۳ قدم اولی که هر فرد باید برای ورود به بازار سرمایه بردارد

گزارش بازرگانی،   4010503069

وقتی حرف از آینده نگری وسط باشد معمولا واژه‌ای که همیشه با خودش یدک می‌کشد سرمایه گذاری است. سرمایه‌ گذاری می‌توانید با پول باشد، با یک دارایی ارزشمند باشد یا حتی سرمایه گذاری در مهارت‌های فردی که هر کدام چم و خم خودش را دارد. امروز می‌خواهیم در مورد سرمایه‌ گذاری روی پول صحبت کنیم و خبری از تبلیغ، تشویق یا ... نیست، بلکه می‌خواهیم برویم سراغ ب بسم الله سرمایه گذاری، یعنی 3 قدم اولی که کمتر از آن صحبت می‌شود!

چرا گاهی ورود به بازار سرمایه با شکست مواجه می‌شود؟

برای ورود به بازار سرمایه 2 قانون نانوشته وجود دارد، قانون اول این است که یک شبه هیچ کس پولدار نمی‌شود و قانون دوم این است که ورود کروکورانه به بازار سرمایه یعنی شکست که برای سودآور شدن سرمایه گذاری باید به این دو قانون توجه کنید. اما برویم سراغ 3 قدم ورود به بازار سرمایه گذاری:

  1. قدم اول برای ورود به بازار سرمایه احراز هویت غیر حضوری یا حضوری و ثبت نام در سامانه سجام است؛

  2. قدم دوم ورود به بازار سرمایه پایش، زمان گذاشتن و کسب دانش است؛

  3. قدم سوم شاید بگوییم باور یک قانون است که می‌گوید تمام تخم مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار.

در سال‌های گذشته به همان اندازه که بازار سرمایه شاهد ورود سیل عظیمی از سرمایه گذاران حرفه‌ای و مبتدی بوده به همان اندازه شاهد ضرر کردند سرمایه گذاران هم بوده است، به همین دلیل در اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و وب سایت‌ها شاهد ویدیوهای آموزشی مرتبط با سرمایه گذاری هستیم که محتوای آن را نه تاید و نه رد می‌کنیم، اما در میان تمامی این ویدیوها یک خلاء وجود دارد و آن عدم اشاره به ابتدایی‌ترین قدم‌های ورود به بازار سرمایه است.

قدم اول، احراز هویت غیر حضوری یا سجام

ورود به بازار سرمایه به‌گونه‌ای بود که شما باید برای هر اقدامی به‌صورت حضوری احراز هویت می‌شدید، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این رویه اصلاح شود و سامانه سجام معرفی شود. سجام مخفف عبارت " سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان " است و وظیفه‌ی آن در یکپارچه سازی اطلاعات مشتریان و کدهای بورسی خلاصه می‌شود. در خصوص مزایای این سامانه می‌توانیم به سرعت و سهولت فرایند آن اشاره کنیم و اینکه هر فرد برای ورود به بازار سرمایه تنها یک مرتبه نیاز به احراز هویت دارد.

نکته: تقریبا هم زمان با معرفی سامانه سجام فرایند چک هم تغییر کرد و سامانه چک صیادی معرفی شد. به همین دلیل بسیاری معمولا صیاد و سجام را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

برای احراز هیت غیر حضوری راه‌های بسیاری وجود دارد، از وب سایت‌ها گرفته تا اپلیکیشن‌ها و سوپر اپلیکیشن‌ها، توصیه ما برای سهولت در احراز هویت غیر حضوری و ثبت نام در سامانه سجام استفاده از سوپر اپلیکیشن‌های معتبر است. دلیل این توصیه خدمات بی‌شمار سوپر اپلیکیشن‌هاست که شما را از دانلود چندین اپلیکیشن بی‌نیاز می‌کنند.

در حال حاضر سوپر اپلیکیشن‌های محدودی در کشور داریم که یکی از آن‌ها که خدمات احراز هویت و سجام را ارائه می‌دهد سوپر اپلیکیشن تاپ است. تاپ وابسته به بانک پارسیان است و خدمات آن تحت نظارت بانک مرکزی و پلیس فتا به کاربرانش ارائه می‌شود. تاپ با ارائه بیش از 70 سرویس کاربردی مانند کارت به کارت، موجودی، خرید شارژ و بسته اینترنتی، پرداخت قبوض، سامانه چک صیادی، استعلام و پرداخت خلافی، پرداخت عوارض آزادراهی و 0 تا 100 خدمات گردشگری مانند بلیت هواپیما، قطار و تور، رزرو هتل و تور کاربران خودش را از دانلود چندین اپلیکیشن بی‌نیاز می‌کند.

 

قدم دوم: ورود با دانش، زمان گذاشتن و پایش

اقدام کورکورانه در هر حوزه‌ای تبعات جالبی را با خودش به همراه ندارد، این موضوع در بازار سرمایه تبعات بیشتری مانند از بین رفتن تمام سرمایه را می‌تواند با خود به همراه داشته باشد. شما برای ورود به بازار بورس باید دانشتان را افزایش دهید و یا از افرادی که چند پیراهن بیشتر از شما در این حوزه پاره کرده‌اند کمک بگیرید تا بدانید در هر لحظه بهترین و درست‌ترین قدم کدام است. برای اینکه دانشتان در این حوزه بیشتر شود می‌توانید دوره بروید یا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام با دنبال کردن هشتگ‌هایی مانند بورس، بازار سرمایه، سهام و ... ویدیوی مفید آموزشی ببینید.

قدم بعدی یا بهتر است بگوییم نیاز بعدی صرف زمان برای پایش لحظه‌ای است. شما باید در لحظه بهترین تصمیم را بگیرید که چه اقدامی انجام دهید. در کم‌ترین حالت ممکن حداقل باید روزی نیم ساعت را برای بررسی شرایط در روز خالی بگذارید.

قدم سوم: تمام تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید

این شاید بیشتر از یک قدم یک باور باشد! در بهترین شرایط ممکن همیشه توصیه افراد با تجربه در حوزه سرمایه گذاری و بازار سرمایه این بوده که حتی در صورت اطمینان 100% تمام سرمایه خود را در یک فرصت تزریق نکنید. داشتن این باور شاید در نگاه اول بیانگر کم ریسک بودن باشد، اما همیشه در بازار سرمایه احتمالات 0% نیستند. البته اگر به دنبال ریسک کم و حاشیه سود امن در حوزه بازار سرمایه هستید می‌توانید سرمایه خود را در صندوق‌های سرمایه گذاری تزریق کنید تا در انتهای هر ماه به صورت روز شمار یا ... میزان سود کم اما ثابتی به شما تعلق بگیرد.

کلام آخر

ورود به بازار سرمایه چم و خم‌های خودش را دارد، در این مقاله سعی کردیم به نکات پایه در خصوص بازار سرمایه بپردازیم، چیزی که معمولا در مورد آن کم‌تر صحبت می‌شود. همه می‌دانیم که بازار سرمایه مدتی است که آنچنان پویا نیست و در حال حاضر پیرو آن‌چنانی ندارد اما این وضعیت ثابت نیست و در آینده روزهای پررونقی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود. با رشد این بازار بدون شک تقاضا برای ورود مجددا نیز بیشتر خواهد شد، این سه قدم می‌تواند دید مناسبی به افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند در ذهنشان ایجاد کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین