لباس کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

گزارش بازرگانی،   4010519078

افرادی که در مشاغل فنی و کارگاهی کار می کنند همیشه لباس های تخصصی برای این کار پوشیده اند، اما لباس کار مدرن در زمان انقلاب صنعتی متولد شد. در دهه های گذشته، لباس کار به طور گسترده تری مورد استفاده قرار گرفت، به ویژه توسط افرادی که در مشاغل صنعتی مشغول هستند و کسانی که به نظافت و ایمن ماندن لباس های خود علاقه داشتند. لباس کار در طول سال ها خود را توسعه داده تا از کارگران در برابر حوادث احتمالی مختلف که می تواند به آنها آسیب برساند، بهتر محافظت کند. با این حال پوشیدن لباس کار تضمین می کند که کارکنان یک شرکت نه تنها به عنوان بخشی از سازمان شناخته می شوند، بلکه در طول ساعات کاری خود نیز ایمن می مانند.



لباس کار چیست؟

به طور کلی لباس کار به لباسی گفته می شود که در زمان انجام کار پوشیده می شود، که می تواند در هر شغل و سمتی باشد. با توجه به نوع و محیط شغلی ممکن است لازم باشد لباس کار از موادی ساخته شوند که در برابر پارگی مقاوم هستند تا دوام بیشتری داشته و از ورود آسیب به کارکنان محافظت کنند. در صنایعی که طبق قانون لباس کار باید توسط کارکنان پوشیده شود، وظیفه کارفرما است که لباس کار را تهیه کند و معمولاً لوگوی شرکت را نیز روی آن دارد. جنس لباس کار تحت آزمایش های متعددی برای چقرمگی، شستشو، درز و سوراخ شدن، تعریق و آزمایش های نیروی کششی قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که می توانند برای انجام وظایف روزانه توسط کارگران مقاومت کنند. لباس کار ها معمولاً از پارچه هایی مانند پنبه، پلی استر و پارچه های ترکیبی ساخته می شود که بادوام و مقرون به صرفه بوده و به خوبی شستشو می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت طولانی دوام بیاورند.

انواع لباس کار

لباس کار با توجه به نوع شغل، محیط کاری و فعالیت هایی که افراد در طول روز کاری انجام می دهند به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. لباس کار صنعتی مهم ترین و شناخته شده ترین نوع لباس کار می باشد که با هدف حفظ ایمنی افراد در محیط کاری صنایع تهیه می شود؛ این نوع لباس کار در انواع لباس کار دو تکه و لباس کار یکسره تولید می شود. لباس کار اداری گروه دیگری از انواع لباسکار ها هستند که برای مشاغل راحت تر و کار در محیط های دفتری تولید می شوند، این نوع لباس کار در انواع کت و شلوار فرم و مانتو و شلوار فرم یا هر کدام از لباس ها به صورت جداگانه مانند پیراهن یا شلوار فرم تولید می شوند. لباس کار زمستانی برای محیط کاری خاص و با دمای پایین تر تولید می شود که معمولاً از چند لایه شامل زیرپوش، پلیور، اورکت و کاپشن زمستانی تشکیل می شود. لباس کار های تبلیغاتی نه به شغل خاصی محدود می شوند و نه به محیط خاص، بلکه بسیاری از کمپانی های بزرگ برای تبلیغ برند خود و ایجاد ارتباط مداوم و موثر با فروشنده های کوچک تر از این نوع لباس کار استفاده می کنند.



اهمیت لباس کار

مدت هاست که استفاده از لباس کار مناسب به عنوان یکی از بهترین راه ها برای ارتقای ایمنی و حفاظت در محیط کار مطرح شده است، با این حال هنوز هم بسیاری از شرکت ها و افراد وجود دارند که اهمیت لباس کار را دست کم می گیرند. مهم ترین مواردی که می توان به عنوان دلایل استفاده از لباس کار بیان کرد به شرح زیرند:

1- اتحاد و یکپارچگی

پوشیدن لباس کار یکسان باعث اتحاد بین کارکنان می شود، درست همانطور که یک تیم ورزشی لباسی را می پوشد که به آنها احساس بخشی از یک کل می دهد، لباس فرم باعث می شود کارکنان احساس کنند که به عنوان یک تیم برای رسیدن به یک هدف کار می کنند. لباس کار فرم همچنین برابری را ترویج می کند، اگر همه لباس کار های یکسانی بپوشند، نسبت به یکدیگر احترام مساوی خواهند داشت.

2- ایمنی

کارفرمایان از نظر قانونی مسئول رفاه کارکنان خود هستند و این به معنای ترکیب اقداماتیست که اطمینان حاصل شود که کارگران در محیطی امن و بدون خطر هستند. استفاده از لباس کار مناسب در محیط های صنعتی و کارگاهی در این زمینه ضروری است، به ویژه در شرایط کاری که کارگران را ملزم به انجام کار فیزیکی یا کار در مجاورت مواد خطرناک می کند. تجهیزات ایمنی علاوه بر لباس کار صنعتی شامل دستکش، عینک، کفش، گوش بند و کلاه ایمنی نیز می شود.

3- تعهد شغلی

پوشیدن لباس کار یکسان که دارای لوگو و نام شرکت می باشد به کارکنان احساس تعلق به گروهی را می دهد که با اهداف و ارزش های آن هم جهت هستند و در نتیجه برای دستیابی به هدف مشترک خود تلاش بیشتری می کنند.

4- بهره وری

همانند وسایل حفاظتی، لباس کار ها را می توان به گونه ای طراحی کرد که برای هر نوع کاری کاربردی باشد؛ به عنوان مثال استفاده از پیش بند و کلاه برای کارکنانی که در صنایع غذایی کار می کنند، کاربردیست، همانطور که یک لباس کار یکسره برای مکانیکی که احتمالاً کثیف می شود، کاربردی خواهد بود. لباس کار راحت و کاربردی بهره وری را برای کارکنان افزایش می دهد و می تواند کارمندان را تشویق کند تا با بهترین توانایی خود کار کنند.

5- شناخت مشتری

در بسیاری از مشاغل کارکنان نقطه تماس با مشتریان خواهند بود، بنابراین کارگران با یک لباس منسجم حرفه ای تر به نظر می رسند و در صورت نیاز به کمک بلافاصله برای مشتریان قابل تشخیص خواهند بود. زیبایی شناسی یکپارچه شرکت نیز برای ایجاد یک نام تجاری قابل تشخیص حیاتی است، اگر لوگوی شرکت دارای رنگ خاصی می باشد، یک لباس کار فرم نیز می تواند حاوی این رنگ برای شناساندن شرکت باشد.



انتخاب یک شرکت تولید لباس کار مطابق با استانداردهای جهانی می تواند فراهم کردن قیمت مناسب، راحتی و ایمنی را برای کارکنان فراهم کند. با توجه به بررسی های انجام شده از مجموعه های تولیدی لباس کار دریافتیم که شرکت آسان پوش یکی از بهترین شرکت ها می باشد، این شرکت کیفیت بالا و قیمت مناسب در عین پیروی از استانداردهای جهانی را مبنای کار خود قرار داده است. شرکت آسان پوش با بیش از 40 سال سابقه در تولید لباس کار صنعتی و نظامی همچنان به اصول خود پایبند است و با در اختیار داشتن نیروی کار حرفه ای و آموزش دیده لباس کار هایی تخصصی و سفارشی را عرضه می کند.

وب سایت شرکت آسان پوش: www.asanpoosh.com

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین