رمزگشایی از محرک اصلیِ حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه

گروه جهان الف،   4010522089

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی می نویسد: «یکی از بزرگترین نگرانی های امنیتی رژیم آپارتایدی اسرائیل توسعه و گسترشِ تسلیحات و فناوری نظامی ایرانی میان گروه های مختلف مقاومت در کرانه باختریِ اشغالی، بویژه برای جنبش جهاد اسلامی فلسطین است که حضور قدرتمندی در این منطقه بخصوص در شهرهای جنین، طولکرم و الخلیل دارد.»

رمزگشایی از محرک اصلیِ حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی به رمزگشایی از محرک و دلیل اصلیِ قدامات جنایتکارانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری پرداخته و به این نکته اشاره کرده که اقدامات مجرمانه صهیونیست ها در ترور فرماندهان و نیروهای جنبش جهاد اسلامی فلسطین، تا حد زیادی ریشه در نزدیکی و قرابتِ فکری و عقیدتی این جنبش با جمهوری اسلامی ایران دارد و صهیونیست ها با علمِ به این مساله، به دنبال ممانعت از اوج گیری قدرتِ این جنبش فلسطینی در اراضی اشغالی و نوار غزه هستند. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«این نکته تا حد زیادی روشن است که جنبش جهاد اسلامی فلسطین روابط و پیوندهای عمیقی و قوی را با ایران دارد و از حیث ایدئولوژیک در مقایسه با حماس، نزدیکی بیشتری را با جمهوری اسلامی ایران دارد. اگرچه که هم جهاد اسلامی و هم حماس، مورد حمایت تهران هستند. با این حال از میان این دو، جنبش جهاد اسلامی، ماهیت شبه نظامیِ بیشتری دارد و برخلاف حماس، چندان در فرآیندهای سیاسی نیز درگیر نیست. در عوض، این گروه تا حد زیادی به مقاومت مسلحانه علیه رژیم اشغالگر قدس متعهد است و از این طریق سعی دارد تا یک دولت مستقل فلسطینی را با شکست اسرائیل مستقر سازد. 

جنبش جهاد اسلامی تاکنون بارها حملات مختلفی را علیه نیروهای اسرائیلی انجام داده است. در این چهارچوب باید در نظر داشت که این ایران است که به معنای حقیقی کلمه از مقاومتِ مسلحانه ملت فلسطین جهت استیفای حقوقشان در نبرد با رژیم اسرائیل حمایت می کند. مقام های حماس و جنبش جهاد اسلامی هر دو اذعان دارند که حمایت های تهران در جریان عملیات سال گذشته "شمشیر بیت المقدس" از جریان مقاومت فلسطین علیه اسرائیل(همانطور که "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس در مصاحبه ای با شبکه الجزیره این نکته را مورد اشاره قرار داد)، به معنای واقعی کلمه تمرینی جدی و میدانی جهت آزادی سازی سرزمین های اشغالیِ فلسطین از چنگال رژیم اسرائیل بود. 

در این چهارچوب، "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس به این نکته اشاره کرده که ایران با فاصله، مهمترین حامیِ مالی این جنبش بوده و در یک مورد اقدام به تامین مالیِ 70 میلیون دلاری برای این جنبش کرده تا حماس بتواند زرادخانه تسلیحاتی خود را توسعه بخشد. با این همه، همکاری‌های ایران با جنبش جهاد اسلامی نزدیکتر نیز است و اساسا این جنبش در بسیاری از موراد نظیر بحران سوریه و جنگ یمن نیز کاملا با تهران همسو عمل کرده است. 

در این میان، اسرائیل به خوبی به مضربودنِ پیوندهای نزدیک میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و ایران، علیه خود پی برده و به نوعی با هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی فلسطین و فرماندهان آن سعی دارد تا هم این جنبش و هم به ویژه ایران را تضعیف کند. یکی از بزرگترین نگرانی های امنیتی رژیم آپارتایدی اسرائیل توسعه و گسترشِ تسلیحات و فناوری نظامی ایرانی میان گروه های مختلف مقاومت در کرانه باختریِ اشغالی، بویژه برای جنبش جهاد اسلامی فلسطین است که حضور قدرتمندی در این منطقه مخصوصا در شهرهای جنین، طولکرم و الخلیل دارد. در هر دو چهارچوب و بافت، اسرائیلی ها امید داشتند که هدف قرار دادنِ جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایجاد اختلال برای نفوذ ایران در فلسطین و البته دور نگه داشتنِ کرانه باختری از نفوذ تسلیحاتی که می تواند به نحوی بنیادین قواعد بازی را تغییر دهد، راهگشا باشد. با این حال تاکنون چنین نشده است. 

نیروهای اسرائیلی هفته گذشته یک مقام ارشد جنبش جهاد اسلامی را در کرانه باختری بازداشت کردند. در جریان بازداشت "بسام السعدی"، وی هدفِ توهین و ضرب و شتم نیز قرار گرفته و همین مساله موجب شده تا جهاد اسلامی فلسطین اقدامات تنبیهی علیه صهیونیست ها را عملیاتی کند و خواستار آزادی فوری السعدی و "خلیل العواوده" شود. در شرایط کنونی العواوده در اعتراض به بازداشتش که بدون هرگونه حکم و یا محاکمه قضایی صورت گرفته، در اعتصابِ غذا به سر می برد. 

جمعه گذشته، اسرائیل یک فرمانده عالی رتبه جهاد اسلامی در نوار غزه با نام "تیسیر الجعبری" را هدف قرار داد و ترور کرد. بهانه اسرائیلی ها از انجام این ترور نیز این بوده که این فرمانده فلسطینی در حال طراحی یک عملیات مرگبار علیه رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است. اسرائیلی ها در حملات روزهای اخیر خود به نوار غزه، موجب به شهادت رسیدنِ شمار دیگری از فرماندهان جهاد اسلامی و البته شمار قابل توجهی از غیرنظامیان نظیر زنان و کودکان نیز شدند.  

تجاوز اخیر اسرائیل به نوار غزه و هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی و مردم غزه، با محکومیت شدیدِ سازمان ملل متحد نیز همراه شد. در این راستا، "زیاد النخاله" دبیر کل جهاد اسلامی که در تهران به سر می برد، رایزنی‌های گسترده ای را با مقام های ایرانی داشته است. در این چهارچوب، وی با "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور ایران، "حسین امیر عبداللهیان" وزیر خارجه این کشور، "علی اکبر ولایتی" مشارو ارشد حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ژنرال "حسین سلامی" که هشدار داده اسرائیل به دلیل تجاوزِ اخیر خود به نوار غزه بهایی سنگین را پرداخت خواهد کرد، دیدار و رایزنی داشته است. 

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران گفته است که "دفاع و حمایت از ملت فلسطین و جریان مقاومت، سیاست قطعی ایران است". زیاد النخاله نیز از طرفِ ایرانی به دلیل این موضع گیری آن تشکر کرده است. وی در این رابطه گفته است: "امروز، مقاومت فلسطین حضوری قدرتمندانه در غزه و حضوری برجسته در کرانه باختری دارد که این مساله در آینده منجر به وارد آمدنِ فشارهای فزاینده به رژیم صهیونیستی و ایجاد تغییرات جدی در معادلات فلسطین خواهد شد و البته که تمامی این دستاوردها و موفقیت ها به لطفِ حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین محقق شده و می شوند". 

در واکنش به تجاوز اسرائیل به نوار غزه، رهبر جهاد اسلامی وعده انتقامی جدی از رژیم اسرائیل و به ویژه حمله به تل آویو را داد. همین موضوع که دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از قلب تهران به هدایتِ تحرکات این جنبش علیه رژیم صهیونیستی پرداخته، خود تحولی بی سابقه و بسیار مهم است که باید آن را کاملا و دقیقا مورد توجه قرار داد. 

رژیم اسرائیل در روزهای اخیر و در جریان جنایاتش در نوار غزه، محتاط بود که صرفا شخصیت ها و تاسیسات جهاد اسلامی را هدف قرار دهد و در این رابطه معطوف به حماس و یا دیگر گروه های فلسطینی نبود. حتی خودِ رژیم اسرائیل نیز به صراحت اعلام کرد که هدفش از حمله بله نوار غزه، هدف قراردادن جنبش جهاد اسلامی فلسطین بوده است. در این راستا، این رژیم به وضوح از گسترده کردنِ دامنه منازعات خود با فلسطین ها خودداری کرد. با این حال، اسرائیل همچنان خود را در برابر جنبش جهاد اسلامی فلسطین که از حیث ایدئولوژیک و فکری، بسیار به جمهوری اسلامی ایران نزدیک است، آسیب پذیر تصور می کند. 

زیاد النخاله خواستار ایجاد یک جبهه متحد در برابر دشمن صهیونیست شد که البته این مساله با استقبالِ حزب الله لبنان و تهدید آن مبنی بر اینکه در حمایت از جهاد اسلامی وارد میدان خواهد شد، رو به رو گشت. البته که حماس نیز در لحظات پایانی نبرد، حمایت های خاصی را از جهاد اسلامی فلسطین انجام داد. 

در این چهارچوب، به تازگی یک آتش بس شکننده با میانجی گری دولت مصر در نوار غزه و میان جهاد اسلامی فلسطین و اسرائیل برقرار شده است. آتش بسی که شاملِ آزادسازی السعدی و العواوده به مثابه یکی از پیش شرط‌های توافق آتش بس بوده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا توافقات حاصل شده در قالب آتش بسِ مذکور محقق خواهند شد یا خیر. 

اینکه اسرائیل جنگ اخیرِ خود علیه نوار غزه را صرفا معطوف به جنبش جهاد اسلامی کرده، شاید از دیدِ این رژیم امری مفید به نظر برسد با این حال اگر قرار باشد بازیگرانی نظیر حزب الله لبنان یا حماس نیز وارد میدان شوند، بسیاری از معادلات علیه اسرائیل فعال خواهند شد و می توانند آسیب های جدی را برای این رژیم به همراه داشته باشند و حتی جبهه های نبرد علیه آن را نیز به نحو قابل توجهی گسترش بخشند.»

 

https://www.middleeastmonitor.com/20220808-israel-targeted-palestinian-islamic-jihad-due-to-its-closeness-to-iran

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین