گلایه های کارشناس سلامت از شرایط دندانپزشکی در ایران بومی گزینی دانشجو نیاز نظام دندانپزشکی 

گروه اجتماعی الف،   4010522086 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی رغم نیاز شدید جامعه به خدمات دندان پزشکی و وضعیت ناگوار سلامت دهان و دندان کشور، ظرفیت سهمیه رشته دندان پزشکی در سال‌های اخیر ۲۵ درصد کاهش یافته است.

بومی گزینی دانشجو نیاز نظام دندانپزشکی 

به گزارش الف  باتوجه به اینکه حدود 80 درصد از دندان پزشکان کشور در بخش خصوصی فعال هستند، کمبود دندان پزشک منجر به کاهش رقابت در این حوزه شده است؛ به همین دلیل شاهد هزینه‌های گزاف درمانی این حوزه هستیم. در صورت افزایش تعداد دندان پزشک، بخشی از هزینه‌های افراد توسط بیمه پرداخت می‌شود، که گویا این مسئله با تعارض منافع این صنف مواجه شده است.

محمد فخر، کارشناس حوزه سلامت اظهار کرد: "یکی از مسائل مهم جامعه، مشکلات دسترسی به خدمات دندان پزشکی است که بایستی بهبود یابد. بدیهی است که باید به تعداد کافی دندان پزشک در کشور وجود داشته باشد تا مردم در مواقع نیاز به آن‌‎ها مراجعه کنند اما در کشور ما این نوع دسترسی در وضعیت مطلوبی نیست".
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دندان پزشکان در مراکز استان‌ها و همچنین در قسمت‌های شمالی شهرها متمرکز شده‌اند گفت: "این ضعف در دسترسی به خود دندان پزشک، باعث شده است که هزینه‌های درمانی در این حوزه افزایش یابد و بیمه‌ها زیر بار پرداخت هزینه‌های آن نروند".

فخر افزود: "همچنین به دلیل کمبود نیروی دندان پزشک در کشور، شاهد رقابتی هم در این بخش نیستیم؛ بنابراین مشکلاتی هم در ارائه خدمات باکیفیت به مردم وجود دارد".

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه بیان کرد: "افرادی که در این حوزه ذی نفع هستند و در واقع دندان پزشک و عضو انجمن‌های تخصصی این رشته هستند، برای اینکه رقابت و میزان عرضه خدمات دندان پزشکی در کشور افزایش پیدا نکند، سهمیه پذیرش دانشجوی دندان پزشکی را محدود می‌کنند؛ بنابراین تصمیماتی گرفته می‌شود که با منافع صنفیشان در تضاد نباشد. چرا که افزایش سهیمه دندان پزشکی باعث می‌شود که تعداد بیمه‌های خدماتی افزایش یابد".

فخر همچنین حقوق و مزایای خدمات دندان پزشکی در بخش دولتی را به نسبت بخش خصوصی پایین‌تر دانست و اظهار کرد: "غالب دندان پزشکان به دلیل حقوق و مزایای بخش خصوصی تمایل به فعالیت در این بخش را دارند. یکی از راه حل‌های این مسئله بومی گزینی دانشجویان دندان پزشکی است تا بتوان آن‌ها در بخش‌های دولتی و مناطق کمتر برخوردار مشغول به کار کرد".

وی در پایان به اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای افزایش سهمیه پذیرش دانشجو اشاره کرد و گفت که این تصمیم مقاومت‌هایی را از سمت وزارت بهداشت در پی داشته است، به همین دلیل تصویب این قانون طولانی شد.

دیدگاه کاربران

مصطفی۲۶۱۷۶۰۷۰۰:۲۷:۳۲ ۱۴۰۱/۵/۲۳
همین الان هم خیلی از رانت به اصطلاح بومی استفاده میشه بعد که موقع طرح و موظفی میشه آقایون و خانمها از رانت همیشگی استفاده میکنن سر از تهران و شهرهای بزرگ در میارن،بعد. هم موندگار میشن! سهمیه آزاد بازهم بدون پارتیه سراز دهات و اطراف! هر سهمیه ای محل فساده
ناشناس۲۶۱۷۶۹۶۰۲:۴۷:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۲۳
دیدگاه مسوولین: دندانپزشک باید آنقدر زیاد باشد که هزینه خدمات پایین بیاید. آنها باید در مناطق محروم کار کنند تا مرحوم شوند. عزیزان کارشناس یک مقدار تفکر کنید بعد حرف بزنید بهتره تعداد آرایشگرها اینقدر زیاد شده تعرفه هاشون تغییر کرده؟ طرف رفته درس خونده حق داره زندگی خوبی داشته باشه. بجای این حرفها بیمه ها رو تقویت کنین البته اگه جرات مقابله با بیمه رو دارید.
ناشناس۲۶۱۷۷۴۵۰۶:۱۷:۱۴ ۱۴۰۱/۵/۲۳
مشکل دندانپزشکی، گرانی حاصل از تورم نجومی و عمومی در کشور است.
ناشناس۲۶۱۷۸۸۵۰۹:۲۳:۰۲ ۱۴۰۱/۵/۲۳
این مملکت در همه زمینه ها کمبود دارد. نرخ خدمات و اجناس در این مملکت به شدت بالا است.
ناشناس۲۶۱۷۸۹۱۰۹:۲۷:۴۴ ۱۴۰۱/۵/۲۳
مسئولان به فکر دندانهای مردم هستند!!! متوسط حقوق ماهانه کارگر و کارمند در ایران بین 150 دلار تا 250 دلار در ماه است. دستمزدی که از بعضی از کشورهای آفریقایی هم کمتر است.
نا۲۶۱۷۸۰۸۰۸:۱۱:۲۱ ۱۴۰۱/۵/۲۳
بازی با کلمات سرپوش گذاشتن روی مشکلات است تا زمانیکه توزیع درآمد و ثروت در سطح کشور متوازن نشود یک پزشک را نمی توان مجبور کرد در مناطق فقیر نشین کشور کار کند همانطور که الان بسیاری از تحصیل کرده ها مهاجرت‌ می کنند چون پول و ثروت دست کوتوله‌های سیاسی بی سواد و فاسد می باشد
ناشناس۲۶۱۷۸۱۷۰۸:۱۹:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲۳
بعنوان یک دندانپزشگ این خدمت گران است اکثریت مردم توان هرینه هایش را ندارند امروزه تجهیز یک مطب دندان پزسگ هشتصد ملیون تومان به بالا هزینه دارد عکسبرداری از ریشه از ضروریات یک مطب است . روکش و اینمپلت که جای خود دارد . راهی نیست جز کمک مستقیم دولت در کلینیک های دندانپزشگی .
سلام۲۶۱۷۸۲۴۰۸:۲۹:۴۳ ۱۴۰۱/۵/۲۳
بومی گزینی و سهمیه قبلاً بی نتیجه بودنش را نشان داده، آزموده را آزمودن خطاست
ناشناس۲۶۱۷۸۳۲۰۸:۴۵:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۲۳
صدور پروانه طبابت کاملا در اختیار سیستم هست.خب خیلی خیلی راحت میشه به متولدین بقیه شهرها مجوز طبابت در شهرهای بزرگ رو نداد تا با همین تصمیم ساده اما کلیدی عدالت بهداشتی در سطح کشور اجرا بشه
ناشناس۲۶۱۷۸۴۱۰۸:۵۴:۴۷ ۱۴۰۱/۵/۲۳
تنها رشته هایی که آموزششون دست خودشونه رشته های گروه پزشکی هستند.سوال اینه شما وقتی تعیین استانداردها و ظرفیت های آموزشی رو بسپاری به دست نظام صنفی اون رشته ها چطور انتظار دارید تا با افزایش ظرفیت پذیرش بازار کار خودشون رو کساد کنند؟؟؟یا باید آموزش عالی مهندسی هم بره زیرنظر وزارت صمت و حقوق تحت کنترل وزارت دادگستری یا اینکه رشته های تجربی هم با نظر وزارت علوم تعیین ظرفیت بشن
ناشناس۲۶۱۷۸۶۷۰۹:۱۰:۰۱ ۱۴۰۱/۵/۲۳
با سلام، راه حل اصلی حل مشکلات حوزه درمان داشتن بیمه های قوی و نظارت بیمه و جوابگو بودن آنهاست، از طرفی بحث بومی گزینی نیز موضوع جدیدی نیست و طی سالهای بعد از انقلاب همیشه درصد قبل توجهی از پذیرش دانشجو بومی بوده اما همین نیروهای بومی نیز به علل متعدد در نهایت به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند.
ناشناس۲۶۱۷۸۷۶۰۹:۱۶:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۲۳
بومی گزینی شاید خیلی کم کمک کنه ولی مشکل اصلی در همه رشته ها مهاجرت بویژه نخبگان هست. یه آمار بگیرید ببینید همین قبولیهای سهمیه های مختلف چقدر مهاجرت کرده اند گوشی دستتون میاد. وقتی فرزندان مسوولان که ظاهرا متعهدترین افراد به نظام هستند و از همه جور رانتی برخوردارند مهاجرت میکنند تکلیف بقیه مشخص است.
سام دیلمی۲۶۱۷۹۶۸۱۰:۱۲:۵۴ ۱۴۰۱/۵/۲۳
قیمت ایمپلنت در دانشگاه دولتی چندان با بخش خصوصی متفاوت نیست پس عمده هزینه مربوط به مواد و پروتز می باشد که متصل به ارز است. لذا قیمت مواد و تجهیزات را با تولید داخل و برون سپاری بخشهای دولتی تحت نظارت دولتی جهت کاهش قیمت اجاره ملک میتوان تنظیم کرد . به هر حال بیمه ها وارد نمی شوند و طرح شکست می خورد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  17. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  21. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  22. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  23. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین