تحلیل‌های متفاوت رسانه‌ها درباره گشت ارشاد/ روایت روزنامه دولت از حساسیت رئیسی به مجوزهای وزارت ارشاد/ توصیه باهنر به دولت برای کم کردن هزینه‌ها

گروه سیاسی الف،   4010501082 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 تحلیل‌های متفاوت رسانه‌ها درباره گشت ارشاد/ روایت روزنامه دولت از حساسیت رئیسی به مجوزهای وزارت ارشاد/ توصیه باهنر به دولت برای کم کردن هزینه‌ها

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۹۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۷۲۶ نفر از آنها بستری شدند.

متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۸۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۷۹ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۷۵ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۴۲ دوز رسید.

در شبانه روز گذشته ۸۶ هزار و ۲۸۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اعلام تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا

به گزارش مهر، عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص مصوبات جلسه امروز ستاد ملی کرونا گفت: با توجه به اینکه در بیشتر نقاط دنیا شاهد روند افزایشی ابتلاء به کرونا با زیر سوریه BA۵ هستیم ما مسئولان و عموم مردم باید مراقب باشیم با عادی انگاری‌ها این روند شتاب بیشتری نگیرد.

وی افزود: در جلسه امروز بر الزام استفاده از ماسک در هواپیما، قطار، مترو و اتوبوس و همچنین در اماکن زیارتی و هیئت‌های مذهبی تاکید شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین که به غربالگری و پیشگیری توجه خاص دارد نیز از جمله مصوبات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

شیراوژن گفت: تزریق نوبت یادآور واکسن پس از ۶ ماه از نوبت‌های قبلی، فعال‌تر شدن مراکز تزریق واکسن و همچنین جدی تر شدن مراقبتهای بهداشتی مرزی از دیگر مصوباتی است که در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تاکید قرار گرفت.

***

پاسخ کارشناس حامی برجام به روحانی

ناصر هادیان، استاد روابط بين‌الملل دانشگاه تهران که در زمره کارشناسان حامی برجام شناخته می شود درباره ادعای روحانی مبنی بر اینکه «مصوبه مجلس شوراي اسلامي درآذرماه 1399 دست هيات مذاكره‌كننده را بسته و حصول توافق را به تعويق انداخت» به اعتماد گفت: «با همه احترامي كه براي آقاي روحاني قائل هستم و ايشان را از معدود سياستمداراني مي‌دانم كه نظر كارشناسي نسبت به مباحث امنيت ملي، امنيت بين‌الملل و استرات‍ژيك دارند اما به هيچ‌وجه مصوبه مجلس شوراي اسلامي و پيش از آن كاهش تعهدات را امر منفي در مذاكرات نمي‌دانم.

مصوبه مجلس دست مذاكره‌كننده ما را قوي كرد. مساله ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه تلقي دنيا اين است كه به‌رغم اينكه دولت و مجلس يا نهادهاي ديگر مي‌توانند خطوط سياسي، امنيتي و اقتصادي را در ايران ترسيم كنند اما تعيين رنگ اين خطوط منحصرا در اختيار رهبري است. 

به زبان ساده‌تر رهبري خطوط قرمز ايران را در مذاكرات تعيين مي‌كنند. بنابراين مصوبه مجلس شوراي اسلامي به تنهايي نمي‌توانست به ترسيم خط قرمز در مذاكرات تبديل شود...

مصوبه مجلس ما درست مانند اقدام‌هايي است كه در كنگره امريكا پيرامون چند و چون برجام انجام مي‌شود و ممكن است با رضايت دولت كاخ سفيد هم نباشد. آيا بايدن به آنها مي‌گويد كه اقدام شما دست من را از مذاكرات تضعيف مي‌كند؟ خير بلكه اتفاقاآن را به ايران مي‌فروشد و ادعا مي‌كند كه در داخل تحت فشار است. درباره مصوبه مجلس هم بايد توجه داشت كه هم تصويب آن در مجلس سياسي بود و هم مخالفت با آن از سوي دولت سياسي بود اما در مجموع من كه از بيرون ناظر اين تحولات هستم آن را اقدام مثبتي مي‌دانم.»

هادیان درباره خروج آمریکا از برجام گفت: «نبايد فراموش كنيم كه اين امريكا بود كه از توافق خارج شده و نقض عهد كرد. اين امريكا بود كه ساير كشورهاي دنيا را وادار كرد برخلاف قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد عمل كنند. مهم نيست كه سايرين در حرف چه مي‌گفتند بلكه مهم اين است كه آنها در عمل مجبور شدند به دستورات ترامپ عمل كنند. حالا امريكا مي‌گويد ما به دنبال بازگشت به برجام هستيم.  نخست آنكه آنها مي‌توانستند همان هفته اول آغاز به كار دولت جو بايدن در كاخ سفيد به توافق بازگردند اما اين كار را انجام نداد...

 مساله ديگر اين است كه ايران اعتماد خود را از دست داد. بسياري از كساني كه در ايران موافق بهبود رابطه ايران با غرب بودند در نتيجه اقدام امريكا بي‌اعتبار شدند. در ايران ما فقط شاهد تغيير دولت نبوديم بلكه يك تغيير حاكميت اساسي شكل گرفت و در نتيجه يكي ديگر از اثرات اين اقدام ترامپ، تاثير آن بر تحولات سياست داخلي در ايران بود. امروز اگر ايران از توافق پايدار سخن مي‌گويد يا به دنبال يك توافق مانا است به اين دليل است كه امريكا مسير اعتمادسازي كه با برجام ريل‌گذاري شده بود را از بين برد. ايران و طرف مقابل براي رسيدن به برجام مانند هر توافق ديگري به وجود حداقلي از اعتماد نياز داشتند كه اين حداقل ديگر وجود ندارد و اين يكي از شرايط متفاوت در 2022 با 2015 است.»

***

تحلیل‌های متفاوت رسانه‌ها درباره گشت ارشاد

در چند روز اخیر پس از انتشار ویدئوی تلاش یک مادر برای نجات دختر بیمارش از گشت ارشاد کمپینی در فضای مجازی با عنوان «محجبه‌ام اما مخالف گشت ارشادم» شکل گرفت و موضوع گشت ارشاد بیش از گذشته موضوع بحث رسانه ها قرار گرفت.

روزنامه همشهری که با مدیریت گروهی از جوانان اصولگرایان اداره می‌شود در سرمقاله امروز نوشت: «مهم‌ترین سؤال این است: حالا که این کمپین‌ها را داریم چرا مثلا کارزارهای «من با همجنس‌گرایی یا ازدواج سفید موافقم» راه نیفتد؟ چه فرقی دارد؟ اصلا بگویید من با دستگیری دزدان و قاتلان مخالفم، با پشت چراغ‌قرمز در خیابان ایستادن مخالفم، با جداسازی زنان و مردان در سواحل مخالفم، با ممنوعیت فروش مشروبات الکلی و مواد‌مخدر مخالفم.

حقیقت امر این است که با همان منطقی که می‌توان موافق قانون حجاب نبود، می‌توان همه این قوانین و خطوط قرمز یک کشور اسلامی را به چالش کشید و از یک امر به ظاهر منطقی به بی‌قانونی و بی‌نظمی رسید؛ که مکروه هر جامعه‌ای، اعم از اسلامی و غیراسلامی است.»

روزنامه جوان نیز با حمایت از گشت ارشاد نوشت: «نمی‌توان انکار کرد که در مورد گشت ارشاد با پدیده «مبالغه» مواجهیم. هم در کثرت این گشت ها، هم در نوع مواجهه آن با مجرمان و... اگر تهران را به‌صورت نمونه مطالعه کنیم، تعداد این گشت‌ها در مقابل وسعت این شهر تقریباً ناچیز است و محدود به معدودی از معابر و میادین اصلی است. طبیعی است که گشت ارشاد قرار نبوده و نیست که کسی را محجبه کند، بلکه قرار بوده جلوی هنجارشکنی را بگیرد.

برای مثال ممکن است افرادی در جامعه باشند (هرچند معدود) که مایل باشند برهنه به خیابان بیایند یا در مرئای دیگران به اعمال منافی عفت دست بزنند، آن وقت تکلیف چیست؟ حداقل فایده حضور ضابطان این است که مانع از هموار شدن مسیر این‌گونه هنجارشکنی‌ها می‌شود.

اگر فرضاً ضوابط شرعی کلاً به کناری نهاده شده و بی‌حجابی مجاز قلمداد شد، حد یقف و نقطه پایانی روند بی‌حجابی کجاست؟ به‌بیان‌دیگر چه ضمانتی هست که کسانی برهنه به خیابان نیایند. ممکن است برخی بگویند برای منع برهنگی می‌توان قانون گذاشت، آنگاه باید پرسید اگر فردا عده‌ای کمپین «نه به منع برهنگی» گذاردند، چه؟ آیا در مقابل فروریختن ستون‌های اخلاقی جامعه باید تسلیم اقلیت معدود لذت‌طلب و هوسران شد؟»

از سویی دیگر برخی رسانه‌ها با برخورد سلبی در این زمینه مخالفت کردند. در روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم مصطفی هاشمی طبا آمده است: «موضوع گشت ارشاد بیش از دو دهه است که در کشور در حال اجرا است. با یک بررسی بسیار ساده بدون نیاز به خط‌کشی‌های علمی یا صرف زمان خاصی در این زمینه می‌توان میزان کارآمدی این شیوه مبارزه با بدحجابی را آزمود.

هیچ شکی در زمینه شکست قطعی این رویه وجود ندارد، اما کماکان اصرار به فعالیت گشت‌های ارشاد وجود دارد و عجیب‌تر این‌که هنوز هم تصور می‌شود اگر در رویه گشت ارشاد با قاطعیت و حتی بعضا خشونت رفتار شود از فردا مردم از ترس هم که شده دیگر بدحجاب نخواهند بود.

اصرار بر ادامه این رویه در حالی که اثرات زیانبار آن به شدت مشهود است جای ابهام زیادی دارد. گویی برخی علی‌رغم علم به اثرات نامطلوب این رفتارها سعی در تداوم آن دارند.

در شرایطی که دولت در حال اجرای یک تصمیم اقتصادی سخت است که بخش زیادی از هزینه آن را مردم می‌دهند، در شرایطی که موضوعات بین‌الملل به اندازه‌ای پیچیده شده که در حال بازگشت به گذشته هستیم و در روزهایی که هزاران مشکل زیست‌محیطی ما را احاطه کرده است، کدام سیاست‌گذاری اولویت درگیری با مردم و سوار کردن آن‌ها با فشار به گشت‌های ارشاد را تایید می‌کند؟ مبارزه با بدحجابی جز با استمرار بر زبان خوش، کار فرهنگی و مهم‌تر از این صداقت با مردم ممکن نبوده و نخواهد بود.»

اما روزنامه فرهیختگان که روزنامه اصولگرا به شمار می‌آید با انتقاد از برخی واکنش‌ها و هشداری قابل تامل نوشت: «برخی ائمه‌جمعه هر که سوال دارد را به اهل صفین متناظر می‌کنند، پیش‌تر هم در فضای مجازی با شمر و خولی و سنان و مابقی اشقیا قیاس شده بودند، واقعا اگر کسی از سر دلسوزی برای ثبات اصل حجاب گفته است با رویه گشت ارشاد مخالف است قابل قیاس با همه بدمن‌های صدر اسلام است؟..

تابه‌حال یک پژوهش نظام‌مند، جامع، غیرسفارشی و بدون پیشداوری درباره اثربخشی گشت ارشاد به شیوه فعلی در هیچ دانشگاهی صورت گرفته است؟ اگر اعداد و ارقام نشان داد مسیر را اشتباه آمده‌ایم شجاعت این را داریم که روند را اصلاح کنیم؟ برخی کمپین‌های اخیر نشان داد توجیه ادامه گشت ارشاد حتی برای برخی معتقدان به حجاب هم محل تردید است.

حال شاید عده‌ای بگویند منتقدان گشت ارشاد و معتقدان حجاب هیچ ایده جایگزینی ندارند.

 به فرض محال که ایده جایگزین ندارند، آیا این مجوزی به ما می‌دهد که مسیر غلط و خسارت‌زا را ادامه بدهیم؟...

حجم قطبی‌سازی‌های مخرب در این چند روز را دیده‌اید؟ می‌دانید خواسته یا ناخواسته چه اتفاقی درحال وقوع است؟

در تیر 78 و فتنه 88 طراحان امنیتی خارجی و داخلی تلاش کردند طبقه متوسط با مساله آزادی‌های اجتماعی را رودرروی نظام و کشور قرار دهند، در دی 96 و آبان 98 با بی‌تدبیری دولت وقت خواستند بخشی از طبقه مستضعف را به مواجهه بکشانند. بازی با ماجرای حجاب، لغو کنسرت در اهواز توسط چند وانتی و... در کنار گرانی‌های افسارگسیخته یعنی تلاش برای جمع زدن 88 و 98، یعنی تلفیق نارضایتی طبقه متوسط و قشرهای محروم.»

***

روایت روزنامه دولت از حساسیت رئیسی به مجوزهای وزارت ارشاد

روزنامه ایران درباره لغو یک کنسرت در اهواز نوشت: «طی یکی دو روز  گذشته، لغو  برخی کنسرت‌های موسیقی در اهواز که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان مجوز رسمی داشتند، به خبر اول حوزه موسیقی تبدیل شده و این پرسش را در ذهن‌ها زنده کرده که چرا شورای تأمین شهر اهواز مجوز  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را باطل کرده است؟...

در اردیبهشت ماه امسال بود که مشکلی مشابه با اتفاق اهواز، در یکی از استان‌های کشور بروز کرد. در همان زمان، معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با قاطعیت اعلام کرد که همه نهادها در سراسر کشور، باید از مجوزهای وزارت ارشاد تبعیت کنند زیرا مطابق قانون، مرجع بررسی، تشخیص و صدور مجوزهای مختلف فرهنگی، این وزارتخانه است. حالا شورای تأمین شهر اهواز باید به مردم شریف و هنردوست این استان و در گام بعدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح شفاف بدهد که چرا در برابر یک مجوز رسمی ایستاده و حکم به لغو آن برنامه و برنامه بعدی‌اش داده است؟ 

این در حالی‌ است که شورای تأمین مسئولیت تسهیل امور در یک استان را بر دوش می‌کشد، بنابراین چه شده که این‌چنین چندهزار نفر را در سردرگمی فرو برده و برای نظام اسلامی، هزینه‌ای این‌چنینی تراشیده است؟ ‌

وقتی شورای تأمین از حساسیت‌های بالای آیت‌الله رئیسی در مخالفت با مجوزها و قوانین وزارت ارشاد مطلع است آن‌وقت چطور حاضر شده به شکلی تک‌بعدی به غائله‌ای ورود کرده و درحالی که تقریباً تمام کشور، این روزها درگیر برگزاری کنسرت و تورهای موسیقی است، مردم این شهر فرهنگی را از تماشای کنسرت محروم کند؟

در شرایطی که گوشزدهای عالی‌رتبه‌ترین مقامات فرهنگی وزارت فرهنگ، این‌چنین نادیده گرفته می‌شود، این انتظار و مطالبه مردمی وجود دارد که با ورود مسئولانه‌تر و جدی‌تر دستگاه‌های ذی‌ربط، مسبب این اتفاق غیرفرهنگی که به جریحه‌دار شدن ساحت فرهنگی هزاران نفر در اهواز و میلیون‌ها نفر در کشور انجامیده، شناسایی شده و با اعمال مجازات، از تکرار حوادثی از این دست که آب در آسیاب بدخواهان نظام مقدس اسلامی و دشمنان قسم‌خورده این خاک می‌ریزد، جلوگیری شود.»

***

توصیه باهنر به دولت برای کم کردن هزینه‌ها

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی وعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه مجلس و دولت مسئولیت اصلاحات اقتصادیرا به عهده نمی گیرند به ایلنا گفت: «این که بخواهیم مشکلات را گردن هم بی‌اندازیم و فرافکنی بکنیم، در یک حکمرانی مطلوب مسموع نیست و  گردن هم انداختن پسندیده نیست. بعد یک عده می‌گویند بانیان وضع موجود.

دولت آقای روحانی ۴،۵ سال تورم را کنترل کرد و در آخر این تورم ترکید و روی۴۴ درصد رفت ببینید این باید برای ما هشدار باشد زمان آقای هاشمی ما تورم ۴۹ درصدی داشتیم، دوره دوم آقای احمدی نژاد تورم ۴۴ و ۴۵ درصدی، دوره دوم آقای روحانی هم همینطور بود.

باید متوجه شویم که اقتصاد کلان ما مشکل دارد و هیچ یک از دولت‌ها مقصر نیستند. اگر بخواهیم گردن همدیگر بیندازیم که بانیان وضع موجود تورم ۴۴ درصدی تحویل دادند؛ حالا شماها می‌خواهید چه کار کنید؟ می‌‌خواهید آن را روی۷ درصد بیاورید؟ همین هم راه حل دارد من نمی‌گویم راه حل ندارد اما جراحی خیلی سختی می‌خواهد و همین مسائل پیش می آید.

دولت باید قفل کند و بگوید نمی‌گذارم به هزینه‌های من به هیچ عنوان اضافه شود. یعنی چه؟ یعنی حقوق ها اضافه نشود، هزینه های دولت زیاد نشود. اگر بخواهد آن جراحی انجام شود باید کار را حکیمانه پیش ببریم.

ما در مسائل اقتصادی هم هیچ راه حلی نداریم که همه سود ببرند هر تصمیم اقتصادی که گرفته شود یک عده ضرر و یک عده سود می‌کنند. ما باید به اصطلاح در علم اقتصاد مطلوبیت حداکثری داشته باشیم. اگر بخواهیم به مطلوبیت افراد اضافه کنیم کار پیش نمی‌رود و خداوند متعال اصلاً چنین راهکار اقتصادی را خلق نکرده که همه سود ببرند. همواره در همه امور یک عده سود می‌برند یک عده سود نمی‌برند.

یک عده از سودشان کم می‌شود، یک عده به سودشان افزوده می‌شود. بنابراین این کار لازم بود و حتماً باید انجام می‌شد دولت هم دست به جراحی سنگینی زده و خیلی باید در این مسئله با خرد حرکت کند. رفتارهای پیشینی و رفتارهای پسینی باید انجام شود. در برخی موارد هم ممکن است چاله‌هایی وجود داشته باشد. دولت، مجلس و قوه قضاییه باید کمک کنند تا این چاله ها را پر کنند و بتوانند بهره‌وری را افزایش دهند.»

***

اجرای آزمایشی طرح یارانه بنزین در کیش تمام شد
 
ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

***

مراحل اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی هرچه سریعتر طی شود

به گزارش خانه ملت، عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس درباره ضرورت استفاده از کالابرگ الکترونیکی، گفت: مجلس و دولت معتقدند که تزریق پول، تورم ایجاد می‌کند بنابراین سازوکار ارائه کالا با کالابرگ یعنی رساندن کالا به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده، بهترین رویه است اما در این زمینه دولت به دنبال سیستمی است که برای مردم مشکلی ایجاد نشود. خوشبختانه برای نان این موضوع در چند استان به صورت آزمایشی در حال اجرا است که به نظر می‌رسد پس از اجرای مرحله آزمایشی، فضا برای به موضوع کالابرگ آماده‌تر خواهد شد.

مصری با تاکید بر اینکه ما ۱۰۰ درصد با کالابرگ موافق هستیم، تصریح کرد: با تزریق پول موافق نیستم اما باید به این نکته نیز توجه کرد که دولت فعلاً هیچ راهی نداشته چرا که سیستم اجرای این موضوع آزمایش نشده بود. هرچند زیرساخت‌ها در تئوری خوب بود اما آزمایش نشده بود تا زمانی هم سیستم آزمایش نشود، نمی‌توان آن را دفعتی اجرایی کرد، امیدواریم مراحل آزمایش سریع‌تر سپری شود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۹۵۰۲۲۲۰:۴۶:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۱
داروی کرونا چرا وارد کشور نمیشه ؟؟
ناشناس۲۵۹۵۰۲۹۲۰:۵۶:۴۹ ۱۴۰۱/۵/۱
در یک خیابان کوچک که قبلا تنها یک مغازه سیگارفروشی بود امروز 6 مغازه سیگارفروشی با فروشندگان جوان وجود دارد! آیا جواز کسب و کار به هر میزان در یک خیابان محدود صادر می‌شود؟
ناشناس۲۵۹۵۰۳۱۲۰:۵۷:۴۵ ۱۴۰۱/۵/۱
با این که دستور تسهیل در امر پرداخت وام ازدواج به بانک‌ها صادر شده ولی بنده که از آبان سال گذشته برای این وام ثبت‌نام و اقدام کرده‌ام به دلیل اینکه رئیس ‌شعبه مربوطه یک ضامن را نمی‌پذیرد موفق به گرفتن وام ازدواج خود نشده‌ام. چرا بخشنامه‌های ابلاغی بانک مرکزی خاک می‌خورد و بانک‌ها توجهی به این ابلاغیه‌ها ندارند؟
ناشناس۲۵۹۵۰۳۳۲۰:۵۹:۲۴ ۱۴۰۱/۵/۱
پس از آغاز طرح عرضه هوشمند نان، برخی نانوایی‌ها یکی دو روز در هفته را تعطیل می‌کنند! وقتی علت را می‌پرسیم می‌گویند آرد نداریم.
ناشناس۲۵۹۵۵۲۳۱۱:۰۴:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۲
شاید هم می فروشند در بازار آزاد؟ باید از طریق مصرف گاز و برق آنها رصد شود یا کلا این سیستم مسخره را کنار بگذارند و با یک قیمت عرضه شود
ناشناس۲۵۹۵۰۳۵۲۱:۰۰:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۱
مگر پرداخت وام ودیعه مسکن به تمام بانک‌ها و شهرها ابلاغ نشده که وقتی به بانک‌های اسلامشهر مراجعه می‌کنیم می‌گویند به ما ابلاغ نشده است؟
ناشناس۲۵۹۵۰۳۶۲۱:۰۱:۰۶ ۱۴۰۱/۵/۱
کرایه برخی ازتاکسی‌های خطی از جمله میدان 7تیر به میدان آرژانتین را به طور خودسرانه از6 هزار و پانصد تومان به 7 هزار تومان افزایش داده‌اند و وقتی اعتراض می‌شود با تندی با مسافران برخورد می‌کنند.
ناشناس۲۵۹۵۰۳۷۲۱:۰۱:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۱
وام 200 میلیونی برای ساخت مسکن روستایی پاسخگوی نیاز مردم روستا نیست.
ناشناس۲۵۹۵۰۳۸۲۱:۰۲:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۱
فرزند مجردم از دسترنج خودش ماشین خریده و همین عامل باعث شده یارانه کل خانواده ما قطع بشود. با این همه گرانی و تورم بدون دریافت یارانه چگونه زندگی بکنیم؟باید در ملاک‌های پرداخت یارانه تجدیدنظرشود.
ناشناس۲۵۹۵۰۳۹۲۱:۰۲:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۱
تهران دومین شهر آلوده جهان اعلام شده است. چنین چیزی برای ایران خوب نیست. مسئولین امر کاری بکنندکه پایتخت کشور از این همه‌آلودگی نجات پیدا کند.
ناشناس۲۵۹۵۰۴۳۲۱:۰۳:۱۳ ۱۴۰۱/۵/۱
افزایش آمار ابتلا به کرونا در کشور جای نگرانی دارد شهروندانی که واکسن نزده‌اند باید احساس مسئولیت کنند و تزریق واکسن را جدی بگیرند.
ناشناس۲۵۹۵۰۴۷۲۱:۰۵:۲۸ ۱۴۰۱/۵/۱
روحانی ، اگر گرفتار مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم می‌توانستیم تحریم‌ها را در اسفند 99 پایان دهیم!
ناشناس۲۵۹۵۵۲۶۱۱:۰۶:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۲
خخخخه از2 سال منتظر اروپا بودن مشخص هست این حرف های سیاسی برای ساده لوحان زده می شود
ناشناس۲۵۹۵۶۵۸۱۲:۳۲:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۲
عراقچی : نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۵۹۵۰۵۰۲۱:۰۷:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۱
وقتی 95 درصد مردم زدن ماسک را کنار گذاشته‌اند طبیعی است که آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش پیدا کند.
ناشناس۲۵۹۵۰۵۲۲۱:۰۷:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۱
درصد بالایی از درآمد مردم هزینه مسکن و اجاره‌بها می‌شود چیزی نمی‌ماند که مایحتاج روزمره خود را تهیه بکنند.
ناشناس۲۵۹۵۰۵۳۲۱:۰۸:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۱
اقتصاد و قیمت در بازار با دستور و بخشنامه کنترل نمی‌شود !!!!!
ناشناس۲۵۹۵۱۳۶۲۳:۰۸:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۱
وقتی 20 سال قبل قانون حجاب به سخره گرفته شد و همان اول کار برخورد نشد الان فضای برای دو قطبی سازان فراهم کرده
امیر حسین سلطان/تهران۲۵۹۵۱۳۹۲۳:۱۱:۴۰ ۱۴۰۱/۵/۱
صورت مساله چندان پیچیده نیست! گشتن گشت ارشاد و کوچه و خیابان و میادین و پارک های شهر حالا صرفنظر از نوع رفتارها و برخورد های آن با پوزش فی نفسه به نوعی تحقیر اهالی آن شهر است و این وجه از قضیه گویا مطلقا از حوزه نگاه ها و نقدها به گشت ارشاد پنهان مانده است! آقایان کوچه و خیابان و معابر عمومی شهر بسان حیاط یک مدرسه و آن هم در قدیم نیست که غالبا ناظم شلاق به دست و یا با چوب و خط کش مرتبا حرکات و سکنات و رفتار بچه ها را زیر نظر داشته باشد و مواظب باشد یک دفعه کسی دست از پا خطا نکند! و الی آخر - با سپاس/ دبیر بازنشسته ریاضی آموزش و پرورش شهر تهران
دبیر ادبیات۲۵۹۵۵۹۱۱۱:۵۴:۲۳ ۱۴۰۱/۵/۲
دم گشت ارشاد گرم البته امثال تورا زیاد درمدرسه دیدم امثال تو هستید که این نسل را آن چنان پرو وگستاخ کردید برای ما درمدرسه خط ونشان کشیده وگویا فحش می دهند فیلم گرفته و.... توهین وتحقیر ملت آن است که خیابان ها ومکان های عمومی با ... میان خیابان
ناشناس۲۵۹۵۶۵۶۱۲:۳۲:۱۳ ۱۴۰۱/۵/۲
نسل قدیم نسل دیگری بود شما کجای کارید؟!
ناشناس۲۵۹۵۷۲۵۱۳:۰۶:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۲
ادب مرد به از دولت اوست! بعید است با ادبیات سروکار داشته باشید.
ناشناس۲۵۹۵۱۴۳۲۳:۱۳:۳۹ ۱۴۰۱/۵/۱
آن دوزن به دلیل جلوگیری از اعمال قانون توسط ماموران باید همان لحظه بازداشت می شدن ولی چون اسم زن و مظلوم نمایی آن آمد عذرخواهی هم شد!
ناشناس۲۵۹۵۱۴۸۲۳:۱۷:۱۸ ۱۴۰۱/۵/۱
خخخه مگر گشت ارشادی هم هست؟ گشتی که خیلی کم هستند که انگار نیستند ولی برای همان تعداد کمی که هستند جنجال سازی و فیلم گرفته می شود نشان از برنامه ریزی دقیق هست
ناشناس۲۵۹۵۱۴۹۲۳:۱۸:۴۴ ۱۴۰۱/۵/۱
این آقا دقیقا در خدمت غرب هست و هر توافقی که انجام داد در هدف آنها بود نمونه آن سعد اباد و برجام هست و به همین خاطر استراتژیک بین‌المللی انان هست!
ناشناس۲۵۹۵۳۵۸۰۸:۳۳:۰۶ ۱۴۰۱/۵/۲
یعنی یکی نیست به این اقای باهنر بگوید که افزایش حقوق ها باعث تورم نیست، و همچنین اگر تورم صد در صد شده ان وقت حقوق بگیران افزایش حقوق نداشته باشند و بروند بمیرند جناب اقای باهنر ؟؟؟
ناشناس۲۵۹۵۳۶۰۰۸:۳۵:۴۶ ۱۴۰۱/۵/۲
لج بازی طبقه کم تعداد ولی پر سر و صدا در کشور برای ایجاد نارضایتی و پیروی از ایده های طالبانی برای ایجاد فشار بر مردم نشانه چیست؟ چرا باید سرنوشت کشور در دست این افراد باشد؟
ناشناس۲۵۹۵۵۲۸۱۱:۰۸:۰۹ ۱۴۰۱/۵/۲
طالبانی! اجداد خودت همین گونه بودن ولی از وقتی حقوق بشر قلابی غرب آمد....!
ناشناس۲۵۹۵۳۶۱۰۸:۳۵:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۲
روحانی باید پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۵۹۵۳۹۱۰۹:۱۸:۲۳ ۱۴۰۱/۵/۲
اینو از اونایی بپرس که بعد از امضای برجام روی موشک ها شعار مینوشتند و پرتاب میکردند.
ناشناس۲۵۹۵۴۵۷۱۰:۰۷:۱۶ ۱۴۰۱/۵/۲
برجام ربطی به موشک و شعار ندارد و این حرف های نخ نمایی که در گوشت خواندن تکراری شده
ناشناس۲۵۹۵۵۳۳۱۱:۱۲:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۲
اول بگو چرا اوباما جانت یک روز نشد تحریم کرد ایران ؟ و یا در طول برجام تعهدات را عمل نکرد؟ تا برسیم به موشک و رو هوا شدن برجام
ناشناس۲۵۹۵۶۳۸۱۲:۲۲:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۲
خود آقای ظریف گفتند خودشون موشک گفتند آزمایش کنیم و پرتاپ کنیم
ناشناس۲۵۹۵۶۵۳۱۲:۳۰:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲
مغلطه نکنید در اوج مذاکرات وین در دولت جدید رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) برگزار کردند اما هیچ خللی در روند مذاکرات پیش نیامد.
ناشناس۲۵۹۵۶۵۵۱۲:۳۱:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۲
روحانی باید پاسخگو باشد چرا بعد از برجام هیچکدام از تحریمهای بانکی و مالی و پولی لغو نشدند ؟!
ناشناس۲۵۹۵۴۰۹۰۹:۲۹:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۲
رییسی باید پاسخگو باشد که شاهنگهای و اوراسیا چه گلی به اقتصاد ایران زده اند؟
ناشناس۲۵۹۵۴۸۴۱۰:۲۸:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۲
چه گلی زده یا فاجعه ای درست نکرده! وارونه مثلا می خواهی بکنی در قبال آن غرب زده؟ اگر هم می خواهی ببینی چه اتفاقی اتفاده چندین کلیپ ساخته شده که چه کاری شده
ناشناس۲۵۹۵۶۵۰۱۲:۲۸:۳۸ ۱۴۰۱/۵/۲
رئیسی بدون برجام و FATF صادرات غیرنفتی را 50 درصد و صادرات نفت را 3 برابر افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده است و مملکت را از بحران نجات داد.
ناشناس۲۵۹۵۴۱۵۰۹:۳۴:۰۱ ۱۴۰۱/۵/۲
مجلس باید پاسخگو باشد که چرا برای تو دهنی زدن به ترامپ و اروپا طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریمها را در زمان ترامپ تصویب ودولت را ملزم به اجرای آن نکرد وآن را مانند مانعی گذاشت جلوی پای بایدن که قصد باز گشت به برجام را داشت ؟!
ناشناس۲۵۹۵۶۴۵۱۲:۲۶:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲
ظریف باید پاسخگو باشد چرا 30 مرتبه کلمه تعلیق را در برجام ندیده بود و نخوانده برجامو امضاء کرده بود ؟!
ناشناس۲۵۹۵۳۶۳۰۸:۳۷:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۲
مصوبه مجلس با غنی سازی 60 درصدی دست دولت را در مذاکرات پُر کرد روحانی باید بداند با دست خالی نمیتوان از دشمن امتیاز گرفت.
ناشناس۲۵۹۵۳۶۴۰۸:۳۸:۱۰ ۱۴۰۱/۵/۲
روحانی چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست ؟!
ناشناس۲۵۹۵۳۶۶۰۸:۳۹:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۲
روحانی و صالحی باید به جرم استنکاف از اجرای قانون راهبردی مجلس در جهت رفع تحریم ها و صیانت از منافع ملی محاکمه و مجازات بشوند.
ناشناس۲۵۹۵۳۹۹۰۹:۲۴:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۲
جناب هادیان حالا این دست پر چه فایده و نتیجه مثبتی برای ما داشت ؟!!
ناشناس۲۵۹۵۴۰۷۰۹:۲۸:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۲
چرا مجلس این اقدام راهبردی برای رفع تحریمها رو زمان ترامپ تصویب نکرد ؟
ناشناس۲۵۹۵۵۲۹۱۱:۱۱:۰۳ ۱۴۰۱/۵/۲
چون آقایان داشتند چیزهای جدیدی را در برجام اضافه می کردن و امتیاز بیشتری در قبال رفع تحریم ها میدادن که با آن مصوبه مجلس جلوی آن خیانت گرفته شد هرچند خود اصل برجام هم خیانت هست
ناشناس۲۵۹۵۶۶۹۱۲:۳۵:۵۴ ۱۴۰۱/۵/۲
مصوبه مجلس در پاسخ به ترور شهید فخری زاده بود.
ناشناس۲۵۹۵۴۵۶۱۰:۰۵:۵۲ ۱۴۰۱/۵/۲
فقط هزینه دولت حقوق مردمه بریز و بپاش مدیران و راننده هاشون و اختلاس و ... هزینه دولت نیست ؟!1 همین سفرههای استانی و هزینه هایش مهم نیست
بهرام۲۵۹۵۶۳۵۱۲:۲۲:۱۶ ۱۴۰۱/۵/۲
اقای باهنر سالهاست شما با ان تفکر تان امتحان تان را پس دادید وبانمره زیر 5 رد شدید لطفا دیگه نمیخواد برای هر موضویی اظهار نظر کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین