اسلامی: استفاده از پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان را عملیاتی کردیم

گروه سیاسی الف،   4010424041

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: استفاده از پلاسمای سرد را برای پلاسماتراپی در درمان بیماری سرطان عملیاتی کردیم.

به گزارش مهر، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی گفت: فناوری هسته‌ای دارای ابعاد متعدد و گسترده‌ای است که واقعاً در مسیری حرکت نکرده که در زندگی مردم و اقتصاد کشور استفاده شود؛ در دوره مدیریت فعلی سازمان انرژی اتمی سعی خود را کردیم تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق، فناوری هسته‌ای را در زندگی مردم و در اقتصاد کشور مورد استفاده قرار دهیم.

وی تصریح کرد: تا پیش از این، دانش و فناوری هسته‌ای در حالت سیاسی و امنیتی و عمدتاً بر روی غنی‌سازی متمرکز شده بود و همه فناوری هسته‌ای را بیشتر به عنوان غنی‌سازی می‌شناختند و با توجه به این روند دشمنان و غربی‌ها نیز به صورت مرتب بر روی این موضوع جوسازی می‌کردند که ایران به سمت ساخت بمب اتمی در حال حرکت است، در دوره مدیریت فعلی سعی کردیم رویه خود را تغییر داده و برنامه‌ریزی جدیدی برای استفاده از دانش هسته‌ای در ابعاد مختلف داشته باشیم.

اسلامی تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم و در مرحله نخست سند راهبردی و جامع برای توسعه ۲۰ ساله صنعت هسته‌ای تهیه کردیم که پس از تصویب در فروردین ماه توسط رئیس جمهور رونمایی شد. این سند جامع دارای چند سند پیوست است که می‌توان به برق هسته‌ای با تاکید بر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید اشاره کرد؛ همچنین بر اساس آن کشور را قطب‌بندی کردیم و بر اساس آن نیازها و پتانسیل‌های کشور شناسایی شد و با بررسی سندهای طرح جامع حمل و نقل لجستیکی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و داده‌های جهاد کشاورزی، با همت دکتر شیرمردی، سند پرتودهی محصولات کشاورزی کشور را استخراج کرده‌ایم تا بتوانیم دانش هسته‌ای را وارد بخش‌های مختلف نظیر اقتصاد، کشاورزی و معیشت مردم کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: یکی از نکات مهم و مورد توجه در این سازمان، بحث‌های مربوط به حوزه‌های تحقیق، توسعه و نتایج دستاوردهای تحقیقاتی سازمان است تا بتواند در بخش‌های مختلف کشور استفاده شود که خوشبختانه در این مسیر حوزه‌های پسماند، آب و خاک نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: نکته بسیار مهم‌تر نیز بحث رادیوداروهاست که در بخش سلامت مورد توجه قرار گرفته و برنامه توسعه‌ای برای رادیوداروها تعریف شده و به صورت گسترده در حال انجام طرح‌های این بخش هستیم. اکنون تعدادی از رادیوایزوتوپ‌ها در دنیا وجود دارد که فوق‌العاده گران قیمت و راهبردی هستند اما متأسفانه آن‌ها را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد که برای حل این مشکل و دستیابی به تولید رادیودارو، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و خوشبختانه توانسته‌ایم به ساخت و تولید تعداد زیادی از رادیوداروها دست یابیم در حالی‌که اگر قادر به تولید داخلی نبودیم، نمی‌توانستیم در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا این داروها را از بازارهای بین‌المللی تهیه کنیم.

اسلامی توضیح داد: سالانه یک میلیون نفر از رادیوداروهای ساخت سازمان انرژی اتمی ایران استفاده می‌کنند و این داروها روزانه در حدود ۲۰۵ مرکز پزشکی هسته‌ای توزیع می‌شود و خوشبختانه در حال گسترش این پروژه هستیم.

رئیس سازمان خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم چنین برنامه‌هایی را با استفاده از شیوه‌های گوناگون تأمین مالی و مشارکت بخش خصوصی پیش ببریم. زنجیره تأمین این سرمایه‌گذاری‌ها را باید فراهم کنیم بنابراین هم مدل مالی و هم زنجیره تأمین این برنامه بسیار مهم است و باید توجه داشت که کشورهای مختلف دستگاه‌های مورد نیاز نظیر شتاب‌دهنده، سامانه‌های اشعه گاما و … را به ما نمی‌دهند که با توجه به نمونه‌های موجود در کشور، اقدام به بومی‌سازی این دستگاه‌ها کرده و با الهام از مهندسی معکوس این کار را انجام داده‌ایم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است نخستین سری از این دستگاه‌ها از مردادماه به بعد مورد بهره‌برداری قرار گیرد و امیدوارم با تکثیر آنها بتوان نسبت به استفاده از دانش هسته‌ای در بخش‌های مختلف اقدام کرد.

وی با اشاره به استفاده از دانش هسته‌ای پلاسما درمانی گفت: بخش دیگری که باید نسبت به آن توجه نشان داد؛ محور پلاسماست به‌طوری‌که استفاده از پلاسمای سرد را برای پلاسماتراپی در درمان بیماری سرطان عملیاتی کردیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم برای سم‌زدایی از پسته و از بین بردن آفت این محصول از پلاسما استفاده کنیم که دستگاه نمونه صنعتی آن ساخته شده و اکنون در حال گسترش این طرح هستیم و لازم به ذکر است این سیستم به صورت فعال در حال کار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: این موارد مهم به عنوان ۴-۵ فصل اساسی در سند برنامه این سازمان هدف‌گذاری شده و قابلیت استفاده در جغرافیای کشور را با توجه به اطلس تهیه شده، داراست. در این زمینه گیلان به عنوان یکی از استان‌های مورد نظر انتخاب و در زمین تهیه شده، طراحی‌های مورد نیاز در حال اجراست و امیدواریم به زودی دستگاه‌های بومی‌سازی شده، ساخته و آماده بهره‌برداری شود.

اسلامی تاکید کرد: مهمترین برنامه ما ساخت این دستگاه‌هاست تا بتوانیم در سایت‌های در نظر گرفته شده در استان‌های مختلف نصب کنیم. بنابراین برای اجرای آن باید یک زمان‌بندی ۲ ساله در نظر گرفت تا بتوان به این هدف دست یافت.

رئیس سازمان بیان کرد: امیدواریم بودجه احداث این سایت هرچه زودتر تخصیص یابد تا بتوانیم قرارداد را منعقد کرده و هرچه سریع‌تر پروژه را اجرایی کنیم.

وی خواستار پیگیری موضوعات مطرح شده توسط مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها شد و گفت: دکتر شیرمردی و مجموعه تیم شرکت توسعه کاربرد پرتوها، موضوع شیرابه سایت زباله سراوان را در بازدید میدانی مورد بررسی داده و نسبت به تهیه تصویر واضح، دقیق و مهندسی با توجه به مقیاس بزرگ اقدام کرده و نتیجه بررسی‌ها را به سازمان انرژی اتمی ارائه دهند.

معاون رئیس جمهور همچنین خواستار بررسی روش‌های مقابله با آفت مگس زیتون به عنوان یکی از خواسته‌های نمایندگان استان گیلان شد و گفت: اکنون مقابله با آفت مگس مدیترانه در شمال کشور و استان مازندران آغاز شده و بر روی یک مزرعه ۱۴۰ هکتاری متعلق به بنیاد مستضعفان این کار انجام شد؛ برای مقابله با مگس زیتون نیز می‌توان از مزارع بزرگ سازمان‌ها در استان گیلان استفاده کرد تا ارزیابی‌ها لازم صورت گیرد. همچنین در مورد مبارزه با آفت کیوی به عنوان یکی از خواسته‌های نماینده شهرستان تالش نیز نیز باید این اقدامات انجام و بررسی شود که آیا می‌توان آفات کیوی را با استفاده از اشعه گاما از بین برد یا خیر.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات و خواسته بسیار مهم نمانیدگان و مردم استان گیلان، حل معضل زباله‌های سروان و شیرابه آنهاست زیرا روزانه ۱۵۰۰ تن زباله در کل استان تولید شده و بر حجم زباله‌های دپو شده می‌افزاید، باید در نظر داشت که با استفاده از دانش هسته‌ای و پرتودهی می‌توانیم تا ۳ میلیون لیتر شیرابه را تبدیل به کود کنیم البته برای انجام این طرح نیازمند چند دستگاه پروسس هستیم که یکی از آنها باید برای پرتودهی به شیرابه و دیگری برای تبدیل شیرابه به کمپوست استفاده شود.

وی درباره طرح استفاده از دستگاه‌های شتاب دهنده برای تصفیه شیرابه زباله‌ها در سراوان توضیح داد: این طرح به لحاظ اجرایی دارای ابعاد سنگینی است و باید روی این مساله به صورت علمی در شهر رشت و شهرهای اطراف بررسی‌های دقیق صورت گیرد که با توجه به حجم عظیم زباله دپو شده در سراوان و همچنین حجم عظیم تولید روزانه زباله تولیدی باید مطالعات دقیقی انجام شود.

اسلامی تاکید کرد: برای حل معضل زباله‌ها در سروان باید واحد زباله سوز تهران و نوشهر و همچنین تنکابن مورد بررسی قرار گیرد و باید توجه داشت می‌توان از تجارب سایت اصفهان که از چند دهه قبل مشغول به کار است؛ استفاده کرد زیرا در این شهر اصلاً معضل زباله و دپوی آن وجود ندارد.

وی گفت: باید راهکارها و راه حل‌ها بهینه باشد و در عین حل شهرداری‌ها نیز توان مالی در اختیار نداشته و نمی‌توانند چنین معضلاتی را به راحتی حل کنند بنابراین برای حل معضل زباله‌ها و شیرابه‌ها در سروان باید بررسی‌های لازم صورت گیرد و برآورد دقیقی از هزینه‌ها و نحوه اجرای این پروژه در سراوان تهیه شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین