جوابیه سازمان امور مالیاتی درباره مالیات اصناف سنتی

گروه اقتصادی الف،   4010519125
جوابیه سازمان امور مالیاتی درباره مالیات اصناف سنتی

با توجه به انتشار  گفتگوی الف با رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سيماني و لوازم فلزي ساختماني تهران درباره مالیات .سازمان امور مالیاتی با ارسال جوابیه ای خواستار انتشار آن شد .که در ادامه می خوانید :

جناب آقای مقدم مدیر مسئول محترم پایگاه اطلاع رسانی الف

با سلام و احترام؛

نظر به انتشار مطلبی با عنوان «اصناف سنتی، از قوانین مالیاتی جدید جا مانده اند، در پایگاه اطلاع رساني متبوع مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ، خواهشمند است دستور فرمائید مطابق قانون مطبوعات و به منظور تنویر افکار عمومی، توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور به نحو شایسته ای منعکس گردد.

1- بخش مالیات بر درآمد مشاغل عموما یکی از پر چالش ترین منابع در نظام مالیاتی ایران است که میتوان دلایل گوناگونی در این خصوص بیان کرد: از جمله اینکه تعداد فعالان در بخش مشاغل از گستردگی بسیار زیادی برخوردار است. از سوی دیگر نوع و زمینه فعالیت مؤدیان مالیات بر درآمد مشاغل نیز بسیار متنوع است (شامل فعالیت های تولیدی، توزیعی و خدماتی که به صورت شخص حقیقی فعالیت می کنند که همین موضوع سازمان مالیاتی را در شناسایی دقیق رفتار تمكين مؤدیان این بخش با مشکل مواجه می سازد. همچنین به لحاظ اندازه و حجم فعالیت، طیف وسیعی از مؤدیان در بخش مشاغل وجود داشته و دامنه و گستره جغرافیایی فعالیت آنها نیز در کل کشور توزیع شده است. سهم بالای فعالیت های غیر رسمی و غیر شفاف از دیگر ویژگی های عمومی پایه مالیاتی مشاغل محسوب می گردد. با توجه به موارد مذکور، امکان اتخاذ رویه اجرایی و رویکرد مدیریت تمکین واحدی برای مالیات ستانی از فعالان مشاغل وجود ندارد. همه این عوامل باعث شده است سازمان امور مالیاتی کشور در رفتار با مودیان بخش مشاغل با محدودیت های زیادی روبرو بوده و همچنین ملاحظات و احتیاط زیادی را مدنظر قرار دهد

٢. از این رو به دلیل فقدان دسترسی به اطلاعات و وصول مالیات بر اساس داده های متقن و به منظور رفع مشکلات اجرایی در خصوص مالیات ستانی و همچنین حمایت دولت از مشاغل و کسب و کارهای کوچک، از ظرفيت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم استفاده شده است. بر این اساس، کسب و کارهای مشمول این تبصره، از امتیازاتی نظیر پرداخت مالیات مقطوع برخوردار خواهند شد. اگرچه اجرای توافق موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم به شيوه گذشته یکی از مهمترین عوامل عملکرد نامطلوب پایه مالیات بر درآمد مشاغل بوده است، زیرا مالیات بخش قابل توجهی از مشاغل تحت شمول این دستورالعمل ها تعین و وصول می گردد.

3- با وجود اینکه حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به بخش مشاغل می باشد، اما سهم وصولی این بخش از کل درآمدهای مالیاتی تنها۵.۵٪ بوده و رقم سرانه بخش مشاغل تقریبا کمتر از نیمی از سرانه حقوق بخش دولتی می باشد.


۴. سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۱ با هدف رعایت حال مودیان محترم در شرایط سخت اقتصادی و آسیب های ناشی از بیماری کرونا چندین اقدام اساسی و در عین حال حمایتی انجام داده است:| الف) حد نصاب مقرر در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم از ده برابر به صد برابر افزایش یافته تا طیف وسیعتری از مودیان مالیات بر درآمد مشاغل را در چتر حمایتی خود با تعيين مالیات مقطوع نسبت به رقم مالیات سنوات گذشته و محدود نمودن سقف افزایش مالیات بر درآمد مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۰ با وجود در اختیار داشتن اطلاعات حساب فروش مودیان محترم، قرار دهد.

ب) ضريب سود فعالیت را برای عملکرد سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش داده است، این بدین معنی است که نه تنها. سازمان امور مالیاتی کشور مالیات جدیدی وضع ننموده است بلکه از حداکثر ظرفیت و اختیارات قانونی خود برای حمایت از صاحبان مشاغل و حرف و محبعد کسب و کار بهره برده است. ج) در مصوبه جلسه مورخ۱۴۰۱/۰۱/۳۱شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مدت زمان تقسیط مندرج در ماده (۱۶۷) قانون مالیاتهای مستقیم از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه برای واحدهای تعطیل، همراه با یک سال تنفر از زمان تعیین تکلیف پرونده متقاضی، افزایش یافته است که آن هم در شرایط تورمی و با گذشت زمان و کاهش ارزش پول به منزله عدم دریافت مالیات از آنهاست.

بهنام سرخیل مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگسازی مالیاتی

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین