هنری کیسینجر: در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته‌ایم

گروه جهان الف،   4010522140

یکی از استراتژیست‌های ارشد حوزه سیاست خارجی آمریکا گفته که این کشور در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته است.

هنری کیسینجر: در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته‌ایم

 به گزارش فارس، «هنری کیسینجر»، دیپلمات‌کهنه‌کار و استراتژیست مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته که آمریکا در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته کیسینجر معتقد است جهان کنونی بر روی یک «نامعادله خطرناک» قرار گرفته است. او می‌گوید: «در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته‌ایم- به دلیل اختلاف بر سر مسائلی که هیچ دیدگاهی درباره نحوه پایان یافتن آنها یا تبعات آنها نداریم.»

آیا آمریکا می‌تواند همانند دوران ریاست‌جمهوری نیکسون با ایجاد اختلاف میان این دو رقیب این بحران را مدیریت کند؟ از نظر کیسینجر راه‌ حل‌ها ساده نیست. او می‌گوید: «الان دیگر شما نمی‌توانید بگویید که ما بینشان جدایی انداخته و آنها را به جان هم می‌اندازیم. تنها کاری که می‌توان انجام داد تسریع نکردن تنش‌ها و ایجاد راه حل است و برای این کار، بایستی هدف داشت.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا، درباره شدت گرفتن تنش‌ها بر سر تایوان هم اظهارنظر کرده و می‌گوید نگران است که آمریکا و چین در حال حرکت به سمت بحران هستند.

او گفت: «سیاستی که توسط هر دو طرف ایجاد شده باعث شده تایوان به یک موجودیت دموکراتیک خودمختار حرکت کند. این مسئله باعث حفظ صلح بین چین و آمریکا به مدت ۵۰ سال شده است. بنابراین، باید در انجام اقداماتی که این ساختار اساسی را به هم می‌ریزند بسیار مراقب بود.»

موضوع دیگری که کیسینجر به آن پرداخته جنگ اوکراین است.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

کیسینجر چند ماه پیش با بیان این اظهارنظر که سیاست‌های ناتو و آمریکا احتمالاً باعث ایجاد بحران فعلی در اوکراین شده در آمریکا و کشورهای غربی مورد انتقاد قرار گرفت. 

او یک بار دیگر تأکید کرده در مسئله اوکراین راه حلی غیر از جدی گرفتن نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وجود ندارد. کیسینجر معتقد است ناتو با ارسال این پیام به اوکراین که می‌تواند به این ائتلاف بپوندد مرتکب اشتباه شده است.

او می‌گوید: «نظر من این است که لهستان و همه کشورهایی که بخشی از تاریخ غرب بوده‌اند اعضای منطقی ناتو هستند.» اما او معتقد است که این قاعده درباره اوکراین صدق نمی‌کند، زیرا اوکراین مجموعه‌ای از سرزمین‌هایی است که زمانی بخشی از روسیه بوده‌اند و مسکو آن را جزئی از خودش می‌داند- حتی با وجود اینکه همه اوکراینی‌ها با این موافق نیستند.

کیسینجر با وجود این می‌گوید که اکنون آمریکا مهره‌اش را بازی کرده است. او گفت: «الان به نظر من، چه به صورت رسمی چه به صورت غیررسمی باید در نتیجه این حوادث اوکراین را عضوی از ناتو دانست.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین