آخرین جزئیات پرداخت کارانه پرستاران/ امکان بازگشت و تمدید قرارداد با نیروهای طرحی پرستار

گروه اجتماعی الف،   4010519095

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان بودجه تعرفه خدمات پرستاری برای امسال اختصاص یافته که به زودی از طریق سازمان بیمه سلامت به پرستاران پرداخت می شود.

آخرین جزئیات پرداخت کارانه پرستاران/ امکان بازگشت و تمدید قرارداد با نیروهای طرحی پرستار

عباس عبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با مساعدت های رییس جمهور و توجه ویژه ای که به گروه پرستاری دارند، حدود ۶ هزار میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه به عنوان تعرفه خدمات پرستاری برای امسال تخصیص یافته که بزودی این پول در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: این مبلغ به عنوان تعرفه خدمات پرستاری (کارانه) بر اساس مصوبه هیات وزیران که امسال تعیین شده بطور مستقیم در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرد و بر اساس دستورالعمل نحوه بازتوزیع قانون تعرفه گذاری پرستاری که با همکاری سازمان نظام پرستاری و معاونت‌های پرستاری، توسعه و درمان وزارت بهداشت تدوین شده، کارانه پرستاران پرداخت می‌شود.  

عبادی با بیان اینکه خدمات پرستاری در صدر اعتماد اجتماعی کشور قرار دارد، ادامه داد: دوران همه گیری کرونا، نقش مهم و اثر گذاری گروه پرستاری در رسیدگی و درمان بیماران بیش از پیش آشکار کرد و باید به جایگاه اصلی آنها در سیستم بهداشت و درمان کشور بیشتر توجه شود.

امکان بازگشت و تمدید قرارداد با نیروهای طرحی پرستار به مراکز درمانی ایجاد شده و بیمارستان‌ها بر اساس نیاز خود، آنها را جذب می کنند

معاون وزیر بهداشت در مورد بیکار شدن پرستاران طرحی از مراکز درمانی، تصریح کرد: امکان بازگشت و تمدید قرارداد با نیروهای طرحی پرستار به مراکز درمانی ایجاد شده و بیمارستان‌ها بر اساس نیاز خود، آنها را جذب می کنند.

به گفته وی، البته بسیاری از نیروهای پرستار که دوره طرحشان پایان یافته بود، با توجه به همه گیری شیوع بیماری کرونا در بیش از ۲ سال، همچنان مشغول فعالیت در مراکز درمانی هستند.

به گزارش ایرنا، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری به صورت طرح نمایندگان مجلس در قالب یک ماده واحده و دوتبصره در تاریخ ۶ تیر ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۳ تیر همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.  

بر اساس ماده واحده این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد استاندارد بسته‌های خدمات، تشخیصی و درمانی کادر پرستاری موضوع ماده(۱۶) قانون سازمان نظام پرستاری را در همه مراکز بهداشتی و درمانی کشور تعیین و به استناد قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در چهارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیأت وزیران اجرا کند.

بر اساس این قانون کارانه ارائه کنندگان خدمات پرستاری باید بر اساس قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود. مطابق تبصره دو این قانون قرار بود، آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تدوین و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد و اجرا شود.

اما با وجود تصویب این قانون در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ این قانون، تا سال ۱۳۹۹ اقدام چندانی برای اجرای این قانون انجام نشد و حتی آیین نامه اجرایی آن که مطابق مصوبه مجلس باید ظرف ۶ماه پس از تصویب قانون و در همان سال ۱۳۸۶ تدوین و ابلاغ می‌شد نیز نوشته نشده بود. تا جایی که رهبر انقلاب ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در مراسم روز پرستار از مسئولان خواست این قانون را اجرا کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در مراسم روز پرستار سال ۱۳۹۹ که در زمان شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، فرمودند: «مسئولان باید تکالیف خودشان را نسبت به پرستاران انجام دهند. من البته در این زمینه بحث تخصصی نمی‌توانم بکنم و این کار باید در مراکز تخصصی انجام بگیرد. شاید یکی از کارهای لازم الاجرا که به بنده گزارش دادند، عبارت باشد از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، این قانون مدتها قبل تصویب شده و این طور که برای من گفته می‌شود، این قانون به سود پرستاران است و برای آنان مفید است. لکن اجرا نشده است. باید اجرا شود.»

با تاکید رهبر معظم انقلاب، پس از ۱۴ سال مسکوت ماندن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، روند اجرایی شدن آن به جریان افتاد و سرانجام آیین نامه اجرایی هشت ماده‌ای این قانون در ۶ مرداد ۱۴۰۰ در جلسه هیأت وزیران تصویب و با امضای معاون اول رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد.  

در آیین نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری آمده است: وزارت بهداشت موظف است استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی گروه (کادر) پرستاری را تعیین و ابلاغ نماید. در تبصره یک این ماده نیز آمده است: سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران مکلف است در تدوین استانداردهای مذکور همکاری نماید. بر اساس ماده ۳ این آیین نامه نیز  همه مراکز (بهداشتی و درمانی دولتی و غیر دولتی) مکلف به رعایت استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی و درمانی گروه (کادر) پرستاری شدند.

 
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین