم و تربیت متوازن، فراگیر و با کیفیت می شود تا  تعلیم و تربیت چند ساحتی شکل گیرد  گسترش چتر خدمات آن به خارج از سمپاد و بهسازی و شیوه‌های آموزشی داشته باشد.

رییس سازمان استعدادهای درخشان درباره اهداف کوتاه مدت و بلند این برنامه توضیح داد: برنامه‌های کوتاه مدت دوساله  از سال ۹۹ آغاز شد و  تا مهر امسال پیش‌بینی شده است که شامل سازمان سازی و نیروسازی از سمپاد برای دانش‌آموزان، اولیا و مربیان و جامعه می‌شود.

یاوری عنوان کرد: برنامه دو ساله دوم نیز شامل ارزیابی مدارس و مدیران، برقراری انضباط مالی، شفاف سازی در آن و توانمندسازی نیروهای صف است.

وی همچنین درباره پایش تحصیلی دانش آموزان توضیح داد: دانش‌آموزان در آزمون های مشابه پایش می‌شوند  که این اقدام در راستای عدالت  آموزشی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال شاهد موفقیت و حضور دانش‌آموزان از مناطق دورتر در کنکور بوده‌ایم، گفت: دانش آموزان سمپاد فعالیت‌های چند ساحتی دارند، به عنوان مثال بیش از ۵ هزار دانش‌آموز سمپادی در المپیادهای ورزشی حضور داشتند و جشنواره هنری سمپاد را نیز برگزار کردیم که ۱۰ هزار شرکت کننده داشت. همچنین جشنواره ملی فردوسی با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز با همکاری فرهنگستان هنر  با هدف عمق بخشی به اهداف برگزار شد.

یاوری افزود:  در زمینه مهارت بخشی به نیروها و توانمندسازی و در نهایت چهره سازی تلاش‌هایی صورت گرفته که اقدامات هویتی برای دانش آموزان  انجام شده و سرودی که در مدارس از آن استقبال شد در همین راستاست.

وی ادامه داد:  سمپاد محلی برای تجمیع افراد مستعد برای اثرگذاری در فضای تمدنی کشور و تمدن اسلامی است تا با استفاده از همکاری و شبکه سازی با یکدیگر به هدف حل مسئله برسند.

معاون وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه شعار چشم انداز  برای دانش‌آموزان طرح شده است، عنوان کرد:  شعار" هر نیاز کشور؛ یک سمپادی آماده اثرگذاری" برای دانش آموزان طراحی شده است.

یاوری گفت:  تعلیم و تربیت با کیفیت چندساحتی برنامه‌های مختلفی را شامل می شود،   این شیوه‌ها در حوزه های فناوری هم وارد شده که در استان ها برای کیفیت بخشی آموزش طراحی و اجرا کرده ایم.

وی ادامه داد: پایش تحصیلی هرسال دوبار در آزمونی مشابه انجام می‌شود و همزمان دانش آموزان رصد می‌شوند و کارنامه‌های مشخصی به تفکیک به مدارس داده می‌شود.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: قرار است که رقابت از سطح دانش آموز به سطح مدارس برسد، براین اساس باید در مناطق دوردست  براساس نتایجی که به دست آمده برای بهبود وضعیت اقدام شود، همچنین می‌توانیم گسترش چتر برنامه‌های علمی و پایش را با پیشرفت‌های خوب شهرستان‌ها در ۲سال اخیر مرتبط دانست.

یاوری ادامه داد: لیستی از برنامه ها را برای مدارس بیرون از استعدادهای درخشان طراحی کردیم که در این راستا ویدئوهای آموزشی کل کلاس ها را برای بیرون از مدارس سمپاد قرار دادیم و رایگان فیلم کلاس ها در اختیار سایر قرار داده ایم.

وی افزود:  در برنامه تلویزیونی علمی شو نیز توسط مدرسان المپیاد، دوره کامل برای همه شاخه های المپیاد در کشور تدریس می شود و از تلویبیون در اختیار دانش آموزانی قرار می گیرد  که به مدارس ما دسترسی ندارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین طرحی برای ثبت نام بچه‌های کمیته امداد ایجاد شد و با تمهیداتی که داشتیم تعداد دانش آموزان ما بیشتر شده و کمک محتوایی به آنها کرده‌ایم و حضور دانش آموزان کمیته امداد در مدارس سمپاد ۱.۸ دهم برابر شده است و می توانند رایگان در این مدارس تحصیل کنند. برنامه‌هایی برای دانش آموزان  بیرون از سمپاد هم داریم و امکان دارد گستردگی آن بیشتر شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:  تلاش داریم خطاهای ورود به مدارس را کم کنیم، همچنین  در تلاشیم برنامه تلویزیونی هم داشته باشیم تا دانش آموزان  با شیوه های تست زنی آشنا شوند. همچنین بواسطه المپیادها و طرح شهاب دانش آموزان را شناسایی می کنیم تا به عنوان افراد موثر بتوانند مسیر را طی کنند.

وی با بیان اینکه  ۷۰۰ مدرسه سمپاد داریم، گفت: نیمی از این مدارس دخترانه و نیمی پسرانه است که ۱۲۰ هزار نفر در این مدارس تحصیل می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: هر ساله ۳۰۰ هزار دانش آموز با هم رقابت می‌کنند که ۳۰ هزار نفر پذیرفته می‌شوند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارس حق ثبت گرفته می‌شود، درباره حق ثبت،  مصوب  این بوده که حق ثبت سمپاد نیمی از شهریه مدارس هم‌تراز خودش است، بطور مثال در تهران برای دوره دبیرستان ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنیم. 

یاوری با بیان اینکه تخفیف هم برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است، افزود: توسط انجمن اولیا و مربیان و با حفظ کرامت دانش‌آموزان یک سوم دانش آموزان از تخفیف‌های با درصد مختلف استفاده می‌کنند. 

وی ادامه داد: هیچ استعداد درخشانی نباید از تحصیل در سمپاد به دلایل اقتصادی محروم بماند. اگر خلاف این موضوع مطرح شد، شکایت کنند تا رسیدگی شود. در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۴ درصد از دانش‌آموزان کمتر از ۳ میلیون حق ثبت می‌دهند. 

وی عنوان کرد: بی شک مدارس سمپاد دولتی و تابع قوانین دولتی است، بر این اساس اگر کسی می‌گوید دولتی نیست، تعریفش را بگوید.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه مشکلی به نام مهاجرت نخبگان در دوره دانش‌آموزی نداریم، توضیح داد: براساس آمار،  ۵۰ درصد دانش‌آموزان از مدارس دولتی به سمپاد می‌آیند و مدرک تحصیل والدین بین کارشناسی و کارشناسی ارشد است. همچنین شغل ۵۸ درصد والدین کارمند است.

یاوری همچنین  از تصویب اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان خبر داد و گفت: این باشگاه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ منحل شد و تا کنون چیزی به نام باشگاه دانش‌پژوهان جوان نداشتیم که با کمک بچه‌های باشگاه، احیا شد و اساسنامه آن به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اخیرا توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین