نگاهی به گزارش سالانهٔ یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین در سال ۱۴۰۰

گزارش بازرگانی،   4010504064

تمایلِ روز افزونِ استفاده از موبایل به‌جای دسکتاپ برای وب‌گردی

اهمیت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در کسب‌وکارهای مختلف قابل کتمان نیست. بازاریابان دیجیتالی که به ابزار داده‌ها مجهز هستند، قدرت پیش‌بینی و تجزیه‌وتحلیل بی‌نظیری در اختیار دارند که به کمک آن می‌توانند درست‌ترین تصمیمات را برای سازمان خود اتخاذ کنند. بررسی رفتار کاربران در فضای وب موضوعات بسیار مهمی است که آگاهی از آن می‌تواند به مسیر اجرای کمپین‌ها از سوی برندهای مختلف سمت‌وسو بدهد.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ، هرساله گزارشی از یک سال فعالیت خود در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کنند. یکتانت نیز باتوجه‌به اینکه در حوزهٔ بسیار وسیعی فعالیت داشته و رهبری تبلیغات آنلاین در ایران را بر عهده دارد، گزارش سالانهٔ خود از بازار تبلیغات آنلاین در سال 1400 را منتشر کرده است.

ماهیت اصلی گزارش یکتانت، بررسی رفتار کاربران وب بوده و در آن، اطلاعات کاملی را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده و به ‌آن‌ها کمک می‌کند برای معرفی محصول خود بهترین بستر را انتخاب کنند. در این مطلب نگاهی به برخی از آمارهای منتشر شده در گزارش سالانهٔ یکتانت تحلیل و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری واحدهای دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها بررسی شده است.

یکتانت در سال 1400، به طور میانگین ماهانه در 128 میلیون دستگاه موبایل و دسکتاپ تبلیغات خود را نمایش داده و با بیش از 2300 وب‌سایت نمایش‌دهنده فعال همکاری کرده است. در پنج سالی که از شروع به کار یکتانت می‌گذرد بیش از 55 هزار کسب‌وکار از خدمات این پلتفرم استفاده کرده‌اند. 22 هزار عدد از این کسب‌وکارها در سال 1400 همکاری خود را با یکتانت آغاز کرده‌اند.

باتوجه‌به پیشتازی یکتانت در بسیاری از سرویس‌های ارائه شده در بازار تبلیغات آنلاین کشور و دسترسی به تعداد زیادی از ناشران، کسب‌وکارها و کاربران وب فارسی که در بالا به آن اشاره شد، نتایج و اعداد به‌دست‌آمده از گزارش سال 1400 این شرکت می‌تواند دید درستی از بازار تبلیغات آنلاین کشور بدهد. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به برخی از آمارهای منتشر شده در گزارش سالانه یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین کشور در سال 1400.

 پاسخگویی به تمام نیازهای حوزه دیجیتال مارکتینگ با یکتانت

هنگام انتشار گزارش سالانه یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین کشور در سال 1399، خانواده یکتانت شامل 8 کسب‌وکار توسعه داده شده و یک شرکت به نام نوین هاب بود که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود. در سال 1400 آکادمی نووا به بیزینس لاین‌های یکتانت اضافه شد و علاوه بر نوین هاب، یکتانت، بر روی ایران سامانه سرمایه‌گذاری کرد.

بیزینس لاین‌های یکتانت در پایان سال 1400 عبارت‌اند از: نجوا (سرویس بازاریابی بازگشتی)، تریبون (پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی)، جریان (پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ)، هارمونی (آژانس دیجیتال مارکتینگ)، ادیوری (پلتفرم تبلیغات درون اپلیکیشن)، چاووش (شبکه همکاری در فروش)، یک‌لینک (ابزار تجمیع لینک‌ها)، فرست‌ادز (سرویس تبلیغات در گوگل) و نووا (آکادمی تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ).

علاوه بر این یکتانت در سال 1400 راند دوم سرمایه‌گذاری بر روی نوین هاب (پلتفرم هوشمند مدیریت شبکه‌های اجتماعی) را انجام داد و در اسفند 1400، این شرکت بر روی ایران سامانه که در زمینهٔ توسعهٔ سامانه‌های تخصصی تحت وب فعالیت می‌کند سرمایه‌گذاری کرد.

در پایان سال 1400، تیم یکتانت 417 نفره شد. تیم جوان یکتانت با میانگین سنی 26 سال، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و مبتنی بر هوش مصنوعی، تلاش می‌کند تا پکیج کاملی از تبلیغات آنلاین را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد. در این متن، ابتدا داده‌های مربوط به کسب‌وکارها بررسی می‌شود. پس از آن به سراغ داده‌های مربوط به کاربران وب می‌رویم و در انتها داده‌های مربوط به وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده بررسی خواهد شد.

تبلیغات در موبایل یا دسکتاپ؟ مسئله این است!

با گسترش استفاده از موبایل برای وب‌گردی روزانه توسط کاربران، اهمیت این مدل از وب‌گردی در دنیای تبلیغات برجسته شد. بر همین اساس، هنگام طراحی بخش‌های مختلف یک کمپین تبلیغاتی همچون لندینگ‌پیج بایستی به نمایش آن در دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ و تفاوت‌های آن‌ها توجه کرد. یکتانت نیز، امکان انتخاب گزینهٔ نمایش تبلیغات در موبایل یا دسکتاپ را در هنگام ساخت کمپین برای تبلیغ‌کنندگان فراهم کرده است تا تبلیغ‌کنندگان در این زمینه قدرت انتخاب داشته باشند.

بر اساس تحلیل‌های صورت‌گرفته در تبلیغات آنلاین، کاربران هنگام استفاده از موبایل، رفتار متفاوتی نسبت به زمان استفاده از دسکتاپ از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که برای نمایش تبلیغات در موبایل و دسکتاپ کمپین‌های متمایزی ساخته شود. به‌طورکلی، تفکیک کردن دستگاه نمایش، به بهینه‌سازی راحت‌تر کمپین‌ها کمک می‌کند. بر مینای نمودار زیر، در سال گذشته، در 41 درصد از کمپین‌های ساخته شده، نوع دستگاه نمایش تفکیک شده است. ایدئال طراحی کمپین تبلیغاتی آنلاین این است که این عدد به 100% برسد و هر کمپینی برای دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ به صورت جداگانه طراحی شود.

آمارهای مربوط به بررسی رفتار کاربران وب نشان می‌دهد که در سال 1399، میزان استفادهٔ کاربران از موبایل به نسبت دسکتاپ، 83% به 17% بوده است. این رقم در سال 1400 به 88% به 12% رسیده است. اقبال بیشتر کاربران به موبایل برای وب‌گردی پیام مشخصی برای تبلیغ‌کنندگان دارد. 

در نمودار زیر، میزان محبوبیت کمپین‌های ویدئویی در بین کسب‌وکارهای مختلف نمایش‌داده‌شده است. بر اساس این جدول، حوزۀ حمل‌ونقل با اختلاف زیادی نسبت به دیگر حوزه‌ها از تبلیغات ویدئویی استفاده می‌کند. پس از حمل‌ونقل نیز حوزه‌های سفر و گردشگری و املاک قرار دارند. حوزه‌های بازی، مد و پوشاک و تجهیزات صنعتی کمترین تمایل را به استفاده از کمپین‌های ویدئویی در سال 1400 از خود نشان داده‌اند.

در جدول زیر، میزان استفادهٔ کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف از تبلیغات موبایلی نشان‌داده‌شده است. بر اساس این جدول، در بین حوزه‌های مختلف، کسب‌وکارهای فعال در حوزهٔ سرگرمی و حمل‌ونقل بیشتر از سایر حوزه‌ها از تبلیغات موبایلی استفاده کرده‌اند. لازم به توضیح است که در کمپین‌های موبایلی، تبلیغات در اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شود.

افزایش درآمد 72درصدی نمایش دهندگانِ همکارِ یکتانت نسبت به سال گذشته

در سال 1400 یکتانت در مجموع با بیش از 2300 وب‌سایت نمایش‌دهنده همکاری داشته که از این تعداد 1938 وب‌سایت از جایگاه‌های همسان و 803 وب‌سایت از جایگاه‌های بنری برای نمایش تبلیغات در سایت خود استفاده کرده‌اند. درآمدی که یکتانت در سال 1400 در مجموع برای نمایش‌دهندگان ایجاد کرده نسبت به سال 1399 بیش از 72% افزایش داشته است.

وب‌سایت‌های همکار با یکتانت از تمامی استان‌های کشور بوده و یکتانت توانسته برای وب‌سایت‌هایی از سراسر کشور درآمدزایی کند. استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین سهم را از مبدأ وب‌سایت‌های نمایش‌دهندهٔ یکتانت به خود اختصاص داده‌اند.

یکی دیگر از داده‌های منتشر شده در گزارش سالانهٔ یکتانت مربوط به نسبت ترافیک وب‌سایت‌های نمایش‌دهندهٔ یکتانت برای موضوعات مختلف در دسکتاپ و موبایل است. مقایسهٔ ترافیک موبایل و دسکتاپ نشان می‌دهد که موضوعات سیاسی و اجتماعی در صدر قرار دارند. مقام دوم در موبایل به موضوعات آهنگ و موسیقی و در دسکتاپ به موضوعات ورزشی اختصاص دارد. موضوعات فرهنگی و هنری و سینما، فیلم و سریال در دسکتاپ بیشتر پیگیری می‌شوند و موضوعات مربوط به پزشکی و سلامت از جایگاه بالاتری در موبایل به نسبت دسکتاپ برخوردار هستند.

تشخیص بیش از 200 میلیون کلیک‌های تقلبی در سال 1400

کلیک‌های تقلبی یکی از دغدغه‌های تبلیغ‌کنندگان در دنیای تبلیغات آنلاین به شمار می‌روند. یکتانت مدعی است که با استفاده از هوش مصنوعی و توسعه الگوریتم‌های دقیق، از بهترین روش‌های موجود برای شناسایی کلیک‌های تقلبی استفاده می‌کند. به کمک این الگوریتم‌ها، کلیک‌های تقلبی در لحظه شناسایی می‌شود و هزینه‌ای بابت آن‌ها از پنل تبلیغ‌کنندگان کسر نمی‌شود. بنا بر اعلام یکتانت در سال 1400 بیش از 200 میلیون کلیک به‌عنوان کلیک تقلبی شناخته شده و از کسر مبلغ آن‌ها از پنل تبلیغ‌کنندگان جلوگیری شده است. لازم به ذکر است که گاهی پس از کسر مبلغ از پنل تبلیغ‌کننده، تقلبی بودن کلیک تشخیص‌داده‌شده که در این موارد، مبلغ کسر شده به شارژ پنل تبلیغ‌کننده استرداد می‌شود.

علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، اطلاعات، گزارش‌ها و داده‌های بسیار دیگری در گزارش سالانهٔ یکتانت وجود دارد که برای مشاهدهٔ متن کامل آن، روی این لینک کلیک کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین