نقد آموزش و پرورش دولت سیزدهم روی میز جهان آرا

گروه اجتماعی الف،   4010523097

برنامه جهان آرا شنبه شب با موضوع بررسی کارنامه یکساله وزارت آموزش و پرورش برابر دیدگان مخاطبین قرار گرفت.

نقد آموزش و پرورش دولت سیزدهم روی میز جهان آرا

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، مسئله عدالت آموزشی و همچنین تامین شرایط تحصیلات عمومی برای تمام مردم به صورت مساوی مسئله‌ای است که در چندین دولت اخیر مورد توجه بوده است اما از دولت سیزدهم به دلیل داشتن شعار عدالت در حوزه‌های مختلف انتظار بیشتری وجود دارد و باید دید این دولت در بیشتر از یک سالی که از روی کار آمدنش می‌گذرد چقدر توانسته در این مسیر قدم بر دارد. 
به همین منظور برنامه جهان آرا پخش شنبه شب خود را به موضوع بررسی کارنامه یکساله وزارت آموزش و پرورش اختصاص داد و با دعوت از یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش این مقوله را مورد بررسی قرار داد.
وزیر آموزش و پرورش در این برنامه نکات مهمی را مطرح کرد که مختصری از آنها را با هم مرور می‌کنیم.
وی با اشاره به بخشی از سند تحول آموزش و پرورش گفت: مقرر شده برای ارائه گواهی صلاحیت معلمی، حتما بعد از قبولی در آزمون جامع به معلمان اعطا شود، وگرنه از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند نخواهند شد.در راستای سند تحول، معلمان باید در 6 حوزه از جمله ورزش و نرم‌افزارهای مورد نیاز به سطحی از آمادگی رسیده باشند.
وی افزود: پانزدهم همین ماه، آیین‌نامه اجرایی طرح رتبه‌بندی معلمان تدوین شده و سامانه رتبه‌بندی به صورت آزمایشی برای تعداد از معلمان باز شده و برای همه معلمان از 26 مرداد آماده خواهد بود.با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده تا بخشی از مطالبات معلمان پرداخت شود.
نوری ضمن اشاره به موضوع رتبه‌بندی معلمان تاکید کرد: فرآیند ارزیابی رتبه‌بندی برای هر یک از معلمان نباید بیش از یک ماه و نیم به طول بینجامد، یعنی از زمانی که این فرآیند شروع می‌شود تا یک ماه و نیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا رسیدگی به امور معلمان دغدغه ملی نمی‌شود گفت: به دلیل اینکه فرهنگ جامعه را به سمت نمادهای اقتصادی برده‌ایم ولی نمادهای فرهنگی را نمی‌بینیم، آموزش و پرورش هم دیربازده است و توجه کافی به آن نمی‌شود.
وزیر آموزش و پرورش  ضمن اشاره به میزان شهریه قانونی مدارس غیر دولتی خاطرنشان کرد: شهریه مدارس غیر دولتی به نسبت هر سطح در تهران و شهرستان‌ها تعیین و در مدارس نصب شده و بیش از آن تخلف است.مردم موارد تخلف را گزارش کنند.از شهریه 3 میلیونی در شهرستان‌ها تا 30 میلیون در تهران وجود دارد که بر اساس پایه تحصیلی هم هست.
وی در ادامه ضمن توضیح در مورد شهریه دریافتی در مدارس استعدادهای درخشان تشریح کرد: مدارس سمپاد بر اساس قانون، حق ثبتی را موقع ثبت نام دریافت می‌کنند که میانگین کشوری آن 3 میلیون تومان است ولی 40 درصد افراد، مشمول تخفیف‌های متفاوتی هستند. مردم عقیده دارند نباید برای اینگونه مدارس پول بدهند در حالیکه این مبالغ صرف فعالیت فوق برنامه می‌شود.
نوری در مورد دریافت وجه زمان ثبت نام در مدارس دولتی تاکید کرد: توصیه شده مدارس موقع ثبت نام پولی را دریافت نکنند، ولی اگر اولیا خواستند کمک به مدرسه داشته باشند بگیرند البته هیچ کس نباید به خاطر فقر مالی از تحصیل باز بماند چه اینکه در خیلی از روستاها کسی پولی پرداخت نمی‌کند.
وی همچنین ضمن انتقاد از ویژه اداره مدارس خصوصی تاکید کرد: وقتی مدارس غیرانتفاعی تاسیس شدند اسمشان رویشان بود، یعنی بدون بهره مادی! مدارس غیر دولتی رایگان هم داریم که مثلا وقف هستند یا نهادهایی که مدرسه راه‌اندازی کرده‌اند و سودی نمی‌برند. مدارس خصوصی، مغایر آن نوع تعلیم و تربیتی هستند که به آن عقیده داریم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان ضمن رد این موضوع که اکثر رتبه‌های برتر کنکور در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می‌کرده‌اند، گفت: : حقیقت این است که 75 درصد قبولی‌های کنکور، از مدارس دولتی بوده‌اند ضمن اینکه بچه‌های سمپاد یا نمونه دولتی، جزو دانش‌آموزان مدارس غیر انتفاعی نیستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین