معادله بازدارندگی حزب‌الله و هراس صهیونیست‌ها از تعبیر کابوس ۱۶ ساله

گروه سیاسی الف،   4010430053

هراس صهیونیست‌ها از قدرت بازدارندگی حزب‌الله زمانی بیشتر می‌شود که سیدحسن نصرالله بعد از گذشت ۱۶ سال از دومین پیروزی مقاومت لبنان بر اشغالگران، صراحتا اسرائیل را تهدید به جنگ می‌کند.

معادله بازدارندگی حزب‌الله و هراس صهیونیست‌ها از تعبیر کابوس ۱۶ ساله

به گزارش الف، همانطور که خود مقامات و محافل اسرائیلی اعتراف می‌کنند، معادله بازدارندگی مقاومت لبنان و افزایش چشمگیر توانمندی‌های نظامی آن یکی از بزرگترین دغدغه‌های صهیونیست‌ها در سطح چالش‌های خارجی این رژیم است.

این معضل تل‌آویو زمانی تشدید شده که اکنون بعد از گذشت 16 سال از دومین شکست خفت‌بار اسرائیل مقابل حزب‌الله، صهیونیست‌ها بار دیگر خود را در معرض خطر جنگی تازه با این حزب می‌بینند. عمده علت این ترس اسرائیلی‌ها به تحولات اخیر در پرونده مناقشه مرزی با لبنان برمی‌گردد.

صهیونیست‌ها که تصور می‌کردند اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی و سیاسی لبنان موجب محدودیت حزب‌الله شده و مقاومت شرایط کافی برای پاسخ به تحرکات متجاوزانه اسرائیل را ندارد، از مدت‌ها قبل و بدون اینکه توافقی در پرونده مرزبندی دریایی با لبنان حاصل گردد شروع به اکتشاف و استخراج انرژی در منطقه مورد مناقشه و به طور مشخص میدان کاریش کردند و همانطور که انتظار می‌رفت دولت لبنان صرفا به مواضع کلامی در رد این تحرکات رژیم صهیونیستی متوسل شد.

اما در سطح مقاومت ، درحالی که سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله حتی قبل از انتخابات پارلمانی لبنان درباره حقوق دریایی این کشور هشدار داده و بر لزوم قطع کردن دست اسرائیلی‌ها از ثروت‌های لبنان تاکید کرده بود، عملیات پهپادی که اخیرا حزب‌الله بر فراز میدان گازی کاریش در منطقه مورد مناقشه انجام داد صرفا در حد یک اخطار ابتدایی انجام شد.

مراکز مطالعاتی و محافل سیاسی و امنیتی اسرائیل این اقدام حزب‌الله را در قالب یک معادله جدید تعبیر کردند که در چارچوب قدرت بازدارندگی حزب‌الله برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد. صهیونیست‌ها در این مرحله علاوه بر موشک‌های دقیق و پهپادهای تهاجمی و غیرتهاجمی حزب‌الله به توان یگان دریایی آن اشاره می‌کنند.

افسران ارشد نیروی دریایی رژیم اسرائیل در این زمینه بعد از پرواز پهپادهای شناسایی حزب‌الله در میدان کاریش به مشکلات و نقاط ضعف نیروی دریایی ارتش اسرائیل اشاره کردند که این رژیم را در برابر حملات احتمالی بعدی حزب‌الله آسیب‌پذیر می‌کند. آنها هشدار دادند: حزب‌الله موفق شده مقادیر زیادی موشک‌های زمین به دریا به دست آورد که می‌تواند همانند موشک «یاخونت C۸۰۲» تأسیسات حیاتی اسرائیل را هدف قرار دهد.

اسرائیلی‌ها همچنین با اشاره به اینکه ممکن است جنگ سوم با مقاومت لبنان، جنگی در دریا باشد به قابلیت‌های یگان دریایی حزب‌الله اعتراف و اعلام کردند که گذشته از توان موشکی حزب‌الله، خطر قایق‌های بمب‌گذاری شده و غواصان و تکاوران یگان دریایی این حزب از دغدغه‌های جدید اسرائیل برای جنگ بعدی است.

اما هراس صهیونیست‌ها از قدرت بازدارندگی حزب‌الله زمانی بیشتر شده که در حالی که آنها از سال 2006 تاکنون علی‌رغم تهدیدات توخالی خود جرات ورود به هیچ‌گونه تقابل نظامی با مقاومت لبنان را نداشته‌اند، اکنون سید حسن نصرالله در شانزدهمین سالگرد پیروزی مقاومت بر اشغالگران صراحتا اسرائیل را تهدید به جنگ می‌کند.

دبیر کل حزب‌الله طی هفته گذشته 2 بار با تاکید بر تقویت معادله بازدارندگی حزب‌الله، درباره روی آوردن به گزینه نظامی به رژیم صهیونیستی هشدار داد. وی ابتدا معادله «کاریش و فراتر از آن» را ترسیم کرده و به اسرائیلی‌ها هشدار داد اگر دست از تجاوز به حقوق دریایی لبنان برندارند این بار پاسخ حزب‌الله نه تنها در دریا و اطراف سکوهای گازی بلکه در عمق فلسطین اشغالی خواهد بود.

سید حسن نصرالله برای دومین بار در سخنرانی که به مناسبت نزدیک شدن به ماه محرم انجام داد از معادله دیگر خود در برابر اسرائیل رونمایی کرد با این عنوان که «اگر لبنان نتواند به حقوق خود دست یابد، اسرائیل هیچ‌زمان و در هیچ‌کجا قادر به استخراج نفت و گاز نخواهد بود».

وی در ادامه هشدار داد که اسرائیل در نهایت مجبور است چه با جنگ و چه بدون جنگ از مرز دریایی لبنان عقب‌نشینی کند و هرچند که حزب الله به دنبال جنگ نیست و امیدوار است لبنان از طریق مذاکره بتواند حقوق کامل خود را پس بگیرد، اما برای تقابل نظامی هم آمادگی کامل دارد.

این تهدیدات دبیر کل حزب‌الله موجب شد که در وهله نخست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و از طریق واسطه‌ها پیغام بدهند که به دنبال تشدید تنش‌ها نیستند و می‌خواهند پرونده ترسیم مرزها از طریق مذاکره حل شود. همچنین درحالی که شرکت‌های بین‌المللی پیشتر حاضر به همکاری با لبنان جهت استخراج انرژی نبودند، شرکت توتال فرانسه اعلام کرده که آماده اکتشاف و استخراج نفت و گاز برای لبنان است.

علاوه بر آن مقامات اسرائیلی که خود را ناتوان از مقابله با حزب‌الله می‌بینند تلاش دارند در این زمینه از اروپایی‌ها کمک بگیرند. در این راستا «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی‌ به غربی‌ها پیغام داده که اسرائیل برای تامین گاز مورد نیاز اروپا در میدان کاریش حفاری می‌کند و بنابراین تهدید حزب‌الله علیه مواضع اسرائیل در دریای مدیترانه تهدیدی علیه اروپاست. 

کارشناسان بر این باورند که اگر تهدیدات سیدحسن نصرالله و معادله بازدارندگی حزب الله نبود پرونده مرزبندی دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی تاکنون طبق شروط  خواسته‌های تل‌آویو و واشنگتن بسته شده بود؛ ضمن اینکه اسرائیل اکنون مجبور است بین دو گزینه تسلیم یا ورود به جنگ یکی را انتخاب کند. اما با توجه به پیامدهای فاجعه‌باری که جنگ سوم با حزب‌الله می‌تواند برای اسرائیل داشته باشد شاخص‌ها نشان می‌دهد این رژیم تصمیم گرفته به بهانه‌هایی همچون توسل به راهکارهای دیپلماتیک یا اصطلاحا «صلح‌طلبی» از گزینه نظامی فرار کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین