به اسم تولید، بازرگانی می کنند!

گروه اقتصادی الف،   4010505047 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات می گوید برخی به عنوان تولیدکننده جواز تولید دریافت می‌کنند و از امتیازها بهره‌مند می‌شوند اما بدون انجام کار تولیدی به امور وارداتی انحصاری روی می‌آورند و کار بازرگانی را در شکل تولید انجام می‌دهند. در حقیقت با دور زدن قانون به جای کار تولیدی به امور بازرگانی می‌پردازند.

به اسم تولید، بازرگانی می کنند!

فرشید فرزانگان در گفت و گو با الف اظهار کرد :  با تشکیل وزارت بازرگانی‌ تجار می‌توانند نه در تضاد با تولید بلکه در خدمت تولید‌، مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید را با بهترین قیمت خریداری و در اختیار تولید کنندگان قرار دهند. ضمن اینکه محصولات شرکت های تولیدی را در بازارهای بین المللی به فروش برسانند.

به گفته وی تجارت موتور محرک تولید است. در دیدگاه دولتی و حاکمیتی، حوزه بازرگانی کم اهمیت‌تر از حوزه تولید است. با این نگاه، در سال‌های اخیر تولیدکنندگان از طریق بخشنامه‌های متعدد از جایگاه‌های مختلف مورد حمایت قرار گرفته‌اند. اما این حمایت‌ها از بخش بازرگانی وجود نداشته یا به صورت بسیار حداقلی بوده است.

رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات تصریح کرد: با وجود اشتغال‌آفرینی سریع حوزه بازرگانی و تجارت، به این بخش به عنوان حوزه‌ای ارزش آفرین و کارآفرین نگاه نمی‌شود.

فرزانگان ادامه داد: ایران به دلیل استقرار در موقعیت ژئوپلیتیکی‌، در چهارراه دنیا واقع شده و ایرانیان دارای یک پیشینه تاریخی تجاری هستند. یک بازرگان خوب موجب افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها می‌شود. در واقع تاجران و بازرگانان می‌توانند موتور محرک تولید باشند.

وی تاکید کرد: عرصه بازرگانی می‌تواند به عنوان یک مکمل ضروری در خدمت تولید باشد. سیاستگذار باید بداند عدم توجه کافی به حوزه بازرگانی در واقع می‌تواند به تولید هم آسیب برساند.

رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات گفت: بخش تولید از بخشنامه‌هایی که به حوزه بازرگانی آسیب زده‌، صدمه دیده است. وزارت بازرگانی می‌تواند در توسعه بازارهای صادراتی کمک کند. همچنین می‌تواند با مقررات‌زدایی بخشنامه‌های متعددی که حوزه بازرگانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده، حذف کند.

فرزانگان اظهار کرد: با حمایت یک جانبه از تولید چند آفت را ایجاد می کنیم و ‌با این کار مونتاژکاری را به شدت رواج می‌دهیم. بسیاری از افراد تولید‌کننده یا غیر تولیدکننده با عنوان تولید کنندگان جواز تولید دریافت می‌کنند و امتیازها بهره‌مند می‌شوند. این گروه بدون انجام کار تولیدی به امور وارداتی انحصاری روی می‌آورند و کار بازرگانی را در شکل تولید انجام می‌دهند. در حقیقت با دور زدن قانون به جای کار تولیدی به امور بازرگانی می‌پردازند.

او افزود: اگرچه کار تولیدی ارزشمند است اما سیاستگذار باید بداند که تولید و بازرگانی در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند. به همان اندازه که وجود یک وزارتخانه برای بحث صنعت دارای اهمیت است وجود وزارت بازرگانی به‌صورت مستقل دارای اهمیت است.

رئیس اسبق اتاق مشترک ایران و امارات معتقد است: بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل عدم تامین به موقع و با قیمت مناسب مواد اولیه، ماشین ‌های فرسوده، کمبود قطعات مورد ماشین‌های صنعتی، با ظرفیت کم کار می‌کنند. با حمایت و به کار‌گیری بخش بازرگانی می‌توان بخش زیادی از مشکلات واحدهای تولیدی را حل کرد و به رونق آنها کمک کرد.

فرزانگان گفت: اگر به حوزه بازرگانی به عنوان موتورمحرک تولید توجه شود، تولید هم رونق می‌یابد. در حالی که برتر دانستن حوزه تولید به بازرگانی باعث شده بخش تولید نیز آسیب ببیند. سیاستگذار با نگاهی که به عرصه تولید دارد اصولا به تجارت نگاه عمیقی ندارد و یا اصلا توجه لازم به این بخش احساس نمی‌شود.

او افزود: تولید و تجارت دو تخصص مجزا از یکدیگر است که هر کدام از این بخش ها نیازمند مدیریت مستقلی است. تشکیل وزارت بازرگانی که به مسائل بخش بازرگانی به صورت تخصصی‌تر می‌پردازد، می‌تواند موجبات رونق بخش بازرگانی شود. ضمن اینکه این اتفاق به بخش تولید نیز کمک خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

بیگی29۲۶۰۶۰۷۳۱۲:۱۶:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۱۱
بسیاری از تولیدات بخصوص صنعتی،در ایران فقط اتیکت آن را میزنند.بعضی فقط بسته بندی میکنند و خوب تر هایشان قطعات و مدارات از پیش ساخته را واردو مونتاژ میکنند.
ناشناس۲۶۰۶۰۷۵۱۲:۱۹:۲۰ ۱۴۰۱/۵/۱۱
واردات باید آزاد باشد تا تورم کاهش پیدا کند و سرمایه ها به سمت تولید هدایت شود. در شرایط تورمی سرمایه ها به سمت تولید نمیرود به سمت دلالی میرود.
ناشناس۲۶۰۶۱۰۲۱۲:۵۴:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۱۱
این موضوع اصلا جدید نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین