تحلیل یک کارشناس مسائل آمریکا از جنجال‌های این روزها علیه ترامپ

گروه جهان الف،   4010523001

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت که حمله به عمارت ترامپ کار سیاسی پرهزینه و سنگینی بود و در واقع دموکرات‌ها با اینکار روی او قمار کردند.

تحلیل یک کارشناس مسائل آمریکا از جنجال‌های این روزها علیه ترامپ

حمیدرضا غلامزاره  کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با فارس، درباره کشف اسناد محرمانه از عمارت ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، گفت: حمله بی‌سابقه پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه ترامپ به دلیل اختلاف میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در این کشور است.

وی افزود: رقابت انتخاباتی میان دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا همیشه وجود داشته است. بنابراین به‌طور طبیعی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ آمریکا در فضای دو قطبی برگزار شد. از روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته اتهاماتی از طرف ترامپ به انتخابات وارد شد. از جمله آنکه او معتقد بود تعداد رأی‌هایی که از طریق پست در انتخابات گرفته شده است، دیرتر از زمان معمول اتفاق افتاد و روزهای پرتنشی را ایجاد کرده بود.

غلامزاده در ادامه با اشاره به اعتراضات طرفداران ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۱ ، اظهار داشت: برای نخستین‌بار بود که طرفداران یک نامزد انتخاباتی به سبب آنکه نتیجه انتخابات را قبول نداشتند، روز اعلام نتایج انتخابات به کنگره حمله کردند. در نهایت انتخابات با پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات به پایان رسید.

وی با بیان اینکه حزب دموکرات در این مدتی که روی کار آمده ضعیف عمل کرده است، گفت: حزب دموکرات تلاش می‌کند تا ضعف عملکرد خود را با گرفتن محکومیت قضایی علیه ترامپ و جمهوری‌خواهان بپوشاند تا بتواند کرسی‌های انتخابات میان دوره‌ای کنگره را به دست آورد. 

این کارشناس مسائل آمریکا، بیان داشت: حزب دموکرات بعد از انتخابات سال گذشته و به دنبال اعتراضات طرفداران ترامپ و ورود آنان به کنگره تلاش کرد تا او را محکوم کند که بی‌نتیجه ماند. بعد از آنکه اقدام سال گذشته دموکرات‌ها برای محکوم کردن رقیب انتخابی‌شان بی‌نتیجه ماند، این‌بار تلاش دارند تا از طرق حکم قضایی مانع از حضور او در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ شوند.

بسیاری از تحلیلگران، وضعیت فعلی سیاسی در آمریکا را ناامیدی رأی‌دهندگان هم از حزب جمهوری‌خواه و هم از حزب دموکرات می‌دانند. چندی پیش ده‌ها نفر از مقام‌های سابق حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با اذعان به ناامیدی رأی‌دهندگان از هر دو حزب اقدام به تشکیل یک حزب سیاسی جدید کردند.

این حزب که خودش را یک حزب مرکزگرا معرفی کرده بود نام «Forward» (فروارد به معنی «به پیش») را برگزیده و از چند هفته پیش تحت ریاست «اندرو یانگ»، نامزد سابق حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری و «کریستین تاد ویتمن»، فرماندار سابق ایالت نیوجرسی (که جمهوری‌خواه است) آغاز به کار کرده است.

غلامزاده افزود: دموکرات‌ها این را می‌دانند که با توجه به عملکرد ضعیف‌شان در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ شانس زیادی برای روی کار ماندن ندارند. آنها تلاش می‌کنند با محکوم کردن ترامپ او را از رقابت‌ها حذف کنند؛

وی با اشاره به تفتیش پلیس فدرال از منزل شخصی رییس‌جمهوری سابق آمریکا، اظهار داشت:‌ اینکه یک رییس‌جمهوری به اسناد محرمانه در هر نقطه جغرافیایی دسترسی داشته باشد، موضوع شگفت‌آور و غیر منتظره‌ای نیست. رییس‌جمهوری به سبب اینکه بالاترین مقام رسمی یک کشور است، به اسناد محرمانه دسترسی دارد و می‌تواند آن را برای مطالعه به هر جایی که می‌خواهد ببرد.  

غلامزاده با بیان اینکه هنوز مشخص نشده است، که ترامپ اسناد محرمانه را در اختیار داشته است یا خیر، عنوان داشت: اکنون در محافل سیاسی و حقوقی آمریکا در باره مجوزی که دادگستری برای تفتیش از خانه ترامپ صادر کرده این پرسش مطرح است که آیا دادستان اجازه صدور چنین مجوزی را داشته است یا در در عمل سیاسی‌کاری انجام داده است.

وی افزود: بحث موضوعات حقوقی از مهمترین بحث‌ها در مجامع آمریکا است. با توجه به اینکه رئیس‌های جمهوری از مشاوران حقوقی برجسته‌ای برخوردار هستند بعید است که به این شکل به دست رقیب خود بهانه دهند. در این مرحله مشخص نیست که آیا ترامپ تخلف قابل محاکمه‌ای کرده است یا خیر.

اسناد دادگاهی که روز جمعه منتشر شده‌اند نشان می‌دهند اف‌بی‌آی از استراحت‌گاه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در  «مار-ئه‌لاگو» در ایالت «فلوریدا» اسنادی که برچسب «فوق محرمانه» داشته‌اند کشف کرده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده بود مأموران اف‌بی‌آی در جریان بازرسی روز دوشنبه ۱۱ مجموعه سند از اقامتگاه ترامپ کشف کرده‌اند که برخی از آنها «فوق محرمانه» بوده‌اند. رسانه‌های آمریکا نوشتند  کشف این اسناد به معنی آن است که ترامپ احتمالاً  «قانون جاسوسی» را نقض کرده است.

غلامزاده با تاکید بر اینکه اگر اسناد محرمانه باشد، رییس‌جمهوری سابق نمی‌تواند بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود آنها را از حالت طبقه‌بندی محرمانه، سری و فوق محرمانه خارج کند،‌ بیان داشت: گمانه‌زنی‌هایی درباره اسناد محرمانه در فضاهای مجازی شده است که این موضوعات اساس درستی ندارد؛ زیرا اگر اسناد، مهرمحرمانه، سری یا فوق سری خورده باشد حق انتشار در هیچ فضایی را ندارد.

وی یادآور شد: در فضای سیاسی آمریکا فضای رسانه‌ای شدیدتر از فضای واقعی است. بخشی از اختلافات را در رسانه مطرح می‌کنند، اتهام زنی انجام می‌دهند؛ اما آن موضوع در نهایت جایگاه حقوقی نخواهد داشت. در باره آقای ترامپ بارها این موضوعات اتفاق افتاده است. در رسانه‌های آمریکا بارها موضوع تعرض به زنان از سوی ترامپ مطرح شد اما محکومیتی صادر نشد.

وی عنوان کرد: دموکرات‌ها می‌دانند در عرصه سیاسی، رسانه‌ای و منطقه‌بندی رای‌دهی، توان مقابله با جمهوری‌خواهان را ندارند.    

 غلامزاده پیش‌بینی کرد که ترکیب کنگره و سنا به نفع جمهوری‌خواهان رقم خواهد خورد. بنابراین دموکرات‌ها تلاش می‌کنند از هر راهی جلوی ورود او به رقابت‌های انتخاباتی را بگیرند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اظهار کرد: دموکرات‌ها در موضوعات تعرض به زنان، فرار مالیاتی و دادگاه ششم ژانویه نتوانستند ترامپ را در محافل قضایی محکوم کنند.

وی درباره حمله پلیس فدرال به منزل شخصی ترامپ، گفت: پلیس فدرال با مجوز رسمی به منزل ترامپ رفته است. بنابراین، این موضوع به لحاظ حقوقی مشکلی ندارد. اما حمله پلیس فدرال به اقامتگاه ترامپ علاوه بر اینکه عنصر قدرت ایالات متحده را کاهش می‌دهد، قطعا تبعات سنگینی به لحاظ پرستیژ و آبروی آمریکا دارد؛ چرا که تصویر این کشور را در جامعه جهانی مخدوش کرده است. همچنین،‌ این اقدام تنش دو قطبی در جامعه را بیشتر کرده است. دموکرات‌ها اعتبار نسبی آمریکا را فدای بازی سیاسی و حزبی خودشان کردند.

وی اظهار داشت: رسانه‌های وابسته به حزب جمهوری‌خواه مانند؛ فاکس‌نیوز، نیوزمکس و رسانه‌های دیگر وابسته حزب جمهوری‌خواه آمریکا بحث‌های جدی و محکمی در محکومیت این اقدام انجام می‌دهند. چراکه به بالاترین مقام کشور بعد  از برکناری حمله شده است که کار سیاسی پرهزینه و سنگینی بود. در واقع دموکرات‌ها با اینکار روی ترامپ قمار کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ اگر دموکرات‌ها موفق شوند که برای ترامپ محکومیتی بگیرند و رای را به دادگاه عالی ببرند ممکن است در این دادگاه رای به نفع ترامپ برگردد. قاضی‌های دادگاه عالی بیشتر از طیف جمهوری‌خواه هستند و ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود سه تن از قاضی‌ها را که مادام‌العمر هستند، انتخاب کرد. در همان دوران شاهد آن بودیم که ممنوعیت سقط جنین توسط دادگاه عالی در حمایت از سیاست‌های ترامپ تصویب شد.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین