تحلیل شریعتمداری از نتیجه مذاکرات اخیر/ ارزیابی صالح‌آبادی از بازار ارز/ توضیح خاندوزی درباره کاهش تورم/ واکنش رئیسی به توهین به مدافعان حرم

گروه سیاسی الف،   4010519076 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تحلیل شریعتمداری از نتیجه مذاکرات اخیر/ ارزیابی صالح‌آبادی از بازار ارز/ توضیح خاندوزی درباره کاهش تورم/ واکنش رئیسی به توهین به مدافعان حرم

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۶۳۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۶۵۴ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۶۶ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۷۸۳ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۴۲ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۵۲۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۸ هزار و ۱۶۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

ارزیابی حسین شریعتمداری از نتیجه مذاکرات اخیر

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «برخلاف آنچه مقامات و رسانه‌های غربی اعلام می‌کنند و در داخل کشور توسط شماری از مدعیان اصلاحات و اعضای دولت قبلی تکرار می‌شود، تا‌کنون مذاکرات وین به هیچ نتیجه‌ای که تضمین‌کننده منافع ملی کشورمان و مخصوصاً تامین‌کننده انتفاع اقتصادی ایران باشد، نرسیده است و مذاکرات درباره چهار محور اصلی، کماکان بی‌نتیجه مانده است. پادمان، لغو تحریم‌ها، تضمین آمریکا که تعهدات خود را نقض نمی‌کند و اجرای مرحله‌ای توافق که پیشنهاد - بخوانید حیله- آمریکاست و تیم هسته‌ای ایران با شناخت هوشمندانه‌ای که از حریف دارد، به شدت با آن مخالفت می‌ورزد.

مقامات و رسانه‌های غربی با این هدف که ایران را مانع انجام توافق معرفی کنند، درباره خودداری آمریکا از تن دادن به خواسته‌های قانونی و منطقی ایران سخنی نمی‌گویند و پی‌در‌پی مصاحبه کرده و مقاله می‌نویسند که پیش‌نویس توافق مورد قبولِ طرفین آماده است و اکنون نوبت ایران است که گام نهایی را برداشته و توافق هسته‌ای رسمیت پیدا کند ‬‫! انگیزه حریف از این بازی روانی، آن است که در افکار عمومی، ایران را مانع رفع تحریم‌ها معرفی کند! و حال آن که حریف اصرار دارد تحریم‌های اصلی باقی بماند و حتی حاضر نیست تضمین بدهد که بعد از انجام توافق به تعهدات برجامی خود وفادار باشد! ‬‬

این بازی رذیلانه از سوی دشمن دور از انتظار نیست ولی آنچه تعجب‌آور است اصرار برخی از مدعیان اصلاحات و مسئولان دولت قبلی است که عهد‌شکنی حریف را دیده‌اند، خودداری آمریکا از ارائه تضمین را می‌دانند و از باقی ماندن تحریم‌های اصلی نیز باخبرند ولی در همان حال دولت و تیم هسته‌ای را به باد انتقاد گرفته‌اند که چرا به توافق تن نمی‌دهد؟! این حرکت جریان یاد شده، غیر از همسویی با دشمن - اگر نگوئیم وطن‌فروشی- چه مفهوم دیگری می‌تواند داشته باشد؟!‬»

متن پیشنهادی بورل باید در تهران بررسی شود

خراسان نوشت: «از ظهر دوشنبه و در پایان پنج روز مذاکرات هسته‌ای در وین که در پی 150 روز تعطیلی مذاکرات در این شهر انجام می‌شد، با خلق واژه‌ای جدید از سوی هماهنگ کننده مذاکرات یعنی اتحادیه اروپا روبه رو شدیم با نام «متن نهایی توافق».

در واقع انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات با اعلام این که متن نهایی به طرف‌های گفت وگوها داده شده، اعلام کرد این متن قابل مذاکره نیست و طرف‌ها تنها باید جواب بله یا خیر به این متن بدهند.

اتفاق جدیدی که با هیچ منطقی در مذاکرات چند جانبه هماهنگی ندارد. اول این که اتحادیه اروپا در گفت وگوهای اخیر و گذشته و حتی در گفت وگوهای منتج به برجام یک طرف مذاکرات نبود و همان طور که بارها در متن برجام هم آمده تنها نقش هماهنگ کننده مذاکرات (coordinator) را داشته و دارد، نه بیشتر؛ یعنی حتی میانجی گری هم به اتحادیه اروپا داده نشده تا متن توافق بدهد چه برسد به این که آن را متن نهایی اعلام کند به خصوص که هنوز سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه که طرف مذاکراتی ایران در 1+4 هستند نه تنها در گفت وگوهای اخیر وین حاضر نشدند بلکه اعلام نظری هم درباره متن مورا و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نداشتند که می‌تواند پیام‌های خاصی داشته باشد.

همین موضوع در کنار اعلام سریع موافقت آمریکا با متن پیشنهادی اروپا این ظن را قوی می‌کند که اتحادیه اروپا با هماهنگی آمریکا تنها به فکر فشار بر تیم ایرانی و آچمز کردن ایران بین قبول کردن و تبلیغ عقب نشینی یا قبول نکردن و مقصر نشان دادن ایران در شکست مذاکرات است تا در نهایت بتواند خواسته‌های خود را تحمیل کند. این اولین مشکل این متن و این طور ادبیات در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

از نظر تهران متن ارائه شده از سوی مسئولان اتحادیه اروپا جدای از این که چه محتوایی دارد و آیا مورد قبول مقامات و نهادهای عالی تصمیم گیر ایران قرار می‌گیرد یا خیر، متن نهایی نیست. این متن باید در تهران به صورت کامل و دقیق بر مبنای منافع ملی، امنیت ملی و حقوق ملت ایران به صورت دقیق بررسی شود و اگر پیشنهادهای اتحادیه اروپا این منافع را تامین و انتفاع کامل اقتصادی ایران از برجام را محقق می‌کند، می‌تواند با تایید ایران و دیگر طرف‌ها متن نهایی توافق نام بگیرد و احتمالا با حضور وزیران خارجه ایران و 1+4 روند اجرایی شدن آن آغاز شود. تا پیش از طی شدن چنین روندی تنها می‌توان از این متن به عنوان «متن پیشنهادی بورل» یاد کرد نه بیشتر و نه «متن نهایی». 

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین المل درباره موضوع «متن نهایی» به فرهیختگان گفت: «اهدافی که رسانه‌های طرف مقابل در این‌ خصوص دنبال می‌کنند چند چیز است. یک آنکه می‌خواهند بگویند بعد از 18- 17 ماه مذاکره، دیگر قرار نیست روی چیزی مذاکره کنیم.

شاید دفعه اول‌شان باشد اما این‌طور به‌نظر می‌رسد که صبرشان لبریز شده است و طوری عمل می‌کنند که این تصور ایجاد شود که دیگر حوصله ادامه‌دادن مذاکره را ندارند. به همین دلیل از این ادبیات استفاده می‌کنند. هدف دیگرشان این است که مسئولیت عدم‌احیای برجام را متوجه ایران عنوان کنند و بگویند ایران یا باید بپذیرد یا باید رد کند و اگر رد کند مسئولیت شکست مذاکرات با خودش است.

اگر قرار بود این شیوه جواب دهد همان ابتدای نخستین دور از مذاکرات متنی را جلوی ایران می‌گذاشتند و می‌گفتند یا بپذیر یا نپذیر و از مذاکرات بیرون برو، حدود 18 ماه گفت‌وگو نمی‌کردند. وقتی حاضر می‌شوند طی این مدت با ایران گفت‌وگو کنند یعنی این امکان وجود دارد که 18 ماه دیگر هم صحبت کنند.

نکته بعدی آنکه یک عامل روانی، فشار روانی افکار عمومی روی نظام تصمیم‌گیری ایران است که دارند این پالس را به جامعه ایران ارسال می‌کنند که اگر ایران بحث‌های پیش‌آمده را رد کند، اقتصاد کشور فرو می‌پاشد و جنگ می‌شود، پس بر دولت فشار وارد کنید تا آن شرایط را بپذیرد.

یعنی یک فشار از سوی بازیگران خارجی بر نظام تصمیم‌گیری اعمال می‌شود که اظهارنظر مقامات و تیم‌های مذاکره‌کننده خارجی است و رسانه‌های آنها، یک فشار هم از طریق ابزار شوراندن جامعه و توده مردم ایران. این فشار ایجاد می‌شود که افکار عمومی به این باور برسند که ایران مذاکرات را کش داده و باید همینی که هست را بپذیرد.

این اهدافی است که دنبال می‌کنند اما تا الان جواب نداده است، بعید هم هست جواب دهد. چون اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، زمان بایدن که جای خود دارد، زمان ترامپ اتفاق می‌افتاد.»

سکوت تیم مذاکره‌کننده ایرانی اشتباه است

فردا نوشت: «دیپلماسی عمومی از مهمترین ابزارها و اهرم‌ها برای مذاکره است که در دولت روحانی، ظریف و اعضای تیمش تلاش داشتند از این حربه بهترین نتیجه را کسب کنند. گفتگوهای مکرر با رسانه های داخلی و خارجی، توئیت ها و عدم هراس از مواجهه با منتقدان و مخالفان مذاکره همه و همه این امکان را به آنها می داد تا از تهدیدهای احتمالی، برای پیش برد اهداف ایران در مذاکرات بهره گیرند. افکارعمومی هنوز آن صحنه را که ظریف از بالکن محل استقرار هیأت ایرانی با خبرنگاران گفتگو کرد و به سئوالات آنها پاسخ داد، در حالیکه مشغول بررسی متن مذاکرات بود؛ یادشان نمی رود.

توجه ظریف و اعضای تیمش به "آثار دیپلماسی عمومی بر روند مذاکرات" و "گفتگو با مخالفان توافق به ویژه در صحن مجلس شورای اسلامی" کمک های فراوانی به آنها کرد تا نه تنها خود را از زیر فشار انتقادها خارج کنند، بلکه در سایه اطلاع رسانی صحیح و به موقع هدایت افکارعمومی داخل ایران را نیز در اختیار گیرند و نگذارند رسانه‌های غربی با انتشار اخبار جهت‌دار، تیم مذاکره کننده ایران را از پشتوانه حمایت های مردمی محروم سازند.

در 8 ماه اخیر که مذاکرات هسته ای در دولت سیدابراهیم رئیسی از سرگرفته شد، رویکرد تیم مذاکره کننده در اطلاع رسانی از متن مذاکرات کاملا خلاف مشی دولت حسن روحانی بود. علی باقری سرپرست تیم مذاکره کننده حتی در پایان هر دور مذاکره به ندرت جلوی دوربین صداوسیما برای ارائه توضیح یا تشریح نتایج گفتگوها حاضر می شود؛ چه رسد به اینکه انتظار داشته باشیم او در تهران نشست مطبوعاتی بگذارد،  در قالب گفتگو با رسانه های خارجی بکوشد منطق ایرانی را به اثبات برساند یا حتی به مجلس برود نمایندگان مردم را در جریان واقع مذاکراتی قرار دهد.»

***

واکنش رئیسی به توهین به مدافعان حرم

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات‌ دولت، قرار گرفتن موفقیت‌آمیز ماهواره «خیام» در مدار، دریافت پیام، کنترل و مدیریت داده به دست متخصصان ایرانی را افتخار آمیز و اقتدار آفرین توصیف و از همه متخصصان هوافضا و سازمان فضایی قدردانی کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت دانش هوا-فضا به عنوان پیشران برای کمک به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم بنا دارد عقب ماندگی‌ها در این حوزه را جبران کند و در آینده شاهد رونمایی از دستاوردهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود که کمک شایانی به محیط زیست، اکتشافات معدنی، مدیریت مخاطرات طبیعی و پایش مرزها می‌کند.

دکتر رئیسی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و قدردانی از تلاش‌های آنان برای آگاهی بخشی به جامعه، بر اهمیت جهاد تبیین تاکید کرد و از همکاران دولت خواست در تعاملی سازنده و صمیمانه با اصحاب رسانه، اقدامات دولت در همه بخش‌ها را به مردم گزارش دهند و اجازه ندهند هیچ گره ذهنی در افکار عمومی باقی بماند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت مردمی از همان روز اول استقرار، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات به کار گرفته و لازم است این تلاش‌ها هنرمندانه به اطلاع مردم برسد، ضمن آنکه اگر وعده یا کاری هم بر زمین مانده، باید دلایل آن برای مردم تبیین شود.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری هجدهم مرداد به نام شهدای مدافع حرم در تقویم رسمی کشور، یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشت و تصریح کرد: شهدای مدافع حرم، پاسداران حریم اسلام هستند که در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند و به شهادت رسیدند.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی گفت: شهدای مدافع حرم علاوه بر پاسداری از حریم اهل بیت (ع)، از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلام اند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند.

***

واکنش سجادی به شایعه برکناری از وزارت ورزش

سیدحمید سجادی، وزیر ورزش در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این که هنوز برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک به جمع‌بندی نرسیده است، اظهار داشت: امیدوارم در انتخابات پیش‌روی کمیته ملی المپیک تیمی که به کمیته تشریف می‌آورد مثل گذشته همسو و هماهنگ با وزارت ورزش باشد و اتفاقات خوبی با هماهنگی وزارت ورزش رخ دهد و آن‌چه لازم است برای ورزش ۲ تیم کاری با هم به طور هماهنگ انجام دهیم. تا این لحظه و در فاصله یک روز مانده به پایان ثبت نام انتخابات، بنایی برای ثبت‌نام ندارم. حالا نمی‌دانم اگر دستوری برسد یا تکلیفی شود را دیگر نمی‌دانم و اگر به هر دلیلی برای انتخابات ثبت‌نام کردم، خدایی نکرده نگوید سجادی دروغ گفت و حرفی که زد عملی نشد. من ابعاد مختلف را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر نیاز است که در خدمت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از جایگاه وزارت باشیم. قانون اهداف و اختیارات وزارت ورزش تکالیف زیاد و خوبی روی دست‌مان گذاشته و دست مان باز است. وظایف نظارتی زیاد و اهداف بسیاری برای پیگیری داریم. من فکر می‌کنم اگر در انتخابات ثبت‌نام نکنم و تیم جدید به کمیته بیاید بهتر است. من اگر هم در وزارت باشم و هم کمیته ملی المپیک، شاید تمرکزم کمتر شود. جمع‌بندی خودم این است که اگر در وزارت ورزش باشم بیشتر می‌توانم در خدمت کمیته باشم.

وزیر ورزش در واکنش به شایعاتی در این خصوص که قرار است کیومرث هاشمی به عنوان وزیر ورزش انتخاب شود، گفت: من چنین چیزی نشنیده‌ام. اگر بنا بود بنده در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کنم، قرار بود با حفظ سمت (وزارت) به کمیته بروم. جمع‌بندی جدید این است که هرچه به خاتمه ثبت‌نام انتخابات کمیته ملی المپیک نزدیک‌تر می‌شویم، جدی‌تر فکر می‌کنیم. به نظرم اگر دو تیم در کنار هم باشیم، بهتر عمل می‌کنیم.

***

توضیح خاندوزی درباره کاهش تورم

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام سالگرد شروع به کار دولت سیزدهم هستیم، این فرصت را برای کارشناسان و منتقدان مغتنم می‌شماریم و از صاحب‌نظران دعوت می‌کنیم با اعداد و مستندات نظرات خود را اعلام کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: تورم تیر ماه کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به خرداد ماه داشت و امیدواریم در مرداد ماه نیز این کاهش را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: اعداد رسمی حکایت از این دارند که مسیرهای بلند مدت اقتصاد نحت کنترل است.

وزیر اقتصاد گفت: ۱۶ درصد افزایش واردات و ۲۲ درصد افزایش صادرات داشتیم. همه اینها مصادیقی است که نشان می‌دهد روند اقتصادی رو به بهبود است.

خاندوزی ادامه داد: علی رغم فضاسازی‌هایی که در رسانه‌های عمومیصورت گرفته، تلاش جدی شد تا رسوب کالا در بنادر کاهش یابد.

به گفته وی  یک میلیون تن کالا از بنادر ترخیص شد و بخش کوچکی از آن باقی مانده است.

***

 ارزیابی صالح‌آبادی از بازار ارز

به گزارش تسنیم، علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: درباره وام ازدواج به بانک‌ها اعلام شده است از زمانی که مدارک متقاضی کامل باشد، نهایتاً تا ده روز باید وام واریز شود و اگر بانکی این اقدام را انجام نمی‌دهد، باید به بانک مرکزی اعلام شود تا برخورد کنیم.

وی هم‌چنین درباره آخرین وضعیت بازار ارز عنوان کرد: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود 14 میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود 80 درصد رشد داشتیم.

صالح‌آبادی بیان کرد: از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، از همان روز تا امروز حدود روزانه 2 میلیون روبل در این بازار معامله شده است و این میزان افزایش خواهد یافت و این شروع خوبی بود که به‌مرور صادرکنندگان وارد این بازار می‌شوند. استفاده از ارزهای دیگر هم در حال بررسی است.

***

ناوشکن جماران، کشتی ایرانی را نجات داد

به گزارش ایسنا، امیر دریادار دوم تاج الدینی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش درباره عملیات نیروی دریایی عیله مهاجمان به کشتی ایرانی در دریای سرخ اظهار کرد: از تکالیف محوری نیروی دریایی ارتش تأمین خطی مواصلاتی و دفاع از منافع ایران در دریای آزاد و اقیانوس هاست.

وی افزود: شب گذشته تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش تحت فرماندهی ناوشکن جماران در محدوده دریای سرخ از سوی کشتی ایرانی پیام درخواست کمک دریافت کرد و بلافاصله در منطقه حاضر شد و با قایق‌های مهاجم درگیر و آنها را متواری کرد.

***

میزان افزایش حقوق بازنشستگان هنوز به نتیجه نرسیده است

به گزارش ایسنا، محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اظهار کرد: دولت مسئولیت میزان افزایش حقوق بازنشستگان را به وزاری عضو هیات امنای تامین اجتماعی سپرد که این موضوع در بررسی های گذشته هنوز به نتیجه و جمع بندی نرسیده است.

وی همچنین ادامه داد:  میزان افزایش حقوق بازنشستگان مستلزم بررسی بیشتر است. با توجه به منافع و اعتبارات لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان، نیازمند زمان بیشتری برای ارزیابی هستیم که هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری این موضوع بررسی و نتیجه نهایی اعلام می شود.

***

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۱۴۸۲۳۱۳:۵۶:۱۸ ۱۴۰۱/۵/۲۰
آقای خاندوزی! سندی مهمتر از سفره مردم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین