نقش مهم ایران و هند در کریدور شرق-غرب

گروه اقتصادی الف،   4010427084

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید آزادسازی تجارت میان ایران و هند باید به عنوان اولویت در دستور کار هر دو کشور قرار گیرد.

نقش مهم ایران و هند در کریدور شرق-غرب

به گزارش ایسنا، سفیر جدید ایران در هند، با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی رئیس اتاق دیدار و دو طرف درباره راه‌های افزایش همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در این دیدار غلامحسین شافعی، یکی از اولویت‌های همکاری با کشور هند را در زمینه ترانزیت و نیاز این کشور به ایران دانست و تاکید کرد: لازم است با پیگیری‌های جدی، ایفای نقش ایران در کریدور شمال و جنوب را پر رنگ کنیم. در موضوع ترانزیت شرق به غرب و جاده ابریشم نیز دو کشور ایران و هند از مهمترین بازیگران منطقه بوده و همکاری فعالی داشته‌اند. از این لحاظ ارتباط سه جانبه ایران هند و روسیه می‌تواند بسیاری از فرصت‌های تجاری و ترانزیتی را نصیب ایران کند.

او ادامه داد: با وجود مذاکرات چند ساله و توافقات اولیه، موضوع تجارت ترجیحی ایران و هند هنوز به نتیجه نرسیده و اجرایی نشده است. این در حالی است که برخی کشورهای دیگر با توجه به توافقات خود با این کشور از مزیت‌های تعرفه‌ای بالاتری نسبت به ایران از این بازار بزرگ وارداتی بهره می‌برند.

شافعی با انتقاد از وضع تعرفه بالا از سوی هند برای واردات برخی اقلام کشاورزی ایران از جمله سیب بیان کرد: بازار بزرگ هند با تنوع و ظرفیت‌های بالا در اولویت همکاری‌های اتاق ایران قرار دارد؛ چرا که این بازار با بازار ایران در بسیاری از بخش‌ها مکمل است و رقابت کمتر است لذا نیاز است با همکاری هرچه بیشتر نمایندگی ایران در این کشور تجارت ایران و هند تسهیل شود.

رئیس اتاق ایران همچنین بر رفع هرچه زودتر مشکلات بانکی و کاهش تعرفه‌های گمرکی و تجهیز زیرساخت‌های حمل و نقل میان دو کشور تاکید کرد.

در ادامه، ایرج الهی، سفیر جدید ایران در هند نیز با تأکید بر اهمیت روابط ایران و هند، به ظرفیت‌ها و مزیت‌های گسترده‌ای که کشور ایران می‌تواند در همکاری با هند از آن بهره مند شود اشاره کرده و ادامه داد: عضویت هند در مهمترین سازمان‌های چندجانبه بین المللی از جمله بریکس و شانگهای و ...، برخورداری از بازاری بزرگ و متنوع و رشد بالای اقتصادی و صنایع این کشور، از جمله این مزیت‌هاست. ضمن اینکه با وجود برخی نگرانی‌ها، در مجموع چشم انداز روشنی در خصوص اقتصاد این کشور قابل ترسیم است و لازم است پیوندی ساختاری در همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایجاد کنیم.

او ضمن تاکید بر لزوم بازشناسی کشور هند، اضافه کرد: نیاز است خلاء های این بازار جهت صادرات و ظرفیت‌های برجسته تولیدی این کشور برای تأمین اقلام مورد نیاز، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین باید دید برای گسترش تعاملات تجاری میان دو کشور، چه اسناد پایه و تجهیزاتی از جمله در زمینه آزمایشگاه و غیره مورد نیاز است.

الهی در خصوص موضوع تسهیل نقل و انتقالات مالی و بانکی گفت: راهکارهای مختلفی در حال پیگیری است و نشست‌هایی با بانک مرکزی برگزار شده که از جمله در خصوص فعال شدن یک بانک در هند، ایجاد امکان تهاتر کالا، همکاری اتاق پایاپای آسیایی و موارد دیگر امکان تسهیل موارد وجود دارد.

او افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری لازم است با همکاری بخش خصوصی، فعالان هندی را تشویق به سرمایه‌گذاری کنیم تا بدین شکل آنها از بازار خوب منطقه نیز بهره مند شوند. ما برای رونق بندر چابهار به سرمایه‌گذاری‌های فعالان اقتصادی هم از هند و هم از ایران نیاز داریم. پروژه‌های پتروشیمی و فولاد می‌تواند زمینه‌های مهمی برای این سرمایه‌گذاری باشد.

الهی همچمنین تاکید کرد: لازمه توسعه تجارت خارجی و بهره مندی از مزیت‌های استراتژیک کشور در حوزه تجارت، داشتن نگاه داخلی بیطرفانه، همه جانبه و ملی برای توسعه زیرساخت‌های تجاری و حمل و نقل و اولویت بندی آنها است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین