بازرس اسبق آژانس: ادبیات گروسی درباره ایران را نمی‌پسندم

گروه جهان الف،   4010513113

 بازرس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ادبیات مدیر کل فعلی این نهاد سازمان ملل درباره ایران انتقاد کرد و از بیانیه اخیر او درباره «بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران» ایراد گرفت.  

به گزارش فارس، «یوسری ابوشادی»، بازرس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای از اظهارات اخیر «رافائل گروسی»، مدیر کل فعلی این نهاد بین‌المللی علیه ایران انتقاد کرد. 

«ابوشادی» که در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه صلح نوبل شده و در حال حاضر عضو شورای امور خارجی مصر است در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه با شبکه خبری راشاتودی انجام شده گفت که اظهارات اخیر گروسی که گفته برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ «ظرفیت و بلندپروازی» رو به پیشرفت است را نمی‌پسندد.

گروسی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در وین گفت: «آنها یک برنامه هسته‌ای بلندپروازانه دارند که لازم است به صورت مناسب مورد راستی‌آژمایی قرار بگیرد. این برنامه بسیار بسیار سریع نه فقط به پیش بلکه به سمت حاشیه‌ها هم حرکت می‌کند. برنامه هسته‌ای آنها هم از لحاظ بلندپروازی و هم از لحاظ ظرفیت رو به رشد است.» (جزئیات بیشتر).

ابوشادی گفت: «امروز من از رئیس آژانس اتمی شنیدم که ایران - او دو کلمه به کار برد- بلندپروازی‌ها و ظرفیتش در زمینه هسته‌ای را افزایش داده است. من از کلمه بلندپروازی خوشم نیامد.»

این بازرس سابق آژانس اتمی اضافه کرد: «او (گروسی) رئیس یک سازمان بی‌طرف بین‌المللی است و نباید از این کلمات استفاده کند. بلندپروازی، لغتی است که برای افراد و نحوه تفکر آنها استفاده می‌شود. نمی‌توان ایران را با به کار بردن این کلمه بلندپروازی متهم کرد.»

«بلندپروازی‌های هسته‌ای»، عبارتی است که معمولاً مقام‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای اروپایی هنگام توضیح درباره برنامه هسته‌ای ایران از آن استفاده می‌کنند. رافائل گروسی، با آنکه در کسوت ریاست آژانس اتمی مأموریتی فنی در خصوص برنامه هسته‌ای دارد معمولاً از ادبیات همین طرف‌ها برای توصیف برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها از رافائل گروسی خواسته به جای صدور بیانیه‌های سیاسی درباره برنامه هسته‌ای ایران مأموریت فنی خود در این خصوص را انجام دهد.

الشادی در بخش دیگری از مصاحبه با راشاتودی با بیان اینکه ایران بر خلاف آمریکا از برجام خارج نشده از رفتار واشنگتن در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران انتقاد کرد.

این برنده جایزه صلح نوبل در پاسخ به اظهارنظر مجری برنامه مبنی بر اینکه آمریکا در حال لفاظی در خصوص توافقی است که خودش از آن خارج شده گفت: «در واقع، آمریکا دارد به روش خودش و به صورت یکجانبه دارد فکر می‌کند. در واقع، در اینجا دو طرف وجود دارند.»

وی اضافه کرد: «شما نمی‌توانید ایران را مجبور به بازگشت به توافق بکنید. [اگر می‌خواهید این کار را انجام بدهید] چرا هنوز دارید تحریم‌ها را تشدید می‌کنید؟ این ایران نیست که از توافق خارج شده، آمریکا این کار را کرده است. آنها نمی‌توانند این را درک کنند که تحریم‌ها علیه ایران کارگر نخواهند بود. همین حالا دیر شده است و آنها مجبورند به توافق برسند و همزمان با لغو تحریم‌ها به توافق برگردند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین