واکنش رئیسی به اختلال اینترنتی اخیر/ توضیحات وزیر ورزش درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها/ جزئیات محکومیت پسر میرسلیم

گروه سیاسی الف،   4010512082

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش رئیسی به اختلال اینترنتی اخیر/ توضیحات وزیر ورزش درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها/ جزئیات محکومیت پسر میرسلیم

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۵۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴۷۷ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۲۰۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۳۴۵ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۶۱ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۳۶۶ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده اند.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۷ هزار و ۸۰۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

شمار هموطنان جان‌باخته در سیلاب به ۹۰ تن رسید
 
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: شمار هموطنان جانباخته در سیلاب های اخیر بر اساس آخرین آمار به ۹۰ تن رسید.

پیرحسین کولیوند در گفت و گو با ایرنا با اعلام این مطلب افزود: تعداد هموطنان مفقود شده در این سیلاب ها نیز ۸ نفر است.  

***

واکنش رئیسی به اختلال اینترنتی اخیر

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت،  حکمرانی عالمانه و مسئولانه را در گروی شجاعت دولت در تصمیم‌گیری دانست و اظهار داشت: ما نباید متاثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسئولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم. دولت تجلی اراده مردم است و باید در راستای تامین خیر عمومی و منافع مردم گام بردارد.

رئیسی پس از ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، از سوی وزیر ارتباطات، به برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود.

در پایان این جلسه رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آستانه اولین سالروز آغاز دولت مردمی قرار داریم، گفت: رسانه‌ها به طور طبیعی در چنین مناسبت‌هایی به ارزیابی عملکرد دولت می‌پردازند و اگر وزرا و مدیران اجرایی نتوانند اطلاعات لازم در خصوص عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود را در اختیار رسانه‌ها بگذارند یا خود در اطلاع‌رسانی عملکردشان ابتکار عمل را در دست نداشته باشند، ممکن است روایت خدمات دولت، آنچنان که شایسته است صورت نگیرد.

دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی موثر به مردم، اذعان داشت: صرف ارائه عدد و رقم و آمار پاسخگوی نیاز افکار عمومی نیست و باید اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی، هدفمند و معطوف به نیازهای افکار عمومی و شبهات مطرح شده در فضای رسانه‌ای کشور باشد.

توضیحات وزیر ارتباطات درباره اختلال در اینترنت

 به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در هفته اخیر دو حادثه داشتیم که یکی از آنها در مشهد رخ داد، روز شنبه بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات یکسری از فیبرهای نوری مرکز قطع شده بود و حدود ۴ ساعت ارتباطات چند استان اعم از مشهد خراسان جنوبی و شمالی و کرمان دچار اختلال شده بود که برطرف شد با مقصرین احتمالی برخورد خواهد شد.

وی افزود: روز دوشنبه هم یکی از حوضچه‌های شرکت مخابراتی ایران در خیابان کارگر دچار آتش‌سوزی شد که باعث قطع ارتباطات مشترکان شرکت ایرانسل به مدت چهار پنج ساعت و مشترکان شرکت مخابرات شد. ما جلسه‌ای برای بررسی این دو حادثه داشتیم و عامل اصلی که باعث بروز این حوادث شده بود، متاسفانه عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط این اپراتورها بود که در آن اصول پدافند غیرعامل هم رعایت نشده بود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه را مأمور کردیم که طی مدت دوهفته تمام حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی و ابنیه متعلق به اپراتورهای اصلی را بررسی کنند که اگر مشکلی وجود دارد به سرعت برطرف شود. شرکت مخابرات هم حتماً باید ضرر و زیان مشترکان خود و ایرانسل را جبران کند.

***

سهم بسیار اندک مدارس دولتی از رتبه های برتر کنکور

فرهیختگان نوشت: «مدارس تیزهوشان و سمپادی‌ها امسال هم توانسته‌اند گوی سبقت را از دست دیگر دانش‌آموزان بگیرند و به‌نوعی یکه‌تاز رسیدن به دانشگاه‌های مطرح کشور شوند.

این موضوع درباره برترین‌های کنکور امسال شرایط عجیب‌تری به‌خود گرفته است.  به‌طوری‌که از بین 40 داوطلب برتر کنکور امسال، تنها 2 نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده بودند. 29 داوطلب یا به بیان دیگر 72 درصدی کل رتبه‌های برتر در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل ‌کرده‌اند. 

بعد از آنها، این مدارس غیرانتفاعی هستند که در رتبه دوم قرار دارند و 23 درصد از داوطلبان را برای ماراتن کنکور امسال آماده کرده‌اند، ‌مدارسی که هزینه‌های سرسام‌آور آنها این روزها بر کسی پوشیده نیست و با شرایط اقتصادی امروز، امکان تحصیل در آنها برای بخش قابل‌توجهی از خانواده‌های غیرممکن است. 

مقایسه این آمار با ترکیب مدارس رتبه‌های برتر سال 99 نشان  از رشد سهم سمپادی‌ها دارد. در آن سال دانش‌آموزان استعدادهای درخشان 67 درصد، غیرانتفاعی 18، نمونه دولتی 10 درصد و دولتی‌ها 5 درصد رتبه‌های برتر را در اختیار داشتند.

***

حمله روزنامه دولت به ذوالنوری و عقب‌نشینی او از نطق انتقادی 

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم روز گذشته در نطق میان دستور مجلس انتقادات ملایمی از دولت رئیسی مطرح کرد. روزنامه دولتی ایران، واکنش شدیدی به این نطق نشان داد و نوشت: «کارنامه یکساله دولت با وجود شرایط سخت به جامانده از گذشته نه‌تنها قابل دفاع که حتی قابل افتخار است. دولت سیزدهم توانست کشور را از شرایط بی‌دولتی نجات دهد....

حجم سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال گذشته از تمام هشت سال قبل از آن به مراتب بیشتر بوده است اما این نماینده مجلس از دویدن روی تردمیل سخن می‌گوید! احتمالاً ادعای مجتبی ذوالنوری مربوط به کارنامه شخصی خود در دوران نمایندگی و نارضایتی مردم حوزه انتخابیه او از عملکردش باشد. سخنان خود او نیز گواهی بر همین مدعاست...

همین سخنان نشان می‌دهد این نماینده مجلس با اعتراضات و انتقادات مردمی به عملکرد خود مواجه بوده که اتفاقاً دلیل آزرده خاطری‌اش را نشان می‌دهد.  در حالیکه استقبال مردمی از کاروان‌ هیأت دولت در سفرهای استانی در عین انتقال مشکلات و گلایه‌های بحق مردم، نوع دیگری از مواجهه را نشان می دهد.

مردم با هوشیاری متوجه هستند که چه کسانی روی تردمیل بیهوده می‌دوند و حتی مشغول حاشیه‌سازی هستند و چه کسانی اقدامات رو به جلو و جهشی برای کشور رقم زده‌اند...

به نظر می‌رسد اکنون که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم آقای ذوالنوری به جای فرار رو به جلو، می‌تواند با ارائه گزارش خدمات چندین سال نمایندگی خود مردم را در ارزیابی میزان موفقیتش در این وظیفه مهم و رساندن مردم از نقطه (الف) به نقطه (ب) یاری دهد.»

اما مجتبی ذوالنوری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولت از انتقادات خود تلویحا عقب نشینی کرد. ذوالنوری در گفتگو با ایرنا با تاکید بر اینکه پیشنهادات نمایندگان برای تقویت و تعالی و کارآمدی بیشتر دولت است، گفت: انتقادات و پیشنهادات نمایندگان به دولت آقای رئیسی از این جهت نیست که دولت و کارکرد ایشان را با دولت گذشته مقایسه کنیم چون اصلا شباهتی بین عملکرد دولت مردمی با دولت اصلاحات وجود ندارد. 

ذوالنوری تصریح کرد: نطق اخیر بنده به معنی تضعیف دولت یا  خرده گیری به دولت  نبود بلکه در حقیقت یک تذکرات صمیمانه، دوستانه، مشفقانه بود، با همه وجوداز دولت حمایت می‌کنم که اهداف بلند ان شاءالله محقق شده و مشکلات مردم عزیزمان رفع شود. 

وی با تاکید بر اینکه نقدهای بنده در نطق امروز برای کارآمدتر شدن و موثرتر شدن حرکت دولت بود، گفت: ابرمشکلاتی در کشور مثل بیکاری مفرط و عدم فرصت‌های اقتصادی وجود دارد که محصول دولت آیت الله رئیسی نیست، این میراثی است که از گذشته باقی مانده است و ما حل آن را امروز از این دولت مطالبه می کنیم. مشکل تولید و فعال شدن تولید که بارها مقام معظم رهبری بر آن نیز تاکید داشتند یک امر جدی است. 

***

توضیحات وزیر ورزش درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها

به گزارش مهر، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران درباره الزام فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در آستانه آغاز لیگ برتر، گفت: در نامه فیفا الزامی نبود، بلکه پیشنهاد شده که پیرو پیگیری‌های قبلی است و ما تاکنون مشکلی هم درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشتیم.

وی افزود: در مشهد هم قرار نبود تماشاچی داشته باشیم و شرایط از نظر زیرساخت فراهم نبود و اعلام هم شده بود اما از جامعه زنان عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم در مشهد میزبان زنان در ورزشگاه باشیم و از آن اتفاقی که آن روز رخ داد هیچکس خوشحال نشد.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هر زمان لازم بوده و اراده کردیم با مجوز از دستگاه‌های مرتبط، زیرساخت‌ها را آماده کردیم و در ورزشگاه آزادی هم به بهترین شکل حضور داشتند، تاکید کرد: دوستان در فدراسیون فوتبال دارند بررسی می‌کنند که به مجرد شنیدن غیررسمی این خبر، جلسه‌ای تشکیل دادم و ابعاد قضیه را بررسی کردیم که بهترین راهکار را در این زمینه پیدا کنیم.

***

جزئیات محکومیت پسر میرسلیم

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی میرسلیم و اینکه آیا اتهامش جاسوسی است؟ گفت: آقای مهدی میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال حبس محکوم شده و تاریخ شروع اجرای مجازاتش مشخص است. براساس مقررات محکومیت ایشان اجرا شده و ما تکلیف به اجرای قانون  داریم. مگر می شود برای اجرای قانون تبعیض قائل شویم و  قطعا تبعیضی در رسیدگی نداریم. در این ایام از مرخصی استفاده کرده و غیبت هم  داشته است‌ و  ایشان به مرخصی آمده و مطابق مقررات بوده و در مورد غیبت هم براساس مقررات اتخاذ تصمیم شده است.

وی افزود: ایشان در زندان است و تحمل کیفر می کند و در اثنایی که مرخصی بوده و ناراحتی داشته و ابراز بیماری کرده به واحد درمانی معرفی شده  و پزشکی قانونی برای ادامه حبس شرایط او را فراهم دانسته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه خبرهایی منتشر شده مبنی بر دستگیری و استرداد  خاوری و آخرین وضعیت این پرونده گفت: خبر مربوط به دستگیری و یا بازداشت و استرداد آقای خاوری  تکذیب می شود و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل شده و از آنجا که تبعه کانادا است، دولت کانادا همکاری لازم را برای استرداد ایشان ندارد. فرار آقای خاوری در کشور در پی مطرح شدن پرونده هاست و در خواست جمهوری اسلامی  ایران استرداد ایشان از کاناداست تا مواردی که در مورد او مطرح می شود در دادگاه صالح در ایران رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: علی رغم ادعای حقوق بشری کشوری مثل کانادا در رابطه با مقید بودن به قوانین بین المللی نسبت به استرداد او استنکاف می کند و حاضر به تمکین عرف بین الملل نیستند و استرداد مجرمین از اینترپل قاعده لازم الاتباع است. کانادا پناهگاه مجرمین ومتهمان شده و جای نگرانی دارد. حقوق مردم باید حفظ شود و باید خاوری مسترد شود.

***

اسلامی: گازدهی به سانتریفیوژها پاسخی به تحریم‌های آمریکا بود

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضع آمریکا در سیاست فشار حداکثری شکست خورده و امیدی به اینکه از این سیاست نتیجه‌ای حاصل‌شان شود، ندارند اما رفتار دوگانه یا چندگانه آنها را شاهد هستیم .اتهامات واهی را ۲۰ سال است که به کشور نسبت می‌دهند و با مواردی که رژیم صهیونیستی و ضدانقلاب ادعا می‌کنند، فشارها را بر ملت و جمهوری اسلامی تشدید می‌کنند.

اسلامی افزود: در اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، در پاسخ به این تحریم‌ها گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کردیم تا نشان دهیم که اراده ما اراده مستحکمی است، برای لغو تحریم‌ها از هیچ‌گونه اقدامی که در راستای منافع ملت ایران است، کوتاه نخواهیم آمد.

اسلامی تاکید کرد: دوربین‌هایی که ما جمع کردیم، دوربین‌های برجامی یا فراپادمانی بوده است. اینها با توافق جمهوری اسلامی ایران برای برجام نصب شده است در جهت اینکه محدودیت فعالیت، ظرفیت فعالیت و سرعت فعالیت هسته‌ای ما را اندازه‌گیری کنند. وقتی طرف مقابل در برجام حضور ندارد و به تعهدات خود عمل نمی‌کند، دلیلی ندارد ما یک‌طرفه به یک تعهد شبه منسوخ ادامه دهیم. تا زمانی که به تعهدات خود برگردند و موارد کذب اتهامی را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.

***

لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک تصویب شد

به گزارش فارس، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان پارلمان با 195 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن، با لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک موافقت کردند.

گفتنی است در ماده واحده این لایحه آمده است؛ لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

براساس تبصره این ماده واحده؛ رعایت اصول هفتاد و هفتم(77)، یکصد و بیست و پنجم(125) و یکصد و سی و نهم(139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این قانون، الزامی است.

***

 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین