نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران در گفت و گو با الف  نه فقط صدور مجوز، بلکه تمدید مجوز هم دردسر دارد !

گروه اقتصادی الف،   4010509114 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«علاوه بر مشکلات و دوندگی‌هایی که فرد برای دریافت مجوز کسب و کار با آن رو به روست و همچنین انحصاراتی که در صدور مجوزهای کسب و کار وجود دارد، تمدید مجوزها نیز فرد را دچار مشقاتی می‌کند»

 نه فقط صدور مجوز، بلکه تمدید مجوز هم دردسر دارد !

شرایط سخت صدور مجوزهای کسب‌وکار مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود آورده است. استعلام اطلاعات و مدارک غیر ضروری، عدم یکپارچه سازی سامانه مجوزها و همچنین اعمال سلیقه در صدور مجوزها باعث شده که بسیاری از کسب و کارها در انحصار قرار بگیرد؛ بنابراین رقابت این کسب و کارها از بین رفته و انگیزه‌ای برای ارائه خدمات بهتر به مردم و کسب مشتری بیشتر در آن‌ها معنا ندارد.

اما  یلدا راهدار، نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران یکی از مسائلی که در مورد مجوزهای کسب و کار کمتر به آن پرداخته می‌شود را تمدید مجوزها می داند و می گوید: "علاوه بر مشکلات و دوندگی‌هایی که فرد برای دریافت مجوز کسب و کار با آن رو به روست و همچنین انحصاراتی که در صدور مجوزهای کسب و کار وجود دارد، تمدید مجوزها نیز فرد را دچار مشقاتی می‌کند. این در حالی است که اگر تغییراتی در اطلاعات صاحب کسب و کار ایجاد نشده باشد، مجوزش نیازمند تمدید نیست و فقط صاحب کسب و کار را درگیر اقدامات غیر ضروری می‌کند و او را از ادامه فعالیت بازمی‌دارد".

وی بیان کرد: "در واقع مجوزهای کسب و کار مدت زمان محدودی دارد و مثلا پس از 1 سال تاریخ آن منقضی می‌شود؛ به همین دلیل صاحب کسب و کار ناچار است که دوباره تمام مراحل دریافت مجوز را برای تمدید آن طی کند. در همین راستا صاحبان کسب و کارها بایستی حقوقی را برای حداقل دو نفر کارمند در نظر بگیرند تا صرفا اطلاعات کسب و کار را وارد سامانه‌های مختلف کند".

نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران، با انتقاد به این سامانه‌ها گفت: "این سامانه‌ها به یکدیگر مرتبط نیستند و بایستی اطلاعات یکسانی را در آن‌ها وارد کرد. همچنین فرد بایستی حداقل دو ماه منتظر تایید اطلاعات توسط اپراتور باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود سامانه‌هایی که برای دریافت مجوز طراحی شده‌اند یکپارچه باشند".

راهدار در ادامه اظهار کرد: "همچنین سازمان صمت بایستی از ایجاد محدودیت‌ بر سر راه متقاضیان کسب و کار خودداری کند. برای مثال استعلام میزان تحصیلات از یک سرمایه‌گذار که قرار است تعدادی نیروی متخصص را به استخدام خود دراورد چه ضرورتی دارد؟ این مسئله باعث می‌شود که بسیاری از افراد یک مدرک تحصیلی از دانشگاه‌ها جعل کند".

وی تصریح کرد: "گفتنی است که پس از دوندگی‌های فراوان که فرد موفق به دریافت مجوز برای ایجاد کسب و کار خود شده است، فعالیت خود را شروع کرده و مجبور است در فضایی بیمار مطابق با دستورالعمل‌های مختلفی که صادر می‌شود فعالیت کند. این فرایند پیچیده باعث شده که بسیاری از افراد از ادامه فعالیت خود منصرف شده و به دلالی بپردازند".
نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران در پایان تاکید کرد که در حال حاضر قانونی برای عدم اعمال سلیقه در صدور مجوزهای کسب و کار وجود ندارد و این به عنوان یکی از معضلات صدور مجوزها است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۱۹۰۴۹۰۹:۱۶:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۲۴
کار اصلی مسئولان، مدیران و کارمندان در این مملکت کاغذبازی است، چه به صورت الکترونیکی و چه کاغذی! بدون کاغذبازی دوستان بی کار می مانند!
ناشناس۲۶۱۹۲۰۱۱۱:۱۳:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲۴
خیلی از بخشنامه ها اجرا نمی شوند. خیلی از امضاها زیر پا گذاشته می شوند. خیلی از نامه ها و دستورات نادیده گرفته و بایگانی می شوند. خیلی از کاغذها با پول خریداری می شوند.
ناشناس۲۶۱۹۰۵۴۰۹:۱۹:۰۵ ۱۴۰۱/۵/۲۴
این سازمان را نمی دانم ولی واقعا اگر آدم بخواد برود پی خواسته های دولت و جواب انواع پیامک ها را بدهد از صبح تا شب باید در سامانه ها و ادارات مشغول ثبت نام و غیره باشد. مدارک و سامانه های که وقت گیر هستند. در ادارات هم به جای خدمت رسانی کارمندان انگار طلبکار هستند و مردم انگار مزاحم شدند خدای نکرده تماس تلفنی گرفتند و حاضر شدند.
ناشناس۲۶۱۹۰۵۶۰۹:۱۹:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۲۴
آنقدر بروکراسی در این کشور پیچیده است که مردم در تو-در-تو آن گم می شوند. 100 تا امضا و استعلام باید گرفته شود تا کاری انجام شود. چقدر هم ماشاالله کارها درست انجام می شوند! بیشتر فساد موجود از دل همین تشریفات اداری بیرون می آید.
ناشناس۲۶۱۹۰۷۰۰۹:۳۰:۱۲ ۱۴۰۱/۵/۲۴
چون سواستفاده گر خوبی هستید
علیجانی۲۶۱۹۰۷۱۰۹:۳۰:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۲۴
مجوزهای کسب و کار به داد تولید کنندگان و کار افرینان برسید خدا میدونه که پدر مردم درامده از دست کارمندان تنبل دولت
ناشناس۲۶۱۹۲۸۱۱۱:۵۰:۲۸ ۱۴۰۱/۵/۲۴
کارمندان تنبل دولت با پول مالیات همین مردم زندگی میکنند
ناشناس۲۶۱۹۷۹۹۱۵:۳۵:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲۴
تنبلی تنها باشه بخدا راضی هستیم. صفات دیگه ای مثل حسادت، توقع، رشوه گیری و ..
بابک۲۶۱۹۱۳۲۱۰:۲۷:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۲۴
بنده یک مجوز ساده از وزارت کار رو که کلا 2 ساله هست، 1 سال طول کشید تمدیدش کنم!!!!!!!!. خیر سرم شرکت دانش بنیان هم هستیم و بهمون لطف قراره بشه!!!!!!!! خیالتون راحت، نه صداتون به جایی میرسه نه کسی پاسخگو هست. ظاهرا دوست دارن اینجوری باشه
ناشناس۲۶۱۹۲۰۳۱۱:۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲۴
عده زیادی تتها هنر و توانمندیشان شده تصمیم گیری برلی اینکه دیگران کار کنند یا نکنند و با چه کیفیتی کار کنند. اینها هنر دیگری ندارند این اختیارات صدور مجوز را هم از انها بگیرید تبدیل به عده ای بی مصرف می شوند. پس چرا نان اینها را می خواهید آجر کنید . دهها هزار نفر در کشور از این راه صدور و تندید و استعلام دارند کسب در آمد می کنند.
ناشناس۲۶۱۹۲۸۸۱۱:۵۲:۱۰ ۱۴۰۱/۵/۲۴
بنده با کلی دوندگی و شش ماه زمان گذاشتم تا یک مجوز سایت برای نمایش فیلم از وزارت ارشاد گرفتم بعد یک سال دیگه تمدید نشد گفتن باید بری یکجا دیگه مجوز بگیری !
ناشناس۲۶۱۹۳۶۶۱۲:۳۲:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۲۴
من شرکت تولیدی هستم و به کارت بازرگانی نیاز دارم. هر سال باید آنرا تمدید کنم و تمدید الکترونیک آن ۴ ماه طول می کشد که نصفش کاغذی است. عمه ات را هم گرو می گیرند. مقصر هم وزارت صمت است.
dayani۲۶۲۰۳۱۴۱۹:۱۱:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۲۴
دو مجوز داشتم، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات، بهنگام تمدید آنقدر درخواست ارائه دادند که از خیر هر دو گذشتم. برای اولی سال دوم و برای دومی بعد از حدود بیست سال .
ناشناس۲۶۲۰۴۶۷۲۰:۳۹:۵۳ ۱۴۰۱/۵/۲۴
ولی در کل کارمندان هم کاغذ بازی دوست دارن،بهشون احساس مهم بودن و کارامدی میده
معلم۲۶۲۰۵۷۰۲۱:۴۲:۰۹ ۱۴۰۱/۵/۲۴
در اراک سیصد هزار تومان میگیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین