پاپ: جنگ اوکراین توجه همگانی را از بحران گرسنگی منحرف کرده است

گروه جهان الف،   4010523116

پاپ فرانسیس رهبر واتیکان روز یکشنبه گفت که جنگ اوکراین توجه همگانی را از مشکل جهانی گرسنگی منحرف کرده و خواستار کمک فوری و اضطراری غذایی به منطقه شاخ آفریقا برای جلوگیری از قحطی قریب الوقوع شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ پاپ در سخنرانی هفتگی در میدان سن پیتر با اشاره به منطقه شاخ آفریقا گفت: مردم این منطقه که تاکنون نیز در شرایط بسیار خطیر و دشواری می زیسته اند، اکنون به علت خشکسالی در معرض گرسنگی و قحطی مرگبار قرار دارند.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد "فائو" در ماه اوت اعلان کرد: در صورت ادامه مرگ و میر دام ها، ادامه بالا رفتن بهای کالاهای اساسی و نرسیدن کمک انسانی به آسیب پذیرترین ساکنان سومالی، ممکن است ماه آینده (سپتامبر) در این منطقه اعلان وضع اضطراری گرسنگی و قحطی کند.

رهبر واتیکان به زائران و گردشگران حاضر در این میدان گفت که خواستار جلب توجه به بحران خطیر انسانی است که سومالی و برخی نواحی کشورهای همسایه اش را در برگرفته است.

کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متح (یو ان اچ سی آر) و شورای پناهجویان نروژ چند روز پیش اعلان کردند که از ژانویه نزدیک به یک میلیون تن در سومالی بی خانمان و آواره شده اند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر نهادها خواستار افزایش بودجه برای کمک به جلوگیری از بروز قحطی در سومالی شده اند که یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر تهدیدهای دگرگونی های اقلیمی هستند.

پاپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه جنگ اوکراین توجه و منابع مالی را منحرف کرده، در حالی که اهدافی شامل مبارزه با گرسنگی، مراقبت های بهداشتی و آموزش، شایسته بیشترین تعهد هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «مارتین گریفیث» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، همراه با هشدار در باره خشکسالی کم سابقه در کشورهای کنیا، اتیوپی و سومالی و تکرار قطحی یک دهه پیش، اعلام کرد بیش از ۲ میلیون کودک در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی مفرط قرار دارند.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد، با اشاره به خشکسالی کم سابقه در شاخ آفریقا گفت که نزدیک به ۲ میلیون کودک در معرض خطر مرگ در اثر گرسنگی شدید قرار دارند.

در حالیکه خشکسالی در مناطقی از کنیا، اتیوپی و سومالی به شدیدترین وضعیت در بیش از ۴۰ سال گذشته رسیده است، نهادهای امدادی به دنبال جلوگیری از تکرار قحطی یک دهه پیش هستند که منجر به مرگ صدها هزار نفر شد.

گریفیث در نشستی که در ژنو پشت درهای بسته برگزار شد، گفت که سازمان ملل متحد تنها بخش اندکی از بودجه مورد نیاز را برای مقابله با خشکسالی در اختیار دارد.

وی پیشتر اذعان کرده بود که درگیری ها در اوکراین خطر انحراف توجه مالی و معنوی جهان را از سایر مناطق فقیر در پی دارد.  

براساس بیانیه پایانی نشست برگزار شده در ژنو، اتحادیه اروپا که میزبان مشترک این رویداد بود، ۶۳۳ میلیون یورو (۶۷۴.۴۰ میلیون دلار) برای تقویت امنیت غذایی منطقه و کانادا نیز ۷۳ میلیون دلار بودجه تخصیص می دهند.

به گفته گریفیث، چهارمین فصل بارانی ناموفق در مناطق ذکر شده آفریقا به احتمال زیاد یکی از بدترین شرایط اضطراری آب و هوایی را در تاریخ رقم می زند.

وی در اظهارات خود در نشست مذکور تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر در کنیا، سومالی و اتیوپی با گرسنگی شدید دست و پنجه نرم می کنند و دامداران این مناطق نیز نزدیک به سه میلیون راس دام خود را در اثر خشکسالی از دست داده اند.

هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که بالاترین مقام جهانی در زمینه آب و هوا بشمار می رود نیز در خصوص وضعیت کنونی مناطق ذکر شده در آفریقا گفت که امواج گرما، خشکسالی و بارندگی های شدید در دهه های آینده با ادامه افزایش دمای کره زمین بیشتر خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین