عبور نخستین قطار ترانزیت روسیه-هند از شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران

گروه اقتصادی الف،   4010421144

مدیر عامل راه آهن گفت: نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه و هند، امروز ۲۱ تیر سیر خود از مسیر کریدور شمال-جنوب ایران را آغاز کرد، عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در این کریدور با رفع مشکلات تامین لکوموتیو و گلوگاه‌های ظرفیتی تقاضا شده است.

عبور نخستین قطار ترانزیت روسیه-هند از شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران

به گزارش فارس، سید میعاد صالحی، امروز 21 تیر با حضور در دفتر معاون اول رئیس جمهور از صدور دستور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از طریق ویدئو کنفرانس جهت سیر نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران خبر داد.

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد: این قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه چخوف در استان مسکو با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود 3800 کیلومتر شب گذشته از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب ایران با طی مسیر حدود 1600 کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس می‌رود و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه ریزی راه اندازی این قطار از زمان سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و با مذاکرات و توافقاتی که انجام شد، راه‌اندازی این قطار امروز انجام شد.

صالحی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور با توجه به پیگیری‌های معاون اول رئیس جمهور و همچنین در سفری که در اردیبهشت ماه به همراه وزیر راه و شهرسازی به روسیه صورت گرفت، جلسات مختلفی با همتایان در روسیه برگزار شد تا این موضوع، عملیاتی شود.

صالحی تاکید کرد: اهمیت رویداد امروز در تثبیت مسیر عبوری کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب از ایران بین دو کشور روسیه و هند برای اولین بار در کشور است و نکته مهم در این است که در حوزه ترانزیت به غیر از درآمد ارزی برای کشورمان و صرفه اقتصادی، از منظر سیاسی نیز بسیار اهمیت دارد.

صالحی بیان کرد: دولت سیزدهم اهمیت ویژه‌ای برای حمل و نقل با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS قائل است. امروز تلاشی که در سفر دی‌ماه رئیس جمهور به روسیه انجام شد به نتیجه رسیده و اکنون شاهد ثمره آن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پیش بینی ما برای این کریدور در بلندمدت عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیت است که با توجه به تلاش هایی که در این خصوص انجام شده و پیگیری هایی که در دفتر معاون اول رئیس جمهور صورت پذیرفته است، امیدواریم علاوه بر فعال کردن مسیر سرخس- بندرعباس به عنوان مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب، مسیر اینچه برون به گرمسار و تهران و سپس به سمت بافق که مسیر میانی کریدور شمال به جنوب هست نیز فعال شود.

صالحی تاکید کرد: همچنین تکمیل و فعال‌سازی مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آستارا به رشت و بعد به سمت تهران و سپس بندرعباس نیز همراه با رفع برخی از موانع و گلوگاه‌ها و تزریق کافی منابع مالی برای افزایش قابل توجه ظرفیت حمل ترانزیتی کریدور شمال جنوب از مسیر ایران ضروری است. 

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در دولت سیزدهم به حمل و نقل ریلی توجه بیشتری شده است و امروز بخشی از اثرات آن را مشاهده می کنیم. 

بنابراین گزارش این قطار ترانزیتی شامل محموله 39 کانتینر 20 فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف است که در تاریخ 6 تیرماه از ایستگاه مبداء (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگنهای متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و امروز با دستور معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین