کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت ایران در بهار ۱۴۰۱/ قیمت و سرعت تغییر نکرد

گروه اقتصادی الف،   4010513036

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه اول سال جاری، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، حدود ۱۱میلیون و ۳۵ هزار نفر را شامل‌ می‌شود که ضریب نفوذ را به ۱۳.۰۳ رسانده است.

 کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت ایران در بهار ۱۴۰۱/ قیمت و سرعت تغییر نکرد

به گزارش تسنیم، در ایران متناسب با ویژگی‌های متفاوت اقلیمی و مکانی، انواع سرویس‌های اینترنت از جمله همراه و ثابت ارائه می‌شود. سرویس‌های پرسرعت فراهم‌شده از سرویس‌های ثابت تا همراه را شامل می‌شوند که هر سرویس نیز در خود دارای انواع مختلفی سرویس‌های متمایز از هم است که کاربران اینترنتی بسته به شرایط و نیاز خود می‌توانند مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنند.

اینترنت در ایران در سطح جامعه اکثراً محدود به وب‌گردی و ارتباطات راه‌دور و اخیراً پس از فراگیری کرونا منجر به دورکاری سیستم‌های اداری و آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس و تحقیقات علمی است؛همچنین تجارت الکترونیک یکی دیگر از حوزه‌هایی است که به تازگی مورد استفاده از شبکه اینترنت قرار گرفته است که البته به علت نبود زیرساخت‌ها و قوانین لازم به طور موقت در سطح محدودی ارائه می‌گردد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تجارت الکترونیکی و وبگاه‌های تجاری ایران در سطح منطقه پربازدیدتر از کشورهای همسایه هستند.

در سال‌های گذشته و اخیر با توجه به تعداد زیاد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی به‌ویژه خدمات پهنای باند و ADSL در کشور، در قالب مجوزهای ISP/ISDP یا PAP سازمان تنظیم مقرراترادیویی ایران به عنوان مرجع صدور پروانه‌های ارتباطی و مخابراتی در ایران، تصمیم به ساماندهی این تعداد زیاد از اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباط ثابت در زمینه‌های ارتباط تلفن ثابت یا پهنای باند اینترنت گرفت و ارائه مجوزهای " ارائه خدمات ارتباطی ثابت (ServCo)" و " ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)" نتیجه این اقدامات است.

در حال حاضر 17 شرکت دارنده پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) هستند که فهرست آنها در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده است و کاربران با مقایسه تعرفه‌ها و خدمات این شرکت‌ها می‌توانند سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اینترنت ADSL یا همان Asymmetric Digital Subscriber Line جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که با استفاده از خطوط تلفن ثابت، اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد. اتصال اینترنت ADSL را می‌توان روی خطوط تلفن ثابت ایجاد کرد و نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید ندارد. اینترنتADSL ، ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت پهن‌باند در دسترس‌ و راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارد؛ با تمام این تفاسیر طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا 521 کیلوبیت‌برثانیه و حتی 16 مگابیت را هم پوشش می‌داد با وجود این، محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از 24 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست.

اینترنت VDSL یا همان Very-high-bitrate Digital Subscriber Line   روی بسترهای کابل‌های شبکه است؛ بنابراین برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند و نیاز به کابل‌کشی دارد. البته سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و سرعت آپلود آن نیز 10 برابر ADSL است.

اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی‌بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارائه دهد. همچنین فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت ارائه دهد.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ابتدای آغاز به کار دولت جدید بر این امر تاکید داشته است که هدف‌گذاری وزارت ارتباطات این است که تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون پوشش ایجاد شود و 80 درصد خانوارهای کشور زیر پوشش فیبر نوری قرار گیرند.

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه اول سال 1401، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، حدود 11میلیون و 35 هزار نفر را شامل‌ می‌شود که ضریب نفوذ را به 13.03 رسانده، این در حالی است که تا پایان سه ماهه چهارم 1400، تعداد مشترکان ارتباطات پهن‌باند ثابت، حدود 11 میلیون و 50 هزار نفر بوده و ضریب نفوذ به 13.15 رسیده بود.

اینترنت ,

این آمارها نشان می‌دهد که تا پایان سه ماهه اول سال 1401، بیشترین کاربران از فناوری ADSL و VDSL که سرعت بیشتری دارد استفاده می‌کنند که بالغ بر 8 میلیون و 678 هزار 107 کاربر است. در جایگاه دوم، اینترنت TD-LTE قرار دارد که بالغ‌بر 1 میلیون و 758 هزار کاربر است. پس از آن، کاربران وای‌فای هستند که حدود 388 هزار مشترک را شامل می‌شوند. کاربران FTTx یا اینترنت فیبر نوری، در جایگاه بعدی قرار دارند که 209 هزار و 719 مشترک هستند.

جزئیاتی از قیمت اینترنت ایران

در همین راستا در اردیبهشت‌ماه سال جاری، اتحادیه جهانی مخابرات اعلام کرد که ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا را دارد. اتحادیه جهانی مخابرات در گزارشی که مربوط به سال 2020 می‌شود، قیمت اینترنت کشورها را بر اساس نرخ دلار، شاخص درصد درآمد سرانه و نیز شاخص قیمت نسبی برابری قدرت خرید مقایسه کرده است.

آمار رسمی ITU بر اساس نرخ مطلق به دلار و شاخص درصد از درآمد سرانه GNIpc و شاخص قیمت نسبی برابری قدرت خرید PPP$ اعلام شد که قیمت اینترنت ثابت با حجم 5 گیگابایت سهمیه FUP (مصرف کاربران) مورد مقایسه قرار گرفت.

اینترنت ,

در این جدول‌ها نرخ سال‌های مختلف از 2008 الی 2020 برای ایران قابل دسترس است و آمار سال 2020 نشان می‌دهد که بر اساس شاخص برابری قدرت خرید، نرخ اینترنت ایران ارزان‌ترین نرخ جدول است.

در جدول دیگر مقایسه قیمت نرمال شده اینترنت ثابت بر اساس شاخص درآمد سرانه GNIpc دیده می‌شود که در این جدول نیز ایران در میان 20 کشور ارزان اینترنت (کشور 19) جای دارد.

اینترنت ,

وضعیت سرعت اینترنت ثابت همچنان بدون تغییر

پایگاه اینترنتی اسپیدتست (Speedtest) میانگین سرعت جهانی ماه ژوئن امسال را منتشر کرده است. این پایگاه سرعت اینترنت کشور‌های جهان را می‌سنجد. بر اساس گزارش ماهانه ژوئن 2022 اسپیدتست (SpeedTest)، سرعت اینترنت ثابت جهانی در گزارش ماه ژوئن به 66.25 مگابایت‌برثانیه رسیده است.

طبق جدیدترین گزارش اسپیدتست، در حوزه اینترنت ثابت، میانگین سرعت دانلود در ایران، 10.23 مگابیت ‌بر ثانیه و میانگین سرعت آپلود 1.61 مگابیت ‌بر ثانیه و تاخیر، 29 میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به 145 از میان 182 کشور می‌رساند.

اینترنت ,

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین