روز عاشورا را روزه نگیرید

گروه فرهنگی الف،   4010517049

حجت الاسلام میرلوحی گفت: از آنجایی که بین دشمنان اهل بیت رسم شد که عاشورا را روزه بگیرند، اهل بیت فرمودند که روز عاشورا روزه نگیرید.

روز عاشورا را روزه نگیرید

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی، کارشناس مذهبی درباره اعمال در ماه محرم گفت: ماه محرم مانند ماه رمضان اعمال زیادی ندارد جز روزه و چند دعا و نماز، وعمدتا اعمال آن زیارت امام حسین و بکاء وابکاء و حزن و مصیبت واقامه عزای حسینی، ولی، چون اول ماه محرم، اولین سال قمری است؛ دعا‌ها و اعمالی در مفاتیح آمده است. از طرفی، مستحب است که انسان این ایام را روزه بگیرد. (البته درخصوص روز عاشورا فرمودند: ازباب حزن و عزا با اهل بیت امام حسین ع که گرسنه وتشنه بودند، ازخوردن وآشامیدن خودداری کنند، ولی بعدازظهر با اندکی تربت و آب افطار کنند...، ولی روزه نگیرند، چون بنی امیه ودشمنان اهل بیت ازباب خوشحالی در کشتن امام حسین ع روزه روزعاشورا را ترویج کردند)

حجت الاسلام میرلوحی با بیان اینکه بعد‌ها روزه گرفتن در میان بنی امیه و دشمنان اهل بیت رسم شد، ادامه داد: چراکه بنی امیه و دشمنان اهل بیت به عنوان روز‌های خوشی، عاشورا را روزه می‌گرفتند، اهل بیت هم فرمودند که روز عاشورا روزه نگیرید. در حال حاضر هم بعضی از وهابی‌ها اعلام می‌کنند که دهه محرم، دهه شادی و خوشحالی است. ائمه هم فرمودند که در روز عاشورا گرسنگی و تشنگی را تحمل کنید. چراکه در روز عاشورا دهان امام حسین و بچه‌ها خشک بود. شما هم از باب همدردی و همراهی سعی کنید، گرسنه و تشنه باشید. اما در بعدازظهر چیزی خورده شود که از باب همراهی با روزه‌گیران بنی‌امیه تلقی نشود. 

وی با بیان اینکه بنی‌امیه این روز را جشن گرفتند، گفت: آل‌زیاد و آل مروان از باب خوشحالی که توانستند امام حسین را بکشند، اعلام جشن و خوشحالی کردند. یکی از آداب آن‌ها هم در این ایام این بود که در جشن و شادی‌ها روزه می‌گرفتند. به عنوان مثال، در عید غدیر هر مناسبت و پیروزی بزرگ مستحب است که روزه گرفته شود. به همین دلیل دشمنان هم سعی کردند مسئله روزه عاشورا را به عنوان خوشحالی جا بیندازند. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: سید ابن طاووس در کتاب اقبال فرموده است که در شب اول محرم ۱۰۰ رکعت نماز درنظر گرفته شده است. در هر رکعتی یک حمد و قل هو الله گفته شود. ایشان در روایت نقل می‌کنند که دو رکعت نماز خوانده شود. در رکعت اول سوره حمد و سوره انعام خوانده شود، در رکعت دوم سوره حمد و سوره یاسین خوانده شود. همچنین نماز دیگری هم نقل شده است که دو رکعت نماز است. در رکعت اول سوره حمد و یازده مرتبه قل هو الله خوانده شود، رکعت دوم هم به همین صورت خوانده شود. در حدیث از پیامبر ص نقل شده است که هر کسی این نماز را در شب اول محرم بخواند و روز اول را روزه بگیرد، مثل کسی می‌ماند که دائم‌الخیر است و تا سال آینده محفوظ است. اگر هم آن فرد از دنیا رفت، جایش در بهشت است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین