آمریکا جلوی بازگشت الواح هخامنشی به ایران را گرفته است

گروه فرهنگی الف،   4010523107

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ممانعت آمریکا برای بازگشت الواح هخامنشی به ایران خبر داد و درباره تصمیم‌گیری های مربوط به بافت تاریخی شیراز توضیحاتی داد.

علی دارابی، معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست مدیران پایگاه‌هایی میراث ملی و جهانی که از روز یکشنبه، ۲۲ مردادماه به مدت دو روز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برگزار شده است، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین اقدام این وزارتخانه برای محافظت از بافت تاریخی شیراز با توجه به تملک خانه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی بدون حق انتخاب از سوی مالکان به ویژه خانه‌های تاریخی و از طرفی، وجود طرحی که به پژوهشگاه میراث فرهنگی نسبت داده شده و منجر به تخریب حدود ۳۵ خانه تاریخی در بافت شیراز می‌شود، اظهار کرد: بحث مربوط به بافت شیراز موضوعی نیست که فقط وزارت میراث فرهنگی، تصمیم‌گیرنده باشد، البته به عنوان متولی میراث فرهنگی، هیأتی را مشخص کردیم و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی هم نماینده تام‌الاختیار وزارتخانه در این موضوع است، چون ایشان هشت سال رییس میراث فارس بودند و شناخت کافی از مجموعه دارند و از طرفی، امکانات گسترده‌ای در اختیار پژوهشگاه است.

او افزود: هیأت‌های متعددی از وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های دیگر از بافت شیراز بازدید کردند و بنا است جلسه مشترکی را با وزارت راه و شهرسازی در شیراز برگزار کنیم تا براساس گزارش‌هایی که هر دستگاه دارد در آن جلسه به جمع‌بندی برسیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: درباره بافت شیراز باید کارگروه مشترکی متشکل از وزارت راه، وزارت میراث، استانداری و تولیت حرم شاهچراغ به جمع بندی برسد و بر آن اساس تصمیم ‌گیری شود. خیلی‌ها معتقدند در شیراز خانه‌های بیشتری خراب می‌شود، اما آن گزارش‌ها تا وقتی گزارش رسمی میراث فرهنگی منتشر نشود، قابل اعتنا نیست که اگر آن گزارش رسمی منتشر شود، حتما با صدای بلند آن را اعلام می‌کنیم.

دارابی، زمان انتشار گزارش بافت شیراز را مستلزم این دانست که هیأتی از وزارتخانه‌های میراث و شهرسازی از بافت شیراز بازدید کند و افزود: البته این هیأت چندبار به شیراز رفته است و  جلساتی هم داشته است، اما کاری که مشکل ایجاد کرده این است که میان دیدگاه ما و دستگاه‌های دیگر اختلاف نظر فراوان است. باید دیدگاه‌ها بهم نزدیک شود تا این موضوع را مدیریت کنیم.

او اضافه کرد: وقتی دستگاهی معتقد است همه آن بافت تاریخی شیراز باید تخریب شود، با دستگاهی که معتقد است خانه‌ها تک به تک باید شناسایی و ارزش‌یابی شود، گپ و فاصله زیادی است و زمان می‌برد. بخشی از این موضوع هم به بحث‌های کارشناسی ما در وزارت میراث فرهنگی برمی‌گردد تا هم بافت تاریخی را محافظت کنیم و هم اگر امکان گره‌گشایی وجود دارد، گره را باز کنیم ...

معاون میراث فرهنگی درباره این‌که آیا وزارت میراث فرهنگی برای توقف وزارت راه در تملک خانه‌های تاریخی بافت شیراز تا مشخص شدن نتیجه جلسه پیش‌رو، اقدامی انجام داده یا می‌دهد؟ اظهار کرد: خانه‌هایی که وزارت راه خریداری می‌کند، خانه‌هایی است که از نظر میراث فرهنگی، البته تعدادی از آن‌ها، چون نقشه آنجا الان در اختیارم نیست، ولی آنچه بر اساس پرونده پیش‌روی میراث فرهنگی است، خانه‌های ثبت شده بوده و نمی‌شود وسط کار دنبال خانه‌های ثبت نشده باشیم. به هر صورت منوط به آخرین جمع‌بندی در یکی دو ماه آینده هستیم که البته اختلاف نظر در این باره هم زیاد است.

قایم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همچنین درباره استرداد آثار تاریخی با توجه به این‌که درحال حاضر ۱۳ پرونده در دست رسیدگی است، گفت: استرداد آثار تاریخی فرایند خیلی پیچیده‌ای دارد. برای تعدادی از آن‌ها اقامه دعوا شده است و سال گذشته ۲۷ قلم به کشور برگردانده شد و درحال حاضر پرونده مهم، بازگشت الواح هخامنشی است که (حدود ۱۷هزار لوح) در اختیار موسسه شیکاگو قرار دارد.

دارابی افزود: به هر حال ما با کشوری طرف هستیم که با اندک بهانه‌هایی موضوع را گره می‌زند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، چن بنا بوده این الواح چندماه قبل به ایران تحویل داده شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت الواح هخامنشی به مسایل سیاسی گره زده شده است، اظهار کرد: این اراده سران آمریکا است که (بازگشت الواح هخامنشی را) با موضوعاتی گره زده است، آن هم وقتی دادگاهی برگزار شده و حکمی صادر شده است.

معاون میراث فرهنگی درباره این‌که آیا اوفک (دفتر کنترل دارایی‌هایی خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا) هنوز اجازه بازگشت الواح به ایران را نداده است؟ تصریح کرد: خیر! هنوز اجازه نداده است. برای این موضوع محدودیت و ممنوعیت‌هایس ایجاد می‌کنند.

دارابی در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره بازگشت الواح هخامنشی به ایران تا حدود دو ماه دیگر، گفت: زمان را که نمی توان مشخص کرد. علت این است که هم ما و هم وزارت خارجه و هم معاون اول ریاست جمهوری تلاش می‌کنیم آثار برگردد، اما سیزده پرونده است، بعضی از آن‌ها پیش رفته و برخی به زمان بیشتری نیاز دارد. ما دنبال این هستیم استرداد اتفاق افتد ولی تحولات جهانی در اختیار ما نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین